Succes-historien Ulsted: Nyt image tiltrækker flere til byen

Skrevet af: Michael Qureshi

Annonce

I 2016 lærte danskerne en flok gæve fodboldgutter fra Ulsteds Serie 6-hold at kende.

Mogens “Kom Forbi” Jørgensen lavede et helt program om holdet på TV 2. De blev kaldt Nordjyllands dårligste fodboldhold på godt og ondt.

Hvad man ikke så i de populære tv-programmer, var den transformation som Ulsted by var i fuld gang.

Lad os lige skrue tiden tilbage til 2013.

Da Søren Brix Kjelgaard første gang kørte i byen Ulsted, var han nærmest nødt til at køre slalom mellem Til Salg-skiltene.

Han siger det med en vis portion ironi, men der er også alvor bag ordene. For på det tidspunkt kæmpede Ulsted med en høj fraflytningsprocent, og der kom ikke særligt mange den anden vej.

Syv minutter fra stranden og tæt på Aalborg

Byen ligger knap 25 minutters kørsel fra storbyen Aalborg og syv minutters kørsel fra stranden. Kombineret med billige huspriser så har Ulsted som sådan hele tiden haft potentialet. Man havde bare ikke formået at udnytte det.

Så da Søren Brix Kjelgaard landede et job som afdelingsdirektør i Sparekassen Vendsyssel og flyttede til Ulsted, tog han straks arbejdshandskerne på. Han ville være med til at skubbe Ulsted tilbage på sporet.

“Det var helt banale ting, som hvis man søgte på Ulsted på Google, så dukkede der negative historier op som noget af det første. Jeg så nok byen med lidt andre øjne end de lokale, og jeg kunne se, at der var masser af potentiale.

Men der var nok også en vis form for metaltræthed, hvor man ikke helt havde knækket koden til at stoppe så mange fra at fraflytte byen,” siger Søren Brix Kjelgaard.

Sikrede støttebeløb for at skabe nyt image

Den nye indbygger i Ulsted fik gang i en arbejdsgruppe, og de sikrede blandt andet et flot støttebeløb fra Sparekassen Vendsyssels fond i Ulsted. Fondens rolle er at støtte op omkring kultur- og fritidsliv i Ulsted, og der blev tildelt et millionbeløb til at gøre Ulsted mere attraktiv.

“Rent geografisk fokuserede vi på et område fra Sæby i nord med E45 helt ned til Skørping, ud til Øster Hurup langs kysten og selvfølgelig også Aalborg med. Her så vi potentialet i at rykke nogle nye mennesker til Ulsted.

Hvis man eksempelvis kigger på Aalborg, så er det her, det sker, når man er ung. Men når man får familie, så søger man typisk ud i mindre byer og lokalsamfund. Her vil Ulsted gerne være et godt alternativ på grund af vores gode beliggenhed tæt på det hele,” fortæller Søren Brix Kjelgaard.

Hyrede Aalborg-virksomhed til branding

Man hyrede Aalborg-virksomheden CompanYoung til at assistere arbejdet med at re-brande Ulsted. CompanYoung har specialiseret sig i at tiltrække og rekruttere unge mennesker med innovative kampagner eksempelvis.

En brugerundersøgelse understregede, at Ulsted godt kunne bruge et løft på kendskabsgraden i Nordjylland, men at man ikke lå værre end mange af de andre byer i samme størrelse.

Derfra gik man i gang med et større træk på brandingarbejdet med et slogan på Ulsted.

“Noget at byde på” lød det, og man bakkede det op med en flot film og skabte sociale medier til byen for at føre markedsføringen ind i en moderne digital tankegang.

“For os var det hele tiden vigtigt, at indbyggerne i Ulsted blev vores største ambassadører. Folk har mange venner og bekendte, men Facebook har altså endnu flere.

Vi skulle have indbyggerne med på Facebook-siden, hvor de kunne dele deres positive historier om byen. På den måde kunne de være med til at sprede budskabet om dagpleje, skole, idrætsklub, 25 minutters kørsel til Aalborg og syv minutter til stranden.

Hvis Dorthe på hjørnet kunne hjælpe med at få det her ud via Facebook, så var der klart større chance for at tiltrække tilflyttere,” forklarer Søren Brix Kjelgaard.

Ulsted har bakket op

Byen har i den grad også bakket op omkring projektet, og været stolte af Ulsted.

“Vi ville jo have mange billeder og film ind på vores hjemmeside, og der skulle bruges en forfærdelig masse underskrifter fra forældre på, at vi måtte bruge deres børn. Men alle støttede op og fik gjort det.

Et andet godt eksempel er, at vi en aften åbnede en Facebook-gruppe for at få fokus på alle de positive historier fra Ulsted. Vi sad 14 mand i det lokale, og da vi gik hjem var der knap 300 følgere. Det vidner meget klart om, at folk vil det bedste for byen,” fortæller han.

Kan tydeligt se resultater

De fleste læsere har sandsynligvis lugtet lunten på, hvad status er i dag efter intenst arbejde med at gøre Ulsted mere attraktiv for især yngre børnefamilier.

“Vi kan tydeligt se resultaterne. I den indledende fase af projektet toppede det med 42 huse til salg i byen, og hvis man tager status i dag, så er der et fald på 40 procent på Til Salg-skilte i Ulsted.

Vi kan desuden se, at der kommer flere tilflyttere end tidligere, og vores ejendomsmæglere i byen er virkelig også gode til at bruge alt det, vi har skabt, som godt salgsmateriale,” fortæller Søren Brix Kjelgaard.

Mogens Jørgensen har sat Ulsted på landkortet

Og hvad så med det fodboldhold, som TV 2-værten Mogens Jørgensen har gjort så folkeligt i hele Danmark?

“Mogens og vores kære Serie 6 hold har virkelig sat Ulsted på landkortet. Det er bare en bølge, vi har redet videre på. Vi har ikke selv aktivt brugt det i vores markedsføring, men vi kan blandt andet se, at det har givet mange kliks til vores hjemmeside.

Det er fedt med opmærksomheden, og jeg synes, at programmerne meget godt opsummerer det fantastiske sammenhold, vi har her i Ulsted,” slutter Søren Brix Kjelgaard.

Hvis man vil læse mere om Ulsted, og hvorfor det er et godt alternativ til storbyen så læs med her

Ingen fest i Gaden: Statsministeren vil udskyde genåbningen af nattelivet

Skrevet af: Emil Kjær Jørgensen

Mange festglade nordjyder havde formentlig set frem til genåbningens fase 4, hvor det oprindeligt var planlagt, at genåbningen af nattelivet skulle begynde her i august.

Men statsminister Mette Frederiksen er bekymret over udviklingen i coronasmitten i hele landet, og det fik hende til tasterne på Facebook i går aftes med en længere opdatering om hele situationen.

Her kræver hun blandt andet mere tålmodighed med genåbningen – blandt andet med genåbningen af nattelivet.

“Oprindeligt var planen at begynde en åbning – også af de dele her i august. Det er regeringens holdning, at det skal udskydes,” skriver Mette Frederiksen på Facebook.

Udsættelse kræver økonomisk hjælp

Hvis genåbningen af nattelivet udsættes, kræver det, økonomisk hjælp frem til 1. januar 2021 til både spillesteder, natteliv og turistbranchen. Det mener Dansk Erhverv.

“Det er i vores alles interesse, at virksomheder og arbejdspladser kommer gennem krisen,” siger Brian Mikkelsen til EB.dk

Også Dansk Industri mener, at fortsatte hjælpepakker til natteliv og spillesteder er vigtig, hvis genåbningen udskydes.

Det siger direktør i Dansk Industri, Lars Sandahl Sørensen, i en pressemeddelelse.

“Vi har forståelse for, at eksempelvis natklubber og tilsvarende virksomheder i den nuværende situation må afvente en yderligere genåbning for alles skyld,” siger han.

Det er på onsdag, at Folketingets partier og forhandler om den videre genåbning.

“Når brancher er lukket ned, vil der selvfølgelig stadig være brug for hjælpepakker. Det forhandler vi også,” skriver Mette Frederiksen på Facebook.

Du kan læse hele hendes opdatering her:

Genoplev magien: Se Harry Potter og De Vises Sten i biografen

Skrevet af: Emil Kjær Jørgensen

Det har været mere end op ad bakke, for biograferne i Danmark de seneste måneder, der både har været ramt af corona-restriktionerne i forhold til publikum og ikke mindst de mange storfilm, der lader vente på sig på grund af den særlige situation.

Det har blandt andet tvunget biografen i Kennedy til at holde lukket midlertidigt, men den genåbner heldigvis igen fra på torsdag. Det kan du læse mere om her.

Den helt særlige corona-situation gør (heldigvis), at biograferne har plads til en masse gensyn med mange af de film, som har tryllebundet gæsterne gennem årene.

Og i næste weeekend er der særdeles gode nyheder til alle jer, der elsker filmene om Harry Potter.

Harry Potter-magi for 100 kr.

Nu kan nemlig tage med tilbage til Hogwarts, når Nordisk Film Biografer i både Kennedy og City Syd viser Harry Potter og De Vises Sten, som er første film i serien om den sympatiske troldmand.

Der bliver altså mulighed for at få et gensyn med Harry, Ron, Hermione, Hagrid og alle de andre, når de blænder op for J.K. Rowlings magiske trolddomsunivers.

Billetter koster 100 kr. pr. stk., og filmen vises med danske undertekster. Filmen vises i Kennedy lørdag den 15/8 klokken 15.30, mens du kan se den i City Syd søndag 16/8 kl. 14.00.

Du finder billetinfo lige her.

Mere magi weekenden efter

Kan du bare ikke få nok af Harry Potter, er der heldigvis flere gode nyheder.

For allerede weekenden efter blænder biograferne op for anden film i rækken, Harry Potter og Hemmelighedernes Kammer, hvor Harry, Ron og Hermonie gør klar til deres andet år på Hogwarts, hvor der venter endnu mere spænding og flere udfordringer.

Det kan du finde billetinfo om her.

Mad og koncerter på toppen af Aalborg: Kom til sprødt event på ROOFTOP i næste uge

Skrevet af: Michael Qureshi

Hvert år er der normalt Blå Festival rundt omkring i Aalborg med de fedeste Live Jazz-koncerter.

Grundet Covid-19 er selve festivalen i sin helhed aflyst, men der bliver heldigvis et par events som sikrer, at der stadig sker noget i Aalborgs midtby.

I næste uge afholdes der fire sprøde jazz-koncerter på Salling ROOFTOP med udsigt over Aalborg. DMI lover sol og lune temperaturer, så der bliver helt sikkert rift om pladserne.

Salling ROOFTOP frister med to stykker af caféens populære smørrebrød og en øl/et glas vin/sodavand samt koncert ved et bord til 175 kr. per person.

“Er du vild med jazz og blues? Så kom på Salling Rooftop, hvor du kan glæde dig til en række spændende artister på toppen af Aalborg,” skriver Salling i et pressebrief.

Kører fra onsdag til fredag

Det hele løber stablen fra onsdag d. 12. august i næste uge og kører torsdag samt fredag hvor der bydes på hele to fede koncerter med masser af god musik og livlig stemning.

Fredag d. 14. august er der som nævnt to koncerter både i løbet af eftermiddagen, som er perfekt til en slags fredagsbar, der skyder weekenden i gang.

Der er også koncert igen om aftenen. Begge koncerter er med populære HP Lange, som er et stort navn inden for jazz og blues.

I mere end 30 år har HP Lange været bluesmusiker på landevejen, og er efterhånden en veteran på musikscenen i Danmark. På scenen leverer HP Lange et energisk mix at Delta – country- og folk-blues.

Sangene får altid en historie med på vejen og repertoireret er en blanding af egne sange og sange, samlet op blandt andet i USA’s sydstater. Sangene og fortolkningerne er hans egne men dybt forankrede i traditionen.

Programmet ser således ud;

Tim Lothar og Holger Daub
Onsdag den 12. august kl. 15-17
Se mere og book plads her

Lundbye og Gudnason
Torsdag den 13. august kl. 15-17
Se mere og book plads her

HP Lange Duo
Fredag den 14. august kl. 15-17
Se mere og book plads her

HP Lange Duo
Fredag den 14. august kl. 18.30-20:30
Se mere og book plads her