Succes-historien Ulsted: Nyt image tiltrækker flere til byen

Skrevet af: Michael Qureshi

Annonce

I 2016 lærte danskerne en flok gæve fodboldgutter fra Ulsteds Serie 6-hold at kende.

Mogens “Kom Forbi” Jørgensen lavede et helt program om holdet på TV 2. De blev kaldt Nordjyllands dårligste fodboldhold på godt og ondt.

Hvad man ikke så i de populære tv-programmer, var den transformation som Ulsted by var i fuld gang.

Lad os lige skrue tiden tilbage til 2013.

Da Søren Brix Kjelgaard første gang kørte i byen Ulsted, var han nærmest nødt til at køre slalom mellem Til Salg-skiltene.

Han siger det med en vis portion ironi, men der er også alvor bag ordene. For på det tidspunkt kæmpede Ulsted med en høj fraflytningsprocent, og der kom ikke særligt mange den anden vej.

Syv minutter fra stranden og tæt på Aalborg

Byen ligger knap 25 minutters kørsel fra storbyen Aalborg og syv minutters kørsel fra stranden. Kombineret med billige huspriser så har Ulsted som sådan hele tiden haft potentialet. Man havde bare ikke formået at udnytte det.

Så da Søren Brix Kjelgaard landede et job som afdelingsdirektør i Sparekassen Vendsyssel og flyttede til Ulsted, tog han straks arbejdshandskerne på. Han ville være med til at skubbe Ulsted tilbage på sporet.

“Det var helt banale ting, som hvis man søgte på Ulsted på Google, så dukkede der negative historier op som noget af det første. Jeg så nok byen med lidt andre øjne end de lokale, og jeg kunne se, at der var masser af potentiale.

Men der var nok også en vis form for metaltræthed, hvor man ikke helt havde knækket koden til at stoppe så mange fra at fraflytte byen,” siger Søren Brix Kjelgaard.

Sikrede støttebeløb for at skabe nyt image

Den nye indbygger i Ulsted fik gang i en arbejdsgruppe, og de sikrede blandt andet et flot støttebeløb fra Sparekassen Vendsyssels fond i Ulsted. Fondens rolle er at støtte op omkring kultur- og fritidsliv i Ulsted, og der blev tildelt et millionbeløb til at gøre Ulsted mere attraktiv.

“Rent geografisk fokuserede vi på et område fra Sæby i nord med E45 helt ned til Skørping, ud til Øster Hurup langs kysten og selvfølgelig også Aalborg med. Her så vi potentialet i at rykke nogle nye mennesker til Ulsted.

Hvis man eksempelvis kigger på Aalborg, så er det her, det sker, når man er ung. Men når man får familie, så søger man typisk ud i mindre byer og lokalsamfund. Her vil Ulsted gerne være et godt alternativ på grund af vores gode beliggenhed tæt på det hele,” fortæller Søren Brix Kjelgaard.

Hyrede Aalborg-virksomhed til branding

Man hyrede Aalborg-virksomheden CompanYoung til at assistere arbejdet med at re-brande Ulsted. CompanYoung har specialiseret sig i at tiltrække og rekruttere unge mennesker med innovative kampagner eksempelvis.

En brugerundersøgelse understregede, at Ulsted godt kunne bruge et løft på kendskabsgraden i Nordjylland, men at man ikke lå værre end mange af de andre byer i samme størrelse.

Derfra gik man i gang med et større træk på brandingarbejdet med et slogan på Ulsted.

“Noget at byde på” lød det, og man bakkede det op med en flot film og skabte sociale medier til byen for at føre markedsføringen ind i en moderne digital tankegang.

“For os var det hele tiden vigtigt, at indbyggerne i Ulsted blev vores største ambassadører. Folk har mange venner og bekendte, men Facebook har altså endnu flere.

Vi skulle have indbyggerne med på Facebook-siden, hvor de kunne dele deres positive historier om byen. På den måde kunne de være med til at sprede budskabet om dagpleje, skole, idrætsklub, 25 minutters kørsel til Aalborg og syv minutter til stranden.

Hvis Dorthe på hjørnet kunne hjælpe med at få det her ud via Facebook, så var der klart større chance for at tiltrække tilflyttere,” forklarer Søren Brix Kjelgaard.

Ulsted har bakket op

Byen har i den grad også bakket op omkring projektet, og været stolte af Ulsted.

“Vi ville jo have mange billeder og film ind på vores hjemmeside, og der skulle bruges en forfærdelig masse underskrifter fra forældre på, at vi måtte bruge deres børn. Men alle støttede op og fik gjort det.

Et andet godt eksempel er, at vi en aften åbnede en Facebook-gruppe for at få fokus på alle de positive historier fra Ulsted. Vi sad 14 mand i det lokale, og da vi gik hjem var der knap 300 følgere. Det vidner meget klart om, at folk vil det bedste for byen,” fortæller han.

Kan tydeligt se resultater

De fleste læsere har sandsynligvis lugtet lunten på, hvad status er i dag efter intenst arbejde med at gøre Ulsted mere attraktiv for især yngre børnefamilier.

“Vi kan tydeligt se resultaterne. I den indledende fase af projektet toppede det med 42 huse til salg i byen, og hvis man tager status i dag, så er der et fald på 40 procent på Til Salg-skilte i Ulsted.

Vi kan desuden se, at der kommer flere tilflyttere end tidligere, og vores ejendomsmæglere i byen er virkelig også gode til at bruge alt det, vi har skabt, som godt salgsmateriale,” fortæller Søren Brix Kjelgaard.

Mogens Jørgensen har sat Ulsted på landkortet

Og hvad så med det fodboldhold, som TV 2-værten Mogens Jørgensen har gjort så folkeligt i hele Danmark?

“Mogens og vores kære Serie 6 hold har virkelig sat Ulsted på landkortet. Det er bare en bølge, vi har redet videre på. Vi har ikke selv aktivt brugt det i vores markedsføring, men vi kan blandt andet se, at det har givet mange kliks til vores hjemmeside.

Det er fedt med opmærksomheden, og jeg synes, at programmerne meget godt opsummerer det fantastiske sammenhold, vi har her i Ulsted,” slutter Søren Brix Kjelgaard.

Hvis man vil læse mere om Ulsted, og hvorfor det er et godt alternativ til storbyen så læs med her

Udkast fra Kulturministeriet: Fitnesscentre, svømmehaller og legelande kan åbne på mandag

Skrevet af: Emil Kjær Jørgensen

Har du savnet duften af klor, at kunne sende børnene i legeland eller blot at løfte lidt vægte i det lokale fitnesscenter?

Så er der muligvis gode nyheder.

Regeringen lægger nemlig op til, at alle indendørs idrætsfaciliteter, som ikke allerede er omfattet af genåbningen, åbner den 8. juni som en del af genåbningens fase 3.

Det fremgår af et udkast til et notat udarbejdet af Kulturministeriet, som Jyllands-Posten er i besiddelse af.

Siden marts har vi ellers måttet kigge efter hop fra 3-metervippen og en opbygning af sommerkroppen anno 2020.

Men i notatet lyder det, at man ønsker  “at genåbne alle lokaler, hvor der udøves idræts- og fritidsaktiviteter, herunder spillehaller, lege- og badelande, svømmehaller og træningscentre”, skriver Jyllands-Posten.

Oplægget blev sendt til partierne fredag aften, og det hele skal forhandles på plads i løbet af weekenden.

Ifølge udkastet bliver det op til såkaldte sektorpartnerskaber at udarbejde de specifikke sundhedsretningslinjer, så længe det sker på baggrund af sundhedsmyndighedernes generelle retningslinjer.

Grill alt fra tarteletter til pandekager: Weber har succes med deres mange grill-opskrifter

Skrevet af: Stine Kjølby Christensen

Sommeren har for alvor meldt sin ankomst.

I denne uge har vi haft årets første sommerdage, og det betyder også, at der for alvor er gang i Webergrillene hjemme i haven.

I takt med at grill-lysten stiger, mærker Weber også en stigende efterspørgsel på grilltilbehør og spændende opskrifter, der gør det muligt at fremtrylle familiens hverdags- og livretter på grillen.

Udsigt til staycation

Med udsigten til en sommerferie hjemme i Danmark med masser af familiehygge og grill på terrassen, giver det god mening at sætte sig lidt ind i mulighederne for at lægge andet på risten end de klassiske frankfurtere, burgere og bøffer.

Ellers kan det hurtigt gå hen at blive en ret ensformig grillsommer.

Som Webers nyeste slogan Discover what’s possible siger, er der masser af muligheder med en Webergrill: Du kan tilføre dine råvarer en helt særlig magi, såsom en lækker, røget smag, ekstra saftighed, en sprød skorpe og flotte grillstreger, der gør madoplevelse langt bedre.

Og tryllerierne på grillen kræver heldigvis ingen trylleord eller overnaturlige evner. Det handler bare om at turde gå på opdagelse.

Tarteletter på grillen?

Hvis der skal trylles på grillen, skal man tro på, at Webergrillen er mere end bare ”pølsegrill”.

Flere af de nyere Webergrill har en indbygget rist, hvor midtersektionen kan fjernes, så der fremkommer et hul til en af madlavningsindsatserne i Webers såkaldte Gourmet BBQ System (GBS).

Systemet består af bl.a. en stegepande, stegegryde, wok, pizzasten, kyllingeholder, vaffeljern med flere. Det betyder, at der ikke er nogen begrænsninger.

Man kan braisere, bage og stege ALT på grillen: frikadeller, dansk bøf med sauce, kylling i karry, risotto, grydebrød, kager m.fl.

På grillen bliver pizzabunden endnu mere sprød og lækker.

Chili con carnen får den eftertragtede røgede smag. Pandekagerne får den helt rigtige fylde og … den klassiske skipperlabskovs får et nyt, smagfuldt udtryk.

Alt kan tilberedes på grill, man skal bare lige lære hvordan, fortæller Anders Jensen, Expansion & District Manager Grill Academy Nordics, og fortsætter:

I disse tider, hvor Webers grillkurser holder Corona-pause, kan du med fordel følge Weber på Instagram (weber.danmark) eller smutte ind i det omfattende opskriftsbibliotek på weber.com og finde de opskrifter, du vil lave.

Sværere er det ikke.

En af de hundredevis af gratis grillopskrifter, der findes på weber.com er, er Tarteletter med friske asparges, som tilberedes i Webers GBS stegegryde på alle grilltyper med en Gourmet BBQ System-rist.

Hvorfor ikke imponere familien med en ”ny” ret på grillen i aften? God fornøjelse.

Weber Grill Academy

Tarteletter med friske asparges

Du skal bruge:

Fond:

1 hel fersk kylling eller høne

2 skalotteløg

2 solo hvidløg

4 laurbærblade

4 kviste timian

1 tsk. peberkorn

2 dl hvidvin

1 l vand

Sauce:

150 g smør

100 g mel

1 l hønsefond

½ l piskefløde

1 bdt. grønne asparges

1 bdt. hvide asparges

2 bdt. forårsløg

½ bdt. kørvel

kyllingekød fra den kogte kylling

16 stk. tarteletskaller 

Sådan gør du:

Del kyllingen i lår, overlår og bryst med vinge. Skær skalotteløg og hvidløg med skræl i grove stykker. Find de øvrige ting frem.

Skræl de hvide asparges, og skær dem i mindre stykker på skrå. Skær ligeledes de grønne asparges i mindre stykker på skrå. Skær forårsløg i tynde ringe, og hak kørvel groft. Pluk kyllingekødet fra den kogte kylling i mindre stykker. Find de øvrige ingredienser frem.

Ved grillen:

Fond

Klargør grillen til direkte varme, 200 °C. Læg de ferske kyllingestykker i stegegryden, og tilføj de øvrige ingredienser. Sæt gryden i GBS-risten, og læg låg på. Kog kyllingestykkerne i 15 min.

Klargør nu grillen til indirekte varme, og kog kyllingen videre i fonden i ca. 30 min. Tag kyllingestykkerne op, og køl af. Sigt fonden, og gem den til saucen.

Sauce

Klargør grillen til direkte varme, 200 °C. Placer stegegryden i GBS-risten. Smelt smør i gryden, og rør mel i, til det samler sig til en melbolle. Pisk den sigtede kyllingefond i, indtil evt. klumper forsvinder. Tilsæt til sidst fløde. Kog saucen godt igennem, mens der piskes. Vend både de grønne og hvide asparges og det plukkede kyllingekød i saucen. Tilsæt til sidst forårsløg og kørvel, og smag til med salt og peber.

Tarteletter

Varm skallerne i max 1 min. på hver side ved direkte varme. Hæld fyldet i skallerne og server straks.

Få alt det fede udstyr: Ny butik er åbnet på Budolfi Plads

Skrevet af: Nathalia Hentze Nielsen

Forleden åbnede en helt ny butik i hjertet af Aalborg.

Mika er åbnet på Budolfi Plads, som har formået at tiltrække en lang række fede navne som Aktuel, Skagen Fiskerestaurant og BACO.

Mika har i den grad fat i tidens trends, og kommer til at skifte sortimentet i butikken ud tilpasset årstiderne. Her til sommer er der så fuldt fokus på hard stand up paddleboards og surf boards  – ikke de oppustelige.

De slår især på, at priserne er skarpe, hvor man sparer mellem 40-65% sammenlignet med lignende hard boards i øvrige Danmark.

Så hvis du går med en drøm om at komme helt tæt på eksempelvis delfinen i Østre Havn-området, så kan du købe udstyret her.

Tidligere jægersoldat

MIKA er en lille nordjysk virksomhed, der er startet ud fra det grundlæggende princip, at alle fortjener produkter i god kvalitet til overkommelige priser.

Det er Anders Gottlieb Boldsen og Mikkel Højsleth, som står bag Mika, men det er primært Anders man møder i butikken.

Han er tidligere jægersoldat, men springer nu ud som selvstændig.

“Jeg synes, det var et godt tidspunkt at blive selvstændig på. Det motiverer mig at have frihed og kunne realisere mine idéer.

Vi vil gerne yde kvalitet og service på et højt niveau, og det kan jeg ved at være her selv. Vi sælger også produkter, som vi 100% kan stå inde for.

Det skal have vores eget kvalitetsstempel, og vi skal kunne se kunderne i øjnene også bagefter købet,” siger Anders Gottlieb Boldsen til MigogAalborg.

Både til nybegyndere og øvede

Han fortæller, at man kan komme ned i deres showroom på Budolfi Plads, ved siden af BACO, og se de forskellige boards, og tage en snak. Der er både til nybegyndere og øvede.

“Vi vil forene kvalitet og pris, så du som forbruger altid får den bedst mulige handel og personlige service uden nogen fordyrende mellemled.

Det er et løfte, vi kan stå ved, fordi vi forhandler direkte med producenterne, og dermed kan stå inde for både kvaliteten og produktionsforholdene,” forklarer Anders.

Lækre varer til gode priser

Han fortæller også, at de kommer til at finde tidens trends i løbet af sæsonerne.

“Vi springer til, når vi får mulighed for at sikre lækre varer til priser, hvor alle kan være med.

Derfor sælger vi lige nu kvalitets SUP Boards og Surfboards til vandsports-entusiaster.

Vi arbejder også på at opbygge et sortiment indenfor møbler, og hvem ved, hvad vi ellers får fingrene i,” forklarer Anders.

Hvad: Mika er åbnet
Hvor: Budolfi Plads
Læs mere på deres Facebook-side

Burger Week hos Bogø

MigogAalborg har i samarbejde med Bogø-kæden lavet Burger Week hos Bogø. Resten af ugen får du en burgermenu med valgfri burger, fritter, sodavand og valgfri dip til 50 kr. Læs mere her