Annonce
Tilmeld dig MigogAalborg Nyt

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få weekendguiden samt alle ugens populære nyheder direkte i din indboks.

Ved tilmelding til MigogAalborg Nyt accepterer du vores samtidig vores vilkår og betingelser for nyhedbrevet.

24 timer fra konkurs: Medarbejdere redder FunCenter i Aalborg fra konkurs

Af Michael Qureshi
Jan Olsen
Jan Olsen

Krisen kradser for alvor i rigtig mange brancher.

Især hos dem der lever af at underholde andre, er det ufatteligt kritisk.

Det måtte Jan Olsen, indehaver af FunCenter Aalborg, sande, da myndighederne lukkede dem ned fra den ene dag til den anden med de nye restriktioner.

Siden starten af marts har det store eventcenter på Eternitten, der hvert år underholder tusinder til alt fra firmaarrangementer til polterabender, stået gabende tomt.

Fem fuldtidsmedarbejdere hjemsendt på regeringens hjælpepakke med lønkompensation, og de 32 studiemedarbejdere er kun på arbejde, når der er gæster at servicere.

24 timer fra konkurs: Medarbejdere redder FunCenter i Aalborg fra konkurs
Foto: Thomas Vinther

Kritisk situation

Med 1. maj som skæringsdato begyndte det at blive kritisk for Jan Olsen at udbetale løn og alle faste udgifter for anden gang midt under Corona-krisen med blot online gavekort som eneste indtægtskilde.

Faktisk var det så galt, at Jan Olsen måtte meddele medarbejdere og venner af huset, at slaget var tabt. Pengene fra hjælpepakkerne havde han ikke set skyggen af, så en konkurs var uundgåelig.

En 10 år lang rejse var ved sin vejs ende.

Efter 9 ud af 12 måneder med omsætningsrekord i 2019 voksede træerne næsten ind i himlen for FunCenter teamet.

Den store beslutning om at udvidede centret, for at få fjernet den store venteliste, blev taget i oktober 2019.

Centret gik fra de nuværende 2.400 mv. til 6.400 m2 og hele opsparingen blev brugt.

24 timer fra konkurs: Medarbejdere redder FunCenter i Aalborg fra konkurs

Var slidt helt ned

Timingen kunne ikke have været dårligere, da Corona-virussen buldrede ind i Danmark.

“Jeg havde i forvejen opsagt min lejlighed, lånt penge af min familie og var efter næsten to måneder med nonstop arbejde slidt helt ned,” forklarer Jan Olsen om hvorfor han ikke længere troede på FunCenters overlevelse.

Hele verden var styrtet i grus, og Jans livsværk var på vej ud over afgrunden.

Tanken om alle de solgte gavekort og de forudbetalte arrangementer ikke kunne blive afviklet ville være et forfærdeligt punktum for virksomheden og en skamplet på et ellers vellidt brand.

Men i sidste time kom hjælpen.

Medarbejdere iværksatte redningsaktion

Nuværende og tidligere medarbejdere kastede sig ind i kampen for at iværksætte en redningsaktion.

“Medarbejderne opfordrede mig til at starte en indsamling, og jeg fik kontakt til BusinessAalborg og Erhvervshus Nordjylland.

De hjalp mig med at finde en crowdfunding platform, hvor der kunne udbydes et lån, så de 200.000 kr. som vi manglede kunne blive indsamlet, indtil hjælpepakkerne blev udbetalt,” forklarer Jan Olsen.

På seks dage nåede man at hente 200.000 kr., og blot 24 timer før deadline for lønudbetaling og regningerne skulle betales.

En del kom fra anonyme lånere, mens andre kom fra Jans venner – men hovedparten af pengene kom fra uventet kant.

Det var nemlig de studerende, der arbejdede i FunCenter samt en stor gruppe af tidligere studiemedarbejdere, der gik sammen og fandt pengene til at hjælpe Jan og deres gamle arbejdsplads.

24 timer fra konkurs: Medarbejdere redder FunCenter i Aalborg fra konkurs

Reddet i denne omgang

Dermed er FunCenter reddet, og nu håber man, at både hjælpepakker snart bliver udbetalt, samt at man må åbne op i en eller anden forstand.

“Der kom penge fra medarbejdere, der var ansat for 8-9 år siden, men som stadig var en del af rejsen med FunCenter. Vi forsøger at skabe et specielt sammenhold og fællesskab her i virksomheden, og vi har stadig kontakt med stort set alle, der har arbejdet her.

Efter man som medarbejder i FunCenter stopper i virksomheden, bliver der sat et billede op i centret, og man bliver meldt ind i FunCenter Allstars Facebook gruppe.

Det er disse ting, som gør os unik som arbejdsplads,” forklarer Jan Olsen.

Er klar til forsigtig genåbning med få gæster

Nu håber Jan blot at hjælpepakkerne snart bliver udbetalt, således han kan få tilbagebetalt de mange studerende, tidligere medarbejdere og vennerne tilbage.

Da centret kun har åbent ved forudbooking og består af en masse mindre eventhaller og baner, er det nemt for teamet at holde styr antallet af gæster i centret, og sørge for at de forskellige gæstegrupper ikke møder hinanden.

På den måde er FunCenter godt rustet til, når Danmark lukker op igen efter Covid-19, og mange har brug for at se venner, kollegaer og familie igen.

Del artikel

Andre læser også