Vil lave et nyt Amazon: Aalborg-virksomhed rammer international succes

Skrevet af: Michael Qureshi

I 1993 valgte en mand ved navn Jeff Bezos at stifte en internetside ved navn Amazon.

I første omgang var det bøger, man havde på produkthylden. Siden har det vokset sig til stort set ALT, og i dag er Amazon et af verdens mest værdifulde virksomheder, og Bezos er blandt de rigeste i verden.

Så hvad får lige en Aalborg-virksomhed til at tro, at de på nogen måde kan skabe et nyt Amazon?

I første omgang lød det i hvert fald utopisk, men efter et brag af en lancering i Australien og nu i Danmark, så er det måske ikke længere en drøm på et stykke papir.

Har lanceret ShopBetter platform

Midt i Corona-krisen har mange virksomheder været stærkt udfordret, og Aalborg-firmaet Internet Zoo Group er ingen undtagelse.

Internet Zoo udvikler blandt andet færdighedsbaseret spil, dating sites, gambling (lotto) og webshops, hvor den primære indtægt længe er kommet fra platformen Skill Games (ApS).

Koncernen har været sat på pause på flere internationale markeder, men har nu lanceret en helt ny platform med navnet ShopBetter.

Denne har vist sig at have langt større succes end forventet med en gennemsnitlig stigning på intet mindre end 9.341% i omsætning per måned siden lanceringen sidst i oktober. 

Man satser på at ramme 2 mio. kr. i omsætning inden nytårsaften, og det er uden, at man har investeret millioner i markedsføring og i et kæmpe varelager.

Loyalitetsklub hvor man opnår store rabatter

ShopBetter er en såkaldt ‘One Stop Shop’, hvor kunderne kan finde alle produktkategorier og typer, lige fra kosmetik og tøj, til elektronik og legetøj, mærkevarer såvel som ‘Wish’ -produkter.

Det er en loyalitetsklub, hvor brugerne køber sig adgang til en fast rabat af varer til allerede lave engrospriser igennem et medlemskab. Man kan få op til 15% på allerede ekstremt billige varer.

Ved lanceringen i slutningen af oktober fandtes der over 65.000 varenumre i shoppen, og planen er at introducere mere end 250.000 indenfor de kommende 6 måneder, samt yderligere 350.000 inden udgangen af 2021.

“Vi har testet på udenlandske markeder med Australien som det primære og således samlet ‘knowhow’ og ‘best practice’, inden vi endeligt kunne lancere her i Danmark.

Lanceringen i Danmark har har indtil videre været en stor succes, hvor mange af kunderne kommer “gratis” ind, altså uden at have brugt en krone på markedsføring, alene fordi vores priser er så lave sammenlignet med vores konkurrenter,” siger Kim Bengtsen, direktør i Internet Zoo.

Har voksende ambitioner

Han siger ikke selv direkte, at man vil skabe en ny gigant som Amazon, men erkender, at der er store ambitioner på kontoret i Aalborgs midtby.

“Sammenligningen med Amazon er korrekt på mange punkter. Men vi er stadig er en medlemsklub, og derfor tilbyder vi eksempelvis altid gratis levering på alle varer, og vi er også billigere end Amazon på slutprisen,” lyder det fra Kim Bengtsen.

Han forklarer om ideen med ShopBetter;

“Vores klare mål er at gøre købsprocessen simpel, så det er nemt for kunderne at finde, købe og få leveret lige præcis det produkt de ønsker, uden at tænke på ‘skjulte’ udgifter og dårlige leveringsvilkår.” 

Det er dog ikke en spritny idé, som Aalborg-virksomheden netop er kommet på.

Efter næsten tre år på tegnebrættet erkender Kim Bengtsen, at shoppen har været lang tid undervejs, hvilket ifølge direktøren selv, skyldes op- og ned prioriteringer i resten af koncernen, for ikke at tale om Corona.

Investeringer har kostet

Internet Zoo gik ud af 2019 med et større underskud for første gang siden 2010, hvilket blandt andet skyldes massive investeringer i ShopBetter.

Han forklarer dog, at alt tyder på, at det underskud hurtigt indhentes med den modtagelse på markedet som ShopBetter har fået.

“Der er ingen tvivl om, at der har været mange udfordringer på vejen, og vi er slet ikke kommet igennem ‘nøglehullet’ endnu.

Men så længe vi fortsætter med de tal, som ShopBetter præsterer, også i Danmark, er jeg sikker på, at 2021 nok skal blive et yderst godt år,” fortæller Kim Bengtsen.

ShopBetter har også store planer med markedsføringen, blandt andet med TV-reklamer, hvor man følger den lidt kiksede karakter Peter som tydeligvis ikke havde vundet i livets lotteri, før han fandt frem til ShopBetter.