Tilmeld dig MigogAalborg Nyt

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få weekendguiden samt alle ugens populære nyheder direkte i din indboks.

Ved tilmelding til MigogAalborg Nyt accepterer du vores samtidig vores vilkår og betingelser for nyhedbrevet.

Tips til bedre datavisualisering

Af Annoncør

Er du virksomhed ejer, kender du med sikkerhed til datavisualisering. Datavisualisering åbner op for helt nye indsigter i din virksomhed, som kan hjælpe med at skabe et bedre overblik. Vælger du de rette diagrammer til de rette formål, kan du skabe en sammenhængende historie og en god datavisualisering. Der er flere forskellige overvejelser, du kan gøre dig, for at optimere din datavisualisering. Klik her og læs med, for at få en række smarte input til nogle af disse overvejelser. Du vil ikke fortryde dit læs!

Fastlæg dine mål for datavisualiseringen

For at optimere og strukturere din datavisualisering, før du altid fokusere på at lave en kronologisk fortælling og dykke ordentligt ned i dine mål for datavisualiseringen. Det er derfor vigtigt at indstille et klart mål, før du begynder opbygning af din datavisualisering. Når du er 100 procent afklaret med, hvilken historie, du ønsker at fortælle med din datavisualisering, bliver det lettere at vælge den rette datavisualiseringstype. Din datavisualisering skal med fordel udformes således, at den stemmer overens med dine endelige beslutninger. Er dine beslutninger strategiske, skal du eksempelvis kun foretage få større investeringer i din virksomhed. Det er uden tvivl altid en fordel at fastlægge sine mål for datavisualiseringen på forhånd.

Tænk brugeren ind i opsætningen

Når du overvejer din datavisualisering, er det altid en god ide at tænke selve brugeren ind i opsætningen. Du kan eksempelvis spørge dig selv: Hvem designer du datavisualiseringen for, og hvordan ønsker de, at datavisualiseringen skal foregå? Når du kender dit publikum og din kundebase, bliver det lettere at udvikle en god strategi for din datavisualisering. Ved at skræddersy indholdet efter din kundebase, bliver det desuden lettere at rette i din strategi og dataudvikling efterhånden som processen skrider frem. Alle er forskellige, og derfor ønsker nogle brugere også noget helt bestemt og specifikt, som din virksomhed skal kunne levere via datavisualisering.

Optimér rangering og farvevalg

Sidst, men bestemt ikke mindst, er det vigtigt at optimere rangering og farvevalg, når det kommer til opsætning af grafer under datavisualisering. Det er især vigtigt at vælge farvene med omhu. Nogle vælger eksempelvis grøn for at indikere positivitet. Hvis du vælger en negativ og mørk farve, som eksempelvis rød, kan det forvirre din kundebase. Anvend derudover ikke farver, der ligger for tæt op ad hinanden på farveskalaen, da dette kan skabe kaos i datavisualiseringen. Der er mange muligheder, når det kommer til optimering af rangering og farvevalg.