Succes-historien Ulsted: Nyt image tiltrækker flere til byen

Skrevet af: Michael Qureshi

Annonce

I 2016 lærte danskerne en flok gæve fodboldgutter fra Ulsteds Serie 6-hold at kende.

Mogens “Kom Forbi” Jørgensen lavede et helt program om holdet på TV 2. De blev kaldt Nordjyllands dårligste fodboldhold på godt og ondt.

Hvad man ikke så i de populære tv-programmer, var den transformation som Ulsted by var i fuld gang.

Lad os lige skrue tiden tilbage til 2013.

Da Søren Brix Kjelgaard første gang kørte i byen Ulsted, var han nærmest nødt til at køre slalom mellem Til Salg-skiltene.

Han siger det med en vis portion ironi, men der er også alvor bag ordene. For på det tidspunkt kæmpede Ulsted med en høj fraflytningsprocent, og der kom ikke særligt mange den anden vej.

Syv minutter fra stranden og tæt på Aalborg

Byen ligger knap 25 minutters kørsel fra storbyen Aalborg og syv minutters kørsel fra stranden. Kombineret med billige huspriser så har Ulsted som sådan hele tiden haft potentialet. Man havde bare ikke formået at udnytte det.

Så da Søren Brix Kjelgaard landede et job som afdelingsdirektør i Sparekassen Vendsyssel og flyttede til Ulsted, tog han straks arbejdshandskerne på. Han ville være med til at skubbe Ulsted tilbage på sporet.

“Det var helt banale ting, som hvis man søgte på Ulsted på Google, så dukkede der negative historier op som noget af det første. Jeg så nok byen med lidt andre øjne end de lokale, og jeg kunne se, at der var masser af potentiale.

Men der var nok også en vis form for metaltræthed, hvor man ikke helt havde knækket koden til at stoppe så mange fra at fraflytte byen,” siger Søren Brix Kjelgaard.

Sikrede støttebeløb for at skabe nyt image

Den nye indbygger i Ulsted fik gang i en arbejdsgruppe, og de sikrede blandt andet et flot støttebeløb fra Sparekassen Vendsyssels fond i Ulsted. Fondens rolle er at støtte op omkring kultur- og fritidsliv i Ulsted, og der blev tildelt et millionbeløb til at gøre Ulsted mere attraktiv.

“Rent geografisk fokuserede vi på et område fra Sæby i nord med E45 helt ned til Skørping, ud til Øster Hurup langs kysten og selvfølgelig også Aalborg med. Her så vi potentialet i at rykke nogle nye mennesker til Ulsted.

Hvis man eksempelvis kigger på Aalborg, så er det her, det sker, når man er ung. Men når man får familie, så søger man typisk ud i mindre byer og lokalsamfund. Her vil Ulsted gerne være et godt alternativ på grund af vores gode beliggenhed tæt på det hele,” fortæller Søren Brix Kjelgaard.

Hyrede Aalborg-virksomhed til branding

Man hyrede Aalborg-virksomheden CompanYoung til at assistere arbejdet med at re-brande Ulsted. CompanYoung har specialiseret sig i at tiltrække og rekruttere unge mennesker med innovative kampagner eksempelvis.

En brugerundersøgelse understregede, at Ulsted godt kunne bruge et løft på kendskabsgraden i Nordjylland, men at man ikke lå værre end mange af de andre byer i samme størrelse.

Derfra gik man i gang med et større træk på brandingarbejdet med et slogan på Ulsted.

“Noget at byde på” lød det, og man bakkede det op med en flot film og skabte sociale medier til byen for at føre markedsføringen ind i en moderne digital tankegang.

“For os var det hele tiden vigtigt, at indbyggerne i Ulsted blev vores største ambassadører. Folk har mange venner og bekendte, men Facebook har altså endnu flere.

Vi skulle have indbyggerne med på Facebook-siden, hvor de kunne dele deres positive historier om byen. På den måde kunne de være med til at sprede budskabet om dagpleje, skole, idrætsklub, 25 minutters kørsel til Aalborg og syv minutter til stranden.

Hvis Dorthe på hjørnet kunne hjælpe med at få det her ud via Facebook, så var der klart større chance for at tiltrække tilflyttere,” forklarer Søren Brix Kjelgaard.

Ulsted har bakket op

Byen har i den grad også bakket op omkring projektet, og været stolte af Ulsted.

“Vi ville jo have mange billeder og film ind på vores hjemmeside, og der skulle bruges en forfærdelig masse underskrifter fra forældre på, at vi måtte bruge deres børn. Men alle støttede op og fik gjort det.

Et andet godt eksempel er, at vi en aften åbnede en Facebook-gruppe for at få fokus på alle de positive historier fra Ulsted. Vi sad 14 mand i det lokale, og da vi gik hjem var der knap 300 følgere. Det vidner meget klart om, at folk vil det bedste for byen,” fortæller han.

Kan tydeligt se resultater

De fleste læsere har sandsynligvis lugtet lunten på, hvad status er i dag efter intenst arbejde med at gøre Ulsted mere attraktiv for især yngre børnefamilier.

“Vi kan tydeligt se resultaterne. I den indledende fase af projektet toppede det med 42 huse til salg i byen, og hvis man tager status i dag, så er der et fald på 40 procent på Til Salg-skilte i Ulsted.

Vi kan desuden se, at der kommer flere tilflyttere end tidligere, og vores ejendomsmæglere i byen er virkelig også gode til at bruge alt det, vi har skabt, som godt salgsmateriale,” fortæller Søren Brix Kjelgaard.

Mogens Jørgensen har sat Ulsted på landkortet

Og hvad så med det fodboldhold, som TV 2-værten Mogens Jørgensen har gjort så folkeligt i hele Danmark?

“Mogens og vores kære Serie 6 hold har virkelig sat Ulsted på landkortet. Det er bare en bølge, vi har redet videre på. Vi har ikke selv aktivt brugt det i vores markedsføring, men vi kan blandt andet se, at det har givet mange kliks til vores hjemmeside.

Det er fedt med opmærksomheden, og jeg synes, at programmerne meget godt opsummerer det fantastiske sammenhold, vi har her i Ulsted,” slutter Søren Brix Kjelgaard.

Hvis man vil læse mere om Ulsted, og hvorfor det er et godt alternativ til storbyen så læs med her

Fast & Furious: Lovligt gaderæs køres igen i Aalborg-området

Skrevet af: Michael Qureshi
Arkivfoto PxHere
Arkivfoto PxHere

Elsker du hurtige biler, hjulspin og lyden af vilde motorer?

Så kan du godt glæde dig til når der igen kommer gaderæs til Aalborg. Efter et par års fravær vender det populære gadeløb til til Kystvejen i Nørresundby.

I 2014 fik man efter stor efterspørgsel lov til at bruge en strækning på 500 meter til gaderæs under fuldt opsyn. Det har været et populært event, der dog af forskellige grunde udeblev i 2018 og 2019.

Men i 2020 vender man tilbage. Arrangørerne fra Racedays.dk har allerede sat dato på.

“Vi har lyttet til ønskerne om at få streetrace tilbage til Aalborg. Der bliver derfor, mindst et arrangement i 2020 d. 13. juni klokken 18-24,” skriver de i en pressemeddelelse.

Arrangementet får nogle vigtige regler på sikkerheden.

Sikkerhed i top

Racedays.dk stiller krav om, at kørerne bærer styrthjelm. Der vil også være redningspersonel til stede, hvis der mod forventning skulle gå noget galt.

Løbet er godkendt af Nordjyllands Politi, og sikkerheden vil være i top på løbsdagen.

Dermed bliver der mulighed igen for at få lidt Fast & Furious stemning i bybilledet.

I august kom et gaderæs i Randers i medierne, da to patruljevogne fra Østjyllands Politi for sjov deltog i et enkelt race. Det blev senere påtalt af den øverste politiledelse, der ikke var tilfreds med handlingen.

På sociale medier blev betjentene dog hyldet.

13. juni kl 18.00 2020
Kystvejen Nørresundby

Program

16:00: Teknisk kontrol starter
17:30: Porten er åben for publikum
17:30: Kørermøde (ca. 5-10 minutter)
18-24: Ræs for alle køretøjer.
21-24: DMStreetrace runde

Priser

Tilskuer: 100 kr. (Børn op til 12 år, i følge med voksen, gratis)
Bil med plader: 200 kr.
Bil uden plader: 350 kr.
MC med plader: 250 kr.
MC uden plader: 450 kr.

Vildt koncept til Aalborg: Skalborg-hallen omdannes til Danmarks største fyrværkerisalg

Skrevet af: Michael Qureshi

Aalborg ser snart det største og mest unikke fyrværkerisalg nogensinde.

Fyrværkeri i store bunker og kolde hvide telte er fortid, når et helt ny fyrværkeriudsalg med fokus på oplevelser åbner dørene i Skalborghallen.

I år rykker det succesfulde fyrværkeri-koncept Nytårsteltet her til byen. De seneste år har de været en kæmpe succes i Horsens.

Men når de rykker nordpå til Dobbelt A, så gør de det større end nogensinde.

Ja, faktisk bliver det Danmarks største fyrværkerisalg målt på kvadratmeter.

For Nytårsteltet ruller hele deres vilde koncept ud i Skalborghallen på Hobrovej, hvor de kommer til at boltre sig på over 1000 kvm.

Tjek lige 3D-videoen ud herunder;

Køb af fyrværkeri bliver en nytårsfest i sig selv

Hvad går det så helt præcist ud på, tænker du sikkert?

Jo, Nytårsteltets store fokus er at gøre selve køb af nytårskrudt til en fest i sig selv.

Så de omdanner hele Skalborg-hallen i samarbejde med lyd- og lysfirmaet STEADY Søren Follmann til én stor nytårsfest, hvor det mandlige personale er iklædt jakkesæt og det kvindelige personale i fine kjoler.

Den røde løber er naturligvis rullet ud, og der vil være live musik og andre festlige indslag.

Der bydes på gratis fadøl og champagne til de voksne, og til børnene vil der være en lækker børnebar, hvor de kan få slush ice, popcorn, slik og meget andet.

Live musik og sjove konkurrencer

Derudover vil der være live musik på scenen, sjove konkurrencer, fint opdækkede udstillingsborde til inspiration til nytårsfesten og masser af underholdning til børnene.

Inde i hallen vil der være alle mulige visuelle effekter, der gør det til en sjov og fed oplevelse at købe nytårskrudt.

Det vil være muligt, at få alt hvad der er nødvendigt til nytårsaften, lige fra nytårsmenuer, bobler, pynt til fyrværkeri.

Når Nytårsteltet rykker ind i Skalborghallen vil de på Dyreskuepladsen lige ved indgangen invitere til tre demo-shows, så man ved selvsyn kan se de fedeste raketter, batterier og meget mere.

Her kan du se før og efter billede af hallen i Agrii Nord Idrætscenter

Hallen før
Hallen efter Foto: 3D visualisering udarbejdet af arkitektstuderende: Andi K. Youssef og Dylan Chau Huynh

Priserne bliver helt crazy

Selv om det bliver en luksusoplevelse at handle fyrværkeri, så forsikrer folkene bag konceptet, at priserne er “crazy” billige.

“Når kunderne kommer herud skal de have en oplevelse af luksus og eksklusivitet.

Udnover en fest kan man få alt fra knaldperler til de helt store batterier på markedet.

Det er alt sammen kvalitetstestet for at garantere den bedste sikkerhed,” forklarer Nishanth Raymond.

Nytårsteltet åbner dørene for det helt store fyrværkerisalg den. 27 dec. Kl. 10 og holder åbent helt frem til 31/12 kl.17:00.

Nishanth Raymond er selv en lokal Aalborg-dreng, som i flere år har været med til at præge konceptet på Nytårsteltet i Horsens.

Nu står han i spidsen for at bringe det her til Aalborg.

Udvider til flere byer med Aalborg som det allerstørste

Baseret på deres erfaringer i Horsens, hvor de hurtigt er blevet den foretrukne fyrværkeridestination i byen hvert eneste år, så udvider de her i 2019 til Aarhus, Herning, Vejle og så Aalborg som bliver det største set-up i Danmark.

I Nytårsteltet bliver der fyrværkeri for enhver smag og for ethvert budget.

Planen er, at aalborgenserne og øvrige nordjyder skal få en forsmag på deres nytårsaften, når de handler fyrværkeri, og det skal samtidig være noget, børnene vil elske at komme med til.

“Som lokal Aalborg-dreng elsker jeg, når der sker noget stort her i byen. Så jeg er ret stolt over at være en del af, at vi nu bringer Danmarks største fyrværkeri-koncept til Aalborg.

Jeg tør godt at love, at det her bliver noget, som man aldrig tidligere har oplevet i Aalborg,” forklarer Nishanth Raymond.

Nytårsteltet i Skalborghallen
Hobrovej 437 (v/Dyrskuepladsen)
9200 Aalborg SV.

Demoshows-tider
27. december kl. 19.00
28. december kl. 19.00
29. december kl. 19.00

Åbningstider:

27. december 2019 til 30. december 2019: kl. 10-22
31. december 2019: kl. 9-17

Annonce herunder

Spar på dit nytårskrudt med MigogAalborg

Vælg mellem 3 forskellige nytårspakker herunder

Nytårsteltet lancerer i samarbejde med MigogAalborg tre forskellige fyrværkeri-pakker, hvor du sparer penge på kvalitets og gennemtestet fyrværkeri.

Når du køber en pakke, får du en bekræftelse på mail med en billet.

Du tager din tilsendte billet på pakken ud til Nytårsteltet og viser ved kassen. Så indløser de købet.

Klik på de enkelte tilbud for at købe dem

MigogAalborg er udelukkende samarbejdspartner på de tre fyrværkeri-pakker. For alt vedrørende generelle salgsbetingelser henvises til Nytårsteltet. 

Adventskonkurrence: Vind 8 billetter til Vi Elsker 90’erne

Skrevet af: Michael Qureshi

Vi Elsker 90’erne kommer heldigvis igen til Aalborg i august næste år, og det bliver lørdag d. 29. august 2020.

Efter en længere periode med hårde forhandlinger om lokation kom det endelig på plads. Og vi kan nu se frem til den største Vi Elsker 90’erne fest nogensinde i Aalborg på Dyrskuepladsen ved Agrii Nord Idrætscenter i Skalborg.

Forleden kunne man afsløre endnu et stort navn på plakaten. Cascada med kæmpe hits som “Everyone time we touch” og “Murder on the Dancefloor” kommer også til Aalborg.

Der er også allerede breaket to boybands. Nemlig BoyzLife bestående af Brian McFadden (Westlife) og Keith Duffy (Boyzone), og så East 17.

I samarbejde med Vi Elsker 90’erne udlodder vi som adventskonkurrence, at en enkelt vinder kan sikre sig hele 8 billetter til Vi Elsker 90’erne i Aalborg. Så kan man nærmest stå alene for vennegruppens sommerfest.

Derudover har vi fået lov til at trække 10 trøstepræmie-vindere, der alle vinder en enkelt billet.

Det er en lynkonkurrence, så vinderen trækkes allerede på tirsdag d. 17. december

Artister på plakaten lige foreløbig

Maxi Jazz (Faithless) A Personal DJ Set
– Cascada
– Coolio
– East 17
– Captain Hollywood Project
– 2 Unlimited
– DJ SASH!
– Robin S
– Antiloop
– Brooklyn Bounce

Sådan vinder du
Like opslaget på MigogAalborgs Facebook-side
Skriv mindst 4 og gerne alle 7 andre du vil tage med hvis du vinder
Skriv hvem du mest glæder dig til at opleve

Du kan tjekke billetter til Vi Elsker 90’erne her

Festbilletter koster lige nu 579 kr.

Drink & Dance med fri bar lige nu 1179 kr.

Priserne stiger frem mod selve koncertdatoen.