Tog en halv million kroner: Nu indgår Kunsten forlig med Jens Haaning
Historien vakte genlyd i hele verden.
Den danske kunstner Jens Haaning var i 2021 aktuel med værket “En gennemsnitlig dansk årsindkomst, 2021” og “En gennemsnitlig østrigsk årsindkomst 2021” på Kunsten, der skulle illustrere en gennemsnitlig årsindkomst i henholdsvis Danmark og Østrig.
Det drejede sig helt konkret om 338.122 danske kroner og 25.702 euro.
Men hvad der skulle have været en udstilling af et værk, der består af to glasrammer med pengesedler, blev i stedet to tomme glasrammer, hvor der kun var lidt tape tilbage fra, hvor pengesedlerne har været.
Nu er der nyt i sagen.
I en pressemeddelelse meddeler Kunsten, at Jens Haaning og Kunsten indgår forlig om ”Take the Money and Run”
Med støtte fra Obelske Familiefond erhverver Kunsten værket ”Take the Money and Run” af kunstneren Jens Haaning. Det betyder, Jens Haanings værk og kunstneriske idé respekteres, samtidig med at Kunsten får værket i samlingen og at parterne indgår forlig i sagen om pengene.
Direktør for Kunsten, Lasse Andersson, siger:
”Det Obelske Familiefond har løst den gordiske knude, som hverken Jens Haaning eller Kunsten har kunnet løse siden udstillingen Work it Out, i 2021, hvori værket “Take the Money and Run” indgik.
Det er vigtigt for samtidskunsten, for kunstneren Jens Haaning, for Kunsten Museum of Modern Art Aalborg og for værket “Take the Money and Run”, at der er fundet en løsning. Det betyder, at Jens Haanings ”Take the Money and Run” (2021) sikres for eftertiden som en del af Kunstens samling og kan vises for offentligheden.”
Hvad har man betalt?
I Kunstens samling finder ”Take the Money and Run” plads sammen med et andet Haaning-værk “Turkish Jokes” (1994) som Kunsten erhvervede i 2015. Jens Haanings praksis er markant, og han er blandt de mest markante danske kunstnere internationalt med udstillinger på bl.a. Documenta XI i Kassel, MoMA PS1 i New York samt Hamburger Bahnhof i Berlin.
”Take the Money and Run” har skabt kontroverser præcis som et andet værk i Kunstens samling, nemlig Wilhelm Freddies “Sex-paralysappeal” (1936). Wilhelm Freddies værk blev beslaglagt af politiet og sendte kunstneren 10 dage i fængsel, da skulpturen blev betragtet som forbudt pornografisk indhold for næsten 90 år siden.
”Konflikten om Haaning-værket har sat museet i en svær situation, og det glæder os meget at kunne bidrage til at sagen løses i mindelighed samtidig med at værket ender på det museum, hvor det hører til,” siger direktør for Det Obelske familiefond, John Amund Tønnes.
Som andre kunstmuseer i Danmark oplyser Kunsten Museum of Modern Art Aalborg ikke værdien på de værker, som er i samlingen eller som erhverves til samlingen.