Succes-historien Ulsted: Nyt image tiltrækker flere til byen

Skrevet af: Michael Qureshi

Annonce

I 2016 lærte danskerne en flok gæve fodboldgutter fra Ulsteds Serie 6-hold at kende.

Mogens “Kom Forbi” Jørgensen lavede et helt program om holdet på TV 2. De blev kaldt Nordjyllands dårligste fodboldhold på godt og ondt.

Hvad man ikke så i de populære tv-programmer, var den transformation som Ulsted by var i fuld gang.

Lad os lige skrue tiden tilbage til 2013.

Da Søren Brix Kjelgaard første gang kørte i byen Ulsted, var han nærmest nødt til at køre slalom mellem Til Salg-skiltene.

Han siger det med en vis portion ironi, men der er også alvor bag ordene. For på det tidspunkt kæmpede Ulsted med en høj fraflytningsprocent, og der kom ikke særligt mange den anden vej.

Syv minutter fra stranden og tæt på Aalborg

Byen ligger knap 25 minutters kørsel fra storbyen Aalborg og syv minutters kørsel fra stranden. Kombineret med billige huspriser så har Ulsted som sådan hele tiden haft potentialet. Man havde bare ikke formået at udnytte det.

Så da Søren Brix Kjelgaard landede et job som afdelingsdirektør i Sparekassen Vendsyssel og flyttede til Ulsted, tog han straks arbejdshandskerne på. Han ville være med til at skubbe Ulsted tilbage på sporet.

“Det var helt banale ting, som hvis man søgte på Ulsted på Google, så dukkede der negative historier op som noget af det første. Jeg så nok byen med lidt andre øjne end de lokale, og jeg kunne se, at der var masser af potentiale.

Men der var nok også en vis form for metaltræthed, hvor man ikke helt havde knækket koden til at stoppe så mange fra at fraflytte byen,” siger Søren Brix Kjelgaard.

Sikrede støttebeløb for at skabe nyt image

Den nye indbygger i Ulsted fik gang i en arbejdsgruppe, og de sikrede blandt andet et flot støttebeløb fra Sparekassen Vendsyssels fond i Ulsted. Fondens rolle er at støtte op omkring kultur- og fritidsliv i Ulsted, og der blev tildelt et millionbeløb til at gøre Ulsted mere attraktiv.

“Rent geografisk fokuserede vi på et område fra Sæby i nord med E45 helt ned til Skørping, ud til Øster Hurup langs kysten og selvfølgelig også Aalborg med. Her så vi potentialet i at rykke nogle nye mennesker til Ulsted.

Hvis man eksempelvis kigger på Aalborg, så er det her, det sker, når man er ung. Men når man får familie, så søger man typisk ud i mindre byer og lokalsamfund. Her vil Ulsted gerne være et godt alternativ på grund af vores gode beliggenhed tæt på det hele,” fortæller Søren Brix Kjelgaard.

Hyrede Aalborg-virksomhed til branding

Man hyrede Aalborg-virksomheden CompanYoung til at assistere arbejdet med at re-brande Ulsted. CompanYoung har specialiseret sig i at tiltrække og rekruttere unge mennesker med innovative kampagner eksempelvis.

En brugerundersøgelse understregede, at Ulsted godt kunne bruge et løft på kendskabsgraden i Nordjylland, men at man ikke lå værre end mange af de andre byer i samme størrelse.

Derfra gik man i gang med et større træk på brandingarbejdet med et slogan på Ulsted.

“Noget at byde på” lød det, og man bakkede det op med en flot film og skabte sociale medier til byen for at føre markedsføringen ind i en moderne digital tankegang.

“For os var det hele tiden vigtigt, at indbyggerne i Ulsted blev vores største ambassadører. Folk har mange venner og bekendte, men Facebook har altså endnu flere.

Vi skulle have indbyggerne med på Facebook-siden, hvor de kunne dele deres positive historier om byen. På den måde kunne de være med til at sprede budskabet om dagpleje, skole, idrætsklub, 25 minutters kørsel til Aalborg og syv minutter til stranden.

Hvis Dorthe på hjørnet kunne hjælpe med at få det her ud via Facebook, så var der klart større chance for at tiltrække tilflyttere,” forklarer Søren Brix Kjelgaard.

Ulsted har bakket op

Byen har i den grad også bakket op omkring projektet, og været stolte af Ulsted.

“Vi ville jo have mange billeder og film ind på vores hjemmeside, og der skulle bruges en forfærdelig masse underskrifter fra forældre på, at vi måtte bruge deres børn. Men alle støttede op og fik gjort det.

Et andet godt eksempel er, at vi en aften åbnede en Facebook-gruppe for at få fokus på alle de positive historier fra Ulsted. Vi sad 14 mand i det lokale, og da vi gik hjem var der knap 300 følgere. Det vidner meget klart om, at folk vil det bedste for byen,” fortæller han.

Kan tydeligt se resultater

De fleste læsere har sandsynligvis lugtet lunten på, hvad status er i dag efter intenst arbejde med at gøre Ulsted mere attraktiv for især yngre børnefamilier.

“Vi kan tydeligt se resultaterne. I den indledende fase af projektet toppede det med 42 huse til salg i byen, og hvis man tager status i dag, så er der et fald på 40 procent på Til Salg-skilte i Ulsted.

Vi kan desuden se, at der kommer flere tilflyttere end tidligere, og vores ejendomsmæglere i byen er virkelig også gode til at bruge alt det, vi har skabt, som godt salgsmateriale,” fortæller Søren Brix Kjelgaard.

Mogens Jørgensen har sat Ulsted på landkortet

Og hvad så med det fodboldhold, som TV 2-værten Mogens Jørgensen har gjort så folkeligt i hele Danmark?

“Mogens og vores kære Serie 6 hold har virkelig sat Ulsted på landkortet. Det er bare en bølge, vi har redet videre på. Vi har ikke selv aktivt brugt det i vores markedsføring, men vi kan blandt andet se, at det har givet mange kliks til vores hjemmeside.

Det er fedt med opmærksomheden, og jeg synes, at programmerne meget godt opsummerer det fantastiske sammenhold, vi har her i Ulsted,” slutter Søren Brix Kjelgaard.

Hvis man vil læse mere om Ulsted, og hvorfor det er et godt alternativ til storbyen så læs med her

Pinlige sex-historier og Pernille Rosendahl koncert: Stort Summer Lounge event onsdag

Skrevet af: Michael Qureshi

Hvad har Pernille Rosendahl og 100 kiksede knald med hinanden at gøre?

På papiret er svaret – intet.

Men i morgen onsdag d. 19. juni bliver de alligevel sammenbragt under samme paraply.

KUNSTEN Summer Lounge inviterer nemlig inden for i deres megahyggelige parkområde til både intimkoncert og Talkshow.

Vejret lover nogenlunde tørt onsdag eftermiddag, men vanen tro varsles der fra DMI om risiko for lokale skybrud og torden.

Smuk intimkoncert i vente

Pernille Rosendahl står for det musikalske, når hun indtager scenen og giver en smuk intimkoncert med sine mange skønne numre både solo og fra Swan Lee tiden.

Med til Kunsten Summer Lounge tager hun sin nye udgivelse, The Hurt, og et veloplagt band, og du vil kunne opleve både nye, såvel som gamle hits, når hun indtager scenen i Skulpturparken.

Pernille Rosendahls modsætning må være KUNSTEN Talkshowet denne onsdag. Her skal der nemlig tales om 100 kiksede knald.

Mormortrusser og dillere så store som bybusser

I introduktionen til selve indslaget skriver de;

Mormortrusser, tørre skeder, ufrivillige kropslyde, væsker på afveje, dillere så store som bybusser og alt for små, lilla buksedragter: Det her bliver pinligt!

Oplev forfatterne Nana Balle og Irene Nørgaard, der har samlet kendte mænd og kvinders historier fra underlivet i bogen 100 kiksede knald.

Knald, som foregår i både kælderskakter og på kollegieværelser, men aldrig foregår, som man lige havde håbet på.

Der er plads til krumme tæer og befriende latter over alle de vildspor, liderligheden kan føre os ud på.

Program denne onsdag

Kl.16.00   Baren åbner. DJ TWA sætter lyd til sommeren
  Workshop: Strik med Strikkedamerne fra Skabagtig
  Café Aalto åbner for servering af mad
Kl.17.00   Talk: 100 Kiksede Knald
  Workshop: Kreativitariums familieværksted
Kl.18.00   Pop-up: Omvisning i Skulpturparken med Kunsten   Kreativitarium
Kl.19.00   Musik: Pernille Rosendahl
Kl.20.30   Tak for i aften. Vi ses i næste uge!

 

Tigerunger og ny isbjørn: Nu kan du komme med bag kulisserne i Aalborg Zoo fra sofaen

Skrevet af: Christine Luca Hornemann
Foto: Aalborg Zoo
Foto: Aalborg Zoo

Vi elsker at følge med i hverdagen i Aalborg Zoo. Senest var vores læsere ellevilde med historien om dyrepasser Frank, der reddede de små tigerunger ned fra en høj afsats – læs om det her.

Af de ting som Aalborg Zoo rent faktisk kan planlægge, så har den store populære dinosaurudstilling fyldt meget i 2019 hos Aalborg Zoo.

Nu ser endnu et spændende tiltag dagens lys, som giver mulighed for at følge med i havens aktiviteter, når det passer dig.

“Året er gået godt indtil videre, og der har været rigtig mange glade besøgende.

Både børn og voksne tilkendegiver, at det er en super fed dinosaurudstilling, som sætter fortidens dyreliv på dagsordnen, men også kan give en vinkel på de nuværende natur- og klimaforandringer,” fortæller markedsføringsansvarlig Susanne Solskov.

Nu tilfører Aalborg Zoo et nyt tiltag, så det fremover bliver muligt at komme med bag kulisserne og opleve det fantastiske arbejde og dyreliv helt tæt på.

Det kan du endda gøre hjemme fra sofaen, og dermed er man også klogere på livet i Zoo, når man så besøger parken.

Foto: Christine Luca, MigogAalborg

Dyrepassere bliver Youtubere

Tre dyrepassere kommer til at kunne skrive en ny arbejdsopgave på CV’et, da de fremover skal agere Youtubere ved at stå foran kameraet og fortælle om den daglige gang i en zoologisk have.

“Der er masser at glæde sig til.

Det bliver underholdende, ekstremt fagligt og tæt på. Det bliver muligt at opleve hvordan det er at arbejde med dyrene, og hvorfor det er så vigtigt at have dyrene i en zoologisk have.

Vi baserer alt vores arbejde på værdierne i naturbevaring, truede dyrearter og bæredygtighed.

Den skarpe faglighed, der altid er gennemgående i arbejdet med de mange dyr, kommer altså også til at gennemsyre de nye YouTube-videoer,” siger Susanne Solskov.

De tre dyrepassere, som skal stå foran kameraet, er Kathrine, Anders og Marc.

De arbejder til dagligt i hver sin af de tre store dyreafdelinger i Aalborg Zoo, nemlig rovdyr, savanne og regnskoven, som dyrene er opdelt i.

Man får det hele med

Susanne Solskov fortæller med et glimt i øjet, at man eksempelvis kommer til at kunne følge med i, hvad der sker hos elefanterne, når dyrepasserne glemmer en rive i anlægget, tjek af dyreunger, dyr der kommer og går og meget andet.

Hun understreger dog også, at selvom dyreunger ofte giver garanti for nuttethed, så er parringsfasen, yngelplejen osv. vigtigst i relation til de voksne dyrs adfærd, og at ungerne selvsagt er fundamentet i avlsprojekterne.

“Formålet er at fortælle, at vi kigger ud med det lange lys på, om hvordan vi sikrer den bedste genetiske dyrebestand, og det vil vi berøre som noget nyt på YouTube, som vi også til dels har berørt disse ting allerede på sociale medier som Facebook og Instagram.

På YouTube kan vi bare gå et spadestik dybere, og det bliver super godt”.

Senest har der været stor opmærksomhed omkring de to små tigerunger, og han-isbjørnen Nord, som er på udlån fra København ZOO for at parre sig med hun-isbjørnen Malik i Aalborg.

Dermed bliver der rigeligt at følge med i for den store dyreelsker, som ønsker at være tæt på de eksotiske dyrs dagligdag, og den rolle dyrene spiller på den lange bane set med naturbevaringsbrillerne.

Aalborg zoo ligger en ny vlog ud hver mandag kl. 16.30, og du kan finde deres Youtube kanal her.

Juletræsfældning og temafest: Her er vinderen af Årets Villavej 2019

Skrevet af: Christine Luca Hornemann
Foto: Nordjyske Bank
Foto: Nordjyske Bank

Gode naboer og fællesskab på en villavej kan have stor betydning for, om beboere er glade og trygge ved at bo side om side.

Netop disse egenskaber havde stor indflydelse, da jagten gik på at finde Årets Villavej 2019 i Nordjylland.

Stifterne af prisen Ejendomsmæglernes Fond og Nordjyske Bank havde stor fokus, da de skulle finde Årets Villavej 2019. Glæde af hinanden og samarbejde på en villavej skaber en bedre hverdag.

Nu er vinderen ud af mange nominerede fundet.

Gartnervangen 14-32 i Nibe er i år løbet med titlen, og kan nu kalde sig for Årets Villavej 2019.

De modtager en pengepræmie på 10.000 kroner til et fælles arrangement, og kan smykke sig med et Årets Villavej 2019-skilt, der kan pynte ved indkørslen til kvarteret, for netop at vise hvad et godt naboskab er.

Gartnervangen i Nibe er kåret til Årets Villavej 2019

Baggrunden for sejren skal findes i det stærke naboskab, der præger den lille vej i Nibe.

Beboerne på Gartnervangen har mange sociale traditioner som fælles juletræsfældning, julebelysning i juletiden, temafester og sammenskudsmad ved andre lejligheder.

Derudover har beboerne en fælles hente- og bringeordning af hinandens børn, og der er en stor omsorg for hinanden og en god velkomst, når der kommer nye naboer til.

Sådan skriver Nordjyske Bank på deres hjemmeside.

Foto: Nordjyske Bank

Andenpladsen gik til Golfparken i Frederikshavn, som vinder 5.000 kroner og 3. pladsen blev Venusvej i Aalborg, som vinder 2.000 kroner, som også skal anvendes til et fælles arrangementer.

Stort fokus på et godt nabofællesskab

Da Nordjyske Bank og Ejendomsmæglernes Fond i 2017 stiftede prisen Årets Villavej, var det med det formål at inspirere andre og vise de bedste eksempler på, hvad et godt og givende naboskab kan indebære, som Gartnervangen i år fremstår som skoleeksemplet på.

Det første år vandt Moltkesvej i Dronninglund, og sidste års vindere var Gyldenlakvej i Nørresundby.

Ejendomsmæglernes Fond er en velgørende fond, som løbende uddeler bidrag på op imod en million kroner årligt til kulturelle, videnskabelige og socialt velgørende formål, særligt i Nordjylland.

Dommerpanelet i Årets Villavej består af Steen Royberg fra Ejendommæglernes Fond, direktør Claus Andersen, Nordjyske Bank, og direktør Per Dam Jensen, Sol og Strand.