Annonce
Tilmeld dig MigogAalborg Nyt

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få weekendguiden samt alle ugens populære nyheder direkte i din indboks.

Ved tilmelding til MigogAalborg Nyt accepterer du vores samtidig vores vilkår og betingelser for nyhedbrevet.

Tandlægeklinik siden 1969: Her er der stor fokus på den gode oplevelse

Af Stine Kjølby Christensen

Annonce

At gå regelmæssigt til tandlæge er langt fra en selvfølge for alle.

For mange er tanken om tandlægestolen og den karakteristiske lugt nok til at få sveden til at løbe koldt ned ad ryggen – og når først lyden af boret skærer igennem væggene, så er man virkelig parat til at stikke af.

Faktisk lider omkring 40% af danskerne af en form for ubehag i forbindelse med tandlægebesøg.

Heldigvis findes der tandlæger, som er villige til at gøre en ekstra stor indsats for at give deres kunder en behagelig oplevelse, når de langt om længe får bestilt en tid.

Én af dem er Tandlægerne i Gug.

Tandlægeklinik siden 1969: Her er der stor fokus på den gode oplevelse

Fokus på den positive oplevelse

Hos Tandlægerne i Gug er den gode oplevelse er et skridt nærmere end hos mange andre tandlæger.

”Kun på 5% af alle landets klinikker arbejder flere tandplejere end tandlæger. På den måde adskiller vi os fra gennemsnittet, og det er med til at give en langt mere positiv oplevelse for vores patienter, fordi der er sat meget mere tid af til den enkelte,” forklarer Mads Raunholt Kristensen, som er en af klinikejerne.

Han uddyber:

“Vi har prioriteret denne sammensætning af personalet for at kunne yde en bedre patientservice og kunne bruge mere tid til information, instruktioner, forebyggende behandlinger og” klæde patienten bedre på til behandlingen. Man kan sige, at vi i bund og grund arbejder på at gøre os selv overflødige.”

Tandlægeklinik siden 1969: Her er der stor fokus på den gode oplevelse

Og netop måden at omgås patienterne på er en mærkesag hos Tandlægerne i Gug. Derfor har man også gjort meget ud af at kunne tilbyde en uformel og afslappet atmosfære.

Dette ses blandt andet i den måde, klinikken er opbygget på.

Her er ingen lukkede døre, som mest af alt kunne associeres med en operationsstue, pånær den klinik, hvor klinikkens operationer foretages. Denne er indrettet som en operationsstue.

”Vi har åbne lokaler og holder en uformel tone – både overfor patienterne og generelt når vi omgås hinanden herinde. Hvis patienterne kan mærke, at vi er tilpasse, så bliver de også mere afslappede.” forklarer Niels Nordendorff, den anden klinikejer.

Tandlægeklinik siden 1969: Her er der stor fokus på den gode oplevelse

Cigaretter og middagslur

Men forståelsen og tålmodigheden for den enkelte patient er bestemt ikke kommet af sig selv.

Klinikken har eksisteret siden 1969, og fungerede dengang både som privat praksis for voksne og som skoletandlæge for eleverne på Gug Skole.

Niels har haft sin daglige gang på klinikken i snart 30 år, og ved bedre end nogen anden, hvordan tiden har ændret folks syn på tandlægebesøget, og hvor vigtigt det generelt er at passe på sine tænder.

”I gamle dage kom mange patienter først, når der var et problem med tænderne, eller de ikke kunne holde smerten ud længere. Der var ikke så meget forebyggende tandpleje, og arbejdsdagen på klinikken var meget forskellig fra i dag” fortæller Niels med et grin.

Tandlægeklinik siden 1969: Her er der stor fokus på den gode oplevelse

”Da jeg startede, var vi en lille klinik med én tandlæge foruden mig og tre klinikassistenter.

Dengang var der to behandlingsrum og et lille personalerum, hvor der hver dag blev holdt en times middagspause med låste døre og slukkede telefoner.

Den tandlæge, som jeg havde overtaget klinikken fra, tog sig en middagslur, imens klinikassistenterne spillede kort og røg cigaretter. Personalerummet stank af røg, og det kunne lugtes i resten af klinikken!”

Et pænt smil hele livet

I dag bliver der, til stor glæde for Niels, hverken sovet middagslur eller røget cigaretter i klinikken.

Derudover er Niels også meget tilfreds med at se, hvordan synet på tandsundhed i den grad har ændret sig siden dengang.

”Det handler ikke længere kun om at kunne tygge maden og ikke at have huller. Vi oplever en tendens, hvor det nu er blevet vigtigt for alle aldersgrupper at have et pænt smil – hele livet,” fortæller Niels.

Tandlægeklinik siden 1969: Her er der stor fokus på den gode oplevelse

Især oplever han, hvordan de ældre aldersgrupper også er begyndt at prioritere deres tandsæt og får lavet mange store behandlinger, både tandbevarende og kosmetiske, samt implantatbehandlinger til genetablering af tandsættet..

”Vi kan mærke, at den hyppige forebyggende tandpleje og de mange behandlinger i høj grad er med til at forbedre folks livkvalitet. Mange ældre har haft tandproteser, som sad dårligt, hvilket gjorde, at de hverken kunne tygge eller tale uden proteserne bevægede sig rundt i munden.

Modsat for 20 år siden har vi i dag mulighed for at gøre noget ved det. Det gør en kæmpe forskel for den enkelte person, at de kan spise og snakke uden at skulle bekymre sig om, at protesen pludselig fløj ud af munden. Det er dejligt at kunne gøre så stor en forskel for et menneske” afslutter Niels.

Del artikel

Andre læser også