Annonce
Tilmeld dig MigogAalborg Nyt

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få weekendguiden samt alle ugens populære nyheder direkte i din indboks.

Ved tilmelding til MigogAalborg Nyt accepterer du vores samtidig vores vilkår og betingelser for nyhedbrevet.

Nyt stort projekt: Vil hente mange flere turister til Aalborg

Af Nathalia Hentze Nielsen

Hvem er vi egentligt i Aalborg?

En bys brand skal stå superskarpt for at vinde kampen om turisternes interesse.

Derfor har Destination NORD udført en omfattende undersøgelse, der beskriver meget præcist Aalborgs særlige, stedbundne karakter, som lokale sætter pris på, og turisterne kører efter.

Det skriver turistorganisationen i en pressemeddelelse.

Denne værdifulde viden skal bl.a. bruges til at skærpe markedsføringen af Aalborg i en storstilet, international kampagne i 2024.

Databaseret tilgang til turisters adfærd

Destination NORD har netop afsluttet et stort projekt, som har til formål at identificere nye oplevelsesprofiler for fire udvalgte destinationer i Nordjylland, heriblandt Aalborg by, baseret på de oplevelser, som pt. findes.

For modsat andre populære destinationer i Nordjylland, der har et stærkt brand og en skarp turismeprofil, har Aalborg som turistdestination haft udfordringer i at finde en fælles identitetsfortælling og dermed en konkret oplevelsesprofil, som kendetegner stedet og lokker gæsterne til.

Den viden, som nu er indsamlet, kommer til at spille en vigtig rolle i den fremtidige udvikling af turistdestinationerne.

En oplevelsesprofil beskriver essensen af dét, som gør byen til et godt sted at bo og besøge.

I undersøgelsen spurgte man derfor først lokale turismevirksomheder, kommunen og borgere om, hvad de selv mente var oplevelsen i, følelsen af og store trækplastre i byen – for at få et ”indefra-og-ud”-perspektiv.

Næste etape var en ”udefra-og-ind”-turistundersøgelse i samarbejde med Epinion, som spurgte internationale turister om deres bevæggrunde for at vælge netop denne destination.

Sidste vinkel på turisternes adfærdsmønstre var en antropologisk feltundersøgelse, som observerede, om turisterne også i virkeligheden færdedes, som de havde sagt, at de ville.

Fakta

  • De fire destinationer, som indgår i undersøgelsen, er Aalborg by, Frederikshavn by, Læsø Kommune og Brønderslev Kommune
  • Projektet er støttet af Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse og udarbejdet i samarbejde med VisitDenmark og Dansk Kyst- og Naturturisme
  • Al materiale om undersøgelsen, pixiguides, oplevelsesprofiler og markedsføringsmateriale er tilgængeligt på Destination Nords hjemmeside

Om Destination Nord

Destination NORD er sammen med de øvrige 18 destinationsselskaber i Danmark sat i verden for at arbejde professionelt med turismefremme og dermed skabe omsætning og jobs inden for turisme- og oplevelsesøkonomien. Destination NORD er destinationsselskabet for Frederikshavn, Læsø, Brønderslev og Aalborg Kommuner.

Resultaterne er efterfølgende analyseret og koblet i en overskuelig, databaseret oplevelsesprofil for hver af de fire destinationer.

“Vi har virkelig lagt os i selen for at komme til bunds i identiteten for den enkelte by, så vi på basis af indsigt og data kan udarbejde et stærkt og langtidsholdbart kommunikationskoncept for hver destination,” siger Rebekka Clara Maria Schlippe, Head of Marketing & Development i Destination NORD, og fortsætter:

“Turister kører efter en bys samlede oplevelsesprofil – én aktør kan ikke tiltrække mængden alene.

Nu er det op til de lokale aktører at adoptere byens nye oplevelsesprofil, så alle tager et fælles ansvar og trækker i samme retning både i forhold til fremtidig udvikling af produkter, oplevelser og markedsføring.

Med dette værktøj ser vi et kæmpe potentiale til at skabe et brand, som holder distancen, og allerede næste år kommer vi til at bruge materialet i en stor, international kampagne.”

Bærende søjler i brandet

Det er turisme- og oplevelsesekspert, John Hird, som har stået i spidsen for hele ”indefra-og-ud”-forløbet i de fire destinationer samt facilitering af workshops med borgere og virksomheder.

Han peger især på disse grundlæggende elementer i fortællingen om Nordjyllands hovedstad:

“Det er meget nemt at komme til Aalborg, og når gæsterne først er ankommet, så opdager de, at byens mange spændende oplevelser ligger utroligt tæt på hinanden.

På ganske kort tid kan man nå rigtig langt rundt om alt det, der er Aalborg.

Der er, kort fortalt, altid en ny oplevelse lige rundt om hjørnet. Her er kultur, gastronomi, shopping, caféliv, historie, arkitektur, en levende fjord og meget, meget mere.”

De seks bærende søjler for Aalborgs brand, som workshoppen og undersøgelserne er kommet frem til, er:

  • 1. Kultur
  • 2. Gastronomi, shopping & natteliv
  • 3. Historie
  • 4. Limfjorden
  • 5. Student City
  • 6. Livet med de lokale

Rammer udlandet i 2024

En af grundpillerne i undersøgelsen har været at gøre materialet så tidløst og langtidsholdbart som muligt, så det kan bruges til at understøtte helårsturisme i destinationen og som grundlag for destinationsudvikling og markedsføring i mange år fremad.

Der udarbejdes et udførligt, fælles kommunikationskoncept og forskelligt markedsføringsmateriale, som aktørerne kan tappe ind i og bruge i egen markedsføring.

Kommunikationskonceptet kommer også til at lægge grundlag for en større international markedsføringskampagne i 2024 med særligt fokus på Tyskland, Norge og Sverige. Kampagnen udarbejdes i tæt samarbejde med VisitDenmark.

Oplevelsesprofilerne er netop blevet præsenteret for de fire destinationer, som har været involveret.

Del artikel

Andre læser også