Mia-sagen genoptages: Nu skal Thomas Thomsen for landsretten

Det er et lille år siden, at domsafsigelsen over Thomas Thomsen blev afsagt.
Den dengang 38-årige nordjyde blev kendt skyldig i drab, forsøg på voldtægt samt usømmelig omgang af lig og fik en forvaringsdom.
Dette skete på baggrund af den mentalerklæring, som blev udarbejdet i forbindelse med sagen.
Han ankede den kort tid efter, og i dag starter sagen igen. Denne gang i Vestre Landsret i Viborg.
Dom afsiges 30. maj
Her ønsker Thomas Thomsen at blive frifundet for de forhold, han ikke har erkendt i retten, hvilket vil sige forsøg på voldtægt samt drab, men ikke parteringen.
Thomas Thomsens forklaring på Mias død var, at hun var faldet – i den skov, han havde kørt hende ud i – og blevet kvalt i sin taskerem.
En retsmedicinsk undersøgelse viste dog, at der havde været tale om en reel kvælning.
Statsadvokaten i sagen har også anket dommen, men det er for at give landsretten mulighed for at dømme en fuldbyrdet voldtægt og ikke blot forsøg.
Sagen forventes at vare i 10 dage med “ny” dom afsagt den 30. maj.