Fra skuespillerdrøm til lysdesigner: Mia Willett sætter spotlight på Sugar
Det var – som for så mange andre – drømmen om at blive skuespiller, der for år tilbage fik Mia Jandje Willett til at stille kompasset mod en kreativ retning i livet.
“Det fandt jeg så ud af, at jeg ikke skulle,” fortæller hun med et grin, da vi besøger hende bag kulisserne til årets musical på Aalborg Teater, Sugar.
På trods af, at Mia ikke gik skuespillervejen, så endte hun alligevel på de skrå brædder – dog som noget så “unikt” som lysdesigner.
“På et universitet, hvor produktion, lysdesign og skuespil allerede var cramped in sammen, havde jeg jo heldigvis mulighed for at prøve kræfter med nogle andre ting inden for den samme verden. Her faldt min kærlighed på lysdesignet,” siger Mia.
For Mia var det muligheden for at udfolde sig kreativt, på trods af at hun knap nok kunne tegne en tændstikmand, der fik hende til at gå i den retning. I dag lever hun af at skabe billeder og bevægelser i rum med lys, hvilket passer hende helt perfekt.
Lyset fremkalder rummet og tiden
Siden 2018 har Mia været fastansat på Aalborg Teater som lysdesigner, og nu er det altså Sugar, der er på menuen.
Scenen er efterhånden sat i et pudderlaksefarvet univers, hvor de dygtige skuespillere i skrivende stund øver sig i alt fra koreografi til musik til kostumeprøvning.
For Mias vedkommende består hendes opgaver i at sørge for, at det hele kommer til at fremstå så godt som overhovedet muligt – med lys.
“Lyset er med til at fremkalde rummet og tiden, og skabe fokus i et relativt stort rum. Det hele er som sagt skabt i det her lyserøde univers, som i princippet kan forveksles med et hvidt lærred. Det kræver nogle særlige lyssætninger,” siger hun.
Når det kommer til Sugars lysdesign, har man i denne forestilling valgt at arbejde med forskellige lysikoner alt efter hvilken scene, skuespillerne indgår i.
“Med lyset kan vi skabe en illusion af virkeligheden; f.eks. i form af en telefonboks, der ikke laves scenografisk, men med lys.
Det er et ret stort arbejde at finde frem til hvordan den skal være, så det ikke bare bliver en farvelade af lys,” siger Mia med et grin.
Skal skabe en særlig dynamik
Når man er publikum til en stor forestilling som Sugar, er lyset måske ikke det første, man tænker over, når ens øjne skøjter henover scenen. Til gengæld er netop lyset et meget vigtigt redskab i at sørge for, at publikums øjne netop bliver deroppe.
“Det er ret vigtigt, at vi følger publikums øjne igennem forestillingen.
Det er vores opgave at sørge for noget dynamik, så man ikke sidder for længe og ser på det samme.
Man tænker måske ikke over det selv, men hvis skiftelogikken ikke fungerer, kan man i hvert fald mærke, at noget ikke helt spiller, som det skal.
Så det er meget vigtigt,” forklarer hun.
At skabe den helt rette lyssætning
Som tidligere beskrevet i denne artikel, denne artikel og denne artikel, er der et meget stort arbejde bag at producere Sugar – også i lys-teamet, der også samarbejder tæt på både scenografen, koreografer og musikere.
“Min opgave er jo også at følge ønsker fra f.eks. koreografen eller instruktøren, der forestiller sig noget helt bestemt.
Det er altid spændende at samarbejde omkring, og give forskellige scener et løft med lyset,” forklarer hun om samarbejdet mellem de forskellige afdelinger.
Foruden de mere end 215 lamper, der skal hjælpe med at skabe stemninger på scenen, har Mia også et helt lyshold bag sig, der skal sørge for, at de mange lamper også kommer til sin ret:
“Jeg har jo et godt team bag mig, hvilket er en stor gave, når så mange ting skal gå op.
Én ting er at designe lyset på scenen, men der følger jo også en helt masse monteringsarbejde og teknik med, der skal spille før premieren,” siger hun, og fortsætter:
“Det bruger vi derfor rigtig meget tid på nu, samtidig med, at vi hele tiden udvikler på effekter og visualiteter på hver scene.
Det er altid et fascinerende arbejde, for herefter at opleve det hele gå op i en højere enhed,” slutter Mia.