Vi bor i en af verdens grønneste byer: Ny kampagne får flot modtagelse

Skrevet af: Stine Kjølby Christensen

Selvom bybilledet måske ikke ligefrem sprudler af nyudsprungne træer og blomsterskud i fuld flor, så skal vi ikke lade os narre: Faktisk står Aalborg som et lysende forbillede som en af de grønneste byer i hele verden – hele året rundt. Dette er dog langt fra en nyhed.

I 1980’erne indførte kommunen kampagnen Ren By Grøn By, som skulle være med til at gøre aalborgenserne mere bevidste og stolte over at bo i en bæredygtig by.

Gør os alle grønnere

I dag er Aalborg stadig på forkant, når vi snakker grøn vækst – og det bliver heldigvis mere og mere hipt at tænke på miljøet.

Derfor relancerer kommunen nu, som en del af bæredygtighedsstrategien for 2016-2020, deres grønne kampagne med det klare statement: Gør os alle grønnere.

“Det er ikke altid til at se det, men aalborgenserne bor i én af verdens grønneste byer. Vi er allerede rigtig langt fremme, men langt fra i mål.

Derfor ønsker vi, med kampagnen, at hylde dem, der allerede er i gang – og få skabt en motivation og overbevisning om, at sammen kan vi nå endnu længere,” forklarer Anders Du Mont-Thygesen, som er projektleder i Center for Grøn Omstilling.

Masser af grønne initiativer i vente

Kampagnen skal være startskuddet til en lang række grønne initiativer, som Center for Grøn Omstilling fremover kommer til at køre.

I november så kampagnen første gang dagens lys; i form af nogle splinternye skraldespande, der skulle være med til at optimere affaldssorteringen i midtbyen. Dette betød et endeligt farvel til de gamle stålspande fra 80’erne – og Ren By Grøn By.

”Hvis vi skal blive ved med at optimere de bæredygtige forhold, så må vi også følge med tiden. I dag genereres der langt mere affald, hvilket betyder, at skraldespandene også må være derefter,” siger Anders Du Mont-Thygesen.

Men det er ikke kun kommunen selv, som står for de grønne tiltag. Flere og flere virksomheder og privatpersoner melder sig ind i den grønne kamp, og her kommer De Grønne Agenter ind i billedet.

Zacharias Brix Madsen er Grøn Agent hos Kommunen – og kan være borgernes direkte forbindelse til de grønne projekter. Hver dag er Zacharias ude i marken, hvor han hjælper og rådgiver aalborgenserne mod en grønnere hverdag.

”Når borgerne indgår i projekter, så er de en del af en større fortælling. Vi bliver alle sammen mere grønne og er med til, at der sker noget godt for hinanden og vores fremtid,” siger Zacharias.

Selvom kampagnen er splinterny, så har de nye, grønne tiltag i og omkring Aalborg været i gang længe, men bliver nu gjort synlige med kampagnen.

Aalborgenserne er engagerede

I Vodskov har man eksempelvis et ønske om at sætte fokus på cyklisme og har i den forbindelse bedt om sparring hos De Grønne Agenter. Dette har affødt et projekt, hvor de vodskovgensere med bil i en måned kan låne en el-cykel og på denne måde teste alternativet til bilkørsel.

Cyklerne er allerede revet væk og udlånt det næste års tid.

Men dette er blot ét ud af en lang række grønne projekter, som eksempelvis omdannelsen af Egholm som økologisk ø, bæredygtigt naboskab i boligforeninger og forskellige tiltag i byens skoler og børnehaver.

Gør os alle grønnere skal i bund og grund være med til at synliggøre og knytte aalborgensernes grønne projekter sammen og vise, at de foregår over det hele,” siger Zacharias og slutter:

”De grønne projekter er jo opstået af på borgernes eget initiativ, så hvis man sidder inde med en idé til et grønt projekt, så er det altså bare at kontakte os. Det er jo ikke meningen, at aalborgenserne skal hjælpe os – vi er her også for at hjælpe dem. Vi skal hjælpe hinanden, så vi sammen gør os alle grønnere.”

Se hvordan du kan være med til at fortsætte byens grønne udvikling her.

Buffalo skoene er tilbage: Aalborg-butik sælger allerede løs af dem

Skrevet af: Simone Vestergaard

En af 90’ernes største modetrends er tilbage efter godt 20 år.

Allerede i marts luftede MigogAalborg nyheden om, at Buffalo skoen muligvis var på vej tilbage i butikkerne.

Nu er det en realitet lige her i Aalborg.

De fleste af os husker dem. De store sko med den høje sål, som eksisterede i alle regnbuens farver. Enten elskede man dem, ellers hadede man dem.

De var et kæmpe hit fra midt 90’erne til de tidligere 00’ere – og datidens unge havde som minimum ét par af de hæsblæsende plateausko stående i skabet.

Var det på grund af datidens populære pigegruppe Spice Girls, eller dét at de lige øgede højden med små 10-12 centimeter?

Tiffany har som de første fået dem på hylderne

Én ting er sikkert.

Buffalo skoen er på mode igen, og tøjbutikken Tiffany i Bispensgade har, som de første forhandlere i Aalborg, fået skoen på hylderne.

“De højere såle er blevet en generel trend inden for sneakers, og her har Buffalo skoen måske været en inspirationskilde.

Skoen var jo super populær for mange år siden, og der er mange, som kan huske dem. De er ren nostalgi for os, der var unge i 90’erne. Vi har valgt at sælge dem, fordi vi tror på, at markedet er til det.

Vi fik dem i butikken i går, og vi har allerede solgt en god håndfuld.” fortæller indehaver af Tiffany, Kristine Ibsen, til MigogAalborg.

Modetendenser får nyt liv

Den populære plateausko var én af tidens helt store trends, og meget har ændret sig siden.

Det ses ofte, at modebranchens store stilfænomener får nyt liv mange år efter.

Trompetbukserne, denim sættet, croptoppen, trenchcoaten, ruskindsnederdelen og heldragten.  Trends der alle har været fremme i enten 70’erne, 90’erne eller 00’erne – og nu er de på mode igen.

Buffalo skoen har fået en 2018 opgradering og er blevet nyfortolket til de nye generationer, der af gode grunde ikke var født i 90’erne.

“Der er mange i den unge generation, som ikke har oplevet plateauskoen. Så på den måde tror jeg, at de kan få nyt liv. Vi forhandler dem i beige, negro og blanco.

Og de er faktisk en god mellemting mellem sneakers og støvler – de passer jo til det danske vejr.” afslutter Kristine.

Hvis du vil med på moden, og genfinde de fede 90’er, så kan du læse mere om skoen her.

Karneval i stormvejr: Reklamestunt vækker vrede

Skrevet af: Emil Kjær Jørgensen
Sådan ser plakaterne ud i Aalborgs bybillede. Her er annonce-klistermærket dog røget af.
Sådan ser plakaterne ud i Aalborgs bybillede. Her er annonce-klistermærket dog røget af.

Søndag eftermiddag kunne vi her på MigogAalborg fortælle, at Skals Production og Aalborg Karneval er gået sammen om at afholde det vildeste gyser-event i oktober.

Der har været massiv interesse for den vilde gyseroplevelse. MigogAalborgs Facebook-opslag om eventet har indtil videre givet 12.500 kommentarer, og det er dermed et af de mest kommenterede indlæg, vi nogensinde har haft.

Men den store interesse stopper bestemt ikke her. Aalborg Karneval er kommet i massiv modvind efter de mandag middag lavede følgende opslag på Facebook:

Opslaget er en reklame for gyser-eventet, men måden det er kommunikeret på, har for alvor fået nordjyderne til tasterne.

Selvom der står “Annonce” på billedet, og arrangørerne bag står som afsendere, er “eftersøgningen” alligevel lavet så realistisk, at mange er blevet stødt af reklamefremstødet:





MigogAalborg har fanget talsmand for Aalborg Karneval, Mette Bugge til en kommentar på reklamestuntet.

Hvad var jeres overvejelser omkring den her “efterlysning”?

“Vores fornemmeste opgave som Aalborg Karneval er at kigge på årets gang og både dække det mørke og det lyse. Under den årlige karnevalsfest hylder vi den lyse del af livet, hvor fokus er på kærlighed og fællesskab.

Nu hvor Halloween nærmer sig har vi tænkt, hvordan vi kan involvere folk på en anden måde og dække den mere dystre og mørke side af livet. Det at savne og miste er en del af livscyklussen, og derfor vil vi gerne invitere folk til at være en del af sådan en historie.”

Nu har reaktioner overvejende været meget negative og kritiske. Hvordan forholder i jer til de reaktioner?

“Vi har aldrig haft en hensigt om at støde folk. Det har været vores mål at skabe en dialog og en debat omkring det at savne. Vi er en forening, som formidler kultur og inviterer folk til at deltage i et fællesskab. Det kan da helt sikkert diskuteres, om vi kunne have gjort det anderledes, men vi står ved den måde, som vi har valgt at udbrede budskabet på i år.

Vi vil hellere end gerne diskutere med folk, og vi følger løbende med i kommentarerne og tager dialogen.

Da vi annoncerede Twerk Queen som karnevalsdronning var kommentarerne også meget hårde.

Men i Aalborg Karneval skal vi kunne stå inde for at lave det lidt skæve og anderledes. Vi vil gerne skabe en dialog om tingene og være en platform, hvor folk kan udtrykke sig, tale stilling og diskutere – både når det gælder de glade og lyse sider af livet, og de triste og mørke.”

Sådan ser det ud på Vesterbro i Aalborg i dag.

I skrivende stund har opslaget fået mere end 460 delinger, 352 reaktioner og ikke mindst 515 kommentarer, hvor størstedelen er meget negative over for reklamefremstødet.

Selvom de fleste kommentarer er meget negative, er der også enkelte, som har reageret mere positivt på opslaget:



To lækre madevents i denne uge: Helt nye koncepter i Aalborg

Skrevet af: Michael Qureshi
OBS! Dette er et arkivfoto fra en brunch-test på Musikkens Spisehus - men det er Michael Kopp derfra, som står i køkkenet på lørdag
OBS! Dette er et arkivfoto fra en brunch-test på Musikkens Spisehus - men det er Michael Kopp derfra, som står i køkkenet på lørdag

Gastronomien spirer i Aalborg, og aldrig har der været så mange gode spisesteder på samme tid her i byen.

Ikke desto mindre er det også spændende at prøve helt nye koncepter. Derfor er det værd at bide mærke i, at der er to ekstraordinære events i byen i denne uge.

Så hvis du ikke har de store planer i ugens løb, så bør du sikre dig en plads til et af arrangementerne – eller endda begge.

Priserne er også helt i bund i forhold til den kvalitet og mængde, der bliver serveret.

På torsdag er der MigogAalborgs event på Wokkeriet, hvor der stadig er få pladser tilbage.

Derudover afholder First Hotel Aalborg en lækker lørdag (d. 22 september) med Brunch N’ Cocktails om formiddagen. Om eftermiddagen hedder det så Tapas N’ Cocktails.

Læs mere om begge events herunder.

Wokkeriet på Aalborgs Havnefront
Torsdag den 20. september – starter kl. 18.30
Prisen er 299 kr.

Wokkeriet er det nye lækre koncept, hvor du selv er med til at lave maden med wok-produkter fra Skandinaviens førende wok-forhandler Hot Wok.

Aalborg-virksomheden er flyttet i nye store flotte omgivelser på Speditørvej ved Havnefronten.

MigogAalborg og Wokkeriet inviterer til en hyggelig aften med mange lækre smagsoplevelser torsdag den 20. september fra 18.30-22.00.

Her kan I komme som par eller som en større gruppe og selv prøve at lave jeres mad under kyndig instruktion fra Wokkeriets kokke.

Det består aftenen på Wokkeriet af;

Der serveres to lækre wok-retter med kok, hvor du selv kan være med til at bestemme hvor spicy det evt. skal være.

Under hver ret/madlavning skænkes der øl og vand.

Under hver spisning serveres et glas vin passende retten.

Der sluttes med en god kop kaffe, og ellers er baren også åben hvis man ønsker at tilkøbe drikkevarer efter maden.

Der vil desuden være et lille hyggeligt oplæg før madlavningen.

Særpris for hele aftenen: 299 kr.

Book billet her

Brunch N’ Cocktails
På First Hotel Aalborg
Prisen er: 199 kr.

Denne lørdag bliver en af de helt særlige af slagsen på First Hotel Aalborg. Fra 12-15 er der brunch og cocktails. Fra 15-18 kører de tapas og cocktails.

To lækre arrangementer i træk hvor man så kan vurdere, hvad man mest er til. At starte lørdagen bedst tænkeligt, eller bruge tapas-eventet til at indlede en god lørdag aften i byen.

Det bliver selveste gourmetkokken Mikael Kopp, Director of Food & Beverage på Musikkens Spisehus, som står i køkkenet og i samarbejde med hotellet sørger for ekstraordinær brunchbuffet- og siden tapasbuffet.

Cocktailbaren står Helmuth for, og de vandt blandt andet titlen som Byens Bedste Cocktails til AALBORG AWARDS. Ud over den gratis cocktail, så er der gode priser på Helmuths kendte cocktails til arrangementet.

Hele dagen spiller den hotte DJ TWA de sprødeste hits, som sikrer, at stemningen hele tiden er god. Jo længere man kommer på dagen, jo mere skrues der op for det hele.

Det bliver faktisk bedre endnu for gæsterne. For prisen for all you can eat brunch eller tapas inklusiv en cocktail er blot 199 kr.

Prisen for arrangementet er 199 kr. inklusiv en cocktail
Normalpris er 350 kr.

Vælg mellem

Brunch N’ Cocktails 12-15
Tapas N’ Cocktails 15-18

Der er begrænset antal pladser til arrangementet lørdag den 22. september, så man skal skynde sig at booke.

Vi har lovet First Hotel Aalborg at skrive, at det kan du gøre enten direkte på tlf. 98101400

eller på mail

reservation.aalborg@firsthotels.dk