Smarteyes vil skille sig ud i Aalborg: Vi vil gøre noget for byen

Skrevet af: Michael Qureshi

Kunne det virkelig passe? Kvinder skiftede sko stort set dagligt. De havde altid mange par at vælge imellem. Det handlede om god stil. Men brillerne var de samme. 365 dage om året.

Først når de gik i stykker, så skulle de udskiftes. Det var sådan, ideen til Smarteyes blev født. Den svenske stifter ønskede at udfordre det faktum, at briller var lige så meget stil og mode som sko eller tøj.

I dag 13 år senere har Smarteyes butikker i hele Sverige. I Danmark er der 15 Smarteyes-shops. Heraf to i Aalborg. Man er også tilstede i Tyskland, og virksomheden har i dag en omsætning på et trecifret millionbeløb.

Ideen og tanken blev eksekveret perfekt. Smarteyes repræsenterer i dag den moderne optiker, hvor det ikke blot er brillerne der er i fokus. Det handler om branding og storytelling.

Kunden skal have en helhedsoplevelse, når han eller hun forlader en Smarteyes-butik.

Smarteyes
Smarteyes

Man fornemmer den her ideologi bliver efterlevet i praksis, når man er i selskab med Mikkel Johansen. Han er butikschef for Smarteyes-butikkerne i Aalborg. En på Boulevarden og en i Aalborg Storcenter.

Smarteyes forsøger at adskille sig fra andre brillebutikker. Virksomheden har også gjort en dyd ud af at være med til at gøre en forskel for de svageste i samfundet, og dem der har brug for hjælp.

Man har eksempelvis valgt, at man i december måned frem til juleaften ubeskåret donerer al omsætning fra synsprøver i Danmark til hjælpeorganisationen Kirkens Korshær.



Under mottoet ”Ingen kan hjælpe alle, men alle kan hjælpe nogen” støtter brillekæden Kirkens Korshærs arbejde med blandt andet at give hjemløse mad i maven, varme i fødderne og en opmuntrende snak over en kop kaffe.

En fantastisk gestus der underbygger, at Smarteyes ønsker at gøre en forskel for hjemløse og udsatte i eksempelvis Aalborg, hvor de har to butikker.

Smarteyes har desuden en brille-kollektion, som støtter The Non-Violence Project i Danmark.

Smarteyes Aalborg
Butikschef i de to Aalborg-butikker Mikkel Johansen

Projektet i Danmark forsøger gennem uddannelse at forebygge voldelige konflikter. For hver solgte brille i kollektionen støtter Smarteyes projektet med 5€.

”Smarteyes er bygget op på værdier i stedet for regler. Vores tre værdier er: vi viser omtanke, vi gør det enkelt, og vi tror på forandring. Vores motto er: Ingen kan hjælpe alle, men alle kan hjælpe nogen”, fortæller Mikkel Johansen om virksomhedens filosofi.

Mikkel Johansen fortæller, at Smarteyes desuden støtter op omkring Aalborg Pride, som var en gigantisk succes i 2016.

Det er heller ikke første gang, at man hjælper Kirkens Korshær.

Smarteyes’ Aalborg-afdeling har tidligere haft en dag, hvor butikken på Boulevarden blev lukket for kunder, og hjemløse og socialt udsatte fra Kirkens Korshærs varmestuer blev inviteret ind i butikken og fik hjælp fra personalet til at få tjekket deres syn og få udvalgt en brille, der passede lige præcis til dem.

”Det gør, at vi har et stolt personale, som føler, de er med til at gøre en forskel. Vi føler, at vi kan være med til at gøre en forskel for nogen i byen,” fortæller Mikkel.

Lige det med at gøre en forskel er vigtigt for Smarteyes. Også når det gælder kunderne. I år vandt Aalborg-teamet for årets Wow-oplevelse internt i koncernen.

Hos Smarteyes arbejder man rigtig meget med kundetilfredshed. Personalet forsøger at overstige kundernes forventninger, så de går fra butikken med en positiv oplevelse og tænker ”wow”.

Smarteyes

Det har desuden også resulteret i, at 98% af kunderne vil anbefale Smarteyes til andre, da de selv har været tilfredse med behandlingen.

”Kunderne er vores gæster, og det er lige så meget også folk, vi stifter personlige relationer til. Nogle gange kommer folk ind bare for at sige hej, få en kop kaffe og se vores nyeste kollektioner. Kunderne skal føle sig tilpas i butikkerne og i vores selskab,” fortæller butikschefen.

Smarteyes-butikkerne har i den grad været et fint pust i en ellers traditionsbåret branche, og butikkerne passer godt til den rivende udvikling, Aalborg i forvejen er i.

Smarteyes ønsker at tilbyde sine kunder gode priser, men fokus skal fjernes fra de største rabatter, hvis det står til Mikkel Johansen.

”Det har altid handlet meget om pris i brilleverdenen frem for stil. Der har vi sat ind med det mål om, at det ikke behøver at være kedeligt at handle briller. For os sender man et statement med de briller, man bærer. De er med til at definere, hvordan man bliver opfattet,” lyder det fra Mikkel.

Man kører så med mere faste lave priser året rundt på de forskellige stel, som heller ikke bliver masseproduceret. Der kommer nye stel i butikken hver måned, og findes kun i et begrænset oplag.

Der er desuden frit valg på alle stel, så man ikke skal gå på kompromis med sin stil på grund af prisen.

Om det at drive en butikker i Aalborg, siger Mikkel Johansen;

”Nordjyder er klar på at gøre en god handel, men de vil ikke snydes. Så det kan være svært at have en vare til en god pris uden at blive mødt med en vis form for skepsis”, fortæller Mikkel og slutter med et grin.

Skønheds-aften i Smarteyes-butikken

I sidste uge afholdt MigogAalborg.dk et skønhedsevent med Smarteyes-butikken som venue. Det var en kæmpe succes med hurtigt udsolgt og 50 glade gæster, der fik en masse gode tips om skønhed, god stil og sunde vaner med på vejen.

Karma Sushi leverede superlækker mad, og nyåbnede We Feat kom forbi med smagsprøver på raw bars og andet godt.

Smarteyes Aalborg
Lækker Sushi fra Karma Sushi var en del af eventet

Make up-guruen Lasse Brogaard med 54.000 Instagram-følgere gennemgik den perfekte fest make-up udført på vores blogger Amanda Palm.

Vanekompagniet ved Malene Hein og Stine Lyngbo kom forbi og fortalte, hvordan man kan booste sin livsstil med varige vaner. At det ikke bare skal handle om slankekure, men hvordan man kan ændre livsvaner uden at livet i sig selv bliver surt.

Smarteyes Aalborg
Malene Hein og Stine Lyngbo fra Vanekompagniet

Mikkel Johansen fra Smarteyes lukkede den skønne aften med et godt indlæg om Smarteyes-konceptet og deres mål med at gøre en forskel.

Anmeldelse af Fasser Partner: Tobias Dybvad er ikke helt til grin

Skrevet af: Stine Kjølby Christensen

Tobias Dybvad slog for alvor igennem, da han i 2012 gik på scenen med en genre, som de fleste af os elsker at hade.

Reality-tv.

Siden har Tobias Dybvad raseret Danmark med sit ugentlige show, Dybvaaaad, der også er blevet et populært tv-program på ZULU. Her sørger han på sjoveste vis for, at vi ikke går glip af de bedste øjeblikke – måske især for dem, som ikke har interesse i at dyrke genren fra ende til anden.

I 2018 har Tobias Dybvad oveni hatten turneret med sit tredje onemanshow, Fasser Partner.

Showet fik premiere i januar og fortsatte henover foråret, men grundet stor efterspørgsel blev der indsat ekstrashows igen i efteråret.

Dette skete blandt andet i går, d. 20. oktober i AKKC, hvor Tobias Dybvad på satirisk vis inviterede publikum med ind i tilværelsen som 36-årig single.

I går aftes var fjerde gang, at Tobias Dybvad opførte Fasser Partner i AKKC. Og tilmed rettet mod en fuld sal.

Anmelderne var ikke imponerede

I løbet af Tobias Dybvads danmarkstour har han ikke ligefrem høstet toppoint fra anmelderne. Nogen har ligefrem strukket sig til at kalde showet for tåbeligt.

Hvis man kender (og elsker?) Dybvaaaad på ZULU, så er min klare overbevisning, at Fasser Partner heller ikke skyder helt ved siden af.

Ja – showet var måske mere tilbagelænet end nogle af Dybvads kollegaers shows inden for samme genre.

Men måden, han valgte at gøre det på, lignede til forveksling også opbygningen i hans voldsomt populære TV-show – hvor projektoreren for eksempel ofte bliver taget i brug.

Tobias Dybvad greb fat i emner, som de fleste af os kunne forholde os til. Ingen store spørgsmål om ens eksistentielle formål på jorden, ingen overdrevne anekdoter fra det personlige liv. Bare … datingsituationer – i en form, som de fleste af os selv kunne være endt i.

Ikke en prangende forestilling

Ganske forventeligt blev én datingkulturens hovedværker, Tinder, bragt ind som komisk omdrejningspunkt for Tobias’ sceneoptræden. Her fremviste han flere gode(?) eksempler på dos and don’ts i Tinder-labyrinten. Måske især det sidste.

Her måtte salen flere gange bryde ud i store grin – der måske i virkeligheden vidnedede mest om komplet væmmelse over den måde, som unge såvel som ældre mennesker “dyrker” romantikken i dag.

 

Vis dette opslag på Instagram

 

Så laver jeg sgu ållernæstsidste Fasser Partnershow i ållernitusindeste lææækkerby den 20/10. Er der mon billetlink i bio? Jahaer!

Et opslag delt af Tobias Dybvad (@tobiasdybber) den

Det er nok efterhånden mange år siden, at Tobias Dybvad stod i en lille comedy-kælder, hvor fokus var rettet mod en ganske lille mængde mennesker. Det mærkede man dog ikke i går, da han indtog Europahallen.

Dybvad var nærværende og udviste fint overskud til at aflæse (og indordne sig efter) folks umiddelbare reaktioner – noget der i høj grad var medvirkende til, at timen i hans selskab føltes mere som et uformelt show fremfor en prangende forestilling.

En rundvisning i Tobias’ datingliv

Som publikum blev man næsten bogstaveligt talt taget i hånden og inviteret med på rundtur i Tobias’ søgen på kærligheden. Forskellige stop på ruten var udvalgt til en nærmere forklaring, mens andre gav sig selv.

Vi nåede aldrig til de lårklaskende grineanfald med tårer rendende ned ad kinderne – men hvem siger også, at det er et krav?

Alt i alt udviste Tobias Dybvad sit sædvanlige gode talent for timing, humor og ikke mindst evnen til at gribe et grin – uden at det blev kørt helt udover scenenkanten.

Derfor får han 4/6 stjerner herfra. 

Turen går til Århus: Sådan kan du se det helt nye Disney On Ice show

Skrevet af: Michael Qureshi

Alt det bedste, samlet i et show.

Sådan kan man nok bedst beskrive giga-hittet Disney on Ice, der igen kommer til Danmark.

Desværre rammer det ikke Aalborg i denne omgang, så turen må i stedet gå til Århus.

Kender man showets niveau vil man også vide, at det er køreturen værd at tage sydpå.

Det populære show kombinerer det bedste af Disneys figurer med spektakulær skøjtekunst, når den store forestilling gæster Ceres Arena i Århus.

Datoen er ganske vist først 13. og 14. februar i vinterferien i 2019, så der er lang tid til.

Men det skal man ikke lade sig snyde af, for alle øvrige år er flere forestillinger af Disney on Ice-showet udsolgt lang tid før.

Har man set Disney on Ice før, ved man også, at der venter en magisk oplevelse.

Denne gang er showet, som Disney-koncernen sender på is, dog skruet sammen på en lidt anderledes måde.

Mere nyt materiale i showet

Man kommer stadig til at opleve 100 års Disney-magi kogt sammen i et show, men det bliver sammensat på en ny måde, lover arrangørerne.

“Publikum kan glæde sig til mere nyt materiale i forhold til de sidste par år, og med et generelt friskt pust over showet.

Det er et af den slags shows, som børn husker mange år fremover, og vi glæder os meget til at slå dørene op til februar, ” siger Michael Møller til MigogAalborg.

Han er kommerciel chef i Live Culture der, sammen med CSB Island Entertainment, er den danske samarbejdspartner på det internationale show.

Alt det bedste fra Disney

Selv om der bliver en masse nye oplevelser med Disney on Ice i Ceres Arena, så kan børnefamilier og barnlige sjæle stadig glæde sig til at genopleve mange magiske Disney-minder.

“Lad det ske, lad dem se,” synger de i Frost, og den strofe fra en af Disneys største film nogensinde skal nok få publikum op af stolene.

“Showet byder på alt det bedste fra Disney, fantastisk scenografi, smukke kostumer og underholdning på dansk for hele familien.

Disney on Ice er et enestående show på verdensplan, og det er altid en oplevelse at se de mange glade familier, når de forlader Ceres Arena i Århus igen”, forklarer Michael Møller.

Alle de berømte figurer er med

I showet tager Mickey, Minnie, Anders og Fedtmule blandt andet en tur ned ad memory lane i et festfyrværkeri af magi og sjov for hele familien.

Dory er tilbage med sine venner Nemo og Marlin fra Disney/Pixars Find Dory.

Dyk dybt ned i oceanet hvor man følger dine yndlingsfisk på en helt ny opdagelsesrejse, når de finder ud af den virkelige betydning af at være en familie.

Vi rejser til Arendals vinterlandskab sammen med søstrene Anna and Elsa, og den ustyrlig sjove Olaf fra Disneys Frost, hvor de lærer, at ægte kærlighed er den største magi af alle.

Intet er umuligt for Rapunzel, når hendes venner hjælper med at vise vej. Snehvide og de syv små dværge lærer også, at man kan klare alt med hjælp fra sine venner.

Buzz og Woody får dig til at springe op fra sæderne med et forrygende show;

Simba, Timon and Pumba vandrer over savannen; Jasmin, Aladdin og Genie viser, at venskaber gør dig frygtløs; og dine yndlings Disney-prinsesser dukker også op på isen.

Kort sagt: Der venter publikum i Århus en stor oplevelse omkring isen i vinterferien 2019.

Du kan allerede nu booke billetter – få mere billetinfo her

Julefrokost på Zwei Grosse: Her får du en festlig aften med det hele

Skrevet af: Simone Vestergaard

Kalenderen siger oktober, hvilket betyder at vi så småt begynder at planlægge årets julefrokoster.

Der er mange muligheder for en festlig aften med vennerne, virksomheden, madklubben osv.

Men det er sjældent, at man kan kombinere god mad med en solid fest, der fortsætter hele natten samme sted – og hvor man IKKE selv står for oprydningen dagen efter.

Her er Zwei Grosse Bier Bar i Jomfru Ane Gade klar til at sætte rammerne for din julefrokost anno 2018.

Julefrokosten på Zwei Grosse indeholder live musik, underholdning, drikkevarer ad libitum i to timer og et lækkert klassisk julefrokostbord.

Så hvad enten man ønsker en privat eller firmajulefrokost, så er rammerne de samme.

Zwei Grosse er åbne for, at gæsterne kan fremsende eventuelle ønsker til aftenen.

“Vi har planlagt alle julefrokosterne, men hvis gæsterne skulle sidde med nogle specielle ønsker, så passer vi selvfølgelig ind efter det.

Sidste år havde vi blandt andet garderobebingo, og det var en stor succes, men vi vil gerne at folk byder ind, så vi kan gøre aftenen så speciel og hyggelig som muligt.” fortæller Manager på Zwei Grosse, Natasja Dybdal, til MigogAalborg.

Som stod man i Østrig

Zwei Grosse er kendt for god musik, festlig stemning og store øl.

Indretningen består af fritliggende bjælker, bænke og barer som inviterer til en dans eller to.

Kort fortalt; En god blanding af det bedste fra afterski i Østerig og god dansk stemning, folkelighed og hygge.

 

Zwei Grosse er også kendt for, at deres musikere spiller godt med sing-a-long musik, der skaber en fantastisk stemning.

Til julefrokosterne er aftenens musikere selvfølgelig også nøje udvalgt.

“Vi har lagt bud ind på de bedste musikere, vi kender, men der er endnu ikke fastlagt noget.

Vi kan kun garantere, at det bliver et brag af en god aften.” afslutter Natasja.

Julefrokost menuen består af

– Marineret julesild med karrysalat
– Æg med mayonnaise
– Lun leverpostej med champignon og bacon
– Lune frikadeller med rødkål
– Lun medister, steg og juleskinke
– Brune kartofler
– Fiskefilet med remoulade
– Grøn blandet salat
– Brød og smør

Baren byder på gratis fadøl, vand og vin i hele to timer.

Derefter vil der være halv pris indtil midnat.

Julefrokosterne afholdes hver fredag og lørdag fra d. 16. november til lørdag d. 15. december.

Læs mere om Zwei Grosses julefrokoster her.