Annonce
Tilmeld dig MigogAalborg Nyt

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få weekendguiden samt alle ugens populære nyheder direkte i din indboks.

Ved tilmelding til MigogAalborg Nyt accepterer du vores samtidig vores vilkår og betingelser for nyhedbrevet.

Store navne ombord: Unge Aalborg-drenge skaber nyt webshop-koncept

Af Michael Qureshi
Man kan bl.a. støtte Kræftens Bekæmpelse med Bnicer
Man kan bl.a. støtte Kræftens Bekæmpelse med Bnicer

Af Kathrine Larsen

19-årige Martin Johansen fra Aalborg udlever sin drøm lige nu. Sammen med sin 15-årige fætter, Hans Lübeck, har han startet sin egen virksomhed, som hedder BNicer, og som blev lanceret i august måned.

BNicer er en online handelsportal, hvor man kan donere penge til velgørenhed gennem e-handel. Forbrugeren har ingen ekstra udgifter. Det er derimod virksomheden, som donerer til de velgørende formål.

Lige nu samarbejder BNicer med 66 forskellige butikker på nettet. Blandt dem er Bog & Idé, og de to Aalborg virksomheder SACKit og TeeShoppen. Om lidt er Coolshop også ombord.

Butikken bestemmer selv, hvor stor en del af beløbet, som kunden køber for, skal gå til et velgørende formål. Derudover kan kunden vælge mellem tre velgørenhedsorganisationer; Kræftens Bekæmpelse, Diabetesforeningen og Plan Danmark. Man skal blot oprette en profil på hjemmesiden, og man bliver guidet gennem hele forløbet.

19-årige Martin Johansen
19-årige Martin Johansen

For Martin Johansen startede det hele på handelsgymnasiet i Saxogade. Her gik han i tre år og drømte om at starte sin egen virksomhed. Han manglede bare ideen.

”Jeg ville gerne starte en virksomhed, der også gjorde noget godt for andre. Så jeg fik inspiration fra den virksomhed, der hedder Toms, der sælger sko. Hver gang de sælger et par sko, giver de også et par sko til et barn i Afrika. Jeg tænkte, at det var da godt nok en smart idé, og om man ikke kunne gøre noget lignende med e-handel.” Fortæller Martin Johansen om, hvordan ideen opstod.

For et halvt år siden kom han på ideen bag BNicer. Men han manglede en programmør, der kunne virkeliggøre drømmen; en der kunne lave hjemmesiden. Det skulle vise sig at blive en svær en opgave. Martin havde ledt i længere tid, da hans far en dag kom hjem og spurgte, om hans fætter Hans ikke var god til det der med computere.

Martin tog fat i sin fætter Hans, og sammen satte de sig ned og udformede en plan for BNicer. Hans havde ikke prøvet noget lignende før, men han ville rigtig gerne lære det.

”Han har egentlig bare sat sig ned og lært det. Han er utrolig lærenem og intelligent, og han går op i det. Allerede som 15-årig kan han kode i 8 forskellige sprog, det er imponerende” fortæller Martin Johansen rosende om hans 15-årige fætter, Hans Lübeck.

15-årige Hans Lübeck
15-årige Hans Lübeck

Udover at involvere hans fætter, har Martin Johansen også stor hjælp fra resten af familien. Hans faster er jurist, og hun har hjulpet med stiftelsespapir og det andet juridiske. Hans far er virksomhedskonsulent, og moderen er god til sprog. Så der er masser af hjælp at hente i familien.

Martin Johansen har stort set kun fået positiv respons for hans projekt. Størstedelen af de virksomheder, de har kontaktet har ønsket at være en del af BNicer konceptet. ”De synes, det er en super god idé, og de ønsker jo også at være en del af velgørenhed,” siger han.

Og drømmene stopper ikke her. De to unge drenge har store planer med BNicer. De vil tilføje flere webshops til deres handelsportal, så det gode budskab kan nå endnu længere ud, og der skal tilføjes flere velgørenhedsorganisationer.

Allerede nu har de aftaler med 400 webshops, som snart bliver en del af BNicer-konceptet. En af disse er som nævnt Aalborg virksomheden Coolshop. Derudover arbejder de på en browserudvidelse, så det bliver endnu lettere for den enkelte at donere til et godt formål gennem e-handel.

BNicer

For Martin Johansen har det været en spændende udfordring at starte sin egen virksomhed.

”Vi har ikke investeret det store i det her projekt andet end vores tid. Man kan sige, vi har ikke så meget at miste, andet end vi har brugt rigtig lang tid på det. Men tiden er godt givet ud. Jeg har aldrig lært så meget, som jeg gør i øjeblikket. Og det er simpelthen learning by doing,” fortæller han.

Den unge iværksætter har været involveret i hele processen.

”Jeg har lært ekstremt meget. Lige fra at bogføre, til at lave stiftelses papirer, til grafik i photoshop, til at lave videoer, til at være med til at designe en hjemmeside, og nu lede tre mand,” siger Martin Johansen.

Udover Martin og Hans, er der også ansat to praktikanter i virksomheden. Det er to webudviklere, som hjælper Hans Lübeck med at opdatere og optimere hjemmesiden.

Hos BNicer bruger de lige nu Facebook til at fortælle om deres smarte koncept. Budskabet er allerede nået ud til 300.000 brugere på Facebook, og de håber på, at komme meget længere ud, når de er blevet mere etableret.

BNicer

19-årige Martin Johansen er selv lige startet på Samfundsøkonomi på Aalborg Universitet, og 15-årige Hans Lübeck går i 9. klasse på Hobro Skole, så det er to unge herrer, der står bag BNicer-virksomheden.

Begge har andre forpligtelser lige nu, men de satser begge benhårdt på BNicer, da de tror på ideen.

”Selvfølgelig er der nogle ting, man går glip af en gang imellem, men BNicer er en topprioritet for os lige nu” forklarer Martin Johansen.

Martin Johansen har kun rosende ord at sige om iværksætter-miljøet i Aalborg.

”Der er kommet mere fokus på det, vil jeg sige. Vi har gode forhold i Aalborg til at starte sit eget. Jeg kan få ekstrem meget gratis rådgivning, hvis jeg vil benytte mig af det inde ved Business Aalborg. Jeg tror generelt i Aalborg Kommune, gør de rigtig meget for iværksættere. Der er også forskellige cafeer og sådan noget, hvor man kan møde andre iværksættere.”

Han mener også, interessen for iværksætteri stammer fra inspirerende foredrag på handelsgymnasiet, og at det er meget populært blandt unge.

”Der er rigtig mange, der gerne vil starte deres virksomhed, men som bare mangler det sidste skub nogle gange, og måske bare mangler en god ide. Jeg har flere venner, der har prøvet sig af med webshops og lidt forskelligt.”

BNicer er glade for den positive opmærksomhed, de har fået fra deres brugere, virksomheder og pressen. De er blandt andet blevet kontaktet af TV2 Nord.

Hvis du ønsker at vide mere om BNicer-konceptet og støtte det gode formål, kan du klikke dig ind på deres hjemmeside her.

Del artikel

Andre læser også