TV-stjerne i hovedrollen: Fyrtøjet vender tilbage til Aalborg Teater

Skrevet af: Stine Kjølby Christensen
Foto:  Lars Horn / Baghuset
Foto: Lars Horn / Baghuset

Der var store smil og gennemtrængende latter, da Aalborg Teater i dag traditionen tro inviterede til sæsonstart i teatrets lille gård.

Aalborg Teater har været blandt dem, der har været hårdest ramt under coronaen, så gensynsglæden var enorm fra både medarbejdere og de inviteredes side.

Teaterdirektør Hans Henriksen byder medarbejdere og ensemblet velkommen til en ny teatersæson.

Mange forestillinger har måtte rykkes, og det betyder samtidigt, at den nye program er spækket med oplevelser for både store og små. Og hvis ikke det er nu, at man trænger til en kulturel oplevelse, hvornår er det så?

Sommerferien er nu slut for skuespillerne, og i dag var officielt den første arbejdsdag efter en laaaaaang (hvis man medregner corona) ferie væk fra scenen.

En del af ensemblet har kastet sig over Henrik Ibsens store klassiske drama Hedda Gablermens andre er klar til at skyde sæsonen i gang på Lille Scene med co-produktionen Fjende.

På Store Scene går der heldigvis ikke længe, før det store tæppe rykkes for – og det bliver til et stykke, som vi alle kender og elsker.

Her vender Fyrtøjet nemlig tilbage for fuld styrke; en forestilling, der første gang kunne opleves i januar 2019. Du kan læse anmeldelsen af stykket her.

Du kan få et samlet overblik over alle sæsonens forestillinger her.

Velkendt ansigt i hovedrollenTv

I hovedrollen som den simple soldat finder vi igen Sebastian Aagaard-Williams, der ikke kun har stjålet prinsessens hjerte gennem tiden.

Vi kender ham nok allerbedst som selveste Jesus fra julekalenderen Jesus og Josefine, hvor han altså spillede selveste Guds søn.

Og selvom man måske skulle tro, at rollen som soldaten er en guddommelig nedgradering, så har Sebastian været mere end tilfreds med at bære netop den.

“Vi har haft et heftigt prøveforløb, hvor det hele er gået meget hurtigt med forberedelserne – vi har derfor ikke haft så meget mulighed for at teste vores historie på børn – men modtagelsen har været så vild!” fortalte Sebastian, da vi mødte ham efter Fyrtøjets første premiere.

“Det er virkelig kommet bag på mig, hvor vilde deres reaktioner har været. Især i forhold til ting, som ville være ubetydelige i en voksenforestilling … de er helt på og reagerer på nærmest alt, vi gør på scenen.”

Indlevelse fra publikum

Modsat mange andre af teaterets produktioner er Fyrtøjet rent scenografisk skåret helt ind til benet. I stedet bruger skuespillerne masser af kropssprog og simple rekvisitter til at fortælle historien.

Og der er altså kontant afregning ved Kasse 1, hvis de kræsne publikummer ikke skulle finde historien spændende.

Samtidigt betyder de mange reaktioner også, at skuespillerne må tilpasse sig den enkelte forestilling og ind i mellem kaste sig ud i improvisationens kunst.

“Halvdelen af forestillingen er jo bare deres reaktion, fordi de virkelig er en aktiv del af forestillingen. Det bliver nærmest et studie i demokrati, fordi de sidder og råber med. Det er virkelig spændende at opleve.” fortalte han.

Foto: Lars Horn / Baghuset

En soldat med posttraumatisk stress

Historien om soldaten er skrevet i 1835 og må siges at indeholde moraler, der ikke ligefrem er børnevenlige i dag.

I den oprindelige historie måtte hele hoffet faktisk lade livet, fordi de satte sig imod, at prinsessen skulle giftes med en “simpel soldat” …

“Altså, vores soldat er jo faktisk rimelig skør i hovedet, og man kunne godt forestille sig, at han lider af en form for posttraumatisk stress efter krigen,” forklarer Sebastian med et grin.

“Han møder en tilfældig heks på gaden, som han indgår en aftale med: Han får alle de penge, han vil, hun får sit fyrtøj.

Da han kommer op af træet igen, spørger han hende, hvad hun skal bruge det til – hvilket hun selvfølgelig ikke synes, vedkommer ham.

… Og så hugger han altså bare hovedet af hende og beholder det selv.”

Foto: Lars Horn / Baghuset

Aktuelle og tankevækkende moraler

Så selvom historien kredser om en til tider kynisk, stalkeragtig og grådig soldat, så indeholder den samtidigt tankevækkende moraler, der også er aktuelle i dag.

“Vi har brugt meget tid på at undersøge, hvem soldaten og prinsessen også er. I virkeligheden er de jo også to individer, der ikke lige passer ind i den konservative verden.

De er dog begge gode til ikke at bukke under for normerne og i stedet være oprørske overfor de mennesker, der forsøger at få dem til at passe ind.

Dette kommer dem heldigvis til gode i sidste ende, og de ender selvfølgelig også med at leve lykkeligt til deres dages ende.

Ligesom det skal være.” slutter Sebastian.

Du kan opleve Fyrtøjet fra d. 15. august. Køb billetter her