ANNONCE
Tilmeld dig MigogAalborg Nyt

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få weekendguiden samt alle ugens populære nyheder direkte i din indboks.

Ved tilmelding til MigogAalborg Nyt accepterer du vores samtidig vores vilkår og betingelser for nyhedbrevet.

Tog sagen i egen hånd: 0% kommission blev restaurants redning

Af Nathalia Hentze Nielsen
Il Locale valgte at hyre deres egne bude i stedet for at benytte sig af leveringstjeneste; en beslutning som har betydet, at de har fastholdt mange af deres takeaway-kunder.
Il Locale valgte at hyre deres egne bude i stedet for at benytte sig af leveringstjeneste; en beslutning som har betydet, at de har fastholdt mange af deres takeaway-kunder.

Restaurationsbranchen er et af de erhverv, der har lidt mest under de seneste par års kriser.

En verdensomspændende pandemi, nedlukninger, personalemangel, høje fødevarepriser… der har været nok at se til.

Men det er også et erhverv, der består af passionerede, hårdtarbejdende og kreative mennesker, som gang på gang har formået at klare sig gennem kriserne – til stor glæde for os, der elsker at få mad udefra.

Én restauratør, der fik noget af en ilddåb i branchen er Jakob Kristian Sørensen, der åbnede restauranten Il Locale i Aarhus ni måneder før ankomsten af corona.

”Vi har været i red alert konstant, og havde muligheden for takeaway ikke været der under nedlukningen, var restauranten død,” fortæller restauratøren ærligt.

Afhængigheden af at kunne tilbyde takeaway under nedlukningen betød, at restauranten var afhængig af leveringstjenester som Wolt og JustEat, og det åbnede hurtigt hans øjne for, hvilken betydning det havde for omsætningen i restauranten.

”Efter de havde taget deres kommission, havde vi nærmest ingen indtjening.

Selvom vi fik JustEat til at sænke kommissionen på landsplan under lockdown, røg vi tilbage på fuld kommission efter genåbningen af Danmark, og det gav ikke længere mening for os,” forklarer Jakob Kristian Sørensen.

Derfor begyndte han og resten af ejerkredsen at søge efter et alternativ, og her fandt de systemet NemTakeAway.

Takeaway-system blev økonomisk redning

NemTakeAway er kort fortalt et online bestillingssystem udviklet specifikt til takeaway, der adskiller sig fra andre ved at tilbyde en fast månedlig pris i stedet for kommission.

Netop muligheden for at vælge et abonnement fremfor kommission var den udløsende faktor for, at Jakob Kristian Sørensen valgte dem.

”Der er mange i branchen, der tilbyder det samme som dem, men de er på kommissionsbasis. Vi synes, at hele kommissionstanken er en snylteragtig måde at tage betaling på.

Vi fandt ud af, at den omsætning vi for eksempel får gennem Wolt er fuldstændig ligegyldig, fordi du ikke tjener på det.

Da vi skiftede over til NemTakeAway blev vores indtjening på takeaway markant større. Tallene afslører det uden nogen tvivl, og det blev vores økonomiske redning, særligt under lockdown,” siger han.

Tog sagen i egen hånd: 0% kommission blev restaurants redning
Omkring 400 restaurationer fra hele landet benytter sig af NemTakeAway.

Med abonnementsløsning behøver Il Locale kun at slippe ét fast beløb om måneden, og når først det er betalt, går alle pengene til restauranten.

Ifølge Ulrich Juul Jacobsen, partner i NemTakeAway, skaber dette et bedre udgangspunkt for en sund forretning for takeaway-stederne, og det har fra dag ét været deres mål.

Derfor har historien om de mange Aalborg-restauranter, der desperat forsøger at finde et alternativ til Wolts høje kommission, også gjort indtryk på ham og resten af teamet hos NemTakeAway.

”Vi har selvfølgelig fulgt med i debatten, og det ligger os meget på sinde at hjælpe så mange restauranter som muligt med at få en god forretning,” fortæller Ulrich Juul Jacobsen.

“Konge” driftsupport

Siden NemTakeAways start i 2015 er omkring 400 restaurationer fra hele landet kommet med på platformen og har dermed selv taget styringen over deres forretning.

Hvor nogle har taget gradvise skridt og flyttet nogle af deres bestillinger fra leveringstjenesterne til deres egen bestillingsside for at få et større bid af overskuddet, er andre sprunget helt ud i det og sælger udelukkende fra egen side nu.

“Der er en del af vores kunder, der har taget skridtet fra diverse leveringsportaler til at køre deres egen hjemmeside, markedsføring og levering.

De kan ikke forvente at trafikken kommer af sig selv, og vi forklarer dem derfor, hvordan man meget let kan få synlighed via gratis værktøjer, og vi rådgiver også om, hvordan man får sit eget domæne tilbage,” siger Ulrich Juul Jacobsen.

Il Locale sælger nu udelukkende fra deres egen side og har ansat deres egne leveringsbude, mens et af Aalborgs populære madsteder, Thai2Go, vælger at kombinere systemet med levering fra JustEat og Foodora.

Tog sagen i egen hånd: 0% kommission blev restaurants redning
Thai2Go har to butikker i Aalborg, som benytter sig af NemTakeAways software.

Da indehaver Chano Villefrance åbnede restaurant nummer to på Gugvej 186D for ét år siden, startede han først ud med et andet system, men han fandt hurtigt ud af, at det var for gammeldags og skiftede til NemTakeAway.

Et valg, som han har været meget glad for siden.

“Jeg havde nogle idéer om, hvilket type system jeg kunne tænke mig, og jeg er 100% imod kommission. Sådan driver vi ikke vores butik.

Så da NemTakeAway dukkede op, holdt jeg et møde med dem og kunne rigtig godt lide, at de har en fast pris og stiller deres software til rådighed.

Det er super dejligt at have et system, der bare fungerer – selv hvis man ikke er en haj til IT,” forklarer Chano Villefrance.

Han fremhæver især deres “konge driftsupport”, og hvordan systemet fungerer gnidningsfrit med restaurantens regnskabssystem.

Et skift, der belønner sig

Beslutningen om at skifte til NemTakeAways system var nem for både Jakob Kristian Sørensen og Chano Villefrance, men restauratørerne forstår godt, hvis det føles som et stort skridt for andre, der føler sig afhængige af eksterne leveringstjenester.

Der ligger da også et arbejde i at etablere sin egen hjemmeside såvel som at være aktiv på sociale medier.

Ulrich Juul Jacobsen forklarer, at en vigtig del af at rykke bestillingerne over på egen bestillingsside består i, at restauranterne har deres egen hjemmeside med mulighed for online bestilling.

“Derudover kan det være en stor fordel at være aktiv på de sociale medier, f.eks. Facebook og Instagram, hvor restauranterne kan fortælle om deres koncept, vise deres mad og generelt interagere med kunderne,” tilføjer han.

I sidste ende belønner det sig dog i form af gode tal på bundlinjen.

Spurgt ind til om han kan dele nogle gode råd til sine aalborgensiske kollegaer, hvis de selv ønsker at lave skiftet, forklarer Jakob Kristian Sørensen, at det handler om at gøre budskabet simpelt.

“De skal gøre opmærksom på, at de har egen levering eller afhentning, og at her kan kunderne handle udenom de store platforme.

Det er let at kommunikere, og det er let for kunderne at forstå,” understreger han.

Læs mere om NemTakeAway her.

Del artikel