Annonce
Tilmeld dig MigogAalborg Nyt

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få weekendguiden samt alle ugens populære nyheder direkte i din indboks.

Ved tilmelding til MigogAalborg Nyt accepterer du vores samtidig vores vilkår og betingelser for nyhedbrevet.

Trafikken i midtbyen skal begrænses: Al privat kørsel rykkes ud af Boulevarden

Af Stine Kjølby Christensen

I sidste uge gik det helt store vejarbejde i gang på Boulevarden, der planmæssigt skal strække sig over de næste fem måneder.

Årsagen hedder Plusbus, som bliver Aalborgs nye busforbindelse, der vil køre på den 12 km lange strækning fra Væddeløbsbanen gennem midtbyen til det nye Aalborg Universitetshospital.

Strækningen forventes at åbne i 2023, og det helt specielle ved Plusbussen er blandt andet, at den har egen busbane og altid er prioriteret i lyskryds. Det kræver selvsagt en masse ændringer i infrastrukturen – heriblandt på Boulevarden.

Det er dog ikke kun PlusBussen, der kommer til at påvirke Boulevardens trafik radikalt fremover.

Forvandlingen betyder nemlig også, at biltrafikken ensrettes fra Nytorv og mod John F. Kennedys Plads, og derfor lukkes flere af gadens sideveje enten helt eller delvist.

Trafikken i midtbyen skal begrænses: Al privat kørsel rykkes ud af Boulevarden

Herunder Brandstrupsgade, Skipper Clements Gade samt indkørslen til p-pladsen ved kommunens administrationsbygning.

Dette sker bl.a. for at begrænse midtbyens trafik.

“PlusBussen er en del af et fremkommelighedprojekt, der gælder hele Boulevarden – og desuden også den øvrige del af den kollektive trafik,” fortæller anlægsansvarlig, Niels Bresemann, til MigogAalborg.

“På det nuværende Boulevarden er der ikke plads til at anlægge et centerlagt spor til den kollektive trafik, som der for eksempel er i Jyllandsgade.

Derfor har man som kommune taget valget om, at den øvrige færdsel fremover får nogle begrænsninger. Heriblandt trafikken fra Kennedy mod Nytorv, hvor det nu kun er busser og taxier, der må køre i den retning.”

Kun ærindekørsel tilladt

Det er ikke kun ensretningen, der får konsekvenser for den generelle trafik på Boulevarden.

Fremover er der nemlig kun tilladt kørsel, hvis du har et ærinde. Al almindelig gennemkørsel bliver dermed forbudt.

“Som bilist gælder det om at søge hurtigst muligt væk fra Boulevarden, mens der i Vingårdsgade og Christiansgade bliver fri bevægelighed.

Når Kennedy Plads omdannes, så er det kun busser, taxier og varekørsel, der må køre henover pladsen. Bilerne skal senest dreje af ved Christiansgade,” forklarer Niels Bresemann.

Som tidligere nævnt får det også betydning for sidegaderne på Boulevarden.

For eksempel er Louisegade i dag ensrettet mod Boulevarden, men i fremtiden bliver det omvendt.

Skipper Clements Gade bliver ligeledes lukket, og herefter er det kun beboere, der må køre ind og ud af samme retning.

Har du en parkeringsplads i baggården, må du naturligvis gerne køre ind – skal du eksempelvis læsse varer af, må du gerne gøre dette – men du skal køre ud igen bagefter.

Varekørsel må generelt krydse frit, da forskellige forretninger fortsat skal have mulighed for at få leveret varer.

Ingen gennemkørsel

Indtil nu har det været muligt for bilister at benytte Boulevarden til gennemkørsel, hvis endedestinationen eksempelvis var i Danmarksgade.

Denne rute skal også omlægges i fremtiden.

“Kommer man fra Vesterbro og vil mod Danmarksgade, så skal man i princippet køre af Vesterbro mod Vingårdsgade, fortsætte forbi teatret i Jernbanegade og derfor dreje til venstre forenden i Danmarksgade,” forklarer Niels Bresemann.

Skal man besøge en forretning på Boulevarden, vil flere af p-pladserne dog blive bevaret i den sydgående retning.

Du kan læse mere om PlusBus-arbejdet her

Del artikel

Andre læser også