Succes-historien Ulsted: Nyt image tiltrækker flere til byen

Skrevet af: Michael Qureshi

Annonce

I 2016 lærte danskerne en flok gæve fodboldgutter fra Ulsteds Serie 6-hold at kende.

Mogens “Kom Forbi” Jørgensen lavede et helt program om holdet på TV 2. De blev kaldt Nordjyllands dårligste fodboldhold på godt og ondt.

Hvad man ikke så i de populære tv-programmer, var den transformation som Ulsted by var i fuld gang.

Lad os lige skrue tiden tilbage til 2013.

Da Søren Brix Kjelgaard første gang kørte i byen Ulsted, var han nærmest nødt til at køre slalom mellem Til Salg-skiltene.

Han siger det med en vis portion ironi, men der er også alvor bag ordene. For på det tidspunkt kæmpede Ulsted med en høj fraflytningsprocent, og der kom ikke særligt mange den anden vej.

Syv minutter fra stranden og tæt på Aalborg

Byen ligger knap 25 minutters kørsel fra storbyen Aalborg og syv minutters kørsel fra stranden. Kombineret med billige huspriser så har Ulsted som sådan hele tiden haft potentialet. Man havde bare ikke formået at udnytte det.

Så da Søren Brix Kjelgaard landede et job som afdelingsdirektør i Sparekassen Vendsyssel og flyttede til Ulsted, tog han straks arbejdshandskerne på. Han ville være med til at skubbe Ulsted tilbage på sporet.

“Det var helt banale ting, som hvis man søgte på Ulsted på Google, så dukkede der negative historier op som noget af det første. Jeg så nok byen med lidt andre øjne end de lokale, og jeg kunne se, at der var masser af potentiale.

Men der var nok også en vis form for metaltræthed, hvor man ikke helt havde knækket koden til at stoppe så mange fra at fraflytte byen,” siger Søren Brix Kjelgaard.

Sikrede støttebeløb for at skabe nyt image

Den nye indbygger i Ulsted fik gang i en arbejdsgruppe, og de sikrede blandt andet et flot støttebeløb fra Sparekassen Vendsyssels fond i Ulsted. Fondens rolle er at støtte op omkring kultur- og fritidsliv i Ulsted, og der blev tildelt et millionbeløb til at gøre Ulsted mere attraktiv.

“Rent geografisk fokuserede vi på et område fra Sæby i nord med E45 helt ned til Skørping, ud til Øster Hurup langs kysten og selvfølgelig også Aalborg med. Her så vi potentialet i at rykke nogle nye mennesker til Ulsted.

Hvis man eksempelvis kigger på Aalborg, så er det her, det sker, når man er ung. Men når man får familie, så søger man typisk ud i mindre byer og lokalsamfund. Her vil Ulsted gerne være et godt alternativ på grund af vores gode beliggenhed tæt på det hele,” fortæller Søren Brix Kjelgaard.

Hyrede Aalborg-virksomhed til branding

Man hyrede Aalborg-virksomheden CompanYoung til at assistere arbejdet med at re-brande Ulsted. CompanYoung har specialiseret sig i at tiltrække og rekruttere unge mennesker med innovative kampagner eksempelvis.

En brugerundersøgelse understregede, at Ulsted godt kunne bruge et løft på kendskabsgraden i Nordjylland, men at man ikke lå værre end mange af de andre byer i samme størrelse.

Derfra gik man i gang med et større træk på brandingarbejdet med et slogan på Ulsted.

“Noget at byde på” lød det, og man bakkede det op med en flot film og skabte sociale medier til byen for at føre markedsføringen ind i en moderne digital tankegang.

“For os var det hele tiden vigtigt, at indbyggerne i Ulsted blev vores største ambassadører. Folk har mange venner og bekendte, men Facebook har altså endnu flere.

Vi skulle have indbyggerne med på Facebook-siden, hvor de kunne dele deres positive historier om byen. På den måde kunne de være med til at sprede budskabet om dagpleje, skole, idrætsklub, 25 minutters kørsel til Aalborg og syv minutter til stranden.

Hvis Dorthe på hjørnet kunne hjælpe med at få det her ud via Facebook, så var der klart større chance for at tiltrække tilflyttere,” forklarer Søren Brix Kjelgaard.

Ulsted har bakket op

Byen har i den grad også bakket op omkring projektet, og været stolte af Ulsted.

“Vi ville jo have mange billeder og film ind på vores hjemmeside, og der skulle bruges en forfærdelig masse underskrifter fra forældre på, at vi måtte bruge deres børn. Men alle støttede op og fik gjort det.

Et andet godt eksempel er, at vi en aften åbnede en Facebook-gruppe for at få fokus på alle de positive historier fra Ulsted. Vi sad 14 mand i det lokale, og da vi gik hjem var der knap 300 følgere. Det vidner meget klart om, at folk vil det bedste for byen,” fortæller han.

Kan tydeligt se resultater

De fleste læsere har sandsynligvis lugtet lunten på, hvad status er i dag efter intenst arbejde med at gøre Ulsted mere attraktiv for især yngre børnefamilier.

“Vi kan tydeligt se resultaterne. I den indledende fase af projektet toppede det med 42 huse til salg i byen, og hvis man tager status i dag, så er der et fald på 40 procent på Til Salg-skilte i Ulsted.

Vi kan desuden se, at der kommer flere tilflyttere end tidligere, og vores ejendomsmæglere i byen er virkelig også gode til at bruge alt det, vi har skabt, som godt salgsmateriale,” fortæller Søren Brix Kjelgaard.

Mogens Jørgensen har sat Ulsted på landkortet

Og hvad så med det fodboldhold, som TV 2-værten Mogens Jørgensen har gjort så folkeligt i hele Danmark?

“Mogens og vores kære Serie 6 hold har virkelig sat Ulsted på landkortet. Det er bare en bølge, vi har redet videre på. Vi har ikke selv aktivt brugt det i vores markedsføring, men vi kan blandt andet se, at det har givet mange kliks til vores hjemmeside.

Det er fedt med opmærksomheden, og jeg synes, at programmerne meget godt opsummerer det fantastiske sammenhold, vi har her i Ulsted,” slutter Søren Brix Kjelgaard.

Hvis man vil læse mere om Ulsted, og hvorfor det er et godt alternativ til storbyen så læs med her

Så skal der stemmes: Her er finalisterne til AALBORG AWARDS 2019

Skrevet af: Redaktionen

Så er vi klar til at løfte sløret for, hvem der er kommet igennem nåleøjet og er blandt finalisterne til årets AALBORG AWARDS.

Over 18.000 har stemt i den indledende nomineringsrunde, og det har været ekstremt tæt i langt de fleste kategorier.

I år har vi valgt at tage 6 finalister med i hver kategori til AALBORG AWARDS, der afholdes lørdag d. 30. marts i Aalborg Kongres & Kultur Center.

Det bliver en af årets fedeste fester, og det er Vi Elsker 90’erne, der står for et Mega Afterparty. Se her hvilket kæmpe internationalt 90’er navn, der spiller til afterparty.

Du kan selv komme med til den store fest – der kan vælges mellem både siddepladser- og ståpladser. Der er drinks, show og afterparty inkluderet i billetten. Se billetterne her

Men du skal igen hjælpe med at stemme. For læsernes stemme har også en betydning for finalisterne.

Her voterer juryen med en stemme hver, og så tæller læsernes stemme i den her nye afstemning (den starter i bunden af artiklen) også med 1 stemme.

Juryen i år består af;

Gastromand v. Mads Schytte og Anders Damm Christensen
Peter Christian Jensen, direktør Ruths Hotel
Mark Bering, direktør Himmerland Golf & Spa Resort
Tina Mikkelsen, store manager, Magasin Aalborg
Michael Qureshi, redaktør MigogAalborg
Læsernes stemme

Vi har lavet en side om AALBORG AWARDS, hvor du kan læse mere om showet og se vores mange fantastiske sponsorer her

Ellers så er det bare om at stemme, så vi kan få afgjort, hvem der er Byens Bedste i de forskellige kategorier.

powered by Typeform

BabyBio er et hit: Se storfilm om formiddagen

Skrevet af: Stine Kjølby Christensen

Ét af vores læseres mest stillede spørgsmål er:

Hvad kan jeg lave i byen, når jeg er på barsel?

At have en nyfødt baby kan nemlig godt få mange til at føle sig ekskluderede fra de oplevelser, man som ikke-forælder er vant til.

Hvad nu hvis nogen føler sig krænket over at jeg ammer? Hvad hvis baby skriger? Er der plads til en barnevogn? Vil folk omkring mig forstå?

Heldigvis findes der arrangementer, der udelukkende tilgodeser nybagte forældre med nuttet påhæng.

På babyens præmisser

I Nordisk Film Biografer har man længe haft stor succes med BabyBio, der netop er målrettet til forældre på barsel, som har lyst til en hyggelig biografoplevelse – uden at skulle undvære familiens nyeste medlem i mellemtiden.

Filmforestillingen foregår i hverdagens dagstimer, og derudover vil der være dæmpet belysning i salen, så din baby ikke pludselig risikerer at forsvinde i biografmørket.

Skulle baby blive træt i løbet af filmen, vil det være muligt at opstille barnevognen uden for salen, hvor biografpersonalet fungerer som kyndige barnepiger; sådan at mor og far stadig har mulighed for at se filmen helt til rulleteksterne løber over lærredet.

Fede præmier og masser af kvalitetstid

Naturligvis havde vi ikke tænkt os at omtale dette arrangement uden først at have testet det på egen krop.

Og selvom vi hverken fik tilbudt en sut, blev lullet i søvn eller gylpede helt så meget som det gennemsnitlige publikum under forestillingen, så var det en enormt hyggelig oplevelse – og ingen så heller ned på os, da vi blandede en pose slik fra kiosken.

Det på trods af, at klokken endnu ikke havde slået 10 en tirsdag formiddag …

Foruden dagens film, Mødregruppen, var der desuden flere konkurrenceudtrækninger i samarbejde med Børnenes Kartel, der gav et par heldige forældre præmier med hjem.

Set fra vores synspunkt, så er der altså 0 gode grunde til ikke at invitere sig selv på en tur i BabyBio – måske især en oplagt mulighed for en mødregruppe, der gerne vil have nogle hyggelige timer sammen.

BabyBio afvikles i Kennedy Arkaden hver torsdag i lige uger og i City Syd hver tirsdag i ulige uger og viser altid biografaktuelle film.

Næste arrangement foregår tirsdag d. 26. februar kl. 12.00, og blandt forestillingerne er denne gang den oscarnominerede Green Book, der blandt andre har Viggo Mortensen i hovedrollen.

Du kan købe billetter til BabyBio lige her.

Historisk lavt: Nu kan boligejere få lån til nul procent i rente

Skrevet af: Christine Luca Hornemann
Foto: Christine Luca Hornemann Nielsen, MigogAalborg
Foto: Christine Luca Hornemann Nielsen, MigogAalborg

For første gang nogensinde har boligejere mulighed for at vælge et 10-årigt fastforrentet lån med en rente på nul procent. Det skriver Berlingske.

Jyske Realkredit, der er det tidligere BRF-kredit, åbnede tirsdag for et nyt 10-årigt fastforrentet boliglån til nul procent.

Det sker blot efter 14 dage, hvor der også blevet skrevet historiske lånerekoder, da de fire store realkreditselskaber åbnede for et 30-årigt lån på 1,5 procent med ti års afdragsfrihed.

“Det er helt vildt”

Det er første gang i historien ifølge boligøkonom i Jyske Bank, Mikkel Høegh.

”Det er helt vildt, at vi nu har åbnet lån med nul procent i rente. Jeg ser det her som et lån, man holder til udløb.

Man kan ikke forestille sig, at det kan blive billigere,” siger Mikkel Høegh til Berlingske.

Han uddyber, at lånet henvender sig til boligejere med friværdi til at finansiere forbedringer i boligen eller opfylde andre drømme, som eksempelvis til en ny bil.

Og ligesom Mikkel Høgh uddyber, skriver Jyske Bank også på deres hjemmeside at lånet ikke er til dem der ønsker at købe en bolig, men er perfekt som et tillægslån til eksempelvis et nyt køkken eller andre forbedringer, der giver boligen værdi på langt sigt.

Men selvom renten er på nul procent, betyder det ikke, at lånet er gratis. Der skal fortsat betales bidrag og afdrag af lånet.

Kæmpe scoop: En af verdens bedste DJ’s spiller på Aalborg-natklub

Skrevet af: Redaktionen
Martin Jensen spiller på store scener i hele verden
Martin Jensen spiller på store scener i hele verden

I 2018 opnåede den fremadstormende danske DJ Martin Jensen en placering som nr. 54 på listen over verdens 100 bedste DJs.

Hans GIGA-hit Solo Dance er blevet afspillet knap 500 mio. gange på Spotify. Nu kommer selveste Martin Jensen så her til Aalborg.

Han skal spille på natklubben Zurf lørdag d. 23. marts, og det må siges at være et kæmpe scoop.

Normalt spiller Martin Jensen på de største scener verden over på Ibiza, i Miami, New York, Las Vegas etc.

Derudover spiller han til kæmpe festivaler globalt.

Scoop at få ham til Aalborg

Det er første gang siden karrieren for alvor tog fart, at Martin Jensen tager på en Club Tour, og Zurf har altså formået at hente ham til Aalborg.

“Vi er ret stolte over, at vi har formået at hente et navn i den størrelse til Zurf og ikke mindst Aalborg.

Martin Jensen har 2,3 mio. følgere på Facebook og er et kæmpe internationalt DJ navn og har arbejdet sammen med flere af verdens største artister som Katy Perry og Ed Sheeran.

Så vi håber på en vild aften på Zurf,” fortæller Marlene Gyldenberg fra Zurf og Zwei Grosse.

Over 1 milliard streaminger på verdensplan

Siden debutsinglen “Miracles” fra 2016 er det kun gået fremad og op for det 26-årig stjernefrø, der (hjulpet stærkt på vej af monsterhittet “Solo Dance”) har over 1 milliard streaminger på verdensplan.

Martin Jensen, der de seneste år har spillet koncerter rundt om i Europa, Asien, Sydamerika og Nordamerika, spillede blandt andet på årets Smukfest herhjemme i Danmark.

Hvad: Martin Jensen spiller
Hvor: Zurf, Gaden
Hvornår: Lørdag d. 23. marts fra kl. 22
Tjek begivenheden her