Annonce
Tilmeld dig MigogAalborg Nyt

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få weekendguiden samt alle ugens populære nyheder direkte i din indboks.

Ved tilmelding til MigogAalborg Nyt accepterer du vores samtidig vores vilkår og betingelser for nyhedbrevet.

Spar Nord poster millioner i Aalborg-firma: Vil ændre en hel branche

Af Michael Qureshi
Morten Henriksen (tv) og Christoffer Baadsgaard fra Debito
Morten Henriksen (tv) og Christoffer Baadsgaard fra Debito

Spar Nord har hovedsæde i Aalborg, og nu har de så kastet en millioninvestering ind i en aalborgensisk virksomhed.

Ifølge Børsen er Spar Nord gået ind med et ukendt millionbeløb i virksomheden Debito. Et digitalt inkasso-bureau, der har revolutioneret hele branchen.

De har åbnet en dør for de tusindvis af små- og mellemstore virksomheder, som hvert eneste år bliver snydt af dårlige betalere.

I adskillige år har det været for dyrt og omfattende for mindre virksomheder at forfølge ubetalte fakturaer i mindre beløb som eksempelvis 2.000-3.000 kr.

På årsbasis kan det hurtigt løbe op for en nystartet virksomhed, og derfor er Debito blevet en slags redningsplanke på likviditeten for en del små- og mellemstore virksomheder.

Det er iværksætter-duoen Morten Holst Henriksen og Christoffer Baadsgaard, der står bag Debito.

Ubetalte fakturaer for 30 mia. kr.

Børsen skriver, at Dansk Erhverv skønner, at markedet for ubetalte fakturaer årligt løber op i 30 mia. kr. Spar Nord sidder på 4 pct. af det danske bankmarked for erhvervskunder, hvilket løseligt svarer til, at Spar Nords erhvervskunder årligt mangler indbetalinger for 1,2 mia. kr.

Debito har siden starten i 2016 kradset 20 mio. kr. ind for kunder og tager 10 pct. af pengene som kommission.

For Spar Nord kan Debito være en ekstra service for deres mange erhvervskunder, hvoraf 30.000 er små- og mellemstore virksomheder.

“Vi vurderer, at en betydelig mængde af vore erhvervskunder kan have glæde af Debito. De har allerede vist, at de kan løse opgaver for kunderne. Vi ser Debito som et relevant produkt, der kan være med til at fastholde kunderne,” siger Ole Madsen, direktør for forretningsudvikling og kommunikation i Spar Nord, til Børsen.

Det startede med en konkurs

Det hele startede med en konkurs. Christoffer Baadsgaard drev et lille webbureau, da to kunder ignorerede fakturaer for 80.000 kroner.

Han stod pludselig i et voldsomt dilemma. Enten skulle han bruge rigtig mange penge på en advokat eller et af de større inkasso-bureauer på at forsøge at kradse pengene ind.

I sig selv en dyr og tidskrævende operation. Ellers måtte han dreje nøglen om på sin start-up virksomhed.

Det endte med det sidste. Christoffer Baadsgaard måtte efterfølgende låne 10.000 kr. af sin far og love ham, at han fik sit et ”rigtigt” job.

Han landede faktisk et job som underviser på Aalborg Universitet, men det at han brændte fingrene på dårlige betalere, har i dag ført dem så langt, at en bank af Spar Nords størrelse er gået med ombord som investor.

Lige så let som at bestille en pizza

I et interview med MigogAalborg har duoen tidligere fortalt om behovet for en revolution i inkassobranchen.

”Vores take på det her var, at det skulle være lige så let at sende en dårlig betaler til inkasso, som det var at bestille en pizza på Just Eat,” forklarede Morten Holst Henriksen, der er uddannet revisor.

”Vores mindste sag var på 86 kr. og vores største inddrivelse var på 250.000 kr. Når man kommer over det beløb, så bliver det typisk en langt mere kompliceret sag,” lød det.

Nu kan de fortsætte med at inddrive gæld med en supertanker i ryggen i form af Spar Nord.

Del artikel

Andre læser også