Tilmeld dig MigogAalborg Nyt

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få weekendguiden samt alle ugens populære nyheder direkte i din indboks.

Ved tilmelding til MigogAalborg Nyt accepterer du vores samtidig vores vilkår og betingelser for nyhedbrevet.

Stor ordre til Aalborg-virksomhed: GomSpace skal levere avanceret udstyr til flyindustrien

Af Michael Qureshi

Børsnoterede GomSpace A/S i Aalborg har indgået, hvad teknologivirksomhedens CEO Niels Buus betegner som den ”foreløbigt vigtigste og mest perspektivrige forretningsaftale i virksomhedens historie”.

Kontrakten er netop underskrevet med Startical, der er et ambitiøst nyoprettet offentligt/privat konsortium mellem de spanske luftfartsmyndigheder, Enaire, og den store spanskbaserede, internationale luftfarts- og teknologiproducent Indra Systems med 48.000 ansatte i 46 lande.

Konkret drejer ordren sig om udvikling og levering af foreløbig tre avancerede test-nanosatellitter, der væsentlig mere præcist, end teknologien er i stand til i dag, skal kunne tracke flys positioner over fjerntliggende øde områder og især åbent hav via indbyggede ADS-B transpondere.

Projektet er desuden banebrydende ved samtidig at sikre en fremtidig satellitbåret VHF-radiokommunikation, som etablerer forbindelse mellem kontrolcentre på landjorden og flycockpits over f.eks. større dele af oceanerne end muligt i dag.

Stor ordre til Aalborg-virksomhed: GomSpace skal levere avanceret udstyr til flyindustrien
Modelfoto

Kan hjælpe med at spore “forsvundne fly”

Det behov har globalt hidtil været relativt ringe dækket af antennemaster på land, hvilket skaber flaskehalse af flytrafik i de områder, hvor det nuværende system trods alt fungerer bedst.

Men også en teknologi af i går, der mest tydeligt har fremstået ufuldstændigt, når fly en sjælden gang i mellem er styrtet over de store oceaner, og derpå har vist sig uhyre svære at finde igen.

Som f.eks. Air France Flight 447, der forsvandt i Atlanterhavet i 2009 med 228 ombord og Malaysian Airlines fly NH370, som forsvandt i Det Indiske Ocean i 2014 med 239 ombord.

Men med GomSpace´s vigtige underleverance har konsortiet en overordnet ambition om i stedet med en konstellation af lavtflyvende nanosatellitter at gøre det sikkerhedsmæssigt og teknisk forsvarligt at kunne dække større, hidtil udækkede områder af eksempelvis oceanerne, og dermed bl.a. kunne placere mere direkte flyruter, hvor det ikke har kunnet gøres før.

Udover at sprede særligt den oversøiske flytrafik vil det engang udrullede projekt dermed bl.a. samtidig kunne forkorte / effektivisere nogle af ruterne ved at lægge dem mere direkte og samtidig spare det globale klima for 13 mio. tons CO2 frem mod 2030.

Forbereder spansk afdeling

Lever GomSpace’s ”In orbit”-demonstrationssatellitter op til det spanske konsortiums og dermed de spanske (og samtidig de internationale) luftfartsmyndigheders forventninger, vil GomSpace stå særdeles godt til den efterfølgende konstellationsfase og den varslede hovedordre på 200-300 tilsvarende satellitter plus efterfølgende løbende udskiftning af 20 procent af dem om året.

De tre første demonstrationssatellitter, der er skrevet kontrakt på, skal leveres fra Aalborg frem mod 2023.

Mens hovedordren, der skal produceres i perioden 2024-2027, i givet fald senere skal produceres i Spanien, hvorfor GomSpace så småt forbereder sig på evt. at etablere afdeling også der.

“Den indledende ordre med en værdi for GomSpace på knap 15 mio. euro har i sig selv stor økonomisk betydning for de næste års regnskab, beskæftigelse og udviklingsarbejde her på virksomheden i Aalborg.

Men den signalerer også meget om, hvor anerkendt GomSpace’s unikke nanosatellitkoncept og -teknologi faktisk er internationalt, og på hvor vigtige områder den i fremtiden kan ventes benyttet,” siger Niels Buus.

Spanien udgør i sig selv et betragteligt europæisk luftrum.

Enaire råder over 5 luftkontrolcentre og håndterede i 2019 to mio. flyvninger – et tal, der på den anden side af coronakrisen forventes at fortsætte med at stige, ligesom den øvrige globale flytrafik.

Stor ordre til Aalborg-virksomhed: GomSpace skal levere avanceret udstyr til flyindustrien
GomSpace-direktør Niels Buus (t.h.) og Ignacio Mataix, Executive Director of Indra and T&D business Senior Vice President, ved kontraktunderskrivelse i Madrid tidligere på måneden.

Tårnhøjt niveau på udstyret

Det mangeårige samarbejde med Enaire er en medvirkende årsag til, at Indra Systems har kunnet udvikle sig til en af verdens tre største leverandører af service og teknologi til den globale lufttrafik.

“For GomSpace betyder ordren i forhold til den uhyre driftsfølsomme air traffic management-opgave, som ikke kan acceptere et sekunds udfald af hensyn til flysikkerheden i et stadigt mere trafikeret luftrum, at GomSpace’s kompetencer bevæger sig til et nyt og tårnhøjt niveau, hvad angår pålidelighed, driftssikkerhed og Quality of Service.

Hos GomSpace oplever vi os nu tilbage på sporet på vej mod ambitionen om at levere konstellationer af nanosatellitter i Formel 1-klassen til meget avancerede kundebehov,” tilføjer Niels Buus.

GomSpace A/S, der er noteret på Nasdaq Stockholm (Stockholmsbörsen), har på grund af en tidligere hovedkundes økonomiske deroute de seneste par år måtte reducere antallet af medarbejdere fra ca. 230 til 130.

Men med den nye ordre er man allerede i gang med at ansætte op mod 60 specialister, primært ingeniører, men også teknikere og projektleder, til stillinger, der nyoprettes og primært skal besættes inden årets udgang i Aalborg.