Studio, shop og galleri: UNUM skiller sig ud på alle parametre

Skrevet af: Stine Kjølby Christensen

Imens Aalborg udvides med store interiørkæder, og andre i stedet må lukke ned, så lever unum i Nørregade i bedste velgående.

Det er snart et år siden, at Jeanette Damsholt åbnede den lille studio- shop- og galleributik i Nørregade, som jo efterhånden er blevet et mekka af unikke specialbutikker; og her må det siges, at unum-konceptet passer perfekt ind.

“Unum”, der betyder enestående, er en fusion af projektkontor, galleri og butik. Herfra sælges alt fra boliginteriør fra lokale kunstnere til verdenskendte udenlandske designere.

Køkkenet er fra danske Frama CPH, som unum har et tæt samarbejde med. I køkkenet, som Jeanette og Sofie benytter i dagligdagen, finder du et væld af køkkenlækkerier. Foruden håndlavet keramik, håndslået messing bestik og kaffekopper af kaffegrums er der håndplukkede køkkenredskaber fra hele verden.

Her møder danske og internationale designs hinanden med alt fra hånddrejede kunstskamler, specialdesignede møbler, eventyrligt keramik, unikke tøjbrands, kreative smykker, inspirerende kunst – og meget, meget mere.

Flere af produkterne er unum eneforhandler på og måske det eneste sted i hele verden, hvor den pågældende vare kan købes.

Hjemlige omgivelser med unikke skatte

Unum er altså blevet en velbesøgt lille perle i det aalborgensiske shoppingliv; men oprindeligt var det ikke meningen, at butikken skulle eksistere i den form, som den er endt med i dag.

I forbindelse med udviklingsprojekterne i Ulf & Damsholt får unum ofte udviklet egne design – deres ”unum editions”. Tempo lænestolen fra New Works er et godt eksempel, hvor unum har fuldpolstret stolen i gotlandsk lammeskind.

”Ideen til unum opstod af et ønske om at finde et arbejdskontor i byen. Vi arbejder med projektudvikling inden for hotel-, restaurations- og servicebranchen, og det var derfor også nærliggende at lave et showroom i forlængelse af kontoret.

Herfra har det så grebet lidt om sig, da vi også synes, at aalborgenserne skal have lov til at se og købe de fine produkter, som vi bruger i projekterne – derfor slår vi nu det hele sammen under ét tag: Kontor, showroom og butik,” fortalte Jeanette Ulf Damsholt til MigogAalborg i forbindelse med åbningen.

Og det er også netop den følelse man får, når man træder ind i de inspirerende lokaler: Butikken er indrettet funktionelt med en æstetisk skønhed af et køkken, der faktisk bliver brugt, og der arbejdes og holdes møder ved butikkens plankebord – omringet af smukke smykker og interessante kunstværker, der ligefrem insisterer på ens opmærksomhed.

“Vi vil gerne inspirere folk til at bevæge sig væk fra mainstream og i stedet gå efter de mere unikke ting, som man kan spejle sig i og relatere til. Nogle gange skal der ikke så meget til for at give indretningen lidt kant,” fortæller Sofie Noer, projektansvarlig og daglig leder af unum og uddyber:

“Når folk køber en ting hos os, så er det fordi, at de virkelig gerne vil have det, og de ikke kan lade være. Det er for det meste et velovervejet køb, og dermed ender man også med at få det rigtige med hjem, og ting som man beholder.”

Sofie arbejder til daglig ved sin computer ved butikkens store plankebord i butikken. 

Ikke bare en interiørbutik

Hos unum er man ikke bange for at tage de lidt dyrere ting med hjem i butikken, og i lofterne hænger eksempelvis håndlavede lamper fra New York til over 20.000 kr.; men der er også plads til de såkaldte “hapsevarer”, der selvfølgelig også har en god historie med sig.

På et stort træbræt ligger farvestrålende smykker side om side. Du finder både smykker i japanske perler, sølv og forgyldte ørestikker og halskæder. 
Håndlavet bordlampe fra New York, håndlavede urtepotteskjulere som laves i Toscana, kunst fra aalborgpigen pernilleE, keramik fra en lille københavnsk keramikvirksomhed og sidebord fra internationale Frama CPH. 

“Mange af vores produkter er unika og nogle, vi selv udvælger til butikken – derfor kræver det også tit længere tid og mere snak med vores kunder, fordi vi gerne vil dele historierne med dem. På den måde kommer de også til at betyde mere for dem.”

Nyeste skud på stammen er unikke urtepotteskjulere i stentøj af kunstner Lone Hjørnet, som har et lille keramikværksted i Vadum og en hel væg af illustrationer fra den lokale kunstner pernilleE., der gennem sine helt almindelige hverdagsbetragtninger skaber kunst, der rammer én lige i hjertet.

Gallerivæggen i unum er det sted i butikken, hvor kunderne opholder sig længst tid, og tager sig tid til at læse, fordybe- og forelske sig i de små og store kunstværker af blandt andet pernillE.
Hesten som Sofie forelskede sig i og som førte til samarbejdet mellem pernilleE og unum.

“Jeg stiftede oprindeligt bekendtskab med pernilleE på Instagram. Jeg forelskede mig i en tegning af en hest, jeg syntes, var helt fantastisk. Herfra fik vi idéen til at gøre Pernille til en del af unum, som et fast samarbejde, og det var hun heldigvis helt klar på.” fortæller Sofie og forklarer nærmere om det unikke samarbejde med Pernilles:

“Vores tætte samarbejde med pernilleE betyder, at vi kan gå ekstra langt for vores kunder. Du kan specialbestille tegninger, og i helt særlige tilfælde få tilpasset en tegning, hvis du har forelsket dig i eksempelvis en tegning med en kaffekop – men selv er te-drikker. Det har vi oplevet, og i sådan et tilfælde er Pernille helt cool og tilretter tegningen – men som udgangspunkt sælges værkerne, som de oprindeligt er tegnet.

Et vovet koncept med plads til alle slags

Selvom mange af produkterne hos unum er unika, så findes der også varer, som folk kender, og som er med til at trække dem ned i butikken. For eksempel er unum eneforhandler i Aalborg af det populære tøj fra Aiayu, som de ligeledes har livsstilsprodukter frasom er i fint selskab med møbler, lamper og accessories fra Frama CPH samt farverige skræddersyede skjorter fra Britt Sisseck.

Unums to tøjmærker er nøje udvalgte. Aiayu er et bæredygtige dansk tøjbrand, som især er kendt for sine lækre strik i llamauld og miljøvenlige produktion. Britt Sisseck er tidligere haute couture designer og kreerer i dag moderne kvindeskjorter med formidabel pasform og feminine detaljer. 
Bløde tekstiler møder skarpe geografiske linjer. Produkterne i unum kommer fra alt steder danske og internationale designvirksomheder, up-coming designere og kunstnere til velgørende Fair Trade projekter i eksempelvis Bolivia og Bangladesh.

Alt er nøje udvalgt, og der er en tanke bag hvert eneste produkt, som unum sælger. Uanset om de er kendt eller “en ven, du endnu ikke har mødt” for kunderne.

“De ting, vi sælger, finder du, som minimum, ikke andre steder i Aalborg. Vi konkurrerer ikke med de store isenkram-kæder, så derfor skal og er alting også anderledes hernede. Vi håndplukker selv alle produkter, så de afspejler i høj grad vores personlige smag – men heldigvis oplever vi, at mange andre deler samme smag som os.

Vi vil gerne inspirere til personlig stil, og det gør vi både gennem vores indretning, stil og produkter. Ved at indrette unum som et hjem, er det også nemmere for folk at forestille sig tingene bo i deres eget hjem – og det er meningen med vores koncept.” slutter Sofie.

Du finder unum, med sin karakteristiske grønne butiksfacade, ved Skt. Hans Torv i den ny istandsatte Nørregade. Unums faste åbningstider ligger torsdag – fredag kl. 10.00 – 17.30 og lørdag kl. 10.00 – 14.00. Mandag – onsdag er åbningstiderne fleksible, men som udgangspunkt kan du altid finde Sofie i butikken formiddag og eftermiddag.

Har flere lækre mærker: CC Woman har skabt et skønt kvindeunivers

Skrevet af: Frederikke Hougaard Hansen

Dametøjsafdelingen CC Woman har i nu fem år delt lokaler med herretøjsforretningen, CC Christensen i Algade 13.

I første omgang blev der kun forhandlet brandet Esprit i afdelingen, og det er også stadig det brand, der vægtes højest i butikken.

Faktisk er CC Woman den eneste forhandler af Esprit i Aalborg.

For at skabe en bedre sammenhæng mellem kvinde- og herreafdelingen, blev der senere indført flere brands i afdelingen – herunder Tommy Hilfiger og Levete Room.

Inden CC Christensen overtog lokalerne i Algade, tilhørte de Vagn Larsen, som udelukkende solgte herretøj.

Mange forbinder derfor stadig lokalerne med herretøj og ved ikke, at der gemmer sig et lille, feminint univers i underetagen.

Nøje udvalgte brands og overskuelig shopping

I afdelingen har leder, Diana, Janne og Anne et godt indblik i, hvem deres kunder er, og hvad de søger.

Derfor har de valgt at skære helt ind til benet i forhold til de brands, de forhandler.

”Vores primære kunde er den lidt mere voksne pige, som tit mangler noget i kategorien mellem ung pige og dame.

Der kan vi mærke, at vi rammer et godt segment. Jeg tror der er mange kvinder derude, som søger det, vi har, men ikke har fundet os hernede endnu,” fortæller pigerne.

I mange forretninger kan man ofte bliver forvirret, hvis der er en masse forskellige brands i en forretning, og især hvis de hænger blandet.

Det er bestemt ikke tilfældet i CC Woman, hvor der fire nøje udvalgte brands.

De er placeret i hver deres område i afdelingen. Det gør shopping-oplevelsen overskuelig og ligetil.

 Disse brands er: Esprit, Tommy Hilfiger, Levete Room og Ichi.

”Vi har løbende sorteret lidt ud i nogle mærker, fordi vi ikke synes det passede ind, og ligeledes taget noget andre ind.

Jeg tænker, at vi er ved at være i mål med det udtryk, vi gerne vil give folk, og den stil, vi oplever, vores kunder efterspørger” fortæller Anne og tilføjer:

”Vi har gode mærker, som supplerer hinanden rigtig fint, hvor den samme ting ikke går igen, og hvor vi dækker forskellige prisklasser.

Her har vi Esprit og Ichi i den lidt billigere ende, hvor Tommy Hilfiger er det dyreste mærke vi har. Vores nye brand, Levete Room, placerer sig fint derimellem.”

Levete Room er nyt og unikt

Det økologiske og naturlige brand, Levete Room, er det nyeste brand i butikken. Faktisk er selve brandet helt nyt, og blev lanceret for under et år siden. Tøjet fra Levete Room skiller sig ud i butikken, med dets unikke boheme-inspirerede stil.

CC Woman var den allerførste fysiske butik i Aalborg til at få buddet om at forhandle det eksklusive brand.

I butikken kan man blandt andet finde en strikketrøje, hvor garnet er produceres af en lille italiensk familie og en nederdel, der er produceret af genbrugsflasker.

Det er en indikation på, at man med god samvittighed overfor miljøet kan bruge sine penge på Levete Room.

”Det fortæller lidt om, hvor unikke de enkelte styles er, og det må siges at være nogle specielle stykker tøj, som man ikke finder mange steder.

Ofte kan man ved andre brands godt finde de samme metervarer, men det er altså ikke tilfældet ved Levete Room – her er kvaliteterne og deres styles helt unikke,” fortæller Diana.

Instagram og Facebook kan du følge CC Womans dejlige kvinder og være de første til at se nye varer, opdage gode tilbud og deltage i konkurrencer.

CC Woman fejrer Black Friday på fredag med 25% på alle varer undtaget Tommy Hilfiger!

Som sendt fra himlen: Nu kan du få bragt Burger King ud i Aalborg

Skrevet af: Emil Kjær Jørgensen
Foto: Burger King PR
Foto: Burger King PR

Det er ikke valgmuligheder, der mangler, når vi her i byen har lyst til burger.

Aalborg er ramt af en decideret burger-epidemi, og nu melder en af byens helt store spillere sig ind med et ekstraordinært tiltag.

Burger King er nemlig gået sammen med Just Eat om at levere burgere til de sultne aalborgensere.

“Vores kunder har længe haft et brændende ønske om at få vores burgere leveret til døren, så det føles rigtig godt at kunne give danskerne en tidlig julegave.

Med Just Eat-samarbejdet mener vi, at vi har fundet en samarbejdspartner, der kan sikre, at de burgersultne danskere får levering af højeste kvalitet,” siger Sofie Navardsen, markedschef hos Burger King Danmark, i en pressemeddelelse.

Plej tømmermændende uden at forlade hjemmet

Konkurrenten McDonald’s leverer indtil videre kun i København, men Burger King har altså valgt at flere af Danmarks største byer skal have muligheden for at få leveret en Whopper ved døren.

Det gælder fra i morgen onsdag den 21. november i både Århus, Odense og altså her i Aalborg.

Just Eat er meget glade for det nye unikke samarbejde:

“Vi er enormt glade for at byde Burger King velkommen i Just Eat-familien. Burger King er mange danskeres go-to sted, når de vil spise en god burger, og vi er glade for nu at kunne bringe en af danskernes favoritter hjem i stuerne.

Nu går vi ind i en festlig højtid, og mon ikke der er nogle, der især vil glæde sig over at kunne klikke deres favorit burger hjem dagen efter en julefrokost eller 1. januar«,” siger Carsten Boldt, administrerende direktør i Just Eat.

Burger King kan bestilles direkte hjem til dig fra i morgen. Du kan bestille direkte hos Just Eat eller på Burger Kings hjemmeside.

International hæder: Nordjysk øl modtager fornem pris

Skrevet af: Emil Kjær Jørgensen
Foto: https://www.flickr.com/photos/cyclonebill/
Foto: https://www.flickr.com/photos/cyclonebill/

I folkemunde går den blandt andet under navnet “Øllets Gentleman”. Her er der selvfølgelig tale om hele Nordjyllands Limfjordsporter.

Selvom den ikke er for de sarte sjæle med smage af både både røg og tjære, har den opnået kultstatus blandt danske ølentusiaster.

Den er faktisk så populær, at der eksisterer et Limfjordsporter Laug, der selv beskriver sig som “Danmarks mest velsmagende laug, der er sat i verden for at fremme og bevare Limfjords-porteren.”

Limfjordsporter bliver mere og mere populær som årene går, og den undergærede øl med den cremede lysebrune skumtop har nu også høstet international hæder.

Bedste deltagende øl

I øl-landet over dem alle, Belgien, blev to øl fra Thisted Bryghus nemlig hædret ved Brussels Beer Challenge.

Det er en international smagekonkurrence, hvor de deltagende øl bedømmes af inviterede øl-dommere fra hele verden, blandt dem den danske øl-ekspert Carsten Bertelsen.

“Vi fik en sølvmedalje for Limfjordsporter i kategorien Baltic Porter, og Bronze for Jack & Beer i kategorien fadlagret øl under 10% ABV, og det er vi utroligt stolte af,” siger Brygmester Antoni Aagaard Madsen fra Thisted Bryghus i en pressemeddelelse.

Han fortæller, at der ikke blev uddelt guldmedalje i kategorien Baltic Porter, så den kendte nordvestjyske porter var bedste deltagende øl i denne kategori.

“Da vi hidtil ikke har solgt meget øl i udlandet, har vi ikke tidligere fået sendt øl til de internationale bedømmelser, men resultatet fra Bruxelles giver bestemt mod på at få vores øl bedømt internationalt igen,” fortæller Antoni Aagaard Madsen.

I konkurrencen deltog der øl fra ikke mindre end 29 lande fra fem kontinenter.

Et ikon i ølverdenen

Limfjordporterens smag beskrives af Thisted Bryghus som kompleks og er desuden domineret af lakrids, røg, ristet byg og maltsødme, og flot afstemt med en markant bitterhed fra humlen.

Thisted Bryghus købte ved lukningen af Urban Bryggeriet, Aalborg i 1986 rettighederne til navnet og den karakteristiske blå/orange etiket.

I 1989 kom Limfjordsporteren så på markedet fra Thisted Bryghus, men tidligere brygmester Peter Klemensen fortsatte med at udvikle på opskriften indtil 1997, hvor han ikke mente, at den kunne forbedres yderligere.

Sidenhen er denne øl blevet et ikon i ølverdenen, og det er et af de relativt få produkter fra Thisted Bryghus, der findes udenfor landets grænser – senest USA, hvor den fås på fad i adskillige velassorterede ølbarer.