Tilmeld dig MigogAalborg Nyt

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få weekendguiden samt alle ugens populære nyheder direkte i din indboks.

Ved tilmelding til MigogAalborg Nyt accepterer du vores samtidig vores vilkår og betingelser for nyhedbrevet.

Viden om potentielt marked er meget værd for din virksomhed

Af Annoncør

Annoncør betalt indhold leveret af inzights.dk.

Når du som virksomhed skal målrette markedsføring, finde målgrupper for dit produkt eller din service, estimere din markedsandel, undersøge det potentielle marked og lignende, er markedsanalysen din bedste ven. Denne giver dig nemlig indikationer for, hvor du skal sætte ind for at forbedre virksomheden.

Forskellige typer af markedsanalyse kan tages i anvendelse

Der findes et potentiale i forskellige typer af markedsanalyser, og de to mest kendte er:

  • Kvalitativ markedsanalyse
  • Kvantitativ markedsanalyse

Disse to metoder understøtter hinanden, og derfor er det også muligt at anvende begge analyser til at analysere dit marked, og det er oplagt at bruge dem begge for, at du både kan få nogle tal på, hvordan det går, mens du også kan undersøge de underliggende årsager med en kvalitativ analyse. Eksempelvis kan en kvalitativ analyse give et overblik over de valgkriterier, der gør sig gældende ved valg af nyt produkt, mens den kvantitative kan sætte dem i rangorden, så I ved, hvor I skal sætte ind og derved målrette jeres indsats, hvilket kan gøre det en hel del mere effektivt for jer at udbrede jeres produkter eller services.

Andre anvendelige dele af markedsanalyse

Det er også muligt med markedsanalyser at kortlægge målgrupper af jeres produkter eller services, hvilket medfører, at I ved, hvor I skal målrette jeres markedsføring. Det kan gøre jeres markedsføring mere effektiv og sørge for, at I når frem til netop de, der er mest interessante for jer. Derudover kan det også give jer en estimering af markedspotentialet, og hvorledes markedsandelene fordeler sig. Det er værktøjer, I kan bruge til at undersøge, om jeres nye idéer, koncepter eller produkter har et potentiale og berettigelse på markedet. Ved at bruge disse værktøjer rigtigt, kan I også lettere komme frem til, hvilke af jeres idéer i bør prioritere og gøre mere ud af.