Tilmeld dig MigogAalborg Nyt

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få weekendguiden samt alle ugens populære nyheder direkte i din indboks.

Ved tilmelding til MigogAalborg Nyt accepterer du vores samtidig vores vilkår og betingelser for nyhedbrevet.

Anmeldelse af Efter Branden: En gribende fortælling om at være født forkert

Af Stine Kjølby Christensen
Foto: Lars Horn / Baghuset
Foto: Lars Horn / Baghuset

I fredags havde Aalborg Teaters nyeste forestilling, Efter Branden, urpremiere på teaterscenen.

Historien er skrevet af den fantastiske dramatiker Julie Maj Jakobsen, der også stod bag den Reumert-nominerede Aftenlandet.

Allerede inden premieren var flere forestillinger udsolgte, og teateret har da også allerede indført ekstraforestillinger.

Det var derfor med store forventninger, at vi satte os tilrette med udsigt til Lille Scene.

En rå scenografi ventede os: forestillende et miniature lejlighedskompleks i et beskidt og dystert ghettomiljø – placeret på et gulv fyldt med jord og halvvissent græs.

I et vindue brændte allerede aggressive flammer, og scenen og de helt rette associationer var altså sat fra start.

En fantastisk og enkel scenografi, der siden viste sig at understøtte historien til perfektion.

Ghettoplaner var inspiration

Forestillingen udspiller sig i en ghetto et sted i Danmark, hvor en ung mor flytter til med sin teenagesøn.

Hendes bagtanke med denne flytning er, at hendes søn forhåbentlig vil trives bedre i dette miljø, der huser flere minoritetsgrupper – han er nemlig langt fra almindelig.

Faktisk er sønnen, Halfdan, født med et decideret vanskabt ansigt, der er hæsligere end og mere sært end nogen andens.

Halfdans hverdag er præget af dårligt selvværd og oftest set med en elefanthue på hovedet. Han er generelt utilpas i sin egen krop, og det kommer også til voldsomt udtryk, når andre folk nærmer sig ham.

Anmeldelse af Efter Branden: En gribende fortælling om at være født forkert
Foto: Lars Horn / Baghuset

Foruden Halfdan og hans mor møder vi også Halfdans far, en gravid pige, en montør af udenlandsk udseende og ikke mindst Halfdans nye “ven”, der lokker ham ud i handel med stoffer.

Idéen til Efter Branden opstod hos Julie Maj Jakobsen, da hun læste om regeringens nye ghettoplaner.

Planen går ud på, at man vil flytte middelklassen ind i ghetto-mråderne for på den måde at få en klassemæssigt og etnisk mere sammensat beboergruppe – og det er altså dette samfund, vi i forestillingen er vidne til.

En samfundskritisk historie

Historien starter lige på og hårdt: Der er gået ild i én af de lejligheder, der ellers skulle rives ned.

“Der er fundet et lig,” siger montøren, Azim.

Panikken breder sig blandt denne samling af mennesker, som vi endnu ikke kender: Er det Halfdan?

Herefter starter et rystende flashback til den dag, Halfdan og hans mor flyttede ind i ghettoen.

På trods af de gode intensioner udviklede eventyret sig vist langt fra som Halfdans mor havde planlagt. For hvad sker der egentlig, når man uden videre forsøger at absorbere et ressourcesvagt mindretal ind i et stærkere flertallet?

Trækker vi hinanden op? Eller ned? Og hvem er egentlig den “normale”? Går vi måske allesammen med en maske på?

Anmeldelse af Efter Branden: En gribende fortælling om at være født forkert
Foto: Lars Horn / Baghuset

Det er netop det, som Julie Maj Jakobsens dramatiske og samfundskritiske fortælling sætter under en lup.

Hvem er den normale?

I løbet af fortællingen får vi også sat flere spørgsmålstegn ved, om Halfdan i det hele taget er den mest unormale.

For bare fordi at hans ansigt er anderledes, er det så nødvendigvis ham, der agerer forkert i samspillet med andre mennesker?

Og selvom alle omkring Halfdan forsøger at lette hans liv, hvem siger så, at han nødvendigvis ønsker at blive reddet?

Måske burde vi som mennesker i stedet blive bedre til at rumme hinandens forskelligheder, og ikke kaste vores egne forventninger over på andre.

For hvem tabte, da han kom til verden? Var det Halfdan? Hans mor? Eller samfundet?

Det var i hvert fald nogle af de tanker, vi selv forlod forestillingen med. Og her et par dage senere er der stadig scener, der skal sundes.

Efter Branden er en rystende, aktuel og hjertegribende forestilling om at være anderledes, og vejen til en forståelse for dette har Julie Maj Jakobsen lagt som en buffet for vores fødder.

Derfor 6 velfortjente stjerner til én af Danmarks absolut bedste dramatikere og ikke mindst det fantastiske ensemble, der serverede forestillingen til perfektion.

Anmeldelse af Efter Branden: En gribende fortælling om at være født forkert

Efter Branden spiller frem til d. 4. oktober og billetter kan købes her.