Valgplakterne i Aalborg: Her er de sexede – skøre og sjove

Skrevet af: Michael Qureshi

I lørdags blev Aalborgs lygtepæle officielt givet fri til lokale politikere, der stiller op til kommunalvalget og regionsvalget.

Det resulterede i en hektisk dag, hvor de forskellige politikere og deres hjælpere knoklede med at få de bedste placeringer rundt omkring i Aalborg og omegn.

MigogAalborg-redaktionen har nysgerrigt kigget løs på de mange valgplakater, som hænger overalt i bybilledet. Og der har vi fundet flere, der skiller sig ud på den ene eller anden måde. Det har vi selvfølgelig tænkt os at hylde.

Især fordi kommunalpolitik godt kan trænge til at få lidt nye vinkler på, og fordi det er vigtigt, at alle kommer ud og stemmer tirsdag den 21. november.

Sex sælger

De unge V-politikere Sólbjørg Jakobsen og Sebastian Korsbakke Jensen ved, hvordan man får de unge til at spærre øjnene op. Lige uden for Aalborg Universitet har de hængt plakater op, hvor de to politikere er dullet godt op.

“Vi ved, at man får masser af sex og kærlighed på studiet…”

“… Derimod er der ikke mange relevante studie- og dimittendjobs i Aalborg. Det vil vi sammen lave om på,” står der på deres fælles valgplakat.

Kamphanerne

I weekenden ramte to Aalborg-politikere de store mediers web-forsider. Lørdag formiddag kom Folketingspolitikeren Orla Hav (S) og den unge Venstre-mand Daniel Borup i håndgemæng.

Orla Havs søn Thomas Hav stiller op til kommunalvalget for S, og Orla blev rasende, da Daniel Borup angiveligt skubbede sin valgplakat ind under Thomas Havs.

Det resulterede i, at Orla Hav rev den unge VU’ers valgplakat i stykker, og siden har de i medierne været enige om at være uenige om forløbet.

Alternativ plakat

Man havde næsten håbet, at Per Clausen stillede op for Alternativet, for det er noget af en alternativ valgplakat, han har valgt til at pryde lygtepælene i byen.

Det er faktisk Enhedslistens tidligere boss Johanne Schmidt Nielsen, der har tegnet Per Clausen (Ø) til valgplakaterne, der hænger i Aalborg.

Johanne Schmidt Nielsen har i øvrigt afsløret, at hun flere gange tegnede Per Clausen, når de var sammen i Folketingssalen.

Og så siger de, at de ikke keder sig i Folketinget.

Ø-Gade og Ø-Parken

Enhedslisten er også kreativ på flere fronter. De har nemlig valgt at lave en helt “Ø-parken” midt i centrum af Aalborg. Tæt ved Bredegade og Nørregade har de fyldt en meget lille park med ene Ø-plakater, som sikkert skal symbolisere deres store fokus på klima og miljø i bybilledet.

Johnas eller Kaos

Den legendariske socialdemokratiske statsminister Thorvald Stauning havde i 1930erne stor succes med sloganet “Stauning eller Kaos”, som prydede valgplakaterne i hele landet.

Noget tyder på, at Johnas Knudsen fra Liberal Alliance prøver på at se, om han kan nå samme succesrate. Han har nemlig forsøgt sig med “Knudsen- eller Kaos” og en sort-hvid valgplakat, som ligner noget fra en svunden tid.

Duen og Bøffen

Venstres topkandidat Mads Duedahl har sikret sig, at han bliver set af aalborgenserne. Han har fået hængt et kæmpe banner op over Jensens Bøfhus store restaurant inde på Nytorv.

Det er også en perfekt kombi. Billige bøffer og et stk. flamberet due.

Kendis faktor

Det er aldrig dårligt at være kendt for andet end slagene den politiske kampbane. Derfor kommer Søren Kusk (A) nok forholdsvis langt alene på fortiden.

Han har været topspiller selv og været træner for nordjyske klubber som AaB, Hobro, Blokhus og senest Vendsyssel.

Sønnen Kasper Kusk er også et stolt bysbarn, der var med til at vinde guld med AaB. Søren Kusk taler dog nok ikke så højt om Kasper op til valgkampen, da sønnike nu spiller i FCK.

Søren Kusk på valgplakat

Kendis Faktor 2 – Mig fra Hou Auto

Man behøver ikke at være landskendt fodboldtræner for at være kendt. Man kan også være kendt i lokalmiljøet som ham autoforhandleren.

Så Ole Steen Jensen (V) har selvfølgelig også lige på valgplakaten gjort opmærksom på, hvor det er, man nu kan genkende ham fra. Nemlig Hou Auto. Godt Ole!

Fede navne

Der er altså bare nogle topfede navne blandt de forskellige kandidater til kommunalvalget.

Bendy Duncker

V-politikeren lyder som en, der sagtens kunne være i duet med Hansi Hinterseer på tysk schlager.

Narcis George Matache

Hans mål er at blive den første borger fra et andet EU-land, der stemmes ind i Regionsrådet. Navnet er übercool og lyder som en, der bør spille en rolle i næste sæson af Narcos på Netflix.

Mest sexede kandidater

Vi må bare erkende, at udseendet nok også spiller en rolle, hvis man står med stemmesedlen, og intet kan huske af politiske budskaber. Her er vores bud på de to, der kan klare sig igennem nåleøjet alene på udseendet.

Sólbjørg Jakobsen

Ja, hende med “Sex på Studiet”-plakaten tidligere i denne artikel. Men selv på hendes egne valgplakater, hvor hun er lidt mere underspillet i tøjet, så er hun stadig ret hot.

Vi håber, det går Solbjørg bedre med politikerkarrieren, end det gjorde for Nikita Klæstrup.

Thomas Hav

Thomas (A) behøver ikke farmand til at vinde valget. Han er en vaskeægte charmetrold med glimt i øjet, og kunne lige så godt være at finde sammen med Chippendales på Skråen næste år.

Fri bar og de bedste pladser: Prøv VIP-pladserne på Gl. Torv til VM

Skrevet af: Emil Kjær Jørgensen
Foto: Aalborg City. Columbia-fans under kampen mod Japan.
Foto: Aalborg City. Columbia-fans under kampen mod Japan.

Som de fleste nok ved, foregår VM i fodbold i Rusland. Men her i Aalborg er der også folkefest og masser af fodboldfeber.

Gammel Torv i centrum af Aalborg danner rammen om en kæmpe fanzone, hvor man blandt andet kan se ALLE kampe fra VM på 620 tommer storskærm.

Det kan du læse meget mere om her.

På trods af, at der hersker en helt speciel stemning, når man står side om side med en fadøl i hånden, kan man også få den helt rigtige VIP-stemning på torvet.

Aalborg City har nemlig lanceret en VIP-afdeling, hvor der er 30 pladser til hver eneste VM-kamp. Her sidder man i første parket med perfekt udsyn til storskærmen, og med kort afstand til baren.

Fri bar og de bedste pladser under hele kampen

For 199 kr. får man fri vin, øl og vand inkl. snacks 30 minutter før kampstart og ellers under hele kampen. Til Danmarks kampe koster VIP-pladserne 299 kr.

“Der er et eller andet fedt ved bare at læne sig tilbage, nyde kampen og ellers lade sig servicere. Det drømmer alle vel inderst inde om, og til den her pris kan alle være med,” siger Flemming Thingbak, direktør for Aalborg City, til MigogAalborg.

Man køber billetter til VIP-pladserne i Zwei Grosse’s fanbar på Gammel Torv, men man skal være hurtigt ude – især til Danmarks kampe.

“Det er klart, at vi oplever den største interesse til Danmarks kampe, men vi har allerede haft besøg af både familier, venner, par og sågar en polterabend, hvor de havde en vældig fest med fri bar og ægte VM-stemning,” fortæller Flemning med et smil.

Fanzonen er en kæmpe succes

VIP-området er åbent under hele VM, og hvis knald-eller-fald kampene går i forlænget spilletid, forlænges den fri bar indtil kampen er helt slut.

Der hersker generel stor tilfredshed med VM-arrangementet på Gammel Torv.

Foto: Aalborg City. Columbia-fans under kampen mod Japan.

“Det er fantastisk at mærke den fede stemning, som VM skaber. Vi har haft folk fra samtlige deltagerlande – både Japan, Egypten, Uruguay, Columbia og ikke mindst Island, som virkelig fik skabt en folkefest,” siger Flemming og afslutter:

“Hvis du sætter dig ved et bord hernede, er der bare fest og god stemning fra start. Fodbold samler folket, og det er fedt, at Aalborg også kan være med til det.”

Billetterne koster 299 kr. for alle VM-kampe udover Danmarks, som du får til 299 kr. Billetterne til VIP-området købes i fanbaren på Gammel Torv.

Jordbærlikør fra Aalborg er et kæmpe hit i sommervarmen

Skrevet af: Michael Qureshi

Internationalt design, økologi og lokale råvarer skal gøre det nye nordjyske likørbrand Queens Of Denmark verdenskendt.

Flere danske top-cocktailbarer foretrækker allerede det nye danske produkt forud de mere etablerede internationale brands.

“De danske mikroproducenter har bevist sit værd indenfor whisky, gin og rom men vi mangler at se en virkelig lækker likørserie.”

Sådan siger Titte Skotlander Hansen, der står bag det nye likørbrand Queens Of Denmark. I første omgang til danske butikker, men der er allerede forhandling med importører i England, Tyskland, Frankrig, Italien og USA.

“Vi har fra starten ville lave et produkt der smager som du har lavet det selv, er til at betale og samtidigt skalerbart til hele verden,” siger Titte.

Det er også samme virksomhed, der står bag Herbie Gin, som for nylig sendte en lyserød gin på gaden, som skal udfordre rosé. Læs om det her

Allerede en succes hos cocktailbarerne

Likør er en fast del af sortimentet på alle cocktailbarer i hele verden, og det nye danske likørbrand ser ud til at have ramt et hul i markedet. På cocktailbaren Pustervig i Aarhus bruger man fx Queens Of Denmarks Økologiske Jordbærlikør.

“Jordbærlikørens sødme, friskhed og frugtighed er interessant for cocktailbartendere, da den nemt kan indgå i et utal af cocktails og så fungerer den ligeledes fantastisk rent i glasset, sammen med mousserende vin eller med tonic,” siger Jeppe Wadsholt fra Pustervig, hvis menukort primært består af danske produkter.

Også hos Claus Meyers Almanak i København har man kastet sig over Queens Of Denmarks likører, der er at finde på menukortet som blandt andet en moderne dansk negroni.

På det nye spillested Hotel Cecil i København, kan man også nyde en Jordbær Russian med Queens Jordbærlikør, dansk vodka og sødmælk – en dansk version af den klassiske White Russian.

Retro sælger

Likøruniverset er bygget op i den pinup-stil som prægede 50’erne og det er der en grund til, mener Titte:

“Det er en stil, der tiltaler både mænd og kvinder i alle aldre, og ting skal ikke bare smage godt men også se godt ud, når det står på hylden derhjemme,” siger hun.

Queens Of Denmarks Økologiske jordbærlikør koster kr. 199,- for en flaske med 70 cl og er i Aalborg at finde hos:

Sallings Vinafdeling

Menu, Skalborg

Sigurd Müllers Vinhandel

Skjold Burne, Boulevarden 5

BRT-busserne får sin egen kørebane: Nu kan du komme med ønsker

Skrevet af: Emil Kjær Jørgensen
Sådan ser BRT BUSSEN ud i den franske by Metz
Sådan ser BRT BUSSEN ud i den franske by Metz

Det er nok de færreste, der kender navnet BRT (Bus Rapit Transit), men det bliver det helt store inden for den kollektive trafik i Aalborg.

I lang tid troede vi, at vi ville få en letbane til byen, men det bliver i stedet de såkaldte BRT-køretøjer, som kommer til at præge bybilledet. Det er også det, som tidligere er blevet præsenteret som Plusbusser.

De får over 23 stationer fra Væddeløbsbanen i vest til det nye Universitetshospital i øst, og ruten tager kun omkring en halv time, da BRT har sin egen kørebane og altid har prioritet i vejkryds.

Er 25 meter lange og kan rumme 200 personer

De almindelige busser er vi vant til at se i bybilledet, men BRT-køretøjerne bliver et helt nyt syn – de er nemlig 25 meter lange og kan rumme 150-200 personer.

Man forventer, at forbindelsen er klar i ved åbningen af det nye Aalborg Universitetshospital i øst, og det skal være den helt nye hovedpulsåre i trafikken i byen.

Bus i Aalborg
Sådan ser +BUSSEN ud i den franske by Metz, og bliver samme model i Aalborg

Nu kan du komme med input

Fra i dag og frem til 31. august kommer planerne for Danmarks første BRT i offentlig høring. Det betyder, at du kan komme med inputs til de mange ændringer, der kommer i byrummet og vejnettet langs den 12 km lange strækning.

Aalborg Kommune afholder hen over sommeren borgermøder og gåture langs dele af strækningen i forbindelse med høringsperioden, der begynder i dag. Det skriver de i en pressemeddelelse.

BRT (Bus Rapid Transit), som er en højklasset busforbindelse, er ifølge borgmester Thomas Kastrup Larsen et vigtigt led i Aalborgs fremtidige vækst.

”Vi har behov for at styrke den kollektive trafik, så det bliver nemt at komme til arbejde, til indkøb, til fritidsaktiviteter og forskellige oplevelser rundt om i byen. Et højklasset BRT-system vil løfte byens mobilitet og give Aalborg en trafikal rygrad tværs igennem de største vækstområder,” siger Thomas Kastrup-Larsen i pressemeddelelsen.

I høringsperioden vil der være rig mulighed for at høre mere om den fremtidige BRT og byudviklingen langs strækningen:

  • 26/6: Borgermøde for Universitetsområdet i Gigantium kl. 19-21
  • 27/6: Borgermøde for Vestbyen i Haraldslund Vand og Kulturhus kl. 19-21
  • 2/7: Guidet gåtur langs BRT-strækningen i Universitetsområdet kl. 19-20
  • 5/7: Guidet gåtur langs BRT-strækningen i Vestbyen kl. 19-20
  • 15/8: Guidet gåtur langs BRT-strækningen i Østbyen kl. 19-20
  • 16/8: Guidet gåtur langs BRT-strækningen i Midtbyen kl. 19-20
  • 20/8: Borgermøde for Østbyen på Aalborghus Gymnasium kl. 19-21
  • 21/8: Borgermøde for Midtbyen på Studenterhuset kl. 19-21

Borgere kan tilmelde sig en eller flere af de guidede ture langs BRT strækningen her

Input til lokalplanforslaget og kommuneplantillægget for BRT strækningen kan indsendes her

Banebrydende lancering: Aalborg-firma producerer undertøj af bambus

Skrevet af: Frederikke Hougaard Hansen

BuyNature er en online markedsplads og leverandør til detailhandlen, der udelukkende handler med bæredygtige, økologiske og naturlige livstilsprodukter.

MigogAalborg har tidligere mødt stifter og ejer, Amin Barrada, i forbindelse med deres flytning fra København Tivoli til Aalborg og åbningen af hans forhenværende butik i Friis.

Selvom BuyNature ikke er at finde i Friis mere, så betyder det bestemt ikke, at der ikke sker noget i den økologiske og bæredygtige virksomhed i Aalborg.

Faktisk er 2018 året, hvor BuyNature tager det allerstørste skridt hidtil. Med lanceringen af et helt nyt undertøjsmærke.

Det nye og innovative undertøjsmærke, med navnet Bambody, blev den 2. juni officielt lanceret ved et modeshow på den store messe i København, GrønKBH.

Konceptet bag undertøjet er, at det skal være behageligt, flot – og ikke mindst har det en grundsubstans af bambus, som er et af de mest bæredygtige materialer indenfor tekstilbranchen.

Et banebrydende produkt, som Amin Barrada i den grad kan være stolt af.

Usammenligneligt med andre tekstiler

Siden opstarten af BuyNature i 2014 har Amin ikke været bange for at gå forrest, når økologi og bæredygtighed skulle debatteres. Amin blev især landskendt, da han i forbindelse med Black Friday i stedet valgte at sætte priserne op. Læs mere om det her.

Men med Bambody har Amin altså taget BuyNature til helt nye højder:

”Vi er ikke i tvivl om, at bambus er fremtidens tekstil! Jeg har ikke før arbejdet med noget, hvor jeg har været så sikker,” fortæller Amin og uddyber:

”Det er simpelthen et produkt i fantastisk kvalitet. Bambusfibrene er stærkere end bomuld, hvilket både gør undertøjet mere holdbart og behageligt at have på.

I forhold til vores natur er det umuligt at begynde at sammenligne med blandt andet økologisk bomuld. Det er to helt forskellige ligaer i forhold til bæredygtighed med henblik på selve produktionen.”

I Bambodys produkter er der for eksempel et meget højt indhold af bambus, hvilket gør det helt unikt på markedet. Eksempelvis er der i T-shirts fra Bambody et bambusindhold på hele 95%.

I forbindelse med Black Friday valgte Amin at sætte priserne op hos BuyNature, hvilket fik massiv omtale i medierne.

Mere økologi – ingen højere priser

Ligeså snart man hører ordene ”økologi” og ”bæredygtighed” kan den almene forbruger fristes til at tænke i højere prisklasser – men med Bambody er der ingen grund til bekymring.

Kostprisen for at producere bambus er nemlig billigere end bomuld, og det har været den sidste faktor, der har været brug for i mange år, for at få sat gang i nogle større produktioner og ikke mindst en omstilling i tøjbranchen.

 

Satser alt på danskhed

Bambody har været et år undervejs, hvor tiden blandt andet er gået med at kvalitetsteste og designe.

”Vi har haft syv miniproduktioner, for at sikre os, at det endelige produkt var præcis som det skal være og noget, som vi kunne være stolte af at sende ud på det danske marked – og det er vi bestemt blevet,” fortæller Amin, som tydeligvis er meget stolt over endelig at kunne præsentere Aalborg og resten af Danmark for produktet.

Amin lagde oprindeligt ud med et samarbejde med et australsk undertøjsmærke, men valgte at videreudvikle på konceptet alene og arbejde med kvalitetsforbedringer for at skabe et helt nyt, dansk kvalitetsbrand.

Forbedringerne ligger blandt andet i, at Bambodys produkter er syet med et større GSM end andre bambusundertøjsmærker på det internationale marked.

Bambody bliver altså noget helt unikt.

Bambody er for alle

Den store behagelighed i at bære undertøj fra Bambody er ikke bare en påstand, som Amin har smidt på bordet – men rent faktisk noget, der er blevet testet og understøttet på og af mange forskellige mennesker i alle aldre.

”Vi har brugt et halvt år på forsøgspersoner. Grunden til at vi har testet på så mange forskellige personer er, at vi gerne vil ramme så bredt som muligt. Vi vil have, at Bambody skal være noget, ALLE kan bruge og alle kan lide at have på,” fortæller Amin.

Fra aktivt valg til vane

Amin gør alt, hvad han kan, for at sprede budskabet om, at økologi og bæredygtighed ikke kun er i forhold til mad og drikke, men også inden for tøjbranchen såvel som alt andet, der kan købes og forbruges.

”Hvis vi skal lave noget af betydning i det store bæredygtige regnestykke og have fat i alle inden for den brede målgruppe, så skal det være lækkert, nemt og billigt.

Det vi sælger, skal folk have lyst til at købe, og det skal ikke kun være, fordi det er økologisk og bæredygtigt, men også fordi det er lækkert at have på og billigt,” fortæller Amin.

Amins største vision og ønske er, at det skal gøres til en naturlig ting at vælge økologi fremfor andet, og få inkorporeret i folks bevidsthed, at det økologiske valg er det naturlige – ikke fordi det er økologisk, men fordi det er det, man er vant til.

Udover Bambody finder du hos BuyNature en masse andre bæredygtige og økologiske produkter, som blandt andet tastaturer, armbåndure og solbriller i træ og bambus fra WoodWorld.

Se nærmere på de nye produkter og læs mere om Bambody her!

Udlejemeglerens koncept er populært: Bonus på 20.000 kr. ved indflytning

Skrevet af: Christine Luca Hornemann

Aalborgs rivende udvikling har den seneste tid gjort, at boligprojekt-byggerier har stjålet mange overskrifter i byens medier.

Nye boliger betyder nye beboere, og ejendomsadministratorerne har rygende travlt med at finde lejere til de nybyggede boliger.

Flyt ind i ét af Aalborgs fedeste boligprojekter og få 20.000 kr. 

Lige nu tilbyder Udlejemeglerne en ekstra bonus, hvis man flytter ind i ét af de boligprojekter, som de udlejer.

Ét af de boligprojekter som Udlejemegleren udlejer i øjeblikket, er Tuborg Park, som er beliggende på Forchhammersvej. Og hvis du vælger at flytte ind lige nu i Tuborg Park, så får du en bonus på 20.000 kroner, som du kan benytte til, lige hvad man har lyst til.

“Lejlighederne er eksklusive, og beliggende i et godt miljø tæt på adskillige ting, som man har brug for i hverdagene. Foruden at lejlighederne har alt, inklusiv hårde hvidevarer, så er der desuden parkeringspladser til boligerne,” fortæller Stine Heitmann.

Tuborg Park er placeret bag Kennedy Arkaden i Aalborg centrum og ligger dejligt centralt placeret tæt på byens puls.

Lejlighederne er beliggende i et dynamisk miljø med 11 pæne boligblokke, hvor der både er ejer- og lejelejligheder.

Boligernes indretning er med Svane Køkken i åben forbindelse til stuen samt et rummeligt badeværelse. Som en bonus er alle hårde hvidevarer i lejlighederne – inklusiv vaskemaskine og tørretumbler på badeværelset. Desuden er der gulvvarme overalt.

Lejlighederne er delevenlige og ligger tæt på et stort grønt område, da Kildeparken er beliggende få minutter fra kvarteret.

Kontoret der aldrig holder lukket

Aalborgs udvikling kan i den grad mærkes på Udlejemegleren. Deres koncept differentierer sig fra andre ejendomsadministratorer, fordi de fremviser på alle døgnets timer – også i weekenderne.

Udlejemeglernes fremvisnings-koncept er ikke før set i branchen.

”Vi fremviser boligen, når det passer kunden,” fortæller Stine Heitmann fra Udlejemegleren.

Udlejemegleren udlejer boliger for både developerfirmaer og private kunder, som ønsker en professionel rådgivning. De tilbyder også hjælp til fremvisning, hvis man ikke selv har tiden til det.

En vigtig detalje for Udlejemegleren er, at de har mulighed for at sætte sig ned med en lejer, og gennemgå en lejekontrakt, da den personlige relation for dem er meget vigtig.

”Vi vil gerne sikre os, at der er de bedste vilkår og betingelser for både lejer og udlejer. Vi fremviser hver dag på alle tidspunkter på døgnet,” fortæller Stine Heitmann.

Ejendomsadministrator-firmaet er et relativt nyt firma i Aalborg. På nuværende tidspunkt ligger deres hovedfokus på udlejning af boliger.

En stor målsætning er at udvide deres kundeportefølje både inden for udlejning samt personer der ønsker bestemte boligtyper.

Kunden kommer først

For Udlejemegleren kommer professionalitet og tillid i første række.

“Vi sikrer at kunden har fået svar på alle deres spørgsmål, og give dem den bedst mulige proces. Vi rådgiver lejerne fra startopkaldet til en eventuel fremvisning – til de har skrevet under på lejekontrakten. Såfremt der skulle opstå spørgsmål, efter lejekontrakten er underskrevet, kan kunderne stadig kontakte mig, for den service tilbyder vi,” slutter Stine Heitmann af.

Lige nu er der stadig lejligheder til udlejning. De tilbageværende lejligheder er 88-96 kvadratmeter. Det er tilladt at have husdyr i denne ejendom. Den nyeste blok står klar til indflytning 1 juli 2018.

Såfremt du ønsker at få fremvist nogle af boliger kan Udlejemegleren kontaktes på telefonnummer 20718070 eller på e-mail aal@udlejemegleren.dk