Annonce
Tilmeld dig MigogAalborg Nyt

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få weekendguiden samt alle ugens populære nyheder direkte i din indboks.

Ved tilmelding til MigogAalborg Nyt accepterer du vores samtidig vores vilkår og betingelser for nyhedbrevet.

12 år som familieforretning: Brillegalleriet har succes med eget koncept

Af Emil Kjær Jørgensen

Annonce

Der er ret stor sandsynlighed for, at du på et eller andet tidspunkt i dit liv skal forbi en optiker, når synet begynder at svigte.

Midt i hjertet af byen ligger der en selvstændig butik, som siden opstarten i 2006 har nydt stor succes i både Aalborg og resten af Nordjylland.

Brillegalleriet er en familieforretning i ordets bedste betydning. Her har Hans Christian og Henrik Andersen – far og søn – nu i snart 12 år udlevet drømmen om at have deres helt egen butik.

”Vi har begge været i store kædebutikker, men vi savnede at gøre tingene på vores måde. Det kan vi i høj grad her i vores egne lokaler og med vores eget koncept,” fortæller Hans Christian.

12 år som familieforretning: Brillegalleriet har succes med eget koncept
De lækre lokaler i Slotsgade

Nære relationer hele vejen rundt

Da vi besøgte den stilfulde forretning, stod det hurtigt klart, at far og søn relationen kun er en styrke for Brillegalleriet. Man får lynhurtigt fornemmelsen af en familiær og tryg stemning.

”Vi er et perfekt team, som kender hinanden indgående. Det gør også oplevelsen for kunden meget mere behagelig. Vi elsker at gå på arbejde, og det skulle gerne afspejle sig i den service, som kunderne får her,” forklarer Henrik og fortsætter:

”Vi snakker meget personligt med kunderne, og på den måde kommer vi også ind på livet af dem. Dermed har vi bedre forudsætninger for at præsentere den helt rigtige løsning for dem.”

Foruden Hans Christian og Henrik består Brillegalleriet af Jannie, som både er butiksassistent og hele Brillegalleriets ”blæksprutte”. Og til januar udvides personalet med optiker Rikke Kuntz Skovfo, der indtil 2017 har haft Kuntz Optik i Nibe.

Vigtigt med tid til den enkelte kunde

For alle i butikken er det vigtigt, at der er tid til den enkelte kunde. Der er derfor altid sat god tid af til en grundig synsprøve og rådgivning i valget af brillestel og –glas eller kontaktlinser.

”Det lyder måske som en kliché, men kunden er virkelig i centrum her. Det skal være en oplevelse at handle ved os. Vi sælger ikke en metervare, men et specialfremstillet produkt til hver enkelt kunde,” fortæller Jannie.

Det kommer i høj grad til udtryk i kontakten med kunderne. Brillegalleriet holder både kontakten ved hjælp af Facebook, hjemmesiden og via en SMS-service. Men på ét bestemt punkt skiller de sig ud.

”Når vi indkalder til kontrol, ny synsprøve eller lignende, så sender vi det altid i et fysisk brev. Det er selvfølgelig dyrere for os end en e-mail, men det er bare meget mere personligt og værdifuldt for kunden,” fortæller Hans Christian.

12 år som familieforretning: Brillegalleriet har succes med eget koncept

Selvstændighed betaler sig

Det er især på sortimentet af briller, linser og solbriller, at Brillegalleriet skiller sig ud fra de store kæder. Det er både på grund af deres mange års erfaring og den frihed, der ligger i at være en selvstændig forretning.

”Vi skræddersyer vores eget sortiment til de kunder vi har. Vi kan hurtigt manøvre rundt, hvis der lige pludselig sker nogle ting på markedet – eksempelvis hvis et nyt mærke lynhurtigt bliver populært,” fortæller Henrik.

Evnen til at servicere deres store og loyale kundebase, som har vidt forskellige behov, er nemlig det vigtigste for Brillegalleriet.

”Vi kan ikke få en bedre anbefaling, end at vores kunder bliver ved med at vende tilbage til os. Det er sådan vi ved, at vi gør tingene rigtigt. Og det er vi naturligvis glade for og stolte over, at de gør. Det er nemlig servicen, der er vores bedste brand.” slår Henrik fast over for MigogAalborg.

12 år som familieforretning: Brillegalleriet har succes med eget koncept

Mere end bare briller

Briller er efterhånden blevet en stor del af folks livsstil, og derfor stiller de også større og større krav til viden om både design og materialer.

Det tager far og søn som en kærkommen udfordring – de tager derfor flere gange årligt ned på fabrikkerne for at få et øget kendskab til både produktet og brandet.

“Når vi fortæller en kunde om et bestemt mærke, så vil vi helst vide så meget som muligt. Vi er nok lidt nørdede på det punkt,” fortæller Henrik med et smil.

Og selvom ambitionerne hos Brillegalleriet er store, vil de ikke gå på kompromis med den gode service.

”Vi vil selvfølgelig gerne øge væksten, men det skal være i et tempo, hvor vi kan følge med, og hvor den enkelte kunde ikke bliver glemt,” fortæller Hans Christian, og Henrik supplerer:

”Grundlæggende skal vi bare blive endnu bedre til det vi gør. Vi skal hele tiden uddanne os, have det rette udstyr og have fingeren på pulsen. Det her er vores håndværk og noget, som vi stadig brænder for hver eneste dag.”

Del artikel

Andre læser også