Tilmeld dig MigogAalborg Nyt

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få weekendguiden samt alle ugens populære nyheder direkte i din indboks.

Ved tilmelding til MigogAalborg Nyt accepterer du vores samtidig vores vilkår og betingelser for nyhedbrevet.

Fri bane på Vesterbro: I denne uge slutter det store vejarbejde

Af Nathalia Hentze Nielsen

Det store arbejde med at udskifte den gamle bro, som fører Vesterbro over jernbanen samt istandsættelse af garageanlægget nedenunder, er færdigt.

Det skriver Aalborg Kommune i en pressemeddelelse.

Dvs. at der fredag den 23. september atter er fri bane for biler og andre trafikanter på Vesterbro.

Og det glæder ikke overraskende rådmand i By og Land, Jan Nymark Rose Thaysen, at bilisterne, cyklisterne og de gående igen uforstyrret kan bruge den populære vej.

“Det er rigtig dejligt, at vi nu er i mål med at udskifte jernbanebroen på Vesterbro, som er en af de mest trafikerede veje i Aalborg Kommune. Et projekt, der har været på tegnebrættet i adskillige år, som nu endelig er kommet i mål – og samtidig vi kan konstatere, at trafikafviklingen er gået over al forventning i selve anlægsfasen,” siger rådmanden. 

For på trods af færre spor og lukning af kryds ved både Prinsensgade og Hasserisgade i forbindelse med vejarbejdet på Vesterbro, har det ikke givet så store trafikale problemer og lange køer, som kunne frygtes. Snarere tværtimod. 

“Trafikken på Vesterbro har faktisk gledet så godt under vejarbejdet, at vi nu vil teste nye løsninger, der kan forbedre fremkommeligheden på den travle trafikåre,” fortæller rådmanden.

Fakta om arbejdet på Vesterbro
I forbindelse med udskiftningen af broen er garageanlægget blevet renoveret, og der er gjort klar til en fremtidig elektrificering af jernbanen. Derudover er der sket følgende:

  • Bro og garageanlæg er opgraderet til at kunne holde til tung specialtransport.
  • Fuger til optagelse af bevægelser er blevet skiftet til lydløse fuger, der ikke larmer, når biler og lastbiler passerer.
  • Garageanlægget under vejen er blevet tæt. Det betyder, at der ikke længere trænger vand ned fra vejen og igennem konstruktionen. 
  • Teglklinker til fortov er genbrug, og der er også genbrug af eksisterende kantsten. Fortovsbelægninger er optaget i Karolinelund og genbrugt på de eksisterende fortove. Belægningerne er de sidste tilbageværende teglklinkebelægninger tilbage fra etableringen af vejen på Vesterbro i 1930’erne.

Kantsten er genbrugt i muligt omfang. Cirka 50 % af kantstenen er sat igen efter brug.

Fri bane på Vesterbro: I denne uge slutter det store vejarbejde

Nyt forsøg med Hasserisgade

Når de sidste hegn og skilte forsvinder fra Vesterbro på fredag, er det derfor ikke alt, der åbner op for bilisterne i første omgang.

Når vejarbejdet på Vesterbro afsluttes, åbner Prinsensgade, men Hasserisgade vil i en forsøgsperiode kun åbne op for busser, cyklister og gående. Jan Nymark Rose Thaysen uddyber:

“Under vejarbejdet har mange bilister oplevet et bedre flow på Vesterbro som følge af, at Hasserisgade og Prinsensgade har været lukket mod Vesterbro.

Nu vil vi undersøge, om det forbedrede flow kan opretholdes, når Hasserisgade forbliver lukket for biltrafik. Samtidig forventer vi, at det skaber bedre fremkommelighed for de busser, der kører via Hasserisgade – og at trafiksikkerheden for cyklister i krydset øges.”

Forsøget strækker sig over et halvt år, hvor Aalborg Kommune vil lave nogle mindre tiltag og justeringer for at finde frem til den mest optimale løsning for trafikafviklingen på Vesterbro.

Del artikel