Vesterås nye hotte restaurant: Her er navnet og konceptet

Skrevet af: Michael Qureshi

De seneste uger har man kunnet stikke snuden mod vinduet og kigge ind på nogle nye spændende lokaler i Vesterå.

Der sker ting og sager inde ved siden af Café Vesterå. Nu er manden bag Aalborgs nye lækre restaurant og Cafe Vesterå, Thorsten Stevnhoved, endelig klar til at løfte sløret for hemmeligheden.

Studie 4 ligger tæt på Vesterå.

Fokus på mad og cocktails

Hvad skal der være inde i lokalerne ved siden af Café Vesterå?

“Mad og Cocktails. Stedet hedder Studie 4 og vil være et helt nyt koncept i Aalborg, hvor fokus er på sammenspillet mellem mad og cocktails. Tallet refererer til adressen.

I daglig tale hedder Café Vesterå også V4. Det er dog ikke tilfældigt, at det hedder studie.

Det skal være et studie i god mad, kreativitet i køkkenet, skønne vine, innovative cocktails, alverdens gins og andet lækkert spiritus. Der bliver plads til nørderi på alle fronter,” fortæller Thorsten Stevnhoved til MigogAalborg.

Han sidder i Café Vesterå en tidlig morgen med en kop kaffe i hånden. Ved siden af ham har Studie 4 og Café Vesterå’s køkkenchef Thomas Visby taget plads. De skal føre drømme og tanker om et fedt innovativt restaurantkoncept ud i livet.

“Vi kommer til at have rigtig meget fokus på sammenspillet mellem mad og cocktails. På de fleste restauranter i dag, kan man typisk vælge enten vin- eller saftmenu, der vil vi også specialdesigne cocktailmenuer til retterne.

Det er cocktail-nørderi på den helt store klinge, hvor vi vil lave hjemmelavede bitters, tonics, sirupper, puréer, cordials og meget meget mere. Det er her, vi virkelig kan skille os ud,” forklarer Thomas Visby.

Nye rammer giver nye muligheder

Både Thorsten og Thomas taler passioneret og længe om det kommende restaurantprojekt. Det er sat til at åbne om tre ugers tid, hvis alt går vel med håndværkerne.

“Vi har virkelig hjertet med i det her. Personligheden skal skinne igennem projektet, det er det, vi virkelig vil og brænder for. Vi har i så mange år ligget inde med store kompetencer inden for forskellige områder på Café Vesterå, og vi har ikke haft rammerne til at forløse dem. Det kan vi nu med Studie 4.

Vi vil gå langt for, at gæsterne får en autentisk oplevelse og kan slappe af med dine venner, kolleger, familie, forretningsforbindelser eller gæster.

Det er vigtigt for os at yde gæsterne en rigtig god service og måske smage noget som man ikke har smagt før. Vi ønsker at tilføre værdi til vores gæsters aften. Det er trods alt dem, vi er her for og dem som er skyld i, at vi kan eksistere og arbejde med det vi elsker.

Hvis vi kan flytte deres smagsoplevelser lidt, så har det været en god aften for gæsten og for os. Vi håber, at Aalborg tager rigtig godt imod det,” siger Thorsten Stevnhoved.

Afslappet stemning til langt ud på natten

Studie 4 bliver både restaurant, cocktail- og ginbar. Der bliver plads til spiseoplevelserne, helaftensoplevelse, eller sidde i den smukke bar og nyde en god G & T, kombineret med nogle lækre barsnacks.

“Jeg synes, det har været en udfordring tidligere i Aalborg, at hvis man har været ude og spise på et af de gode steder, så står man der klokken 23.00 og ved ikke rigtig, hvor man skal fortsætte.

Det er her vi også er tilgængelige med et spændende barudvalg, god og afslappet stemning i dejlige omgivelser. Hvad enten man har spist hos os eller et andet sted i byen, så ønsker vi at forlænge oplevelsen til et godt stykke ud på natten,” forklarer Thorsten.

Indretning i Studie 4.

Thomas uddyber lidt omkring maden i den nye restaurant.

”Vi vil rigtig gerne køre et dogmefrit koncept, hvor vi ikke lader os begrænse i mad stil eller råvarer. Vi betragter både køkken og bar som vores personlige legeplads, hvor vi vil plukke fra de steder i verden og i de sammenhæng, der giver mest mening for os.

Vi kommer desuden til, at grille rigtig mange ting over kulgrill, både kød, fisk, skaldyr og grønsager. Vi vil lave mad der virkelig smager af noget, og vi går ikke på kompromis med smag og kvalitet, selvom vi gerne vil være prisvenlige.

Retterne bliver i mellemretsstørrelse, hvor man enten kan tage vores faste 4 retters menu, eller selv vælge ud fra vores alacarte menu. Derudover vil der være et mindre udvalg af barsnacks, der egner sig til den lette sult, mens man nyder en cocktail, øl eller en G&T,” forklarer Thomas Visby.

En stor satsning

Thorsten Stevnhoved åbnede i 2003 som 22-årig Café Vesterå. Han har formået at beholde Vesterå i den position som en af Aalborgs bedste caféer i mange år.

Men det er et kæmpe sats fra Thorstens side med den nye restaurant.

“Jeg har gået med tankerne i rigtig mange år. Personligt skal man også være helt klar til det. Man skal turde at satse og gøre det velovervejet. Men sådan som branchen og Aalborg som by har flyttet sig, så er det altså nu, at der skal rykkes.

Vi har i rigtig mange år haft mange henvendelser på selskaber, arrangementer, kurser og events ud af huset. Med de nye rammer og forbedrede forhold kan vi nu imødekomme disse henvendelser på bedste vis, om det er virksomheder, foreninger eller private events, så er vi klar til at levere.

Derudover har jeg hele tiden ønsket at øge niveauet med de folk vi har i huset, og det giver de nye rammer rig mulighed for” forklarer Thorsten.

”Nogle ville måske tænke, at konkurrencen må være hård, da der sker rigtig meget i og omkring Vesterå, men det er dejligt med seriøse og dygtige naboer, så vi sammen kan løfte niveauet for området,” uddyber Thorsten.

Han understreger dog, at Café Vesterå ikke bliver glemt i den nye satsning.

“Jeg håber tværtimod, at de kan have en afsmittende effekt på hinanden. Vesterå er hjemligt, hyggeligt, mad med hjertet og god service. Det er nærvær og smil, og det håber jeg, vi kan trække med ind på den nye restaurant, selvom niveauet bliver højere.

Jeg er helt med på, at der er åbnet rigtig mange spisesteder i Aalborg de seneste år, men jeg har altid været tro mod mit eget koncept og udvikling,” forklarer Thorsten Stevnhoved.

Nu gælder det så sit livs største karriere-sats i en ny og udvidet rolle.

Du kan allerede nu booke bord på den nye restaurant lige her.

Drømmejobbet: Kendt nordjysk bryghus søger øl-testere

Skrevet af: Emil Kjær Jørgensen

Det lyder næsten for godt til at være sandt.

Prøvesmag fire øl, bedøm dem og vær med til at bestemme hvilke fremtidige øl, Thisted Bryghus skal sende på gaden.

Men det bliver realiteten for 25 heldige øl-testere inden længe.

Forbrugerne skal nemlig spørges, når Thisted Bryghus sender en ny øl på markedet. Derfor søger man nu 25 helt almindelige forbrugere, der skal teste bryggeriets nye øl.

“Vi har et fortrinligt samarbejde med de professionelle øl-anmeldere, men vil gerne udvide paletten endnu mere og få vores øl bedømt af helt almindelige forbrugere også,” fortæller bryggeridirektør Aage Svenningsen på Thisted Bryghus’ hjemmeside.

Væk fra fokusgrupper og analyseinstitutter

Mange virksomheder anvender fokusgrupper og analyseinstitutter, men Thisted Bryghus går altså en lidt anden vej.

“Når vi udvikler et nyt produkt, tester vi det internt på en lille gruppe mennesker. Men den reelle dom får vi først, når øllet rammer markedet. Det laves der ikke umiddelbart om på med det nye tiltag,” siger Aage Svenningsen.

Skal prøvesmage fire juleøl

De nye øl-testere skal prøvesmage fire juleøl fra Thisted Bryghus herunder en helt ny øl. Herefter bedømmes øllene og besvarelserne sendes tilbage til Thisted Bryghus, der  bearbejder de forskellige input fra øl-testerne sammen med det, man får ind fra de professionelle øl-anmeldere.

Det er alle danskere over 18 år, der kan melde interesse i at blive øl-tester. Og er man blandt de 25 udvalgte, får man besked senest den 12. oktober.

Du kan se mere på hjemmesiden.

Aalborgs første iværksætterby åbnede i dag: Sådan ser den ud

Skrevet af: Emil Kjær Jørgensen

I dag kom dagen endelig, hvor Danmarks første og eneste sociale kreative iværksætterby, Urban City, åbnede i den gamle remise i hjertet af Aalborg.

Læs mere om konceptet her.

Urban City er skabt med en vision om at danne et kreativt oplevelsesmiljø, hvor hver virksomhed har deres egen campingvogn med små haver i en by med (bogstaveligt talt) højt til loftet.

Et stykke Aalborg-historie blev indviet

Klokken 12 var pladsen foran den gamle togremise (og nu Urban City) næsten mere fyldt end et DSB-tog i myldretiden.

Det var derfor også en meget stolt Christian Helweg, der, på trods af både regn og blæst tidligere på dagen, kunne byde folk velkommen i strålende solskin.

“Tusind, tusind tak fordi i ville komme. Jeg bad om sol klokken 12, og det fik vi. Urban City var engang nogle tanker og drømme, som jeg havde. Det er fantastisk, at de nu er blevet til virkelighed. Det her er et stykke Aalborg-historie.

Den her remise er fra 1901, og at vi her 117 år senere kan skabe liv i den gamle bygning, er vi meget glade for. Vi har bygget på Urban City siden januar, og vi glæder os til at byde jer allesammen indenfor.

Denne kreative iværksætterby er en videreudvikling af det, som vi allerede har skabt med Råt&Godt. Urban City skal være et sted, som kan inspirere folk, og hvor vi sammen gør hinanden gode. Vi skaber nogle rammer, hvor folk med forskellige fagområder kan bruge hinanden i deres daglige arbejde.”

Campingvogne for enhver smag

Christian Helweg præsenterede herefter de 16 lejemål, der tæller virksomheder som Sødt og Blødt, der laver puder, tæpper og meget mere fra materialer, som en af de ansattes bedsteforældre har i en genbrugsbutik i Nibe.

Hele Aalborgs Johnny Hefty har også en campingvogn i Urban City – selvfølgelig med en muggen ræv til at pryde den. Herfra vil han sammen med makkeren Hartvig lave kunst og male på gamle ting som døre, spande mv.

Derudover vil de sælge merchandise i form af et indkøbsnet med sloganet “Ork’ Satme” og ikke mindst sælge den nye øl, Rævepis.

Der er også blevet plads til virksomheder (og campingvogne) med fokus på rumænsk vin, kunst i sten og grafisk design. Derudover huser Urban City også en fysioterapeut en tegnestue, en vogn med fokus på upcycling af møbler, et hundecenter og meget, meget mere.

Udover de mange lejemål er der også 1. sal, Skyen, hvor der både er fælleskøkken og et lokale, som aalborgenserne fremover kan leje til konferencer, konfirmationer og fester.

 

Aalborg har brug for en Christian Helweg

Erhvervschef i Business Aalborg, Tonny Thorup var næste mand på talerstolen foran Urban City, og han var fuld af lovord om alt det arbejde, som Christian Helweg står i spidsen for:

“Denne verden er fyldt med alt for mange Donald Trump’er. Det er inspirerende at møde et menneske, der arbejder med andet end at redde sin egen røv. Christian har været et dejligt bekendtskab, og Aalborg har brug for Christian, og det har verden også.

I Aalborg arbejder vi lige nu med en ny erhvervsstrategi, og det vi ser her (peger på togremisen red.) var det, som vi levede af engang. Urban City tænker både grønt og i social bæredygtighed, og de er et alternativ til alt det andet, vi har i kommunen. Vi har 1000 nye iværksættere om året i Aalborg, og Urban City tænker det hele anderledes.

Jeg håber, at I (Urban City red.) får nogle gode og sunde virksomheder, som kommer til at tjene penge, men også hjælper nogen på vej.”

Snoren blev kli … hugget over

Derefter kunne Tonny og Christian i samarbejde indvie Urban City på ægte Råt&Godt-manér.

I dagens anledning hev Christian nemlig en funklende guld-økse frem, som de sammen brugte til hugge snoren over, til stor jubel blandt de mange fremmødte.

Dagen var derefter fyldt med både musik, konkurrencer, flødebollekanon, skumfidus-ristning, workshops og lidt lækkert suppe – selvfølgelig serveret i bæredygtige kopper, som man kunne smide på bålet efterfølgende.

Urban City holder efter planen åbent for alle tirsdag og torsdag fra kl. 15-20. Den første lørdag i hver måned er der åbent fra 10-15.

Her får du de gode tips: Ny blog fra Aalborg sætter fokus på events

Skrevet af: Anne Raunkjær
Foto: Kaffepausen
Foto: Kaffepausen

Er du typen, der elsker at stå i spidsen for et godt event?

Eller er det oftest dig, der sidder med i arrangørgruppen af medarbejderfester og arrangementer med virksomheden?

Så er der gode råd at hente, hvis du synes, det er lidt svært hele tiden at være kreativ, eller måske savner tips til at tingene spiller fra start til slut.

Nørresundby-virksomheden NemTilmeld har et af landets mest brugte tilmeldingssystemer, men nu står de også bag et blog-univers, som er langt fra de mere traditionelle blogs, vi ser rundt omkring i det danske medieland.

Den nye blog handler om det at arrangere events, og går under navnet Kaffepausen. Det er et hyggeligt fællesskab, der både er autentisk, ærligt og rådgivende.

Lige fra personlige historier og interviews til en masse lette og gode råd.

“Folk som laver arrangementer er tit alene om det.  Det er måske meget sjovt i starten, men der er mange, som taber motivationen eller sidder og prøver at opfinde den dybe tallerken.

Så det kan være en stor motivation og hjælp i hverdagen at høre, hvad andre gør.” fortæller Tina Pearson, som står bag Kaffepausen og er ansat af NemTilmeld.

Den erfarne arrangør har hele 30 års erfaring med at planlægge arrangementer, og er hovedpersonen bag de hyggelige og ikke mindst nyttige historier på bloggen.

Tina Pearson står bag Kaffepausen

Kaffenpausen vil gøre det lettere for alle

Essensen ved et arrangement er, at det er et sted, hvor folk mødes til stort og småt.

Der kan være mange ting, som skal forberedes og overvejes. For eksempelvis invitationer, faktureringer og navneskilte.

Tina forklarer, at mange sikkert har prøvet at deltage i et arrangement, og ikke har følt sig godt modtaget, når man ankom. Så hvordan får du dine gæster til at føle velkommen?

Den information kan du finde på bloggen, hvor en stribe arrangører fortæller om, hvad de gør. Her er alle  indlæg bygget op af små historier for at give folk et lille pusterum, mens de eventuelt nyder en kop kaffe.

Deraf navnet Kaffepausen.

Der kan under et arrangement opstå mange situationer, som man ikke har forudset. For eksempelvis afbud i sidste øjeblik, strømsvigt eller en utilfreds deltager.

Men den helt nye udfordring inden for event-planlægning er, at arrangementer er blevet mere omfattende, og man skal vide meget mere som arrangør, fordi deltagerne stiller større krav.

Mange ønsker, at arrangementerne eksempelvis skal være mere spændende og involverende.

Vil gøre planlægning og koordinering lettere

Kaffepausen’s mission er derfor, at gøre planlægning og koordinering lettere for folk.

Tina uddyber, at hvis folk får de rigtige tips, så bliver arrangementerne også meget bedre. Så vi skaber en ren win win situation.

“Folk begynder også at turde mere, og her begynder vores system Nemtilmeld at blive rigtig interessant, fordi værktøjet gør det lettere for folk at skabe et overblik over deres planlægning,” forklarer Tina.

Hvis du selv overvejer, eller er i gang med at planlægge et arrangement, så har MigogAalborg sammen med Tina samlet fem vigtige ting, som vil gøre dine arrangementer endnu bedre.

Du behøver ikke være alene med det

Alle i din omgangskreds har prøvet at være til et arrangement. Tal med andre om det, når du skal have nye ideer. (venner, bekendte eller netværk m.m.)

Planlæg i øjenhøjde med gæsterne

Mange af de ting vi gør, er vaner og derfor er det nemt at glemme deltagernes behov. Prøv at planlæg dit arrangement ud fra gæsternes øjne.

Start fx med at spørge dig selv ”Hvordan er det at sidde i denne stol?”, ”Hvor er toilettet?”, ”Er der vegetarmad?” og planlæg så ud fra hvordan deltagerne vil opleve at være til dit arrangement.

Brug de hjælpemidler og værktøjer, der er til rådighed

Brug de værktøjer og hjælpemidler du kan, og som gør din hverdag lettere. Så kan du i stedet fokusere på vigtigere ting såsom idéudviklingen.

Der findes en masse online værktøjer til administrering af tilmeldinger, invitationer eller faktura. NemTilmelds tilmeldingssystem er et af dem.

Alt  udenom hovedelementet er vigtigt

Folk forventer at få en helhedsoplevelse.
Ofte tænker man, at hovedelementet fx koncerten eller foredraget er vigtigst, men til arrangementer i dag forventer gæsterne også at lokalet, stemning, dekorationer og maden er en del af den gode oplevelse.

Det er derfor vigtigt, at du også kræser om de andre ting end kun hoved-tingen. Du kan finde inspiration til dette på bloggen.

Husk den “røde tråd”

Skabe en rød tråd – lige fra folk hører om arrangementet til det slutter. Det kan for eksempelvis være en farve eller et tema, som går igen både i invitationen og i lokalet.

Det er her, at du kan trække på dine venner, netværk eller familie, og bringe nogle idéer eller erfaringer på banen. Og så er du ikke alene.

Er du nysgerrig på at vide mere, så besøg bloggen her

Er du også mere nysgerrig på, hvordan NemTilmeld kan hjælpe i din vennekreds, forening eller virksomhed så læs MigogAalborgs artikel om virksomheden, der startede med en god ide