Webshop var hobby-projekt: I dag er salget eksploderet til hele landet

Skrevet af: Michael Qureshi

Hver gang Janne Lykke poster noget på sociale medier, følger 30.000 med på Instagram og over 10.000 på Facebook.

Oftest med en masse søde og nysgerrige kommentarer fra de mange følgere og kunder af webshoppen LykkebyLykke.

Især Instagram-profilen betragtes mere som et stylingunivers end reelt salgsvindue for de brands, som LykkebyLykke forhandler.

I et hyggeligt hus i Nørresundby med fjordudsigt og med smukke Aalborg som baggrund tager Janne Lykke imod MigogAalborg.

Her begyndte eventyrhistorien

Stuen er fyldt med dåbsgaver til Janne’s lille pige, som også helt naturligt, er blevet introduceret til følgerne på Instagram.

Det var også primært her, at eventyrhistorien om den fremadstormende tøj-webshop for alvor begyndte.

For i Blokhus åbnede Jannes mor Butik Lykke. På det tidspunkt søgte Janne Lykke ind på Skuespillerskolen, samtidig med hun elskede sit job i servicecenteret i Fårup Sommerland.

Men i takt med hendes mor fik gang i butikken, brugte Janne de fleste arbejdstimer der.

På et tidspunkt fik hun den ide, at hun vil starte en webshop op som et supplement til den fysiske butik.

“En kammerat hjalp mig med at sætte webshoppen i gang, og det var meget stille og roligt. Vi solgte lidt af hvert, og der var god tid til at sende en håndskreven hilsen til alle webshop-kunderne. Vores fokus dengang var jo at levere den gode service i butikken og pleje vores mange faste kunder,” fortæller Janne Lykke.

Rabatkode fik tingene til at rulle

Men en dag, hvor hun havde en sjælden fridag, legede hun med en rabatkode til webshoppen, som hun smed på de sociale medier. Derfra gik det pludselig stærkt.

“På få timer havde vi haft 40 bestillinger, hvilket var helt usædvanligt. Det var lidt et slags gennembrud, og det gav mig blod på tanden. Jeg fik mod på at eksperimentere med det, og så begyndte jeg at bruge de sociale medier mere aktivt med selv at vise tøjet frem,” forklarer Janne.

Webshoppen eskalerede lynhurtigt fra et hobbyprojekt til en seriøs forretning for Lykke-familien. Da Ejner Nielsen, som ejer den succesfulde webshop 2Trendy og en række andre salgsportaler, tilbød at blive samarbejdspartner, tog de springet og satsede på webshoppen.

“Ejner havde faktisk spurgt et par gange. Han havde ikke det store fokus på pigetøj, så han mente, at vi var det perfekte match. Jeg er faktisk glad for, at han fik os til at tage det næste skridt. Det var nok Aalborg-manden, som mødte den forsigtige Hune-pige. Hele det set-up han kunne hjælpe med, har en stor betydning for, hvor langt vi er kommet i dag,” siger Janne Lykke.

Lukkede den fysiske butik

Det blev samtidig også slutningen på den fysiske butik efter 10 år. En vemodig men rigtig beslutning.

“Der var rigtig mange af vores kunder, der var kede af, at vi lukkede ned. Jeg savner da også den personlige service i butikken, og det er også en af årsagerne til, at jeg godt kan lide den personlige kundeservice på webshoppen.

Men vi har aldrig været i tvivl om, at det var den rigtige beslutning. Det har også givet noget mere frihed, at vi ikke har fysisk butik mere,” forklarer Janne.

Hun har også overskud til familielivet med hendes musikermand Morten B fra Aalborg og lille Mille, når hun ikke skal fysisk stå i en butik seks dage om ugen.

Stærk vækst med mange nye kunder

Status efter to år med webshoppen LykkebyLykke er, at der er fuld gang i salget til kunder i hele Danmark og i resten af Norden. Væksten er stærk, og der kommer hele tiden nye kunder til.

“Jeg er sindssygt glad for, hvor godt de to første år er gået. Jeg tror, at mange af vores kunder godt kan lide vores mix med, at noget er dyrt og andet er i den billigere ende.

Man kan godt have en dyr sweater fra Mads Nørgaard på, og så nogle billigere bukser fra Pieces til. Vi forsøger også at pifte moden lidt op med farver og glimmer, så det ikke bare bliver sort og gråt det hele,” siger Janne Lykke og griner.

Der er også planer om at udvide til andre skandinaviske lande.

“Vi har planer om at starte op på det svenske marked. Dengang vi havde den fysiske butik, havde vi mange kunder fra både Norge og Sverige. De kan rigtig godt lide dansk mode, og det vil vi gerne arbejde videre med. Sko er også blevet en kæmpe varegruppe hos os. I dag har kunderne ikke noget problem med at bestille sko over nettet, når det er så let at sende retur igen,” lyder det fra Janne.

Hun har smag på meget mere efter de to første år, og nævner essensen af LykkebyLykke.

“Vi siger lidt, at man springer ud af klædeskabet og ind i en verden af lykke hos os. Vi satser meget på de positive farver og mode, og det kan vores kunder godt lide,” slutter Janne.

Du kan se mere til LykkebyLykkes online-butik her

Har du set dem? Amerikanske Navy Seals træner i Aalborg

Skrevet af: Michael Qureshi
Pressefoto: Navy Seals
Pressefoto: Navy Seals

Den seneste uge har du muligvis set kamphelikoptere flyve lavt og andre militære fartøjer i Aalborg og i det øvrige Nordjylland.

Måske endda hørt skud eller set skarpt bevæbnede soldater.

Op mod 2000 elitesoldater fra hele verden træner i øjeblikket specialoperationer i store dele af Nord- og Midtjylland. Øvelsen kalder de for Night Hawk løber af stablen.

Det helt specielle er, at verdens bedste soldater, Navy Seals fra USA, også deltager i øvelsen.

Også Danmarks bedste soldater Frømandskorpset og Jægerkorpset træner for fuld udblæsning med i denne vigtige øvelse.

Der er deltagelse af soldater fra Danmark, USA, Tyskland, Finland, Holland, Polen, Schweiz, Østrig, Belgien og Litauen.

Løber frem til på fredag

Det hele begyndte 10. september, og det løber frem til på fredag den 28. september.

Flyvestation Aalborg og Flådestation Frederikshavn danner ramme om den store specialoperationsøvelse, hvor Jægerkorpset og Frømandskorpset træner specialoperationer sammen med Flyvevåbnet, Søværnet og Hæren og militære enheder fra ni andre NATO-lande.

“Øvelsen er med til at sikre, at vi konstant bevarer og udvikler vores kompetencer indenfor specialoperationer, og den styrker vores evne til at samarbejde med relevante partnere, siger generalmajor Peter Boysen, chef for Specialoperationskommandoen.

Foto: Frømandskorpset

Øvelsen vil foregå på alle tider af døgnet

For at det er så realistisk som mulig, så foregår øvelsen på alle tider af døgnet og hovedsageligt på civile og militære områder i Nord- og Midtjylland.

“Det er vigtigt, at soldaterne får mulighed for at træne et helt set-up, både med planlægning og gennemførelse af missioner, så de vedligeholder deres kompetencer og dermed er klar, når de bliver sendt på skarpe missioner.

Lækker mad til hverdagen: KaffeFairs nye koncept kan alle være med på

Skrevet af: Stine Kjølby Christensen

Du kender det måske?

Opvasken har hobet sig op i samme luftlag som den filtrede knold på toppen af hovedet, som efterhånden er fast inventar, når man omsider er halvvejs gennem ugen.

Den gastronomiske kreativitet er i samme sølle forfatning. Nu er der en redning i KaffeFairs nye hverdagskoncept: Folkekøkken.

Fra mandag til fredag i tidsrummet kl. 17.00- 20.00 kan aalborgensere invitere deres nabo, ven, partner eller kollega forbi KaffeFair på Strandvejen og spise sig mætte og glade for den nette sum af 85 kr. per mand.

Derudover kan der tilkøbes både forret og dessert – hvilket vil sige, at man på en ganske almindelig hverdagsaften kan forkæle sig selv med en treretters menu for under 200 kr. Dertil kan der opgraderes med en flaske vin for kun 200 kr. eller 40 kr. pr. glas.

Hos MigogAalborg besluttede vi os for at teste konceptet, og besøgete derfor KaffeFair på Strandvejen på en ikke særlig glamourøs, onsdag.

Og på netop sådan en dag er det oplagt at slå vejen forbi KaffeFairs nyeste afdeling.

Stemningen er uformel og hyggelig. Prisen er mere end fair, og man er garanteret ikke at gå sulten i seng.

Gennemført lækkerhed

Denne onsdag stod Folkekøkken-menuen på spansk hakkebøf med bagte grøntsager og krydrede kartofler som hovedret, men vi sprang selvfølgelig også på både forret og dessert – hvilket viste sig, at være et klogt træk.

Forretten var denne dag blomkåls-pannacotta, sprød kalkunchorizo samt grillet ølandsbrød med en lækker cremet grønkålspesto. Frisk og smagfuld og godt afstemt imellem det salte og søde.

Da sidste bid velstegt hakkebøf i hovedretten var sunket, var vi allerede kommet godt rundt fyldt godt op på alle fronter af sansespektret.

Men selvfølgelig måtte aftenen fuldendes med dessert, som denne dag stod på kokkens udvalgte kagetapas bestående af henholdsvis hindbærsnitte, cheesecake, islagkage og brownie.

Det gennemgående for retterne var først og fremmest, at de var velsmagende og ærlige: Man får, hvad man bestiller – og meget mere til.

Der er slet ikke nogen tvivl om, at KaffeFairs køkken har flair for kokkekunsten og ved, hvad der skal til for at få en ganske almindelig hverdagsret til at blomstre, både smags- og udseendesmæssigt:

Det sprøde ølandsbrød knasede i ganen, hakkebøffen smeltede på tungen og garnituren var afstemt, mens kagetapas-tallerkenen sang en duet så sød, at den overgik enhver godnatsang.

Alt i alt en perfekt måde at fejre en ganske almindelig og uformel hverdagsaften på – uden at gå på kompromis med hverken smag eller det gode selskab – og uden at få et hul i pengepungen.

Ugens fristende Folkekøkken-menu bliver løbende præsenteret på KaffeFair’s Facebookside.

Du kan holde dig opdateret her.

Kvalitet og ærlig mad for 85 kr.

KaffeFair Strandvejen er den socialøkonomiske virksomheds seneste satsning. I marts måned kunne de slå dørene op til den nye restaurant og café.

Med denne beliggenhed kan KaffeFair være tilstede i den bydel, hvor mange aalborgensere har deres hverdag. Strandvejen er central, men alligevel tilpas tilbagetrukket fra centrums til tider hektiske stemning.

Det betyder, at der blandt andet har været rum til at dyrke nogle af de folkelige koncepter og værdier, som den socialøkonomiske virksomhed især er kendte for – og stolte af.

Især lørdagsbrunchen og de store månedlige langbordsspisninger, Aalborg Spiser Sammen, har været en bragende succes, og derfor udvider caféen nu med det nye hverdagstiltag, Folkekøkken.

Hverdagsretter med et twist

Som med alt andet hos KaffeFair er der i deres Folkekøkken tænkt over hver en detalje. Foruden at kreere genkendelige livretter med et kulinarisk twist, gør køkkenet også en dyd ud af at tænke forbruget af råvarer bæredygtigt.

“Vi bestræber os på at kunne servere økologisk, folkelig mad med lokale rødder – og vi bruger det, der er i sæson og tænker over, hvordan råvarerne kan indgå som ingredienser på tværs af menuplaner for at reducere den typiske risiko for madspild”, fortæller Jørgen Rasmussen, som er kok i KaffeFair.

Du kan holde øje med menuen hos KaffeFair Strandvejen lige her.

Fylder storcentre til bristepunktet: Gurli Gris kommer til Aalborg

Skrevet af: Michael Qureshi

Hvem havde troet, at en lille tegneserie-gris kunne fylde storcentre til bristepunktet landet over?

Men sådan er det bare med Gurli Gris. Hun er blevet et globalt fænomen, som er elsket på samtlige kontinenter i verden.

I Kina mente de endda, at det blev så meget med Gurli og hendes skøre familie, at en kinesisk videodelingstjeneste fjernede 30.000 klip med Gurli Gris.

Angiveligt fordi Gurli Gris blev så populær, at hun blev brugt i modkulturer til skade for ‘mainstream værdier.

Fænomenet er skabt i England, hvor hun bærer navnet “Peppa Pig”.

Du kan møde Gurli og Gustav i Aalborg

I Danmark elsker vi derimod den glade gris og hendes lillebror Gustav, og børnene svælger de sjove små tegnefilmen med den lille gris i sig både fra Ramasjang og Netflix.

Nu kan børnene i Aalborg og omegn også møde selveste Gurli Gris. Tegneserie-hittet er for tiden på en større landstour i storcentre, og hvor end de kommer, så fyldes de helt op.

Når efterårsferien starter så kommer Gurli Gris og lillebror Gustav til Aalborg Storcenter. Det sker søndag d. 14 oktober klokken 12.00.

Det bliver en halv times show med søde sang og masser af sjov. Derefter kan alle børn kramme og få et billede sammen med Gurli og Gustav.

Først show og så en selfie med Gurli

Aalborg Storcenter skriver på sin Facebook-side;

“Der vil først være show. Det starter kl. 12.00 og varer ca. 30 minutter. Efter showet får børnene mulighed for at komme helt tæt på deres idoler og hilse på både Gurli og Gustav Gris.

Meet & Greet starter ca. kl. 12.45 og varer til der ikke er flere børn der mangler at møde dem – alt efter hvor mange mennesker der kommer, vil der være pause i løbet af Meet & Greet, da Gurli og Gustav Gris har brug for luft