Tilmeld dig MigogAalborg Nyt

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få weekendguiden samt alle ugens populære nyheder direkte i din indboks.

Ved tilmelding til MigogAalborg Nyt accepterer du vores samtidig vores vilkår og betingelser for nyhedbrevet.

Uværdigt: Tager skarpt afstand fra chikane fra Det Nordjyske Mediehus

Af Michael Qureshi

Dette er en ganske usædvanlig artikel på MigogAalborg.

Men den er nødvendig, føler vi nu.

Det er vigtigt at få tingene ud i det åbne og få fortalt om et beskidt spil bag kulissen.

For de seneste år har Det Nordjyske Mediehus anført af journalist Jacob Andersen i stigende grad lanceret en kampagne mod MigogAalborg.

Overordnet handler det om at angribe vores troværdighed og arbejdsgang.

Det handler om at gøre os til en “besværlig” samarbejdspartner for offentlige institutioner i Aalborg og øvrige Nordjylland.

Søger aktindsigt i ALT

Fremgangsmåden er ganske simpel.

Nordjyske med journalist Jacob Andersen i front forsøger aggressivt at finde de mindste fodfejl i MigogAalborgs arbejdsgang.

Det sker blandt andet med aktindsigter, der dækker over perioder fra 2018 til dags dato. Altså ikke ud fra et tip om en konkret sag, som man så søger aktindsigt i.

Nej, de vil se det hele og gennemgå ALT.

De sætter gang i det helt store maskineri, hvor både jurister og sagsbehandlere i det offentlige skal bruge enorme ressourcer på at levere al dokumentation for samarbejdet.

Altså borgernes penge.

Både journalister og offentligheden er i deres gode ret til at søge aktindsigter i, hvordan offentlige forvaltninger bruger deres penge.

Når journalister søger aktindsigter handler det typisk om konkrete ting, og ikke bare hvor man skyder med spredehagl for at håbe på at finde noget man kan spinde historier ud af.

Ved at søge aktindsigt på alle samarbejdsaftaler med MigogAalborg forsøger man også at gøre det mere besværligt at samarbejde med vores mediehus.

Dygtige medarbejdere i den offentlige forvaltning kan endda blive bange for at bruge os til markedsføring.

For hvad nu hvis Nordjyske kan få en kritisk artikel ud af det her tiltag.

Man ønsker måske endda ikke at være et “gidsel” i krigen mellem to mediehuse.

Så er det bedre bare at gøre som man plejer, eller lægge annoncekronerne hos dem, der bider og råber højest.

Metoder bag kulissen

Det er efterhånden tydeligt, at der er en klar agenda fra Det Nordjyske Mediehus.

Hvis man ikke kan vinde i åben kamp, så er man klar til at bruge andre metoder bag kulissen for at forsøge at stække os.

For det er ganske usædvanligt, at et mediehus bruger så usædvanligt mange ressourcer på at anfægte en konkurrents troværdighed.

Formålet er klart. Det Nordjyske Mediehus forsøger at påvise, at MigogAalborg udøver skjult reklame i stor stil.

Det ironiske er, at de blandt andet bruger enorme ressourcer på at sværte en konkurrent til for statens penge.

Altså borgernes skattekroner da Det Nordjyske Mediehus hvert år får tilført 17 mio. kr. isoleret til Nordjyske i mediestøtte. Altså dine og mine penge.

Kunne man så ikke påpege, at vi burde tørre øjnene og sikre at der ikke er noget at komme efter?

Det er absolut også ambitionen. Men vi vel heller ikke lade et gigantisk mediehus med så store muskler bare opføre sig på denne måde.

Vi begår masser af fejl

Hvis Aalborg Kommune havde bedt MigogAalborg om at skrive en masse positive artikler om borgmesteren og øvrige topchefer op til et kommunalvalg skjult som redaktionelt indhold, ja så ventede der en bombe af dimensioner.

Så skulle vi i den grad stå skoleret for både lovgivere og vores læsere.

Sandheden er, at Nordjyske HAR fundet fejl og sløseri hos MigogAalborg.

I 2021 bragte de en artikel om manglende annonce-markering på artikler om blandt andet, hvad man kunne opleve til Tall Ship Races. Eller en artikel om 200 gratis oplevelser i forbindelse med IDRÆTSMØDET.

Altså relevant Public Service for borgerne i Aalborg Kommune.

Nu handler det så om vores samarbejde med Port of Aalborg.

Hvor artikler fra både 2019 og 2020 bliver hevet frem og fortolket således, at der er tale om systematisk skjult reklame.

Har vi dummet os ved ikke at være skarpe nok på vores interne procedurer for at dobbelt-tjekke, at tingene er markeret korrekt? JA.

Har vi bevidst undladt det efter aftale med Port of Aalborg? NEJ.

Det siger sig selv, at hvis dette var aftalt mellem parterne, så ville man nok forsøge at skjule det lidt bedre i forhold til, at offentligheden kan søge aktindsigt i det hele.

Men det er så – heldigvis – ikke tilfældet.

Faktisk gør vi en stor dyd ud af at deklarere betalt samarbejde. Betyder det så, at vi ALTID får det gjort? Svaret er nej.

Vi er stadig et ungt mediehus, og vi begår masser af fejl. Sådan er det, når man udgiver tusindvis af artikler på et år. Men vi forsøger at lære af dem og vi forsøger at minimere fejl.

Vi har taget hele vejen op fra at være en ung iværksættervirksomhed til at være et nogenlunde etableret mediehus i dag.

Men det betyder også, at der er mange processer som løbende er blevet optimeret, og stadig bliver det i dag.

Blandt andet med at dobbelt-tjekke, og derefter tredobbelt-tjekke at alt er fuldstændig som det skal være.

Godt med flere mediehuse i Aalborg

Vi bestræber os virkelig på at undgå fejl. Men vi er ikke fejlfri.

To gange i 2023 har Det Nordjyske Mediehus fået kritik i Pressenævnet for at begå fejl.

Det er jo vilkårene, når man arbejder med mennesker. Vi begår alle fejl.

Men så længe der ikke er tale om systematisk snyd, så er det simpelthen at skyde gråspurve med kanoner.

Det er dybt uværdigt af et andet mediehus at bruge disse metoder.

Jeg er sikker på, at både læsere og annoncører er glade for, at der er flere mediehuse i Aalborg, som kan spille hinanden gode og der ikke opstår monopol.

Vi opfordrer derfor vores kolleger hos Det Nordjyske Mediehus til at tage konkurrencen bedre op end denne form for chikane.

Det er klart, at finder man direkte dokumentation for, at vi bevidst udøver skjult reklame i en sag, så skal vi selvfølgelig have en over nakken og må acceptere konsekvenserne heraf.

Men der findes ingen systematik i skjult reklame i vores mediehus, hvilket mængden af synligt markerede annoncer også burde understrege.

Del artikel

Andre læser også