ANNONCE
Tilmeld dig MigogAalborg Nyt

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få weekendguiden samt alle ugens populære nyheder direkte i din indboks.

Ved tilmelding til MigogAalborg Nyt accepterer du vores samtidig vores vilkår og betingelser for nyhedbrevet.

Hjerte og smerte: Teater Nordkrafts nye leder vil inspirere aalborgenserne

Af Nathalia Hentze Nielsen

De seneste tre år med corona har sommetider føltes som en feberdrøm.

Når vi har bevæget os rundt i vores små bobler, er det nærmest kun nyheder med budskaber om desinfektion, social distance og vaccine, der er trængt ind i vores ængstelige sind, og derfor er det stort set gået ubemærket hen, at Teater Nordkraft har fået en ny teaterchef.

Minna Johannesson tiltrådte stillingen den 1. april 2020, og selvom denne historie på ingen måde er breaking news, fortjener slow news stadig at blive italesat, fordi det er et powerhouse af sprudlende personlighed, instruktørtalent og teaterbegavelse, som sidder i chefstolen i Aalborg.

Befinder du dig uden for teatersfæren, ringer navnet måske ikke en klokke, men inden for branchens kredse og blandt flittige teatergængere anerkendes den svenskfødte – og nu meget lokale – instruktør som en stjerne indenfor sit felt med flere prisvindende og anmelderroste forestillinger på CV’et.

I 2013 vandt hun en Reumert som Årets Instruktør for Anne Linnet-teaterkoncerten ‘Jeg er jo lige her’, og i 2019 vandt hun Årets Børne-/Ungdomsforestilling for ‘Dig og Mig ved Daggry’, som blev opført på Teater Nordkraft – og det er blot for at nævne to eksempler.

Da det er sundt at have en vis portion selvironi og ydmyghed her i det nordjyske, føler vi, at det er okay at spørge, hvad pokker hun laver i Aalborg, når hun kunne begå sig på de bonede gulve på Det Kongelige Teater i København eller i New York, hvis det var det, hun havde lyst til.

Det er bestemt ikke første gang, at Minna har skulle svare på det spørgsmål, og svaret falder prompte: “Jeg elsker denne by, elsker den virkelig. Mit mål har altid været at ende som teaterchef, og Teater Nordkraft er et drømmeteater at blive chef for.”

Men før vi kommer til Teater Nordkraft og den Minna, som vi sidder overfor i dag, skal vi skrue tiden lidt tilbage.

Hjerte og smerte: Teater Nordkrafts nye leder vil inspirere aalborgenserne
Minna Johannesson og teamet bag Teater Nordkraft, der fejrer at Aalborg Kommune gav teatret en stor bevilling til en teknisk opgradering.

Drømmen om Teater Nordkraft

Året er 2009 og Minna og kæresten Jakob står i København med uddannelsesdiplomer fra Statens Teaterskole i den ene hånd og uvished om fremtiden i den anden.

De har begge været i praktik hos Aalborg Teater og synes, at det har været den fedeste oplevelse. Faktisk har det været så fedt, at Minna efterfølgende skriver uopfordret til daværende teaterchef Morten Kirkskov, og ender med at blive tilbudt fast job som husinstruktør og chef for Transformator, Aalborg Teaters eksperimenterende scene.

“Jakob ringede til Morten næste dag og spurgte, om han ikke også kunne bruge en skuespiller, og det kunne han. Dengang var vi ret mange par, der arbejdede sammen på teatret, og det er en god idé, fordi så etablerer man sig i byen, og det var også det, der skete for os,” fortæller Minna grinende og fortsætter.

“Jeg var egentligt ikke sikker på, at jeg ville have børn, fordi jeg var meget fokuseret på karrieren, men alle siger, at når man flytter til Aalborg, bliver man gravid.”

Gør man det? 

“Det sagde man på teatret dengang og ganske rigtigt, efter ni måneder var jeg gravid. Efter to år fik jeg så forlænget min kontrakt, og pludselig havde vi købt hus i Nørresundby. Vi tænkte egentligt ikke så langt. Vi elskede bare at være her, fordi Aalborg er en meget reel og ærlig og familievenlig by.

Men vi havde hele tiden i tankerne, at når vores søn startede i skole, skulle vi beslutte os for, om vi ville blive boende eller tage videre. På det tidspunkt havde jeg været på Aalborg Teater i fem år og ville gerne prøve noget andet, men spørgsmålet var om det gav mening at blive boende, hvis ikke vi arbejdede i byen.

Så det var på det tidspunkt, at jeg begyndte at drømme en smule om Teater Nordkraft. Jeg havde allerede lavet nogle forestillinger her, og jeg tænkte ‘måske kan jeg overtage dette sted en dag.”

Historisk svære omstændigheder for branchen

Fra Minnas drøm om at overtage Teater Nordkraft til, at det faktisk skete, gik der ikke længere end et halvt år, og når snakken falder på, hvad man godt kan beskrive som et timingmæssigt mirakel, udstråler hun stadig en glæde og forbavselse over, at tingene flaskede sig som de gjorde.

“Jeg tror aldrig, jeg har gjort mig så umage i hele mit liv, som da jeg søgte her. Det er et drømmeteater at blive chef for.

Det er stort nok til at have gode resurser, god økonomi og dygtige medarbejdere, men småt nok til at jeg kan have kontakt med alle. Jeg har også ret frie tøjler. Der er selvfølgelig nogle ting, vi skal , men det er meget frit, hvilke forestillinger vi kan lave,” forklarer hun.

Skulle man forvandle Minnas opstart som chef til et teaterstykke, ville det klassiske dramaturgiske greb være at starte med et anslag, hvor publikums nysgerrighed pirres efter, hvad historien har at byde på. Dernæst introduceres de vigtigste personer, og der lægges lige så roligt op til en konflikt.

I Minnas tilfælde startede rejsen dog direkte ved point of no return og aktiv konflikt. Da hun tiltrådte stillingen, var corona begyndt at rasere i Danmark og med en tydelig politisk nedprioritering af alt kultur, skabte det historisk svære rammer for det lille storbyteater – og teaterbranchen som helhed – at fungere i.

Når snakken uundgåeligt falder på corona, forsvinder smilet kortvarigt fra Minnas ansigt, og det er tydeligt at mærke, at det har været en stor prøvelse for alle på Teater Nordkraft.

“Det har jo været to crazy år. Til at starte med var det på en måde inspirerende, fordi en kriseperiode giver noget adrenalin. Vi kastede os ud i digitalt teater, som gik rigtigt godt, og der kom noget power og sammenhold ud af krisen,” fortæller hun med reference til forestillingen ‘Dig og mig ved daggry’som blev optaget på platformen Zoom og streamet til publikum med stor succes.

Og så kom tredje nedlukning…

“Ja, så kom tredje nedlukning og sygdommen for alvor. Alle begyndte at blive syge, og det var fuldstændigt håbløse omstændigheder at arbejde i. Vi er heldigvis gode til at winge den i branchen, og der kom to fede forestillinger ud af det, men jeg har kunne mærke, at vi er blevet nødt til at stoppe op og trække vejret, hvis vi også skal lave teater til næste sæson.”

Hjerte og smerte: Teater Nordkrafts nye leder vil inspirere aalborgenserne
Teater Nordkraft livestreamede deres prisvindende ungdomsforestilling ”Dig og mig ved daggry” under corona-nedlukningen i 2021.

More is more

Selvom Minna og resten af teamet har taget et lille break i år, betyder det ikke, at der skrues ned for ambitionerne for teatret. Tværtimod. Og det første skridt i udviklingen er opmærksomhed.

Opmærksomhed omkring det faktum, at Teater Nordkraft ikke er amatørteater, at det er de allerbedste folk fra branchen, der arbejder på forestillingerne, og at kvalitet altid, altid, altid er i højsædet i produktionerne.

“Jeg synes Teater Nordkraft har været lidt for hemmeligt. Der er stadig mange i byen, der ikke ved, at vi eksisterer eller tror, at vi er et amatørteater, og det skal stoppe.

Teatret er skabt som et eksperimenterende teater, og det skal det også blive ved med at være, men det skal ikke skræmme folk væk. Mit mål er at kombinere det folkelige og det genkendelige med det eksperimenterende,” siger Minna.

At tage noget som publikum kender, f.eks. MGP, karneval eller Jomfru Ane Gade, og omfortolke det til et underholdende kunstnerisk produkt, er en tydelig rød tråd i programmet for Teater Nordkrafts kommende sæson.

Hjerte og smerte: Teater Nordkrafts nye leder vil inspirere aalborgenserne
Du kan opleve Woyzeck fra den 27. august til den 16. september i år.

Tag eksempelvis stykket ‘Woyzeck’ fra 1836, der er gentænkt i nutidens Aalborg med ungdom, kærlighed, karneval og musik i centrum. Eller den kommende ‘Parents Playlist’, der er en musikalsk rejse i forældreskabets op-og nedture

Jeg er super maksimalist. Jeg forsøger at blandet det maksimalistiske med det helt intime, så det er to yderkontraster, der mødes. Under forestillingerne anerkender vi også, at publikum er her og forsøger at interagere med dem.”

Hvordan reagerer de på det? Der eksisterer jo lidt en fordom om nordjyder som lidt tilbagetrukne og knap så kulturelt interesseret… 

“Jeg har været instruktør i Aalborg i mange år nu, og jeg synes, at jeg kender publikummet her. Det er ikke et bange publikum. Så længe at der er noget folk kan forstå og føle og blive rørt af, kan man tåle rigtig meget eksperiment.

Den idé om, at nordjyder skulle være lukkede, oplever jeg slet ikke. Nordjyder er et super kærligt folk, der hviler i sig selv,” uddyber hun.

Smertefuld feel-good teater

Som man sidder der foran Minna i hendes farverige blomsterkjole, mens hun knipser fingrene, slår sig på lårene og tager sig til hovedet undervejs i interviewet, er der ingen tvivl om, at hun er personifikationen af den type teater, du kan opleve hos Teater Nordkraft.

Det er de store følelser. Hjerte og smerte. Autentisk og råt.

Og Minnas favorit metode at udforske de dimensioner af mennesket på er via musikteater – en kunstform som hun har bragt med sig til Teater Nordkraft, og som bl.a. vil udspille sig ‘Woyzeck, der har premiere den 27. august, og i ‘Parents Playlist’, der har premiere i 2023.

“Når man arbejder med musikforestillinger, frigør det noget i menneskers hjerner, så de tænker mindre og associerer friere. Det er noget, som vi kommer til at gøre mere med i fremtiden. Der skal være mindst én stor teaterkoncert om året.

Uanset hvilken slags forestilling jeg laver, skal de dog indeholde det, jeg kalder ‘smertefuld feel-good’. Jeg kan godt lide at udforske alt det mørke, men i alt det mørke skal der også være noget inspiration, hvor man rejser sig fra asken.

Jeg vil gå ud fra en forestilling og være inspireret til at være en bedre kæreste, en bedre mor eller en bedre chef. Selvom det har været hårdt, skal det ende i en kraft,” forklarer Minna.

Som en anden Fugl Føniks har Teater Nordkraft også rejst sig fra asken og taget det første skridt mod en corona-fri tilværelse med premieren af ‘Dekalog’; en forestilling der i 2020 måtte aflyses kun tre timer før premieren, fordi Danmark lukkede ned.

Vil du have en smag for, hvad Teater Nordkraft har at byde på anno 2022 med Minna som kunstnerisk drivkraft, kan du udforske den kommende sæson her eller simpelthen bare møde op i teatret og ha’ en fest.

Hjerte og smerte: Teater Nordkrafts nye leder vil inspirere aalborgenserne
Publikum mingler sig med skuespillerne i Teater Nordkrafts foyer. Privatfoto.

Del artikel