Succes-historien Ulsted: Nyt image tiltrækker flere til byen

Skrevet af: Michael Qureshi

Annonce

I 2016 lærte danskerne en flok gæve fodboldgutter fra Ulsteds Serie 6-hold at kende.

Mogens “Kom Forbi” Jørgensen lavede et helt program om holdet på TV 2. De blev kaldt Nordjyllands dårligste fodboldhold på godt og ondt.

Hvad man ikke så i de populære tv-programmer, var den transformation som Ulsted by var i fuld gang.

Lad os lige skrue tiden tilbage til 2013.

Da Søren Brix Kjelgaard første gang kørte i byen Ulsted, var han nærmest nødt til at køre slalom mellem Til Salg-skiltene.

Han siger det med en vis portion ironi, men der er også alvor bag ordene. For på det tidspunkt kæmpede Ulsted med en høj fraflytningsprocent, og der kom ikke særligt mange den anden vej.

Syv minutter fra stranden og tæt på Aalborg

Byen ligger knap 25 minutters kørsel fra storbyen Aalborg og syv minutters kørsel fra stranden. Kombineret med billige huspriser så har Ulsted som sådan hele tiden haft potentialet. Man havde bare ikke formået at udnytte det.

Så da Søren Brix Kjelgaard landede et job som afdelingsdirektør i Sparekassen Vendsyssel og flyttede til Ulsted, tog han straks arbejdshandskerne på. Han ville være med til at skubbe Ulsted tilbage på sporet.

“Det var helt banale ting, som hvis man søgte på Ulsted på Google, så dukkede der negative historier op som noget af det første. Jeg så nok byen med lidt andre øjne end de lokale, og jeg kunne se, at der var masser af potentiale.

Men der var nok også en vis form for metaltræthed, hvor man ikke helt havde knækket koden til at stoppe så mange fra at fraflytte byen,” siger Søren Brix Kjelgaard.

Sikrede støttebeløb for at skabe nyt image

Den nye indbygger i Ulsted fik gang i en arbejdsgruppe, og de sikrede blandt andet et flot støttebeløb fra Sparekassen Vendsyssels fond i Ulsted. Fondens rolle er at støtte op omkring kultur- og fritidsliv i Ulsted, og der blev tildelt et millionbeløb til at gøre Ulsted mere attraktiv.

“Rent geografisk fokuserede vi på et område fra Sæby i nord med E45 helt ned til Skørping, ud til Øster Hurup langs kysten og selvfølgelig også Aalborg med. Her så vi potentialet i at rykke nogle nye mennesker til Ulsted.

Hvis man eksempelvis kigger på Aalborg, så er det her, det sker, når man er ung. Men når man får familie, så søger man typisk ud i mindre byer og lokalsamfund. Her vil Ulsted gerne være et godt alternativ på grund af vores gode beliggenhed tæt på det hele,” fortæller Søren Brix Kjelgaard.

Hyrede Aalborg-virksomhed til branding

Man hyrede Aalborg-virksomheden CompanYoung til at assistere arbejdet med at re-brande Ulsted. CompanYoung har specialiseret sig i at tiltrække og rekruttere unge mennesker med innovative kampagner eksempelvis.

En brugerundersøgelse understregede, at Ulsted godt kunne bruge et løft på kendskabsgraden i Nordjylland, men at man ikke lå værre end mange af de andre byer i samme størrelse.

Derfra gik man i gang med et større træk på brandingarbejdet med et slogan på Ulsted.

“Noget at byde på” lød det, og man bakkede det op med en flot film og skabte sociale medier til byen for at føre markedsføringen ind i en moderne digital tankegang.

“For os var det hele tiden vigtigt, at indbyggerne i Ulsted blev vores største ambassadører. Folk har mange venner og bekendte, men Facebook har altså endnu flere.

Vi skulle have indbyggerne med på Facebook-siden, hvor de kunne dele deres positive historier om byen. På den måde kunne de være med til at sprede budskabet om dagpleje, skole, idrætsklub, 25 minutters kørsel til Aalborg og syv minutter til stranden.

Hvis Dorthe på hjørnet kunne hjælpe med at få det her ud via Facebook, så var der klart større chance for at tiltrække tilflyttere,” forklarer Søren Brix Kjelgaard.

Ulsted har bakket op

Byen har i den grad også bakket op omkring projektet, og været stolte af Ulsted.

“Vi ville jo have mange billeder og film ind på vores hjemmeside, og der skulle bruges en forfærdelig masse underskrifter fra forældre på, at vi måtte bruge deres børn. Men alle støttede op og fik gjort det.

Et andet godt eksempel er, at vi en aften åbnede en Facebook-gruppe for at få fokus på alle de positive historier fra Ulsted. Vi sad 14 mand i det lokale, og da vi gik hjem var der knap 300 følgere. Det vidner meget klart om, at folk vil det bedste for byen,” fortæller han.

Kan tydeligt se resultater

De fleste læsere har sandsynligvis lugtet lunten på, hvad status er i dag efter intenst arbejde med at gøre Ulsted mere attraktiv for især yngre børnefamilier.

“Vi kan tydeligt se resultaterne. I den indledende fase af projektet toppede det med 42 huse til salg i byen, og hvis man tager status i dag, så er der et fald på 40 procent på Til Salg-skilte i Ulsted.

Vi kan desuden se, at der kommer flere tilflyttere end tidligere, og vores ejendomsmæglere i byen er virkelig også gode til at bruge alt det, vi har skabt, som godt salgsmateriale,” fortæller Søren Brix Kjelgaard.

Mogens Jørgensen har sat Ulsted på landkortet

Og hvad så med det fodboldhold, som TV 2-værten Mogens Jørgensen har gjort så folkeligt i hele Danmark?

“Mogens og vores kære Serie 6 hold har virkelig sat Ulsted på landkortet. Det er bare en bølge, vi har redet videre på. Vi har ikke selv aktivt brugt det i vores markedsføring, men vi kan blandt andet se, at det har givet mange kliks til vores hjemmeside.

Det er fedt med opmærksomheden, og jeg synes, at programmerne meget godt opsummerer det fantastiske sammenhold, vi har her i Ulsted,” slutter Søren Brix Kjelgaard.

Hvis man vil læse mere om Ulsted, og hvorfor det er et godt alternativ til storbyen så læs med her

To nye Street Art malerier bliver til i denne uge: Her kan du se dem

Skrevet af: Michael Qureshi
Duoen Telmo Miel arbejder på gavlmaleri i Berlin
Duoen Telmo Miel arbejder på gavlmaleri i Berlin

Den smukke Street Art kunst rundt omkring i Aalborgs gader og stræder er noget, de fleste af os værdsætter i høj grad.

Nu er der nye smukke gavlmalerier på vej i bybilledet. I løbet af 2019 vil KIRK Gallery igangsætte flere nye med nogle af verdens bedste Street Art Kunstnere.

De to første bliver malet og præsenteret i denne uge, hvor de vises frem på lørdag d. 27. april.

Men kunstnerne er allerede i fuld gang to forskellige steder i Aalborg med deres kunst på bygninger.

Se dem arbejde løbende og tag en snak med dem

Den hollandske duo Telmo Miel samt Joram Roukes starter i dag tirsdag d. 23. april på to store gavlmalerier i henholdsvis Bispensgade 8-10 og Hjulmagervej 55 (Gabriel A/S) i Aalborg. Kan ses tydeligt fra broen på Øster Allé i Aalborg.

Man vil her kunne se kunstnerne arbejde, og der vil samtidig være mulighed for at få en snak med dem, når de begge afslutter deres ophold med hver især at åbne en soloudstilling i galleriet lørdag d. 27. april kl. 12-14.

De tre kunstnere udstiller derudover anden kunst i KIRK Gallery i Danmarksgade 8.

Af Joram Roukes har beboerne i Gedsted samtidig været heldig at få nedenstående gavlmaleri, hvor vi nu også vil se hans arbejde udfoldet i Aalborg.

 

1600 kvm. med fede mærker: Danmarks største børnetøjs-outlet åbner i Aalborg

Skrevet af: Michael Qureshi

Foråret er over os, og snart kommer de varme sommermåneder buldrende.

Det betyder også, at det er tid til at udvide sommergarderoben til børnene.

Kan du ikke lige overskue udskrivningen, på alt det der skal købes til børnene, så kommer den her nyhed som sendt fra himlen.

Danmarks største børnetøjsoutlet kommer nemlig atter til Aalborg. Denne gang i en ny forbedret og ikke mindst større udgave.

Spar op til 80% på lækre brands

Fra 2. maj kan man glæde sig til shopping-paradis på børnetøj med alle de fede mærker på gigantiske 1600 kvadratmeter i City Syd.

Der er mindst 50% at spare på alle varer og helt op til 80%, så pludselig bliver det overskueligt at få købt alt det lækre til sommeren ind.

Det er Outletland, der står bag det store set-up, hvor de netop har deres ekspertise i at rykke ind i de større danske byer med masser af varer fra fede brands.

Man kan i den grad godt glæde sig til, at de vender retur til Aalborg.

Over 4000 har allerede markeret sig interesseret på Facebook, og lige nu kan man deltage i en konkurrence om børnetøj for 10.000 kr. ved at klikke deltager/interesseret lige her

“Vi udvider butikken med 700m2 i forhold til sidst og kommer kun med NYE sæsonvarer i ALLE størrelser,” skriver Outletland i en pressemeddelelse.

Over 100.000 varer fra over 35 forskellige mærker

Outletland kommer til at køre i stort set hele maj i Aalborg fra 2. maj til og med den 26. maj. Her finder du over 100.000 varer fra over 35 forskellige brands. Med alt i tøj, overtøj og tilbehør!

Her er et udpluk;

Noa Noa Miniature (60.000 stk. i alle størrelser)
Popupshop (30.000 stk. i alle størrelser)
Mini A Ture (15.000 stk. i alle størrelser)
Color kids (20.000 stk. i alle størrelser)
Småfolk (10.000 stk. i alle størrelser)
Minymo (20.000 stk. i alle størrelser)
Me Too (10.000 stk. i alle størrelser)
CeLavi (5.000 stk. i alle størrelser)
Mala (5.000 stk. i alle størrelser)

“Vi har gjort plads til mere shopping, men vigtigst af alt, så har vi lyttet til kunderne og skiftet hele sortimentet ud!

Du kan derfor glæde dig til at gå på opdagelse i et kæmpe udvalg af de helt rigtige brands – og i alle størrelser fra 0mdr.-16 år!,” skriver Outletland i pressemeddelelsen.

Hvad: Danmarks største børnetøjsoutlet
Hvor: Stenbukken 10, City Syd
Hvornår:

Åbningstider:
2-3. maj: 10.00-19.00
4-5. maj: 10.00-16.00
9-10. maj: 10.00-19.00
11-12. maj: 10.00-16.00
16-17. maj: 10.00-19.00
18-19. maj: 10.00-16.00
23-24. maj: 10.00-19.00
25-26. maj: 10.00-16.00

 

Børnekarneval større end nogensinde: Så meget sker der på dagen

Skrevet af: Emil Kjær Jørgensen
Foto: Jakob Kildehave
Foto: Jakob Kildehave

I over 30 år har Aalborg Karneval inviteret børn og barnlige sjæle til at deltage i det årlige Børnekarneval, som nu er et af Danmarks største arrangementer på børnenes præmisser.

For mens glade og feststemte voksne slår sig løs lørdag den 25. maj, har børnenes deres helt eget karneval den 18. maj, når Kildeparken indrettes til en fortryllende verden, hvor børn i alle aldre kan blive underholdt

“Vi har brugt hele efteråret på at etablere store lokale samarbejder med andre kulturinstitutioner, så de kombinerer det bedste af det bedste i børnehøjde.

Eksempelvis genopliver Kunsten ”Kunsten To-Go”, som får deres hele eget område blandt musiktræerne, og Det hemmelige teater har skrevet en hele bog, hvor man selv kan spille helten,” forklarer formand for Aalborg Karneval, Mette Bugge.

Foto: Aalborg Karneval

Så meget sker der på dagen

Børnekarnevallet starter traditionen tro kl. 10 på Gabels Torv med en både sjov og festlig parade gennem byen, hvor børnene kan få vist deres flotte og fantasifulde kostumer frem.

Kildeparken åbner også allerede kl. 10, og her vil festen fortsætte hele dagen med alverdens aktiviteter.

Børn og barnlige sjæle kan blandt andet glæde sig til, at Funcenter Aalborg stiller en masse sjove aktiviteter op, mens Søspejderne tilbyder, at man kan sejle en tur i åen eller riste skumfiduser.

Derudover kan børnene prøve kræfter med en forhindringsbane eller den speciallavede parkour-bane.

Derudover vil der også være bordfodbold, Cirkus Klubben, ansigtsmaling og hoppeborge.

Foto: Aalborg Karneval

Alt lige fra Paw Patrol til Djämes Braun og Albert Dyrlund

Til de mindre børn kommer Paw Patrol og giver et fantastisk show, hvor de flankeres af  et kuffertcirkus, som styrer Store Scene hele dagen.

I 2018 startede Aalborg Karneval et samarbejde med musikskolerne, hvor udvalgte skolebands fik plads på deres helt egen scene i Kildeparken.

I 2019 får disse skolebands plads på Store Scene, hvor i alt 8 skolebands får mulighed for at spille i et professionelt setup flankeret af kendte kunstnere som Djämes Braun og Albert Dyrlund, der også vil underholde med deres eget musik.

“Vi glæder os helt vildt til en dag i børnenes tegn, hvor der er fokus på sjov, musik og leg for alle aldersgrupper,” siger Mette Bugge

Hvad: Børnekarneval
Hvor: Kildeparken (Optog starter ved Gabels Torv)
Hvornår: Lørdag den 18. maj fra kl. 10

Kildeparken åbner kl 10 og man må gerne medbringe sin egen picnickurv, dog skal drikkevarer købes i barerne i Kildeparken.

Det koster 50 kr. at komme ind per person. Børn under 2 år er endda gratis.

Du finder mere info om Børnekarneval her.