Annonce
Tilmeld dig MigogAalborg Nyt

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få weekendguiden samt alle ugens populære nyheder direkte i din indboks.

Ved tilmelding til MigogAalborg Nyt accepterer du vores samtidig vores vilkår og betingelser for nyhedbrevet.

Synlighed på nettet er altafgørende for online forretninger

Af Redaktionen

Driver man til daglig en forretning på nettet, så er det næsten selvsagt, at online synlighed er alfa og omega for en succesfuld tilstedeværelse.

Til trods for logikken bag, så fejler en stor del af de danske virksomheder i de discipliner, der skal være med til at booste synligheden på nettet.

Der findes et hav af forskellige måder, hvorpå virksomheder i dag kan gøres mere synlige på nettet.

Selvom de fleste metoder bør prioriteres, så er det ganske individuelt for hver enkelt virksomhed, hvor det giver bedst mening at sætte ind fra starten.

Hvordan bør virksomheder prioritere deres markedsføringsindsats?

Når man fra helikopteren kigger på de mange forskellige muligheder for online markedsføring, så er det nemt at blive forvirret.

Der findes et hav af forskellige begreber, og holder man ikke tungen lige i munden, så ender man med at blive rundtosset.

Skal man dele de forskellige kanaler groft op, så er der overordnet set to former for markedsføring. Organisk og betalt. De organiske kan tage lang tid at få opbygget, hvor de betalte annoncer skaber interaktioner med det samme.

Selve prioritetsarbejdet afhænger af den enkelte virksomhed. Der findes ikke en decideret facitliste. Her er det vigtigt at kigge på, hvad det nuværende behov for virksomheden er.

Organiske placeringer på Google er værdifulde

Når man taler om markedsføringstiltag, hvor idéen bag er at drive organisk trafik ind til en hjemmeside, så taler de fleste om SEO optimering.

Denne disciplin handler grundlæggende set om at forbedre en hjemmesides placeringer i de organiske søgeresultater på Google.

Hvordan SEO udføres på bedste vis, er der daglige diskussioner om blandt eksperter. I dette skriv kommer vi ikke nærmere ind på de specifikke diskussionsemner, men det er blot vigtigt at kende til SEO og linkbuilding.

Betalt annoncering kan være yderst effektivt

Kigger man derimod på betalt annoncering, så vil de fleste straks tænke på annoncer via de sociale medier eller betalt annoncering på Google via Google Ads.

Sætter man annonceringen korrekt op, og har man et produkt eller en serviceydelse, som er velegnet til denne type annoncering, så kan betalte annoncer være yderst effektive.

Betalt annoncering afregnes typisk per visning eller per klik.

Dette afhænger af måden hvorpå annoncerne er sat op. Man skal derfor være interesseret i, at der skal betales penge for at få besøgende ind på hjemmesiden.

Det er endvidere vigtigt at kende til tallene for virksomheden. Konverteringsraten vil eksempelvis have en stor rolle i om hvorvidt betalt annoncering kan betale sig eller ej.

Er du forvirret? Lad eksperter håndtere det, som de er bedst til!

Mange virksomheder må erkende, at de ikke internt er dygtige nok til de markedsføringsdiscipliner, som i sidste ende er med til at være bestemmende for virksomhedens succes. Derfor er online marketingkonsulenter i høj kurs.

Prisen for konsulentbistand skal opvejes med den opportunity cost, der er ved ikke at have en ekspert ved roret.

Kan virksomheden omsætte for 50% mere ved at betale sig fra assistancen, så kan det vise sig at være økonomisk mere profitabelt, end hvis en intern medarbejder bruger alle ugens dage på at hæve omsætningen med 5% grundet manglende erfaring.

Del artikel

Andre læser også