Annonce
Tilmeld dig MigogAalborg Nyt

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få weekendguiden samt alle ugens populære nyheder direkte i din indboks.

Ved tilmelding til MigogAalborg Nyt accepterer du vores samtidig vores vilkår og betingelser for nyhedbrevet.

Succes i Skalborg: Simon’s oplever stor vækst med fokus på kvalitet og klima

Af Jens Erik Møller
Indehaver Simon Bak
Indehaver Simon Bak

En slatten madpakke fra køleskabet eller en salatbar med de samme valgmuligheder dag ud og dag ind… Det kan hurtigt blive kedeligt.

Men det er der heldigvis råd for, og Simon’s er værd at lægge mærke til.

På de knap fire år, som virksomheden har eksisteret, er det kun gået en vej – fremad. I alt laver seks kokke, to bagere og en konditor hver dag frokost til aalborgensiske arbejdspladser.

Simon’s ligger i Skalborg tæt på City Syd, men leverer til hele Storaalborg – lige fra Nørresundby i nord til Støvring i syd, og fra Nibe i vest til Aalborg Øst.

Simon’s er virkelig gået ind i kampen for klimaet, hvilket kan ses på bla. Bionedbrydelig og FCB godkendt emballage.

Det alene kun på vand giver dem en besparelse på 10.000 liter i deres opvask om året.

Derudover har de nedjusteret brug af sæbe og kemikalier markant.

“Inden årets udgang er målet, at vi kan spare 25.000 stk. papir om året ved at digitalisere vores brochurer og menu tekster, således virksomhederne modtager en android tablet som vi sender informationen til,” fortæller Simon Bak til MigogAalborg.

Kvalitet kan både ses og smages

En af de ting, som Simon’s lægger stor vægt på, er kvaliteten af råvarerne, og at der bruges kun den allerbedste kvalitet.

”Det går vi ikke på kompromis med, for omtanke kan smages,” som ejer Simon Bak formulerer det.

Men ikke kun råvarerne er i fokus, og der springes derfor heller ikke over noget lavt gærde andre steder i køkkenet.

”Alle grøntsager er for eksempel skåret på dagen, og du får ikke noget leveret, som er mere end tre timer fra første snit. Intet er skåret op dagen før,” siger Simon Bak.

Kvaliteten af råvarerne går hånd i hånd med et andet vigtigt element i Simon’s frokostordning – det visuelle.

”Det ser sindssygt flot ud med fede farver, så det gør vi noget ud af. Det skal også se lækket og appetitligt. Og så giver vi fuld skrue på krydderurter.”

Lækker mad hele ugen

Men hvad er det så for noget mad, som Simon’s leverer til Aalborgs frokostbord?

”Det kan vist bedst beskrives som klassiske retter med et tvist,” fortæller Simon Bak.

Får man frokosten fra Simon’s så består den hver dag af dagens varme ret som for eksempel lasagne, pariserbøf, boller i karry eller tarteletter med høns i asparges.

Derudover får man dagens delikatesse. Det kan være en lun postej med bacon og vilde svampe eller et lækkert bræt med europæiske gårdeoste og sæsonens kompot. To gange om ugen er dagens delikatesse fisk, for eksempel i form af varmrøget laks, vesterhavstorsk eller hjemmestegte fiskefrikadeller.

Som en del af frokostordningen er også tre forskellige salater. En der er skræddersyet til at matche dagens varme ret, en klassisk grøn salat og så årstidens salat. Sidstnævnte kan ifølge Simon Bak være en salat med nye jordbær og granatæble eller med rodfrugter – alt efter hvad der nu lige er i sæson.

Men det stopper ikke her. Frokosten indeholder nemlig også et stk. ”klassisk pålæg med tilbehør”. Det kan eksempelvis være hjemmelavet rullepølse eller skinkesalat samt tre forskellige slags brød.

”Vi bager alt vores brød selv, dog er rugbrødet fra Lagkagehuset. Og vi er meget stolte af vores bagværk,” siger Simon Bak, der oprindeligt er uddannet bager og konditor.

Og endelig – men ikke uvæsentligt – så er der hver torsdag også kage med til eftermiddagskaffen.

Du kan læse meget mere om Simon’s lækre frokostretter lige her

Succes i Skalborg: Simon’s oplever stor vækst med fokus på kvalitet og klima

Bedste råvarer til den bedste pris

Simon Bak beskriver selv maden som ”budgetmad lavet på sæsonens råvarer” – forstået på den måde, at kunderne får de allerbedste råvarer til den bedste pris.

Det kan lade sig gøre, fordi menuerne bygger på sæsonens råvarer, og fordi de hos Simon’s er åbne for at eksperimentere, når de får et ekstra godt tilbud på særlige råvarer.

”Der er altid nye retter på kortet. Nogle kommer måske aldrig igen, fordi vi fik en virkelig god pris på ellers dyre kvalitetsråvarer,” forklarer Simon Bak, der dog understreger at der er favoritter som lasagne eller boller i karry, som optræder ca. hver 14. dag.

Selvom Simon’s kører med faste menuer, hvor alle deres kunder får samme mad, så tages der selvfølgelig hensyn til de enkelte steder – hvad de har af favoritter, hvad de gerne vil have mere eller mindre af osv. Ligesom der altid er et alternativ til vegetarer mv.

Intet er overladt til tilfældighederne. Derfor har man ifølge Simon Bak også finjusteret frokostkonceptet en smule.

”Det har vi gjort ud fra vores erfaringer gennem knap 4 år. Der er en mere rød tråd nu med for eksempel færdigblandet salater, som passer endnu bedre til den lune ret,” forklarer Simon Bak.Succes i Skalborg: Simon’s oplever stor vækst med fokus på kvalitet og klima

Tæt kontakt med kunderne

Blandt kunderne, der får lækker frokost leveret fra Simon’s, er både store og små steder, og arbejdspladser helt ned til ti personer, kan være med.

”Og vi prioriter alle kunder lige højt, hvad enten det er 10 eller 50 kuverter,” understreger Simon Bak og fortsætter:

”Vi har meget tæt kontakt med vores kunder, og jeg kører faktisk også selv ud med mad hver dag,” slutter Simon Bak.

Del artikel

Andre læser også