Tilmeld dig MigogAalborg Nyt

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få weekendguiden samt alle ugens populære nyheder direkte i din indboks.

Ved tilmelding til MigogAalborg Nyt accepterer du vores samtidig vores vilkår og betingelser for nyhedbrevet.

Midt i Corona-krise: Aalborg-firma lander stor aftale med kæmpe lufthavn i London

Af Michael Qureshi

For blot få år siden bestod markedet for betalingsformidlere på parkeringsområdet af ganske få spillere, mens der i dag er mindst otte selskaber, der indløser betaling for parkering.

Den billigste på markedet, aalborgensiske PARKPARK, har det seneste halvandet år investeret massivt i videreudviklingen af selskabets teknologi, betalingsplatform og app, og det omfattende udviklingsarbejde ser nu ud til at bære frugt i form af en markant kundefremgang.

Corona-epidemien ramte først på året virksomheden hårdt, da samfundet blev lukket ned, og parkeringsaktiviteten faldt i takt med den lavere aktivitet i samfundet.

Det betød, at ledelsen fra den ene dag til den anden måtte tænke ud af boksen.

Via en samarbejdspartner i København blev PARKPARK sat i forbindelse med Gatwick Airport, og meget hurtigt så Gatwick Airport potentialet i PARKPARKs løsning, hvorefter parterne indgik en aftale.

Aftalen, der løber de næste 5-7 år, dækker alle Gatwick Airports ”kiss and goodbye”-parkeringer, der hver dag har et gennemtræk på 15.000 biler, når ellers ikke Corona sætter en begrænsning for antallet af rejsende.

Det skriver PARKPARK i en pressemeddelelse.

Åbner døre til andre lufthavne

Løsningen er udviklet i samarbejde med københavnske Simplyture, der står for den automatiske nummerpladelæsning i løsningen.

“Aftalen er meget vigtig for PARKPARK, fordi antallet af biler og daglige parkeringer er så stort, som det er i Gatwick Airport.

At vi er i stand til at løfte sådan en opgave, har åbnet mange døre for os rundt om i andre lufthavne, og derfor forventer vi at lande flere lignende aftaler i 2021.

Det gør os til en stærk spiller på området, og fordi vi vokser med flere hundrede nye kunder om ugen, ser ejerne bag selskabet fortsat et stort potentiale i os,” siger Michael Buch Sandager, CEO i PARKPARK A/S.

Michael Buch Sandager
foto: Mads Armgaard

Opbakning fra ejerne

De positive takter Coronaen til trods har således fået ejerne bag selskabet, MPV Holding og P.M. Holding, til at skyde lige knap fire millioner kroner ind i PARKPARK.

Det skal være med til at forløse selskabets potentiale yderligere, både herhjemme og i udlandet.

En anden del af PARKPARK, som investeringen muliggør, er en markant styrkelse af faciliteterne for de erhvervs-, service- og håndværksvirksomheder, der hver dag parkerer rundt om i landet.

Ligesom private nu har adgang til et helt nyt administrationsmodul på nettet, kan virksomheder langt nemmere følge med i deres parkeringsudgifter.

Kan spare mange udgifter

Ifølge PARKPARK har de færreste virksomheder nemlig et komplet overblik over deres udgifter til parkering, og en intern analyse viser, at en håndværks-virksomhed med 10 biler typisk kan spare 5.000 kroner om måneden ved at skifte til PARKPARK.

Det skyldes, at virksomhederne ofte ikke har en samlet parkeringsløsning, men at man blot parkerer og betaler ad hoc uden at kende de reelle omkostninger.

De enkelte betalingsløsninger lægger således et overhead oven på de kommunalt eller privat fastsatte parkeringspriser, hvilket for nogle aktørers vedkommende kan være helt op til 15 procent.