Tilmeld dig MigogAalborg Nyt

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få weekendguiden samt alle ugens populære nyheder direkte i din indboks.

Ved tilmelding til MigogAalborg Nyt accepterer du vores samtidig vores vilkår og betingelser for nyhedbrevet.

Vilde tal: Antallet af turister slår alle rekorder

Af Emil Kjær Jørgensen
Foto: Destination NORD
Foto: Destination NORD

Der har været stor spænding omkring tallene for turismen og megen tvivl i forhold til, hvad danskernes stigende udenlandske rejselyst, Ukraine-konflikt, høj inflation og pas-krise i Norge og Sverige ville betyde for sommerens turisme.

Nu er juni-tallene kommet som det første varsel på turismesommeren, og de overstiger de positive forventninger. Der har nemlig været ca. 100.000 flere overnatninger i juni 2022 end i samme måned sidste år.

Tallene dækker over kommunerne Frederikshavn, Læsø, Brønderslev og Aalborg.

“Det overgår vores vildeste forventninger. Indrømmet: vi måtte regne efter en ekstra gang. Det er all-time rekord for os og fortsættelsen på et fantastisk forår. Der var en del usikkerhed omkring, hvordan turismen i Danmark og hos os ville udvikle sig.

En masse usikkerhedsfaktorer, men mange af dem har påvirket os positivt. Vi har i dén grad også investeret i at få de gæster, som ikke havde booket ferie, til at kigge mod os.

Det gælder især nordmændene, som i stort tal er på vej tilbage. Det er fantastisk vigtigt for os,” udtaler en glad direktør for Destination NORD, Tonny S. Thorup.

Vilde tal: Antallet af turister slår alle rekorder
Adm. Direktør/CEO for Destination NORD Tonny Skovsted Thorup.

Bedste år til dato

Ser man på overnatningstallene i 2022, slår juni-tallene for turismen i Destination NORD alle rekorder og er steget med ca. 100.000 overnatninger sammenlignet med sidste år.

År til dato er der tale om en stigning fra 701.642 til 1.083.073. Antallet af danske gæster er på niveau, mens antallet af nordmænd, svenskere og tyskere er steget markant:

“En af årets helt store udfordringer har været at få nordmændene tilbage til vores destination. Det er i dén grad lykkedes, og vi er næsten tilbage på 2019-niveau.

Vi har været meget i tvivl om det svenske marked, men de rører også på sig – vi har haft mange flere svenskere end sidste år, særligt i Frederikshavn. Og bedst som vi troede, at vi ikke kunne tiltrække flere tyskere, så er vi tæt på en fordobling i juni måned, konstaterer Tonny S. Thorup.

Vilde tal: Antallet af turister slår alle rekorder

Hotellerne i Aalborg stormer frem

Lidt overraskende for de fleste er Aalborg en forholdsvis stor sommerhuskommune med knap 5.000 sommerhuse, primært i Hou- og Hals-området.

Hertil kommer mange campister – både i Aalborg by og rundt omkring i kommunen. Her er der fremgang, men på Aalborgs hoteller har stigningen af gæster været massiv.

Antallet af overnatninger er steget med ikke mindre end 96 %, og det er især nordmændene, der har startet bilen og taget færgen til det nordjyske og ikke mindst til Aalborg.

Denne udvikling fortsætter i juli, hvor belægningen på Aalborgs hoteller (ifølge tal fra Benchmarking Alliance) ligger på hele 78 %, og en stikprøve blandt byens større hoteller viser, at andelen af nordmænd henover sommeren har ligget på 30-45 %.

Overnatninger stikker helt af i Frederikshavn

Selv om der i 2021 blev sat historisk overnatningsrekord i Frederikshavn Kommune, så fortsætter den meget positive udvikling. Der har været en stor stigning i juni med over 60.000 flere overnatninger fordelt på hovedbyerne Skagen, Frederikshavn og Sæby. Det betyder, at Frederikshavn Kommune samlet er næsten 200.000 overnatninger foran 2021 på nuværende tidspunkt.

Og selvom man har droppet de gratis færgebilletter til Læsø, har der været flere overnatninger på øen i forhold til juni sidste år.

Fremgangen i overnatninger er massiv og sætter forventningerne højt for turismeåret 2022:

Vi har med de meget positive juni-tal lagt kimen til en flot sommer. Meldingerne fra vores erhverv er positive for juli og august, der er mange planlagte møder og konferencer til efteråret – og så sætter vi alle sejl til for at markedsføre vores destination i efteråret og til jul – så vi forventer sammenlagt at få det bedste turismeår nogensinde,” slutter Tonny S. Thorup.

Del artikel