Annonce
Tilmeld dig MigogAalborg Nyt

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få weekendguiden samt alle ugens populære nyheder direkte i din indboks.

Ved tilmelding til MigogAalborg Nyt accepterer du vores samtidig vores vilkår og betingelser for nyhedbrevet.

16 år med Streetammo: Den vilde rejse fra Aalborg ud i verden

Af Christine Luca Hornemann
Streetammo teamet foran butikken på Boulevarden
Streetammo teamet foran butikken på Boulevarden

I år fylder Aalborg-virksomheden Streetammo 16 år.

Der er al mulig grund til at fejre fødselsdagen, for det har været noget af et eventyr, som virksomheden har været ude på, siden stifter Mark Urban startede op i en cykelkælder i Aalborg.

Med 500 kr. på lommen startede han med at trykke logos på t-shirts.

Derfra begyndte tingene at tage fart, og han kunne kort tid efter åbne butikken på Boulevarden, hvor Streetammo den dag i dag stadig holder til.

Senere samme år så han potentialet i at starte en webshop op som en af de allerførste i Danmark.

Det skulle vise sig at være et godt træk både med butik og webshop.

Har alle år været den frække dreng i klassen

Streetammo har alle årene været den frække dreng i klassen.

“Hvis de andre ikke tør at gør det, så skal vi gøre det,” lyder mottoet, og det har holdt ved lige siden de unge etableringsår.

Det var ikke lutter lagkage i starten, og Mark Urban balancerede flere gange med at skulle opgive drømmen.

Men hver eneste gang mørke skyer trak sig over Streetammo, så formåede den innovative aalborgenser alligevel at finde en løsning.

10 år efter virksomheden blev stiftet i cykelkælderen, så ændrede det hele sig pludselig.

“I 2011 opkøbte det amerikanske firma Karmaloop Streetammo, og indenfor kort tid voksede vi fra at være en lille lokal street wear butik i Aalborg til at være den største webshop indenfor street wear i verden,” fortæller Steffen Steffensen som er markedsføringkoordinator hos Streetammo.

Havde opfyldt iværksætter drømmen

Mark Urban havde fået opfyldt drømmen, som rigtig mange iværksættere drømmer om.

At bygge en forretning op og lave et såkaldt “exit”.

Men i modsætning til mange andre iværksætter-eventyr, så tog denne en drejning, som de færreste havde forudset.

For i 2015 gik det skidt for selve koncernen Karmaloop, og Mark Urban fik pludselig muligheden for at købe Streetammo tilbage for et beløb væsentligt under det, han solgte den for.

Siden har han og teamet bag Streetammo formået at banke virksomheden tilbage på sporet, hvor man igen har alle de bedste brands og er et solidt brand i sig selv.

“Streetammo blev i 2015 igen en danskejet virksomhed.

Vi er 10 drenge, som arbejder i firmaet, og vi gør en dyd ud af at møde kunderne i øjenhøjde.

Streetammo har fået sin identitet tilbage, og det er noget, der gør alle os medarbejdere stolte,” forklarer Steffen.

Tager sig af de utilpasse unge

Men Streetammo er mere end blot en tøjbutik.

De har også fået skabt et miljø, hvor virksomheden har dannet ramme og hverdag for mange utilpassede unge.

“Det har været vigtigt for os som virksomhed at tage unge mennesker ind, selvom der måske ikke altid er ressourcer til det.

Streetammo er et community, hvor der er plads til alle slags mennesker – også dem som har det svært. Det kan være alt fra praktikanter til ansatte.

Vi har også en del, som kommer direkte fra folkeskolen,” fortæller Steffen Steffensen.

“Vi har altid arrangeret koncerter og arrangementer i flere af de store byer i Danmark. Lige så meget tid vi har brugt på at skabe en solid og fed webshop, lige så meget tid har vi brugt på at skabe dette community. Det er det, brandet Streetammo handler om,” slutter Steffen.

Streetammo fejrer fødselsdagen med sigte på yderligere mange år med solid base i Aalborg og vækst i resten af verden.

I morgen er der et særligt arrangement i Streetammo-butikken, hvor der er hotdogs og Fortnite-spil mod Youtuberen Jaxstyle – læs mere om det her

Del artikel

Andre læser også