Sol med omtanke: Aalborg-firmaet Tropic Sun vil revolutionere branchen

Skrevet af: Michael Qureshi

Annonce

For 21 år siden blev en snak imellem to brødre på en tur til New York starten på et eventyr.

Snakken udmøntede sig i et solcenter på Kastetvej 60 i Aalborg. Det blev det første af rigtig mange forretninger, og i dag tæller Tropic Sun porteføljen centre i store dele af Danmark.

Dermed er virksomheden med hovedsæde i Aalborg en af landets største og mest succesrige udbydere på markedet.

Michael Grau har været selvstændig, siden han var 21 år gammel, og med et godt øje for hvad der er trendy og manglede på markedet, hårdt arbejde og sin opsparing fik han åbnet den første Tropic Sun.

”Jeg synes ikke, der var noget, der kunne måle sig med det, vi gerne ville lave. Jeg havde lokalet på Kastetvej 60, og jeg vidste, at mange mennesker dengang gik i sol. Men der manglede noget, og det viste sig, at det var Tropic Sun, der manglede,” fortæller Michael til MigogAalborg.

Blandt de første med franchise i Danmark

Det hele startede som et bijob for Carina og Michael Grau, der med slid og succes har gjort drømmen til virkelighed.

Med hjælp fra Michaels bror, Søren Grau, som er grafiker i USA, fik Carina og Michael senere hen startet et helt nyt franchisekoncept.

Selve franchise konceptet var ikke kommet til Danmark på samme måde, som det er i dag, så der blev satset på noget der dengang var et forholdsvis uprøvet koncept, og det krævede benhårdt arbejde at få udarbejdet forretningsplan og kontrakterne.

“Fordi mine brødre bor i USA, og vi mange gange har besøgt landet, vidste vi, at for  kunne vækste, blive større og stærkere på markedet måtte vi have flere aktører med på banen.

Vi erfarede at 80% af alle succesfulde forretnings koncepter i USA er baseret på franchise, og derfra kom vores idé med at udvide Tropic Sun på den måde,” fortæller Michael.

Vækster fortsat i Danmark

Han suppleres af Carina Grau.

”Vi havde i starten slet ikke tænkt, at Tropic Sun kunne blive landsdækkende. Men vi kunne på et tidspunkt se, at vi havde et godt koncept, som kunderne efterspurgte, og hvorfor så holde os til Aalborg?

Hele landet skulle have glæde af vores kompetencer og koncept, og Tropic Sun er som sagt i dag at finde i store dele af Danmark og vi vækster fortsat,” fortæller Carina.

Med to fuldtidsjobs og et selvstændigt firma ved siden af, var starten hård for Carina og Michael, der selv varetog rengøring og service af sole og udstyr før og efter deres almindelige arbejde de første 3 – 4 år, indtil Tropic Sun kunne bære, at de gjorde det til deres levebrød.

Da deres første barn Alexander blev født for 17 år siden, var han med i liften på job allerede efter tre uger.

Først da lillesøster Izabella blev født 3,5 år senere, kunne der blive tid til barsel.

Det hårde arbejde har båret frugt, og Tropic Sun er som tidligere skrevet, en af de førende solkæder i Danmark.

I offensiven med en mindre revolution i branchen

Branchen har dog andre vilkår i dag, og har haft flere store udfordringer. Men Tropic Sun har hele tiden fulgt med alle lovkrav, og er gået i offensiven med en mindre revolution i branchen.

Sidst i februar kunne Tropic Sun, som de første i Danmark, præsentere Luxura Vegaz, som er total nytænkning inden for sol.

Luxura Vegaz er en sol, der er udstyret med nye collagen-rør, som langt mere skånsomt, behageligt og effektivt giver huden en naturlig glød uden rødmen  – og det gælder endda for selv de allermest vinterblege.

Med en perfekt balance mellem UVA, UVB og collagen samt elektronisk regulerede rør, giver solen altid 100% optimal bruning og velvære.

Derudover indeholder den blandt andet et nyt LED ansigtssystem, som omgående giver synlig effekt ved den helt nye måde at brune huden på, samt optimeret lyd, luft og comfort.

Derudover er der skulderbrunere, bluetooth-tilslutning, afstressende musik og en avanceret temperaturstyring, der gør, at solen altid føles behagelig.

Samlet set er Luxura Vegaz det bedste af det bedste, når det gælder om at få en smukkere & mere vedholdende glød.

Det er ind til videre muligt at prøve den nye Luxura Vegaz i Reberbansgade og på Kastetvej, Aalborg samt i Aabybro og Hillerød, Hvidovre, Greve & Valby og derudover er det i langt de fleste centre monteret de nyeste Comfort Collagen Tan rør som er bruning & velvære på samme tid.

Tropic Sun kombinerer med dette nye rør UV lys & Collagen behandling. Dvs at samtidigt med at du får en lækker glød, så genopbygger du hudens underliggende collagen Lag og mindsker pigment forandringer og små synlige linjer i hudens øverste lag.

Noget af det der i høj grad kendetegner Tropic Sun er kvalitet, hygiejne og sikkerhed.

Der er noget for enhver smag i centrene, da der med flere forskellige solarier er forskellige funktioner og varierende priser.

Vil vejlede og give kunderne bedste oplevelse

Ens for alle er dog altid hygiejnen og kvaliteten.

”Vi går meget op i information og sikkerhed. Vi vil gerne have, at kunderne bliver vejledt bedst og mest muligt og får den bedste oplevelse, hver gang de træder ind i et Tropic Sun center.

Der sidder jo ikke en ekspedient mere, som der gjorde i gamle dage. Alt er selvbetjening i dag, og derfor gør vi meget ud af at kunne vejlede og guide vores kunder i centrene med information og skiltning.

Hvis man alligevel som kunde oplever, at der er fejl, skader eller mangler i det lokale Tropic Sun center er der et direkte Hjælp & Support telefonnummer i alle solcentrene, som man kan ringe til og få lynhurtig vejledning,” fortæller Carina.

Som det også skiltes med i centrene, så er alle Tropic Sun centre DSF ( Dansk Solarie Forening ) certificeret.

Det betyder at de overholder alle EU love og retnings linjer fra sikkerhedsstyrelsen. Dermed garanteres alle deres kunder, at hvert besøg hos Tropic Sun er fyldt med sol med omtanke.

Betalingssystem på din telefon

Der bliver stadig arbejdet hårdt hos Tropic Sun, og konceptet bliver hele tiden opdateret og fornyet, hvilket blandt andet ses ved udskiftninger af sole, nye rør, nye betalingsmuligheder og nye produkter.

Tropic Sun er lige nu sammen med deres leverandør Grønborg Sol a/s ved at udvikle et nyt betalingssystem, som er kompatibel med en App på kundens telefon, som gør, at man som kunde bl.a. kan opnå direkte rabatter og bonusser samt online solkort & produkter kan købes direkte på din telefon.

Gennem de seneste 10 år har Tropic Sun gennemgået en kæmpe brandudvikling, for både at følge med de nye lovkrav, men i høj grad også for at imødekomme kundernes krav om udvikling og fornyelse.

”Der er nogle regler, som vi skal sørge for at overholde, og de er blevet meget strengere med tiden. Det er blandt andet med hensyn til, hvilken type rør man må bruge i Europa.

Vi har heldigvis løbende opdateret vores koncept, så de nye lovkrav, kom ikke som en overraskelse for os, og har derfor kun betydet små reguleringer hos os. Netop dét har gjort os utroligt stærke,” fortæller Michael.

“Der er i dag væsentlig færre udbydere på markedet, end da vi startede, men Tropic Sun står stærkere i dag end nogensinde.

Vi glæder os til at se hvad fremtiden bringer, og vi er klar til at byde alle vores kunder velkommen indenfor til sol med omtanke i hele landet hver eneste dag,” slutter Michael.

På deres hjemmeside www.tropicsun.com og på Facebook kan du læse meget mere omkring franchise konceptet og holde dig opdateret på nyheder fra dit lokale Tropic Sun center.

Buffalo skoene er tilbage: Aalborg-butik sælger allerede løs af dem

Skrevet af: Simone Vestergaard

En af 90’ernes største modetrends er tilbage efter godt 20 år.

Allerede i marts luftede MigogAalborg nyheden om, at Buffalo skoen muligvis var på vej tilbage i butikkerne.

Nu er det en realitet lige her i Aalborg.

De fleste af os husker dem. De store sko med den høje sål, som eksisterede i alle regnbuens farver. Enten elskede man dem, ellers hadede man dem.

De var et kæmpe hit fra midt 90’erne til de tidligere 00’ere – og datidens unge havde som minimum ét par af de hæsblæsende plateausko stående i skabet.

Var det på grund af datidens populære pigegruppe Spice Girls, eller dét at de lige øgede højden med små 10-12 centimeter?

Tiffany har som de første fået dem på hylderne

Én ting er sikkert.

Buffalo skoen er på mode igen, og tøjbutikken Tiffany i Bispensgade har, som de første forhandlere i Aalborg, fået skoen på hylderne.

“De højere såle er blevet en generel trend inden for sneakers, og her har Buffalo skoen måske været en inspirationskilde.

Skoen var jo super populær for mange år siden, og der er mange, som kan huske dem. De er ren nostalgi for os, der var unge i 90’erne. Vi har valgt at sælge dem, fordi vi tror på, at markedet er til det.

Vi fik dem i butikken i går, og vi har allerede solgt en god håndfuld.” fortæller indehaver af Tiffany, Kristine Ibsen, til MigogAalborg.

Modetendenser får nyt liv

Den populære plateausko var én af tidens helt store trends, og meget har ændret sig siden.

Det ses ofte, at modebranchens store stilfænomener får nyt liv mange år efter.

Trompetbukserne, denim sættet, croptoppen, trenchcoaten, ruskindsnederdelen og heldragten.  Trends der alle har været fremme i enten 70’erne, 90’erne eller 00’erne – og nu er de på mode igen.

Buffalo skoen har fået en 2018 opgradering og er blevet nyfortolket til de nye generationer, der af gode grunde ikke var født i 90’erne.

“Der er mange i den unge generation, som ikke har oplevet plateauskoen. Så på den måde tror jeg, at de kan få nyt liv. Vi forhandler dem i beige, negro og blanco.

Og de er faktisk en god mellemting mellem sneakers og støvler – de passer jo til det danske vejr.” afslutter Kristine.

Hvis du vil med på moden, og genfinde de fede 90’er, så kan du læse mere om skoen her.

Karneval i stormvejr: Reklamestunt vækker vrede

Skrevet af: Emil Kjær Jørgensen
Sådan ser plakaterne ud i Aalborgs bybillede. Her er annonce-klistermærket dog røget af.
Sådan ser plakaterne ud i Aalborgs bybillede. Her er annonce-klistermærket dog røget af.

Søndag eftermiddag kunne vi her på MigogAalborg fortælle, at Skals Production og Aalborg Karneval er gået sammen om at afholde det vildeste gyser-event i oktober.

Der har været massiv interesse for den vilde gyseroplevelse. MigogAalborgs Facebook-opslag om eventet har indtil videre givet 12.500 kommentarer, og det er dermed et af de mest kommenterede indlæg, vi nogensinde har haft.

Men den store interesse stopper bestemt ikke her. Aalborg Karneval er kommet i massiv modvind efter de mandag middag lavede følgende opslag på Facebook:

Opslaget er en reklame for gyser-eventet, men måden det er kommunikeret på, har for alvor fået nordjyderne til tasterne.

Selvom der står “Annonce” på billedet, og arrangørerne bag står som afsendere, er “eftersøgningen” alligevel lavet så realistisk, at mange er blevet stødt af reklamefremstødet:





MigogAalborg har fanget talsmand for Aalborg Karneval, Mette Bugge til en kommentar på reklamestuntet.

Hvad var jeres overvejelser omkring den her “efterlysning”?

“Vores fornemmeste opgave som Aalborg Karneval er at kigge på årets gang og både dække det mørke og det lyse. Under den årlige karnevalsfest hylder vi den lyse del af livet, hvor fokus er på kærlighed og fællesskab.

Nu hvor Halloween nærmer sig har vi tænkt, hvordan vi kan involvere folk på en anden måde og dække den mere dystre og mørke side af livet. Det at savne og miste er en del af livscyklussen, og derfor vil vi gerne invitere folk til at være en del af sådan en historie.”

Nu har reaktioner overvejende været meget negative og kritiske. Hvordan forholder i jer til de reaktioner?

“Vi har aldrig haft en hensigt om at støde folk. Det har været vores mål at skabe en dialog og en debat omkring det at savne. Vi er en forening, som formidler kultur og inviterer folk til at deltage i et fællesskab. Det kan da helt sikkert diskuteres, om vi kunne have gjort det anderledes, men vi står ved den måde, som vi har valgt at udbrede budskabet på i år.

Vi vil hellere end gerne diskutere med folk, og vi følger løbende med i kommentarerne og tager dialogen.

Da vi annoncerede Twerk Queen som karnevalsdronning var kommentarerne også meget hårde.

Men i Aalborg Karneval skal vi kunne stå inde for at lave det lidt skæve og anderledes. Vi vil gerne skabe en dialog om tingene og være en platform, hvor folk kan udtrykke sig, tale stilling og diskutere – både når det gælder de glade og lyse sider af livet, og de triste og mørke.”

Sådan ser det ud på Vesterbro i Aalborg i dag.

I skrivende stund har opslaget fået mere end 460 delinger, 352 reaktioner og ikke mindst 515 kommentarer, hvor størstedelen er meget negative over for reklamefremstødet.

Selvom de fleste kommentarer er meget negative, er der også enkelte, som har reageret mere positivt på opslaget:



To lækre madevents i denne uge: Helt nye koncepter i Aalborg

Skrevet af: Michael Qureshi
OBS! Dette er et arkivfoto fra en brunch-test på Musikkens Spisehus - men det er Michael Kopp derfra, som står i køkkenet på lørdag
OBS! Dette er et arkivfoto fra en brunch-test på Musikkens Spisehus - men det er Michael Kopp derfra, som står i køkkenet på lørdag

Gastronomien spirer i Aalborg, og aldrig har der været så mange gode spisesteder på samme tid her i byen.

Ikke desto mindre er det også spændende at prøve helt nye koncepter. Derfor er det værd at bide mærke i, at der er to ekstraordinære events i byen i denne uge.

Så hvis du ikke har de store planer i ugens løb, så bør du sikre dig en plads til et af arrangementerne – eller endda begge.

Priserne er også helt i bund i forhold til den kvalitet og mængde, der bliver serveret.

På torsdag er der MigogAalborgs event på Wokkeriet, hvor der stadig er få pladser tilbage.

Derudover afholder First Hotel Aalborg en lækker lørdag (d. 22 september) med Brunch N’ Cocktails om formiddagen. Om eftermiddagen hedder det så Tapas N’ Cocktails.

Læs mere om begge events herunder.

Wokkeriet på Aalborgs Havnefront
Torsdag den 20. september – starter kl. 18.30
Prisen er 299 kr.

Wokkeriet er det nye lækre koncept, hvor du selv er med til at lave maden med wok-produkter fra Skandinaviens førende wok-forhandler Hot Wok.

Aalborg-virksomheden er flyttet i nye store flotte omgivelser på Speditørvej ved Havnefronten.

MigogAalborg og Wokkeriet inviterer til en hyggelig aften med mange lækre smagsoplevelser torsdag den 20. september fra 18.30-22.00.

Her kan I komme som par eller som en større gruppe og selv prøve at lave jeres mad under kyndig instruktion fra Wokkeriets kokke.

Det består aftenen på Wokkeriet af;

Der serveres to lækre wok-retter med kok, hvor du selv kan være med til at bestemme hvor spicy det evt. skal være.

Under hver ret/madlavning skænkes der øl og vand.

Under hver spisning serveres et glas vin passende retten.

Der sluttes med en god kop kaffe, og ellers er baren også åben hvis man ønsker at tilkøbe drikkevarer efter maden.

Der vil desuden være et lille hyggeligt oplæg før madlavningen.

Særpris for hele aftenen: 299 kr.

Book billet her

Brunch N’ Cocktails
På First Hotel Aalborg
Prisen er: 199 kr.

Denne lørdag bliver en af de helt særlige af slagsen på First Hotel Aalborg. Fra 12-15 er der brunch og cocktails. Fra 15-18 kører de tapas og cocktails.

To lækre arrangementer i træk hvor man så kan vurdere, hvad man mest er til. At starte lørdagen bedst tænkeligt, eller bruge tapas-eventet til at indlede en god lørdag aften i byen.

Det bliver selveste gourmetkokken Mikael Kopp, Director of Food & Beverage på Musikkens Spisehus, som står i køkkenet og i samarbejde med hotellet sørger for ekstraordinær brunchbuffet- og siden tapasbuffet.

Cocktailbaren står Helmuth for, og de vandt blandt andet titlen som Byens Bedste Cocktails til AALBORG AWARDS. Ud over den gratis cocktail, så er der gode priser på Helmuths kendte cocktails til arrangementet.

Hele dagen spiller den hotte DJ TWA de sprødeste hits, som sikrer, at stemningen hele tiden er god. Jo længere man kommer på dagen, jo mere skrues der op for det hele.

Det bliver faktisk bedre endnu for gæsterne. For prisen for all you can eat brunch eller tapas inklusiv en cocktail er blot 199 kr.

Prisen for arrangementet er 199 kr. inklusiv en cocktail
Normalpris er 350 kr.

Vælg mellem

Brunch N’ Cocktails 12-15
Tapas N’ Cocktails 15-18

Der er begrænset antal pladser til arrangementet lørdag den 22. september, så man skal skynde sig at booke.

Vi har lovet First Hotel Aalborg at skrive, at det kan du gøre enten direkte på tlf. 98101400

eller på mail

reservation.aalborg@firsthotels.dk