12 år som familieforretning: Brillegalleriet har succes med eget koncept

Skrevet af: Emil Kjær Jørgensen

Annonce

Der er ret stor sandsynlighed for, at du på et eller andet tidspunkt i dit liv skal forbi en optiker, når synet begynder at svigte.

Midt i hjertet af byen ligger der en selvstændig butik, som siden opstarten i 2006 har nydt stor succes i både Aalborg og resten af Nordjylland.

Brillegalleriet er en familieforretning i ordets bedste betydning. Her har Hans Christian og Henrik Andersen – far og søn – nu i snart 12 år udlevet drømmen om at have deres helt egen butik.

”Vi har begge været i store kædebutikker, men vi savnede at gøre tingene på vores måde. Det kan vi i høj grad her i vores egne lokaler og med vores eget koncept,” fortæller Hans Christian.

De lækre lokaler i Slotsgade

Nære relationer hele vejen rundt

Da vi besøgte den stilfulde forretning, stod det hurtigt klart, at far og søn relationen kun er en styrke for Brillegalleriet. Man får lynhurtigt fornemmelsen af en familiær og tryg stemning.

”Vi er et perfekt team, som kender hinanden indgående. Det gør også oplevelsen for kunden meget mere behagelig. Vi elsker at gå på arbejde, og det skulle gerne afspejle sig i den service, som kunderne får her,” forklarer Henrik og fortsætter:

”Vi snakker meget personligt med kunderne, og på den måde kommer vi også ind på livet af dem. Dermed har vi bedre forudsætninger for at præsentere den helt rigtige løsning for dem.”

Foruden Hans Christian og Henrik består Brillegalleriet af Jannie, som både er butiksassistent og hele Brillegalleriets ”blæksprutte”. Og til januar udvides personalet med optiker Rikke Kuntz Skovfo, der indtil 2017 har haft Kuntz Optik i Nibe.

Vigtigt med tid til den enkelte kunde

For alle i butikken er det vigtigt, at der er tid til den enkelte kunde. Der er derfor altid sat god tid af til en grundig synsprøve og rådgivning i valget af brillestel og –glas eller kontaktlinser.

”Det lyder måske som en kliché, men kunden er virkelig i centrum her. Det skal være en oplevelse at handle ved os. Vi sælger ikke en metervare, men et specialfremstillet produkt til hver enkelt kunde,” fortæller Jannie.

Det kommer i høj grad til udtryk i kontakten med kunderne. Brillegalleriet holder både kontakten ved hjælp af Facebook, hjemmesiden og via en SMS-service. Men på ét bestemt punkt skiller de sig ud.

”Når vi indkalder til kontrol, ny synsprøve eller lignende, så sender vi det altid i et fysisk brev. Det er selvfølgelig dyrere for os end en e-mail, men det er bare meget mere personligt og værdifuldt for kunden,” fortæller Hans Christian.

Selvstændighed betaler sig

Det er især på sortimentet af briller, linser og solbriller, at Brillegalleriet skiller sig ud fra de store kæder. Det er både på grund af deres mange års erfaring og den frihed, der ligger i at være en selvstændig forretning.

”Vi skræddersyer vores eget sortiment til de kunder vi har. Vi kan hurtigt manøvre rundt, hvis der lige pludselig sker nogle ting på markedet – eksempelvis hvis et nyt mærke lynhurtigt bliver populært,” fortæller Henrik.

Evnen til at servicere deres store og loyale kundebase, som har vidt forskellige behov, er nemlig det vigtigste for Brillegalleriet.

”Vi kan ikke få en bedre anbefaling, end at vores kunder bliver ved med at vende tilbage til os. Det er sådan vi ved, at vi gør tingene rigtigt. Og det er vi naturligvis glade for og stolte over, at de gør. Det er nemlig servicen, der er vores bedste brand.” slår Henrik fast over for MigogAalborg.

Mere end bare briller

Briller er efterhånden blevet en stor del af folks livsstil, og derfor stiller de også større og større krav til viden om både design og materialer.

Det tager far og søn som en kærkommen udfordring – de tager derfor flere gange årligt ned på fabrikkerne for at få et øget kendskab til både produktet og brandet.

“Når vi fortæller en kunde om et bestemt mærke, så vil vi helst vide så meget som muligt. Vi er nok lidt nørdede på det punkt,” fortæller Henrik med et smil.

Og selvom ambitionerne hos Brillegalleriet er store, vil de ikke gå på kompromis med den gode service.

”Vi vil selvfølgelig gerne øge væksten, men det skal være i et tempo, hvor vi kan følge med, og hvor den enkelte kunde ikke bliver glemt,” fortæller Hans Christian, og Henrik supplerer:

”Grundlæggende skal vi bare blive endnu bedre til det vi gør. Vi skal hele tiden uddanne os, have det rette udstyr og have fingeren på pulsen. Det her er vores håndværk og noget, som vi stadig brænder for hver eneste dag.”

Aalborg i nye højder: Her er de kommende højhuse

Skrevet af: Christine Luca Hornemann
Oktan 8 projektet
Oktan 8 projektet

Hvis du har fulgt med på boligmarkedet i løbet af 2017, har du nok også bemærket, at flere og flere boligprojekter er skudt op blandt andet langs Aalborg- og Nørresundbys havnefront samt godsbanearealet.

Flere af byggerierne bliver bygget højere end hidtil, og i de kommende år melder flere højhuse sig på banen.

Her er et overblik over de fremtidige højhuse i Aalborg.

Siloen

“Siloen”, som er beliggende på Østre Havn, er en genfortolkning af det gamle DLG-tårn. “Siloen” består af 13 etager fordelt på 34 eksklusive ejerlejligheder, som forventes indflytningsklare i løbet af 2018.

Den øvrige del af byggeriet kommer til at bestå af 21 ejerlejligheder og 80 lejeboliger, som bliver fordelt på 18 familieboliger og 62 ungdomsboliger.

Oktan 8

“Oktan 8”, som skal tegnes af Bjarke Ingels, er planlagt til at blive opført også i Østre Havn. Projektet mangler dog stadig at blive godkendt af Aalborg Kommune. Byggeriet er på de første skitser planlagt til 107 meter højde, og er det hidtil højeste højhus på tegnebrættet i Aalborg.

Højhuset er tegnet under stor hensyntagen til vindforholdene i Aalborg, hvorfor BIG har skabt en særlig arkitektur, hvor den bølgende og sky-lignende facade består af altaner, der er med til at bryde vinden.

 Horisonten

Højhuset “Horisonten” skal opføres på Lindholm Brygge i Nørresundby. Højhuset skal bygges på den grund, hvor der frem til 1982 stod to af Dansk Andels Cementfabriks’ cementsiloer på 54 meter, og bygningen bliver en genfortolkning af de runde siloer.

Højhuset bliver næsten 70 meter højt, og kommer til at bestå af 22 etager med en blanding af bolig og erhverv. Bygningen skal huse 166 ejerlejligheder. Planen er, at det skal stå færdigt om to år i 2020.

Fjordtårnet

Højhuset “Fjordtårnet” er beliggende langs Nørresundbys havnefront ud til kulturbroen. Højhuset er bliver bygget op til 11. etager fordelt ud på 44 ejerlejligheder. Byggeriet forventes at stå færdigt i oktober 2018.

Sohngårdsholmsvej

På toppen af Sohngårdsholmsvej skal der opføres et nyt lokalcenter på 5.000 kvadratmeter, som blandt andet skal huse butikker, boliger og erhverv.

Byggeprojektets højeste ende bliver syv etager, hvilket kommer til at svare til 24,5 meters højde. Byggeriet er ikke det højeste, men det bliver placeret på en af byens højeste punkter.

Det bliver det altså en bygning, man vil kunne se fra lang afstand. I bygningens nederste del bliver der butikker og erhvervsområder, og fra 1. etage og opefter, bliver der skabt 48 lejligheder.

Følg vores nye boligmedie MigogAalborg Bolig på Facebook her – alt med ejendomme og de fedeste boliger i Aalborg

Ny hotelchef på First: Jacqueline bliver Jyllands yngste hotelchef

Skrevet af: Michael Qureshi
Jacqueline Taul er som blot 25-årig ny hotelchef. Her i selskab med regionsdirektør Mark Bering
Jacqueline Taul er som blot 25-årig ny hotelchef. Her i selskab med regionsdirektør Mark Bering

I 2015 startede Jacqueline Taul som receptionselev på First Hotel Aalborg på Havnefronten.

Blot tre år senere vender hun tilbage som ny hotelchef. Jac, som hun kaldes af venner og kolleger, bliver dermed som 25-årig en af Danmarks yngste hoteldirektører.

Ved en reception på First Aalborg i morgen onsdag den 24. januar bliver det officielt, at det er hende, der skal stå i spidsen for det kendte Aalborg-hotel.

Det har været i yderste overhalingsbane for Jac Taul, siden hun tog imod sine første gæster som elev på First Aalborg. Efter elevperioden blev hun hentet til First Hotel Atlantic i Aarhus.

På under et år opnåede hun at lande en stilling som receptionschef, og blot et halvt år senere røg hun længere op som Hotelchef på Atlantic.

Tager yderligere et stort skridt i karrieren

Nu tager hun yderligere et stort skridt videre i karrieren med skiftet til First Hotel Aalborg som hotelchef, hvor hun skal arbejde fokuseret med at opretholde et tårnhøjt serviceniveau og føre hotellet sikkert mod fremtidige mål.

For Jac Taul er det nærmest som at komme hjem igen.

“Jeg var glad for at arbejde i Aarhus, men jeg blev jo boende i Aalborg, og har hele tiden haft hjertet her i byen. Jeg er utrolig stolt over den tillid, som ledelsen i First har givet mig, og det har virkelig været en spændende rejse hidtil i organisationen.

Jeg føler mig hjemme her, og har det sådan, at jeg vågner hver morgen og kan ikke vente med at komme i gang med dagens arbejde,” fortæller Jac Taul, da MigogAalborg møder hende i lounge-området på First.

First Hotel Aalborg har en lækker udsigt til Limfjorden

Hun er i selskab med regions-direktør Mark Bering, som hurtigt spottede hendes potentiale, og har været med til at køre hende i stilling som ny hotelchef.

“Tidligere var det sådan, at man havde en hoteldirektør på First Hotel Aalborg. Nu har vi en hotelchef, der så refererer til regionsdirektøren, og på den måde er vi hele tiden to til at sparre med hinanden og drive hotellet.

Vi har valgt Jac som ny hotelchef her, fordi hun har de helt rigtige kvaliteter. Hendes viden og kompetencer er store, på trods af hendes unge alder. Vi vægter også, at vores hotelchefer har hjertet med sig, og når de spørger, om vores gæster har haft en god dag, så skal de også oprigtigt mene det,” forklarer Mark Bering.

Farmand var også hoteldirektør

Det var helt naturligt, at Jac Taul endte i hotelbranchen. Hendes far Finn Taul var i mange år hoteldirektør på både Hotel Phønix og Hvide Hus. Så hun brugte mange af sine unge år på hotelgangene.

“Det har føltes helt naturligt for mig at træde ind i hotelbranchen. Jeg har holdt min del af juleaftener på Hotel Phoenix, og set med mine egne øjne det engagement, der skal lægges i at drive et hotel.

Jeg ved selvfølgelig godt, at det er lidt atypisk, at en hotelchef kun er 25 år, men jeg har fagligheden i orden, og så er jeg meget nysgerrig og elsker at lære nye ting,” forklarer den unge hotelchef.

Selv om flere af hendes ansatte er en del år ældre ende hende, så er hun ikke bange for at skære igennem og træffe de vigtige beslutninger.

“Der vil altid være nogle hårde beslutninger, der skal tages, men jeg tror også, at der er respekt omkring, at det er til fordel for First og teamet omkring hotellet. Jeg synes, vi er gode til at arbejde med et fladt hierarki, hvor alle kan komme med deres meninger.

For lige meget hvor stor en arbejdsindsats, jeg lægger hver dag, så kan jeg ikke drive hotellet alene, og derfor er jeg utrolig afhængig af, at jeg har personalet med mig,” siger Jac Taul.

Fokus på de bedste gæsteoplevelser i byen

For hende betyder det rigtigt meget, at First Hotel Aalborg har de bedste gæsteoplevelser i byen.

“Det handler om serviceniveau og personlighed hos personalet. Det er vidt forskelligt, hvordan man som gæst oplever god service, men det er vigtigt, at mit personale er gode menneskekendere og hurtigt kan se, hvad gæstens behov og ønsker er.

I hverdagene er vi mere et business-hotel, og i weekenderne skifter det til familiehotel, og der er også vidt forskellige behov, der skal opfyldes.

Jeg kommer til at være meget ude blandt gæsterne, og det skal være sådan, at gæsterne tænker, at de skal bo nede hos Jacque og ikke bare bo på et hotel. Hvis vi kan få personlighed ind i hotellet, så kommer gæsterne også igen,” forklarer den ambitiøse kvinde.

Receptionister mere som værtinder

Seneste tiltag er digitale check-in skærme, så gæsterne ikke skal stå i kø for at checke ind eller ud. Receptionisterne får også ipads, de kan gå rundt med ude blandt gæster, så alle processerne gøres lettere.

“Receptionisterne skal mere være værter og værtinder end at stå bag en disk. Når vi møder vores gæster i øjenhøjde, og gør alt for at alt kører så simpelt og glat som muligt, så mærker de forhåbentligt tydeligt, at vi ønsker at være der for dem 100 procent,” siger hun.

Gode til at opdage talenterne

Mark Bering, regionsdirektør i First, glæder sig til, at hotelgæsterne i Aalborg og ikke mindst aalborgenserne lærer Jacque at kende. Første skridt bliver reception og en udvidet nytårskur, hvor sundhedsguruen Christian Bitz blandt andet kommer forbi og holder foredrag.

“Jac er et godt eksempel på, at vi som kæde er gode til at hurtigt opdage de unge mennesker, der kan gå hele vejen. Jac har også læst på HD, så hun også har den økonomiske og kommercielle del med i bagagen.

Hun har også været på First Academy, som er vores interne lederuddannelse i hele Skandinavien. Vi tror rigtigt meget på hende, og vi er selvfølgelig overbeviste om, at hun bliver en gevinst for First Hotel Aalborg samt Aalborg by,” siger Mark Bering.

Første gang i Aalborg: Kæmpe MTV-fest på Club Stygge på fredag

Skrevet af: Michael Qureshi
Toomanylefthands fra en performance på Tinderbox
Foto: Andreas Konderup
Toomanylefthands fra en performance på Tinderbox Foto: Andreas Konderup

MTV er et af verdens største musikbrands, og nu får aalborgenserne en unik mulighed for at stifte bekendtskab med én af tv-kanalens største internationale event-succeser.

For første gang nogensinde kommer det internationale festkoncept Club MTV nemlig til Aalborg, og natklubben Cluv Stygge i Vesterå har æren af at være den første klub på årets danske program.

Den første danske by i år

Aalborg bliver den første af foreløbig to danske byer, som Club MTV Tour besøger, og fans og gæster kan se frem til et brag af en fest helt i MTV’s ånd. Foruden Aalborg gæster MTV også Aarhus.

”MTV er lig med fest og musik, og vi glæder os til at bringe Club MTV Tour til Aalborg og give vores nordjyske fans og gæster en helt særlig oplevelse. Gæsterne kan godt begynde at glæde sig, for det bliver en fest ud over det sædvanlige,” siger Rasmus Dige, der er VP for Ad Sales hos MTV i Norden.

Til at styre musikken har MTV allieret sig med vinderne af Årets Danske DJ’s 2015 og Årets Club Navn ved DMA ’15, TooManyLeftHands, der står bag pulten og sørger for musikken på dansegulvet på Stygge.

Gæster og fans kan glæde sig til at blive taget imod som vaskeægte stjerner på den røde løber, og de kan se frem til et brag af en nat med hit-DJ’s, konfetti, vilde visuelle effekter, dansere, CO2-kanoner og et filmhold fra MTV.

Mere ambitiøse end nogensinde

Club MTV opstod i Storbritannien i 2013 og har siden afholdt 400 events på natklubber og festivaler verden over i bl.a. Storbritannien (UK), Australien, Kroatien og på Malta.

De to events i Aalborg og Aarhus er en del af den nordiske lancering af Club MTV. I efteråret 2017 besøgte Club MTV Odense og København, hvor i alt 1.000 gæster deltog i den vilde fest.

Tæt på den ægte vare: The Bootleg Beatles lægger vejen forbi Aalborg

Skrevet af: Emil Kjær Jørgensen

Verdens største band. Så enkelt kan det vist siges om The Beatles, som i en lang årrække var altdominerende på musikscenen.

Deres arv lever i høj grad videre i dag, og det er ikke mindst takket være The Bootleg Beatles, som vel er det tætteste, man kan komme på den ægte vare i dag.

Aalborg er så heldige, at de igen i år lægger vejen for Aalborg Kongres & Kultur Center med det 20-mand store engelske orkester The Pepperland Sinfonia. Det hele sker torsdag 25. januar 2018 kl. 20.

En helt særlig stemning

Selvom The Beatles vel for mange er noget helt unikt, har The Bootleg Beatles spillet for fulde huse siden de i 1980 blev dannet.

”Der er ingen tvivl om, at The Bootleg Beatles er noget helt særligt. Deres look og deres lyd er umådelig tæt på den ægte vare, og når de oven i købet bakkes op af et stort symfoniorkester med en utrolig dygtig dirigent, så når showet helt nye højder”, siger Nicolaj Holm, direktør i Aalborg Kongres & Kultur Center, til MigogAalborg.

Bandet består af fire herrer, der alle var til audition i 1979 til London-musicalen ”Beatlemania”, og her fandt de sammen, idet de hver især fik rollerne som John, Paul, George og Ringo.

Publikum kan se frem til en nostalgisk aften, hvor der både er fokus på musik, flotte kostumer og en god portion britisk humor.

25 klassikere i træk

The Beatles har utallige hits på samvittigheden, og der bliver rig mulighed for at skråle med på sin helt egen personlige favorit, for The Bootleg Beatles vil spille intet mindre end 25 klassikere på stribe.

Man kan se frem til alt lige fra “Get Back”, “Penny Lane”, “All You Need Is Love”, “Yellow Submarine”, “When I’m Sixty-four”,“Strawberry Fields Forever” og “Hey Jude”, mens videoklip af The Beatles vises på en storskærm på scenen.

Til at styre et så legendarisk band, har man hyret ingen ringere end den populære Hans Otto Bisgaard, som også har en stor kærlighed for The Beatles.

Han bliver aftenens konferencer, mens det bliver den kendte dirigent David Firman, der svinger tangentstokken over for The Pepperland Sinfonia.

”Det er ingen hemmelighed, at The Bootleg Beatles har besøgt Aalborg nogle gange før, og det er som om, at publikum ikke kan få nok af den særlige Beatles-magi, der opstår til showet. Så vi glæder os til at få dem på scenen i Aalborghallen igen”, slutter Nicolaj Holm overfor MigogAalborg.

Hvis man har lyst til at mærke lidt beatles-magi, er der stadig ledige billetter her.

Se de bedste folde sig ud: Fusion dyster mod Vendia på torsdag

Skrevet af: Michael Qureshi
Vinh fra Fusion (yderst venstre) møder Kristian Rise fra Vendia (yderst højre). Øvrige på billedet er Morten Kok (Mortens Kro) samt Peter Christian Jensen (direktør Ruths Hotel)
Vinh fra Fusion (yderst venstre) møder Kristian Rise fra Vendia (yderst højre). Øvrige på billedet er Morten Kok (Mortens Kro) samt Peter Christian Jensen (direktør Ruths Hotel)

Hvis man elsker sportsgrene som fodbold og håndbold, så er der noget helt særligt ved pokalturneringerne, som er knock out-kampe.

Hvor klassen skal vises over en eller to kampe i direkte dueller. Nu har man overført den konkurrenceform til gastronomiens absolutte top.

Bedst i Nordjylland-konkurrencen mellem 16 af regionens mest højprofilerede restauranter tyvstartede i sidste uge.

Og to af de absolutte favoritter til den endelige sejr mødes allerede i denne uge i knockoutturneringen. Restauranterne skal nemlig mødes to og to i den indledende runde, der nu går rigtigt i gang, siden kvart, semi og endelig en finale frem mod foråret.

Fusion Vs Vendia på torsdag

Torsdagens opgør står nemlig mellem Restauranterne Fusion og Vendia fra Hjørring, der begge har tre stjerner i den danske spiseguide. Duellen afvikles på Restaurant Fusion i Aalborg.

Det er en helt unik mulighed for at følge toppen af poppen arbejde intenst med at levere til perfektion.

Der er fortsat få billetter tilbage til braget på Fusion, som MigogAalborg dækker.

Fusion-teamet

Sammen med den uvildige jury, der vurderer præstationerne, kan man nemlig spise med på de to gange fire retters menuer, som de to restauranter har lagt meget forberedelse i, og som størrelsesmæssigt er afpasset, så gæsterne kan få plads til det hele inklusiv tilhørende vine.

”Selvfølgelig er det en god måde at lære af hinanden, men vi tager skam også konkurrencen meget alvorligt og ønsker begge at gå videre,” siger Vinh Q. Du, restauratør på Fusion.

”Selv om kun en af vores to restauranter kan komme videre, så ønsker vi begge at vise juryen og publikum, at vi kan levere på topniveau,” supplerer Kristian Rise fra Vendia.

Vendias køkkenchef Lasse Dalsager

Initiativtager er Den Danske Spiseguide med assistance fra GastroNorth, samarbejdet mellem foreløbig fem nordjyske toprestauranter, der arbejder for mere international bevågenhed om nordjysk topgastronomi -ultimativt Michelin-stjerner.

GastroNorth arbejder for international opmærksomhed

Kommunikationschefen for GastroNorth, der udover Vendia og Fusion også tæller Mortens Kro, Ruths Hotel og Restaurant Bühlmann, Mads Stenstrup, forklarer om GastroNorths engagement i Bedst i Nordjylland konkurrencen:

”GastroNorths fokus er selvfølgelig international opmærksomhed. Men for at gøre sig fortjent til dette skal restauranterne jo fremstå skarpest mulige. Det gør man bl.a. ved at stille op og lære af hinanden i en sådan konkurrence, der jo så samtidig har Den Danske Spiseguide som arrangør.

Spiseguidens anmeldelser følges også internationalt – og så giver GN’s engagement i konkurrencen jo mening”.

Blandt Gastro-North-restauranterne møder Mortens Kro Musikkens Spisehus på sidstnævnte restaurant allerede onsdag, mens Ruths Hotel skal på besøg på La Locanda torsdag den 31. januar.

Også potentielle topbrag med fantastiske serveringer i udsigt for både gæster og dommere

Se datoerne for alle de indledende opgør her: http://bedstinordjylland.dk/datoer-for-dyster/

Kontakt selv restauranterne for tilbageværende billetter.