Succes-historien Ulsted: Nyt image tiltrækker flere til byen

Skrevet af: Michael Qureshi

Annonce

I 2016 lærte danskerne en flok gæve fodboldgutter fra Ulsteds Serie 6-hold at kende.

Mogens “Kom Forbi” Jørgensen lavede et helt program om holdet på TV 2. De blev kaldt Nordjyllands dårligste fodboldhold på godt og ondt.

Hvad man ikke så i de populære tv-programmer, var den transformation som Ulsted by var i fuld gang.

Lad os lige skrue tiden tilbage til 2013.

Da Søren Brix Kjelgaard første gang kørte i byen Ulsted, var han nærmest nødt til at køre slalom mellem Til Salg-skiltene.

Han siger det med en vis portion ironi, men der er også alvor bag ordene. For på det tidspunkt kæmpede Ulsted med en høj fraflytningsprocent, og der kom ikke særligt mange den anden vej.

Syv minutter fra stranden og tæt på Aalborg

Byen ligger knap 25 minutters kørsel fra storbyen Aalborg og syv minutters kørsel fra stranden. Kombineret med billige huspriser så har Ulsted som sådan hele tiden haft potentialet. Man havde bare ikke formået at udnytte det.

Så da Søren Brix Kjelgaard landede et job som afdelingsdirektør i Sparekassen Vendsyssel og flyttede til Ulsted, tog han straks arbejdshandskerne på. Han ville være med til at skubbe Ulsted tilbage på sporet.

“Det var helt banale ting, som hvis man søgte på Ulsted på Google, så dukkede der negative historier op som noget af det første. Jeg så nok byen med lidt andre øjne end de lokale, og jeg kunne se, at der var masser af potentiale.

Men der var nok også en vis form for metaltræthed, hvor man ikke helt havde knækket koden til at stoppe så mange fra at fraflytte byen,” siger Søren Brix Kjelgaard.

Sikrede støttebeløb for at skabe nyt image

Den nye indbygger i Ulsted fik gang i en arbejdsgruppe, og de sikrede blandt andet et flot støttebeløb fra Sparekassen Vendsyssels fond i Ulsted. Fondens rolle er at støtte op omkring kultur- og fritidsliv i Ulsted, og der blev tildelt et millionbeløb til at gøre Ulsted mere attraktiv.

“Rent geografisk fokuserede vi på et område fra Sæby i nord med E45 helt ned til Skørping, ud til Øster Hurup langs kysten og selvfølgelig også Aalborg med. Her så vi potentialet i at rykke nogle nye mennesker til Ulsted.

Hvis man eksempelvis kigger på Aalborg, så er det her, det sker, når man er ung. Men når man får familie, så søger man typisk ud i mindre byer og lokalsamfund. Her vil Ulsted gerne være et godt alternativ på grund af vores gode beliggenhed tæt på det hele,” fortæller Søren Brix Kjelgaard.

Hyrede Aalborg-virksomhed til branding

Man hyrede Aalborg-virksomheden CompanYoung til at assistere arbejdet med at re-brande Ulsted. CompanYoung har specialiseret sig i at tiltrække og rekruttere unge mennesker med innovative kampagner eksempelvis.

En brugerundersøgelse understregede, at Ulsted godt kunne bruge et løft på kendskabsgraden i Nordjylland, men at man ikke lå værre end mange af de andre byer i samme størrelse.

Derfra gik man i gang med et større træk på brandingarbejdet med et slogan på Ulsted.

“Noget at byde på” lød det, og man bakkede det op med en flot film og skabte sociale medier til byen for at føre markedsføringen ind i en moderne digital tankegang.

“For os var det hele tiden vigtigt, at indbyggerne i Ulsted blev vores største ambassadører. Folk har mange venner og bekendte, men Facebook har altså endnu flere.

Vi skulle have indbyggerne med på Facebook-siden, hvor de kunne dele deres positive historier om byen. På den måde kunne de være med til at sprede budskabet om dagpleje, skole, idrætsklub, 25 minutters kørsel til Aalborg og syv minutter til stranden.

Hvis Dorthe på hjørnet kunne hjælpe med at få det her ud via Facebook, så var der klart større chance for at tiltrække tilflyttere,” forklarer Søren Brix Kjelgaard.

Ulsted har bakket op

Byen har i den grad også bakket op omkring projektet, og været stolte af Ulsted.

“Vi ville jo have mange billeder og film ind på vores hjemmeside, og der skulle bruges en forfærdelig masse underskrifter fra forældre på, at vi måtte bruge deres børn. Men alle støttede op og fik gjort det.

Et andet godt eksempel er, at vi en aften åbnede en Facebook-gruppe for at få fokus på alle de positive historier fra Ulsted. Vi sad 14 mand i det lokale, og da vi gik hjem var der knap 300 følgere. Det vidner meget klart om, at folk vil det bedste for byen,” fortæller han.

Kan tydeligt se resultater

De fleste læsere har sandsynligvis lugtet lunten på, hvad status er i dag efter intenst arbejde med at gøre Ulsted mere attraktiv for især yngre børnefamilier.

“Vi kan tydeligt se resultaterne. I den indledende fase af projektet toppede det med 42 huse til salg i byen, og hvis man tager status i dag, så er der et fald på 40 procent på Til Salg-skilte i Ulsted.

Vi kan desuden se, at der kommer flere tilflyttere end tidligere, og vores ejendomsmæglere i byen er virkelig også gode til at bruge alt det, vi har skabt, som godt salgsmateriale,” fortæller Søren Brix Kjelgaard.

Mogens Jørgensen har sat Ulsted på landkortet

Og hvad så med det fodboldhold, som TV 2-værten Mogens Jørgensen har gjort så folkeligt i hele Danmark?

“Mogens og vores kære Serie 6 hold har virkelig sat Ulsted på landkortet. Det er bare en bølge, vi har redet videre på. Vi har ikke selv aktivt brugt det i vores markedsføring, men vi kan blandt andet se, at det har givet mange kliks til vores hjemmeside.

Det er fedt med opmærksomheden, og jeg synes, at programmerne meget godt opsummerer det fantastiske sammenhold, vi har her i Ulsted,” slutter Søren Brix Kjelgaard.

Hvis man vil læse mere om Ulsted, og hvorfor det er et godt alternativ til storbyen så læs med her

Har du set dem? Amerikanske Navy Seals træner i Aalborg

Skrevet af: Michael Qureshi
Pressefoto: Navy Seals
Pressefoto: Navy Seals

Den seneste uge har du muligvis set kamphelikoptere flyve lavt og andre militære fartøjer i Aalborg og i det øvrige Nordjylland.

Måske endda hørt skud eller set skarpt bevæbnede soldater.

Op mod 2000 elitesoldater fra hele verden træner i øjeblikket specialoperationer i store dele af Nord- og Midtjylland. Øvelsen kalder de for Night Hawk løber af stablen.

Det helt specielle er, at verdens bedste soldater, Navy Seals fra USA, også deltager i øvelsen.

Også Danmarks bedste soldater Frømandskorpset og Jægerkorpset træner for fuld udblæsning med i denne vigtige øvelse.

Der er deltagelse af soldater fra Danmark, USA, Tyskland, Finland, Holland, Polen, Schweiz, Østrig, Belgien og Litauen.

Løber frem til på fredag

Det hele begyndte 10. september, og det løber frem til på fredag den 28. september.

Flyvestation Aalborg og Flådestation Frederikshavn danner ramme om den store specialoperationsøvelse, hvor Jægerkorpset og Frømandskorpset træner specialoperationer sammen med Flyvevåbnet, Søværnet og Hæren og militære enheder fra ni andre NATO-lande.

“Øvelsen er med til at sikre, at vi konstant bevarer og udvikler vores kompetencer indenfor specialoperationer, og den styrker vores evne til at samarbejde med relevante partnere, siger generalmajor Peter Boysen, chef for Specialoperationskommandoen.

Foto: Frømandskorpset

Øvelsen vil foregå på alle tider af døgnet

For at det er så realistisk som mulig, så foregår øvelsen på alle tider af døgnet og hovedsageligt på civile og militære områder i Nord- og Midtjylland.

“Det er vigtigt, at soldaterne får mulighed for at træne et helt set-up, både med planlægning og gennemførelse af missioner, så de vedligeholder deres kompetencer og dermed er klar, når de bliver sendt på skarpe missioner.

Lækker mad til hverdagen: KaffeFairs nye koncept kan alle være med på

Skrevet af: Stine Kjølby Christensen

Du kender det måske?

Opvasken har hobet sig op i samme luftlag som den filtrede knold på toppen af hovedet, som efterhånden er fast inventar, når man omsider er halvvejs gennem ugen.

Den gastronomiske kreativitet er i samme sølle forfatning. Nu er der en redning i KaffeFairs nye hverdagskoncept: Folkekøkken.

Fra mandag til fredag i tidsrummet kl. 17.00- 20.00 kan aalborgensere invitere deres nabo, ven, partner eller kollega forbi KaffeFair på Strandvejen og spise sig mætte og glade for den nette sum af 85 kr. per mand.

Derudover kan der tilkøbes både forret og dessert – hvilket vil sige, at man på en ganske almindelig hverdagsaften kan forkæle sig selv med en treretters menu for under 200 kr. Dertil kan der opgraderes med en flaske vin for kun 200 kr. eller 40 kr. pr. glas.

Hos MigogAalborg besluttede vi os for at teste konceptet, og besøgete derfor KaffeFair på Strandvejen på en ikke særlig glamourøs, onsdag.

Og på netop sådan en dag er det oplagt at slå vejen forbi KaffeFairs nyeste afdeling.

Stemningen er uformel og hyggelig. Prisen er mere end fair, og man er garanteret ikke at gå sulten i seng.

Gennemført lækkerhed

Denne onsdag stod Folkekøkken-menuen på spansk hakkebøf med bagte grøntsager og krydrede kartofler som hovedret, men vi sprang selvfølgelig også på både forret og dessert – hvilket viste sig, at være et klogt træk.

Forretten var denne dag blomkåls-pannacotta, sprød kalkunchorizo samt grillet ølandsbrød med en lækker cremet grønkålspesto. Frisk og smagfuld og godt afstemt imellem det salte og søde.

Da sidste bid velstegt hakkebøf i hovedretten var sunket, var vi allerede kommet godt rundt fyldt godt op på alle fronter af sansespektret.

Men selvfølgelig måtte aftenen fuldendes med dessert, som denne dag stod på kokkens udvalgte kagetapas bestående af henholdsvis hindbærsnitte, cheesecake, islagkage og brownie.

Det gennemgående for retterne var først og fremmest, at de var velsmagende og ærlige: Man får, hvad man bestiller – og meget mere til.

Der er slet ikke nogen tvivl om, at KaffeFairs køkken har flair for kokkekunsten og ved, hvad der skal til for at få en ganske almindelig hverdagsret til at blomstre, både smags- og udseendesmæssigt:

Det sprøde ølandsbrød knasede i ganen, hakkebøffen smeltede på tungen og garnituren var afstemt, mens kagetapas-tallerkenen sang en duet så sød, at den overgik enhver godnatsang.

Alt i alt en perfekt måde at fejre en ganske almindelig og uformel hverdagsaften på – uden at gå på kompromis med hverken smag eller det gode selskab – og uden at få et hul i pengepungen.

Ugens fristende Folkekøkken-menu bliver løbende præsenteret på KaffeFair’s Facebookside.

Du kan holde dig opdateret her.

Kvalitet og ærlig mad for 85 kr.

KaffeFair Strandvejen er den socialøkonomiske virksomheds seneste satsning. I marts måned kunne de slå dørene op til den nye restaurant og café.

Med denne beliggenhed kan KaffeFair være tilstede i den bydel, hvor mange aalborgensere har deres hverdag. Strandvejen er central, men alligevel tilpas tilbagetrukket fra centrums til tider hektiske stemning.

Det betyder, at der blandt andet har været rum til at dyrke nogle af de folkelige koncepter og værdier, som den socialøkonomiske virksomhed især er kendte for – og stolte af.

Især lørdagsbrunchen og de store månedlige langbordsspisninger, Aalborg Spiser Sammen, har været en bragende succes, og derfor udvider caféen nu med det nye hverdagstiltag, Folkekøkken.

Hverdagsretter med et twist

Som med alt andet hos KaffeFair er der i deres Folkekøkken tænkt over hver en detalje. Foruden at kreere genkendelige livretter med et kulinarisk twist, gør køkkenet også en dyd ud af at tænke forbruget af råvarer bæredygtigt.

“Vi bestræber os på at kunne servere økologisk, folkelig mad med lokale rødder – og vi bruger det, der er i sæson og tænker over, hvordan råvarerne kan indgå som ingredienser på tværs af menuplaner for at reducere den typiske risiko for madspild”, fortæller Jørgen Rasmussen, som er kok i KaffeFair.

Du kan holde øje med menuen hos KaffeFair Strandvejen lige her.

Fylder storcentre til bristepunktet: Gurli Gris kommer til Aalborg

Skrevet af: Michael Qureshi

Hvem havde troet, at en lille tegneserie-gris kunne fylde storcentre til bristepunktet landet over?

Men sådan er det bare med Gurli Gris. Hun er blevet et globalt fænomen, som er elsket på samtlige kontinenter i verden.

I Kina mente de endda, at det blev så meget med Gurli og hendes skøre familie, at en kinesisk videodelingstjeneste fjernede 30.000 klip med Gurli Gris.

Angiveligt fordi Gurli Gris blev så populær, at hun blev brugt i modkulturer til skade for ‘mainstream værdier.

Fænomenet er skabt i England, hvor hun bærer navnet “Peppa Pig”.

Du kan møde Gurli og Gustav i Aalborg

I Danmark elsker vi derimod den glade gris og hendes lillebror Gustav, og børnene svælger de sjove små tegnefilmen med den lille gris i sig både fra Ramasjang og Netflix.

Nu kan børnene i Aalborg og omegn også møde selveste Gurli Gris. Tegneserie-hittet er for tiden på en større landstour i storcentre, og hvor end de kommer, så fyldes de helt op.

Når efterårsferien starter så kommer Gurli Gris og lillebror Gustav til Aalborg Storcenter. Det sker søndag d. 14 oktober klokken 12.00.

Det bliver en halv times show med søde sang og masser af sjov. Derefter kan alle børn kramme og få et billede sammen med Gurli og Gustav.

Først show og så en selfie med Gurli

Aalborg Storcenter skriver på sin Facebook-side;

“Der vil først være show. Det starter kl. 12.00 og varer ca. 30 minutter. Efter showet får børnene mulighed for at komme helt tæt på deres idoler og hilse på både Gurli og Gustav Gris.

Meet & Greet starter ca. kl. 12.45 og varer til der ikke er flere børn der mangler at møde dem – alt efter hvor mange mennesker der kommer, vil der være pause i løbet af Meet & Greet, da Gurli og Gustav Gris har brug for luft