Vandt guld på stor festival: Søgaards nye øl-mærke rammer plet

Skrevet af: Michael Qureshi

Det var Aalborg-bryghuset Søgaards Bryghus, der rendte med en stor del af opmærksomheden, da Copenhagen Beer & Whiskey Festival forleden blev afviklet.

Indehaver Claus Søgaard kørte til København i sin Aalborg-berømte brandbil, der altid har hanerne fyldt med god øl. Her fik den populære restauratør blandt andet æren af at servere sin velsmagende øl for flere af landets politikere.

På selve Copenhagen Beer & Whiskey Festival tiltrak bryghuset sig også en hel del opmærksomhed. Som et led i lanceringen af et helt nyt brand Two Face Brewing fra Søgaards Bryghus, havde de opstillet flere mannequin-dukker op i underhylere og wife-beaters.

Det var i hvert fald nok til, at mange lige spærrede øjnene op en ekstra gang og blev nysgerrige på Aalborg-øllen.

Søgaards Bryghus

Two Face Brewing fik også den ultimative anerkendelse, da den ene øl Mexican Standoff vandt en guldmedalje i Nordic Beer Challenge. En kæmpe hæder som klart indikerer, at man har ramt plet med den nye linje.

Om det nye brand forklarer Claus Søgaard til Migogaalborg.dk

”Tanken bag navnet Two Face Brewing er lidt at vise den anden side af Søgaards Bryghus. Vi laver nogle øl, der går lidt mere til kanten. Forstået på den måde, at når folk vil have en humlet øl , så bliver den i Two Face rigtig humlet og hedder “Double Agent”.

Vil de have en stærk øl, skal man vælge “Social Suicide”, som er på 10-12 procent.
Det er en fed øl, som du skal helst skal drikke til en speciel lejlighed. Det kunne være søndag eftermiddag, du knapper den op, når du ligger på sofaen, forklarer Claus Søgaard, med et smil på læben.

Han er naturligvis stolt over anerkendelsen ved Copenhagen Beer & Whiskey Festival, hvor to andre øl i det nye brand vandt henholdsvis sølv og bronze i andre kategorier.

Søgaards Bryghus

For Søgaards Bryghus er der også ambitioner og muskler bag Two Face Brewing.

”Målet er, at det skal være mere end bare Aalborg. Vi tror på, at der er et marked for os i København, og på længere sigt måske også internationalt. Vi har tidligere solgt nogle af vores Søgaard øl i USA. Vi har i 10 år været med til Craft Brewers Conference. One Pint er desuden valgt som distributører, og de sælger specialøl rundt omkring i flere lande. Vi har halvstore forventninger til Two Face Brewing,” forklarer Claus Søgaard.

Det er 12 år siden, at han åbnede Søgaards Bryghus på C.W. Obels Plads. I dag er det stadig Aalborgs eneste bryggeri. Konceptet med et bryghus, der også laver mad med fokus på det gode kød, er blevet udvidet med pubben Missing Bell.

”Når man er byens eneste bryggeri i Danmarks tredjestørste by, så har man også en form for forpligtelse. Derfor var det nødvendigt med pubben. Folk vil gerne have fornyelse hele tiden. Folk har fået meget større viden om øl end for 10 år siden, det kan vi tydeligt mærke. De vil vide, om den er under- eller overgæret. Hvad farve der er i øllene. Bitterheden. Det er interessant, og det udfordrer også vores bryggere, så de også hele tiden udvikler sig,” lyder det fra Claus Søgaard.

Søgaards Bryghus

I forvejen er det krævende at drive en rentabel forretning i en hård og konkurrencepræget restaurationsbranche. Når man ovenikøbet har et bryggeri, så er det ikke små udfordringer, Claus Søgaard står med.

”Det er en kæmpe opgave at drive et bryggeri, og det er i det hele taget en stor investering. Jeg har blandt andet to tyske brygmestre ansat. Vi var med til at stifte Aalborg Beerwalk, og det er blevet en stor succes. Derudover har vi mange nysgerrige turister, der kommer på rundvisninger. Især når de store krydstogtskibe kommer i havn,” lyder det fra Aalborgs bryggeridirektør.

Læs også: Efter 19 år på toppen med Mortens Kro: Stadig sjovt at komme på arbejde

Han er overrasket over, at der ikke har været større konkurrence med andre forsøg på micro-bryggerier i Aalborg. Men på restaurationsdelen er konkurrencen i dag nærmest større end nogensinde. Bare 50 meter fra Søgaards terrasse har Brdr. Price indtaget C.W. Obels Plads med stor opmærksomhed til følge.

Søgaards Bryghus

”Jeg synes kun, det er dejligt med Price-brødrene på pladsen. Det giver mere liv, og der kommer flere folk forbi. Der er skabt større interesse for selve pladsen, og det kommer også os andre til gavn. I det hele taget synes jeg ikke, man skal gå rundt og frygte konkurrence fra andre. Laver man et godt og ærligt produkt, så skal der nok også være kunder i butikken. Så jeg holder først og fremmest fokus på mit eget sted, men glæder mig over, at der er kommet højere kvalitet på den gastronomiske del i Aalborg,” lyder det fra Claus Søgaard.

Det er også svært at undgå snakken om restaurantionsbranchen i Aalborg over spisebordet derhjemme. For Claus Søgaard er gift med Lisa Søgaard, der har Penny Lane, Abbey Road og meget snart det nye creperie Maggi Mae.

”Selvfølgelig vender vi brancheting i privaten. Der er efterhånden så mange restriktioner på tingene, at det ikke er nok med en god ide for at udføre den. Det skal ofte godkendes af flere instanser, og det kan være udmattende. Men vi har stadig passionen og drivkraften for det, og når man møder glade gæster, så er det hele sliddet værd, ” forklarer Claus Søgaard.

Fik du læst?

Populær mexicansk restaurant åbner i Aalborg: Gratis tacos i åbningsugen

Vaca Aalborg

 

 

 

 

 

 

 

Sjovt stunt: SACKit højtalere imponerer på Havnefronten

Skrevet af: Michael Qureshi

Annonce

Aalborg-virksomheden SACKit er inde i en rivende udvikling.

Deres produkter bliver taget godt imod i både Danmark og i det øvrige Europa. Deres satsning på trådløse højtalere har i den grad også øget opmærksomheden omkring SACKit.

De startede med den helt lille WOOFit, som var den lille højtaler, man kunne have med på farten. Så kom den lidt større MOVEit højtaler, som kan kobles på både Bluetooth og Wifi, og den har fået en fremragende modtagelse.

Minihøjtaler ser ud til at blive stor succes

Senest har man så lanceret mini-højtaleren WOOFit Go, som ser ud til at blive en stor succes.

Især fordi den flotte højtaler med det elegante design kan spille i stereo med et andet par. Derudover kan den også tåle vand, så man kan have den i badeværelset eller med til poolen, hvis man er på ferie.

Der har også været flere anmeldelser af de nye højtalere;

“Vi tog soundtracket til Le Grand Bleu med Eric Serra, og spillede også Andreas Vollenweider’s Bella Donna. Og når man tænker på højttalerens størelse, så klarede den det fint. Især når man tænker på at højttaleren ikke vejer mere end 180 gram, og let kan ligge i en rejsekuffert.”

Således skrev recordere.dk i deres anmeldelse.

Flot skandinavisk design

“WOOFit GO er en kompakt Bluetooth højttaler i et flot skandinavisk design med en glimrende lyd. Der hvor den virkelig vinder, er hvis man har to og laver et stereo-par, så får man en virkelig god lydoplevelse. Dog stadig uden den dybe bas, men det er også begrænset hvor meget bas man kan få fra en højttaler i den størrelse.”

Skriver e-reviews.dk.

SACKit lavede også et sjovt reklame-stunt på Havnefronten i Aalborg, hvor de afspillede musik for en række aalborgensere. Til sidst afslørede de så, at lyden kom fra de to små WOOFit Go højtalere.

KONKURRENCE

Du kan nu vinde et par WOOFit Go højtalere. Vi udlodder 2 x 2 af disse højtalere.

Du skal like Facebook-opslaget (klik her)
Følge MigogAalborg på Facebook
Skrive hvilken af nedenstående farver du ønsker sættet i. Du kan vælge mellem Black eller Dusty Blue i Front.

Du kan selvfølgelig også bare gå ind og bestille dine højtalere her

Vild pris: 14 mio. kr. for en penthouse-lejlighed midt i Aalborg

Skrevet af: Michael Qureshi

Det kan blive en af de dyreste lejligheder nogensinde solgt i Aalborg.

Ejendomsmæglerfirmaet EDC har sat en superfed penthouse-lejlighed til salg inde i midtbyen.

Lejligheden er på hele 381 kvadratmeter, og ligger på Nytorv. Man får blandt andet to tagterrasser med for de 14 mio. kr., som lejligheden koster. Der er endda elevator inde i lejligheden, så man ikke bliver forpustet, når man skal fra den ene ende til den anden.

Den ligger lige over for Sinnerup i en perfekt central beliggenhed, hvor der er rigeligt med plads at boltre sig på.

EDC skriver i salgsopstillingen;

“Med hele 381 m2 er denne unikke liebhaverlejlighed i Aalborgs midte ikke blot byens flotteste og fedeste lejlighed, men formentlig også den største! Og ikke nok med det – den har også en af byens allermest attraktive beliggenheder, nemlig på Nytorv, lige i hjertet af Aalborg, lige her hvor det hele sker.”

Nordjyllands dyreste lejlighedshandel blev en realitet i september 2016, hvor en nybygget penthouse lejlighed på Havnefronten blev solgt for 13,5 mio. kr.

I februar 2017 blev en penthouse-lejlighed i det nye spændende byggeprojekt The Old Yard sat til salg for 14,5 mio. kr.

Du kan se salgsopstillingen på lejligheden på Nytorv her

Aalborg Karneval præsenterer nyt flot overskud

Skrevet af: Emil Kjær Jørgensen

Man kan ikke sige Aalborg uden karneval, og det nyeste regnskab for Aalborg Karneval viser, at fremtiden ser aldeles lys ud for den store årlige begivenhed.

I 2016 kunne Aalborg Karneval præsentere et rekordoverskud op hele 1.509.819 kr og det er i år fulgt op med et overskud på 861.085 kr. Det skriver Aalborg Karneval i dag i en pressemeddelelse.

Aalborg Karneval meddeler, at den glædelige udvikling er kulminationen på en række strategiske tiltag samt en gennemgribende professionalisering af foreningen i de seneste fem år.

Mette Bugge, talsmand for Aalborg Karneval er da også fuld optimisme:

”Det er selvfølgelig en stor glæde at kunne præsentere et flot overskud for Nordjyllands absolut største kulturevent, som vokser år efter år. Det glæder mig nok allermest, at næsten 40.000 deltagere har købt loyalitetsarmbånd mod 33.000 året før.

Der er tydeligvis sket en kulturændring hos vores elskede karnevalister, som gør det til en fælles fest, hvor alle bidrager til at sikre, at vi fortsat kan forløse den kreativitet og glæde, som karnevallet besidder” fortæller Mette Bugge i pressemeddelelsen.

Deltagerrekord i Stjerneparaden

Aalborg Karneval blev i år afholdt i høj sol og det estimeres, at der var over 70.000 deltagere i Stjerneparaden, som er ny rekord.

Der blev også prøvet nye ting af – blandt andet “Tyrens Begravelse” på Gabels Torv og store blækspruttearme, som hang ud over Vesterbro langs Stjerneparaden.

Aalborg Karneval er særdeles optimistiske for fremtiden.

”Vi vil naturligvis gerne fortsætte udviklingen af vores elskede karneval. De kommende år vil der være endnu mere fokus på kunstnerisk udvikling og samarbejde med andre lokale og nationale aktører.

Jo flere loyalitetsarmbånd vi sælger, desto flere spændende tiltag kan vi igangsætte til gavn for deltagerne” fortæller talsmand Mette Bugge.

Teamet for Aalborg Karneval 2018 er “Til vands, til lands og i luften”. Du kan tilmelde dig begivenheden lige her.

Toprokade i køkkenet: Ruths Hotel henter profil tilbage efter mange år

Skrevet af: Michael Qureshi

Forleden blev det meldt ud, at Brøndums Hotel mistede deres profilerede topkok Michel Michaud.

Der gik dog ikke mange dage, før det blev meldt ud, at Michaud vender tilbage til sin tidligere arbejdsplads, anerkendte Ruths Hotel i Skagen.

Michaud forlod Ruths som køkkenchef i 2014.

Nu har Ruths nye køkkenchef Jakob Spolum har netop ansat sin tidligere læremester – den kendte kok Michel Michaud, i en helt ny stilling.

Målet er at sikre og udvikle den originale og autentiske brasserietradition, som det kendte nordjyske badehotel har opbygget over årene.

Afløste Dennis Juhl

Jakob Spolum overtog dirigentstokken 1. september fra Dennis Juhl, der i fredags åbnede Restaurant Textur i Aalborg.

Køkkenchef Jakob Spolum glæder sig til samarbejdet med en kapacitet som Michaud. Bl.a. ser han frem til dagligt at få direkte adgang til den kendte koks mange fifs og tricks, når de begynder samarbejdet den 10. oktober.

”Michaud var min mentor og læremester, dengang jeg var kokkeelev på Ruths Hotel og han var køkkenchef. Han inspirerede mig, lærte mig det franske køkkens klassiske grundprincipper og var samtidig som en far for mig. Det bliver så godt at få alle hans historier, opskrifter og metoder helt tæt på igen,” siger Jakob Spolum.

Glæde på Ruths Hotel

På Ruths Hotel glæder man sig til det nye og kreative samarbejde, bl.a. fordi man længe har ønsket at positionere forskellen mellem hotellets to køkkener, Brasseriet og Gourmetrestauranten, endnu mere tydeligt.

Jakob Spolum har ansvaret for begge steder, og Michaud skal udelukkende have fokus på kvalitet og produktudvikling i det originale Franske Brasserie.

Direktør Peter Christian Jensen fortæller, at det kendte badehotel – via samarbejdet mellem Jakob Spolum og Michaud, ønsker at få mulighed for at rendyrke det klassisk franske brasseriekøkken.

”Vi vil gerne fremstå som bærere af den stolte franske køkkentradition, som Michaud allerede i 70’erne var med til at indføre i Danmark. Michaud skal, i Brasseriet, ikke arbejde direkte i køkkenet og ved komfuret, til gengæld skal han inspirere os alle – inklusive vores gæster, med gode historier om sit liv med det franske køkken og dermed sikre at Ruths Brasserie fremover kan videreføre hans viden og håndværk.”

Michaud elsker Skagen

Michel Michaud har længe overvejet, hvordan han både kunne dele sin glæde ved det franske køkken uden at skulle deltage i det ofte hårde arbejde ved komfuret og samtidig bevare sin tætte tilknytning til Skagen.

”Jeg elsker Skagen, jeg elsker naturen og så elsker jeg at udvikle opskrifter og lave god mad. Det får jeg fuld adgang til nu, hvor jeg – i samarbejde med de mange dygtige og spændende folk på Ruths Hotel, får mulighed for i al ydmyghed at forfine det franske køkken på Ruths Brasserie uden at skulle arbejde på fuld tryk”.

Michel Michaud vil organisatorisk være ansat under køkkenchef Jakob Spolum med fokus på udvikling af det franske brasserie samtidig med, at han vil fungere som en slags historiefortæller og inspirationskilde til hotellets mange interesserede gæster.

For andet år i træk: Nordjylland slog København i Cook Off

Skrevet af: Michael Qureshi

Det blev til endnu en nordjysk sejr, da Copenhagen Cook Off for andet år blev afviklet i København.

Søndag eftermiddag dystede et nordjysk kokke-hold bestående af kokke fra Strandhotellet i Blokhus, to fra Restaurant Rusk og en fra La Locanda imod et stærkt københavnsk kokke-hold.

Og det blev nordjyderne, der igen kunne tage sejren med hjem. Sidste år blev det også til en nordjysk sejr i første udgave af den her Cook Off.

Fantastiske rammer i København

Det var fantastiske rammer, som de to kokke-hold dystede på Nordre Toldbod ved Løgismose Vin, mad og delikatesser.

Der skulle laves en forret og hovedret basere på nordjyske råvarer, hvor hovedretten blandt andet var fra Rosenbeck Frilandsgris.

Holdkaptajn Mikkel Espensen fra Strandhotellet var naturligvis stolt over den nordjyske sejr.

“Det var dejligt, at vi kunne tage den med hjem igen. Vi havde lidt udfordringer undervejs, hvor der til tider manglede strøm i køkkenet. Men som man siger i Aalborg “Ork Satme” det var en skøn sejr,” sagde Mikkel Espensen efter sejren.

Det stærke dommerpanel var Anders Halskov, Ken Tellufsen og Morten Krogholm.

MigogAalborg har skrevet om de fire kokke, der repræsenterede Nordjylland.

Her kan du læse om

Marc og Simon fra Restaurant Rusk

Kid fra La Locanda

Mikkel fra Strandhotellet