Annonce
Tilmeld dig MigogAalborg Nyt

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få weekendguiden samt alle ugens populære nyheder direkte i din indboks.

Ved tilmelding til MigogAalborg Nyt accepterer du vores samtidig vores vilkår og betingelser for nyhedbrevet.

PlusBus testes i Aalborg: Her er status på projektet

Af Nathalia Hentze Nielsen
Foto: Søren Poulsen
Foto: Søren Poulsen

Første spadestik til den stort anlagte PlusBus-rute blev taget i april 2019.

Nu siger kalenderen marts 2023, og de første testkørsler er blevet sat i gang.

Testkørslerne har til formål at afprøve om de nye busser passer på sporene og stationerne – og selvfølgelig træne chaufførerne til at navigere rundt i byen med de næsten 25 meter lange busser.

Den seneste testkørsel foregik i søndags og er gået helt efter planen, fortæller Niels Bresemann, der er projektchef for PlusBus-projektet.

“Det er gået rigtigt fint med testkørslen. Bussen kom godt gennem trafikken, og den passer med det, der er planlagt og projekteret med.

Når vi kommer senere hen på året, specielt i august og første halvdel af september, vil busserne begynde at køre en del i tracéet på for at få trænet chaufførerne,” siger Niels Bresemann til MigogAalborg.

PlusBus testes i Aalborg: Her er status på projektet
Foto: Søren Poulsen
PlusBus testes i Aalborg: Her er status på projektet
Foto: Søren Poulsen

Alt er nyrenoveret

Tracéet, som simpelt sagt er den nyanlagte busbane, er en tur på cirka 12 km, som strækker sig fra Væddeløbsbanen gennem midtbyen og ud til det nye Aalborg Universitetshospital.

Ruten og stationerne er i hovedtræk ved at være færdige, men der mangler nogle mindre tilretninger forskellige steder.

Alt forventes at være færdigt og klar til, at aalborgenserne kan stige ombord i efteråret 2023.

Og der er masser at glæde sig til, hvis du spørger projektchefen:

“Vi får et højklasse kollektivt trafiksystem i Aalborg, helt nye busser, nyt materiel og helt nye stationer, der overholder alle krav inden for tilgængelighed for f.eks. svagtseende og dårligt gående.

I stedet for at træde op i bussen kommer man til at træde direkte ned, fordi niveauet er det samme.

Forpladserne er også blevet flotte og så er hele strækningen fuldt ud renoveret med nye fortov, cykelstier og veje,” forklarer han og tilføjer, at ruten også bliver langt mere grøn med væsentligt flere træer og buske.

Du kan læse mere PlusBus-projektet her.

Del artikel

Andre læser også