Smarteyes vil skille sig ud i Aalborg: Vi vil gøre noget for byen

Skrevet af: Michael Qureshi

Kunne det virkelig passe? Kvinder skiftede sko stort set dagligt. De havde altid mange par at vælge imellem. Det handlede om god stil. Men brillerne var de samme. 365 dage om året.

Først når de gik i stykker, så skulle de udskiftes. Det var sådan, ideen til Smarteyes blev født. Den svenske stifter ønskede at udfordre det faktum, at briller var lige så meget stil og mode som sko eller tøj.

I dag 13 år senere har Smarteyes butikker i hele Sverige. I Danmark er der 15 Smarteyes-shops. Heraf to i Aalborg. Man er også tilstede i Tyskland, og virksomheden har i dag en omsætning på et trecifret millionbeløb.

Ideen og tanken blev eksekveret perfekt. Smarteyes repræsenterer i dag den moderne optiker, hvor det ikke blot er brillerne der er i fokus. Det handler om branding og storytelling.

Kunden skal have en helhedsoplevelse, når han eller hun forlader en Smarteyes-butik.

Smarteyes
Smarteyes

Man fornemmer den her ideologi bliver efterlevet i praksis, når man er i selskab med Mikkel Johansen. Han er butikschef for Smarteyes-butikkerne i Aalborg. En på Boulevarden og en i Aalborg Storcenter.

Smarteyes forsøger at adskille sig fra andre brillebutikker. Virksomheden har også gjort en dyd ud af at være med til at gøre en forskel for de svageste i samfundet, og dem der har brug for hjælp.

Man har eksempelvis valgt, at man i december måned frem til juleaften ubeskåret donerer al omsætning fra synsprøver i Danmark til hjælpeorganisationen Kirkens Korshær.



Under mottoet ”Ingen kan hjælpe alle, men alle kan hjælpe nogen” støtter brillekæden Kirkens Korshærs arbejde med blandt andet at give hjemløse mad i maven, varme i fødderne og en opmuntrende snak over en kop kaffe.

En fantastisk gestus der underbygger, at Smarteyes ønsker at gøre en forskel for hjemløse og udsatte i eksempelvis Aalborg, hvor de har to butikker.

Smarteyes har desuden en brille-kollektion, som støtter The Non-Violence Project i Danmark.

Smarteyes Aalborg
Butikschef i de to Aalborg-butikker Mikkel Johansen

Projektet i Danmark forsøger gennem uddannelse at forebygge voldelige konflikter. For hver solgte brille i kollektionen støtter Smarteyes projektet med 5€.

”Smarteyes er bygget op på værdier i stedet for regler. Vores tre værdier er: vi viser omtanke, vi gør det enkelt, og vi tror på forandring. Vores motto er: Ingen kan hjælpe alle, men alle kan hjælpe nogen”, fortæller Mikkel Johansen om virksomhedens filosofi.

Mikkel Johansen fortæller, at Smarteyes desuden støtter op omkring Aalborg Pride, som var en gigantisk succes i 2016.

Det er heller ikke første gang, at man hjælper Kirkens Korshær.

Smarteyes’ Aalborg-afdeling har tidligere haft en dag, hvor butikken på Boulevarden blev lukket for kunder, og hjemløse og socialt udsatte fra Kirkens Korshærs varmestuer blev inviteret ind i butikken og fik hjælp fra personalet til at få tjekket deres syn og få udvalgt en brille, der passede lige præcis til dem.

”Det gør, at vi har et stolt personale, som føler, de er med til at gøre en forskel. Vi føler, at vi kan være med til at gøre en forskel for nogen i byen,” fortæller Mikkel.

Lige det med at gøre en forskel er vigtigt for Smarteyes. Også når det gælder kunderne. I år vandt Aalborg-teamet for årets Wow-oplevelse internt i koncernen.

Hos Smarteyes arbejder man rigtig meget med kundetilfredshed. Personalet forsøger at overstige kundernes forventninger, så de går fra butikken med en positiv oplevelse og tænker ”wow”.

Smarteyes

Det har desuden også resulteret i, at 98% af kunderne vil anbefale Smarteyes til andre, da de selv har været tilfredse med behandlingen.

”Kunderne er vores gæster, og det er lige så meget også folk, vi stifter personlige relationer til. Nogle gange kommer folk ind bare for at sige hej, få en kop kaffe og se vores nyeste kollektioner. Kunderne skal føle sig tilpas i butikkerne og i vores selskab,” fortæller butikschefen.

Smarteyes-butikkerne har i den grad været et fint pust i en ellers traditionsbåret branche, og butikkerne passer godt til den rivende udvikling, Aalborg i forvejen er i.

Smarteyes ønsker at tilbyde sine kunder gode priser, men fokus skal fjernes fra de største rabatter, hvis det står til Mikkel Johansen.

”Det har altid handlet meget om pris i brilleverdenen frem for stil. Der har vi sat ind med det mål om, at det ikke behøver at være kedeligt at handle briller. For os sender man et statement med de briller, man bærer. De er med til at definere, hvordan man bliver opfattet,” lyder det fra Mikkel.

Man kører så med mere faste lave priser året rundt på de forskellige stel, som heller ikke bliver masseproduceret. Der kommer nye stel i butikken hver måned, og findes kun i et begrænset oplag.

Der er desuden frit valg på alle stel, så man ikke skal gå på kompromis med sin stil på grund af prisen.

Om det at drive en butikker i Aalborg, siger Mikkel Johansen;

”Nordjyder er klar på at gøre en god handel, men de vil ikke snydes. Så det kan være svært at have en vare til en god pris uden at blive mødt med en vis form for skepsis”, fortæller Mikkel og slutter med et grin.

Skønheds-aften i Smarteyes-butikken

I sidste uge afholdt MigogAalborg.dk et skønhedsevent med Smarteyes-butikken som venue. Det var en kæmpe succes med hurtigt udsolgt og 50 glade gæster, der fik en masse gode tips om skønhed, god stil og sunde vaner med på vejen.

Karma Sushi leverede superlækker mad, og nyåbnede We Feat kom forbi med smagsprøver på raw bars og andet godt.

Smarteyes Aalborg
Lækker Sushi fra Karma Sushi var en del af eventet

Make up-guruen Lasse Brogaard med 54.000 Instagram-følgere gennemgik den perfekte fest make-up udført på vores blogger Amanda Palm.

Vanekompagniet ved Malene Hein og Stine Lyngbo kom forbi og fortalte, hvordan man kan booste sin livsstil med varige vaner. At det ikke bare skal handle om slankekure, men hvordan man kan ændre livsvaner uden at livet i sig selv bliver surt.

Smarteyes Aalborg
Malene Hein og Stine Lyngbo fra Vanekompagniet

Mikkel Johansen fra Smarteyes lukkede den skønne aften med et godt indlæg om Smarteyes-konceptet og deres mål med at gøre en forskel.

Sjældent de er til salg: Nu kan du få dit eget byhus i midtbyen

Skrevet af: Christine Luca Hornemann
dit-hjem.dk, Peder Barkes Gade 36, 9000 Aalborg
dit-hjem.dk, Peder Barkes Gade 36, 9000 Aalborg

Der er efterhånden masser af boliger til salg i Aalborg, så det er om at finde dem, som virkelig skiller sig ud fra mængden.

Har du også forelsket dig i de små byhuse på de små gader med brosten inde i Aalborg, så er det nu, du skal slå til.

DIT HJEM har nu fået et af disse små hyggelige huse til salg på Peder Barks Gade.

Bo småt og godt

Den hyggelige gade er en af Aalborgs mest unikke gader med stemningsfyldte og charmerende byhuse, som sjældent ses udbudt til salg.

Det stemningsfyldte byhus er 65 kvadratmeter, som er veldisponeret ud på to plan.

Her er en entré, stue, spisestue, køkken, badeværelse, og soveværelse.

dit-hjem.dk, Peder Barkes Gade 36, 9000 Aalborg
dit-hjem.dk, Peder Barkes Gade 36, 9000 Aalborg

Pragtfuld solgård

Hyggen fortsætter ude i den lille sydvest vendte solgård, hvor solen kan nydes på de varme sommerdage.

Her er der også plads til et fire personers havesæt, blomsterkrukker og en grill.

dit-hjem.dk, Peder Barkes Gade 36, 9000 Aalborg

Det skønne lille byhus er blevet udbudt til 2.399.000 kroner, og du kan læse mere og se flere billeder her.

Prøv Aalborgs nye søgeportal på ejer- og lejebolig

MigogAalborg Bolig har lanceret Boligswipe som er en ny og meget lettere måde at søge boliger på. Find de boliger der matcher dig inden for location og søgekrav – og nærstuder så de rigtige

Følg vores nye boligmedie MigogAalborg Bolig her – alt med ejendomme og de fedeste boliger i Aalborg

INFO:

På MigogAalborg Bolig skriver vi om de spændende boliger i Aalborg og omegn, som skiller sig ud på den ene eller anden måde. Vores artikler er ikke sponsoreret, medmindre det står tydeligt markeret.

Er du ejendomsmægler eller har en bolig til salg og mener MigogAalborg Bolig bør omtale en bolig eller projekt, så skriv til christine@migogaalborg.dk eller direkte på vores Facebook.

Napa fylder et år i weekenden: Fejrer det med stort fødselsdagsevent

Skrevet af: Stine Kjølby Christensen
Indehaver af Napa, Mette og restaurantchef Signe
Indehaver af Napa, Mette og restaurantchef Signe

Aalborgs mange caféer og restauranter har det seneste år været igennem en kæmpe opblomstring.

Det er ikke længere nok at kunne servere en klassisk burger, en varm kop kaffe eller en  pastasalat. Aalborgenserne stiller krav til deres caféoplevelse, og det kan både ses og mærkes i den måde, stederne – på trods af deres mange års erfaring – gradvist udvikler sig, og indordner sig markedet.

Men på trods af de mange valgmuligheder, når det kommer til spisesteder i byen, så er der stadig plads til nye børn i klassen.

Det beviser NAPA Lounge i Vesterå, der om ganske få dage kan fejre sin 1 års fødselsdag.

Oplev NAPA til Åbent Hus

Den fejrer de på lørdag fra kl. 13-17 med Åbent Hus for alle interesserede, som blandt andet kan se frem til at møde (og ikke mindst smage på) NAPA’s egne leverandører inden for både vin, øl og mad – imens man nyder tonerne fra det jazzband, der også gæster de lækre lokaler på dagen.

Derudover vil der blive serveret forskellige former for fødselsdagslækkerier i form af kanapéer, signaturcocktails, kaffe og kage – og mulighed for at se nærmere på de mødefaciliteter, som NAPA tilbyder på deres førstesal.

“Aalborg har taget rigtig godt imod os, og vi har fået ros til op over skyerne. Derfor vil vi gerne indbyde vores stamgæster såvel som dem, der stadig har til gode at se, hvad huset kan byde på, til en uformel fejring i vores lokaler.” fortæller Mette Jensen, som står bag NAPA.

Læs mere om dagen her.

Endnu skarpere koncept

Caféen i Vesterå åbnede med et brag sidste år og havde store visioner om at blive et hipt sted med kombineret café- og vinbar. Siden har målsætningerne ændret sig – men kun mod at blive endnu skarpere.

“Vores fokus skal stadig være på vores vin, og vi vil gerne kunne give folk en anderledes vinoplevelse, end de kan få andre steder i byen.

Napas indehaver Mette (tv) og restaurantchef Signe

Vi serverer næsten alle vores vine på glas, og fremover vil vi også fokusere på at implementere dem meget mere i vores madretter.” forklarer Mette, og løfter også sløret for, at der også snart vil ske en masse spændende på både mad- og eventfronten.

“De kommende måneder byder på en masse spændende tiltag for NAPA, og vi håber at kunne blive sådan et sted, hvor man gerne vil sidde og hygge sig i mange timer. Det skal være intimt, hyggeligt og med tid til at kræse for den enkelte gæst – uden at det bliver fisefornemt.

Med hensyn til maden, så vil vi gerne strække os mere mod det amerikanske med social dining og forskellige småretter, der kan gå ind og bakke vinene endnu mere op, end vores menukort gør nu.”

 

 

Mange spændende arrangementer i vente

Desuden kan aalborgenserne også godt begynde at glæde sig til efteråret, hvor NAPA på deres 1. sal disker op med den ene spændende smagning efter den anden.

“Vores smagninger bliver planlagt under forskellige temaer; og foruden muligheden for at købe de forskellige flasker med hjem til attraktive priser, så kan vi også tilbyde nogle helt særlige smagsoplevelser, der virkelig kan udvide horisonten.

Vi har allerede en amerikansk vinsmagning i kalenderen, måske en eksklusiv champagnesmagning i december, og generelt flere unikke arrangementer, som vi glæder os meget til at præsentere for Aalborg.” slutter Mette.

WeDoBurgers-kæden solgt: Fortsætter kun med et sted i Aalborg

Skrevet af: Michael Qureshi

Der var fart på burgerkæden WeDoBurgers, da den indtog Århus, Aalborg, Esbjerg og København.

I Aalborg åbnede man endda den første rigtige restaurant med flere siddepladser, og som skulle fungere som kædens Flagship Store.

Desværre går tingene ikke altid, som man drømmer om. Planerne om at være en landsdækkende burgerkæde kunne ikke realiseres, og nu har de oprindelige stiftere solgt den videre.

Det var barnestjernen Danny Kool og partner Christoffer No, der startede WeDoBurgers sammen med Aalborg-investoren Henrik Klindt Petersen.

Ny ejer er fundet

Nu er WeDoBurgers solgt videre til århusianske Akram Palani. Til det siger Danny Kool med det borgerlige navn Daniel Sørensen til MigogAalborg;

“Vi har i noget tid søgt efter den rigtige person til at drive WeDoBurgers videre. Den person har vi fundet i Akram. Han virker til at brænde for WeDoBurgers, så det glæder os, at han er den nye ejer,” fortæller Daniel.

Kun Borgergade fortsætter

Ejerskiftet får den konsekvens, at kun en af de to Aalborg-steder lever videre. Den anden lukkes ned.

“Jeg har altid haft et godt øje til WeDoBurgers og deres burgere, som jeg smagte første gang for et par år siden! Jeg synes, at deres burgere og fritter altid har skilt sig ud fra mængden.

Derfor var jeg ikke i tvivl, da jeg blev spurgt, om jeg ville overtage. Jeg kommer selv til at stå i køkkenet og sikre, at kvaliteten er den samme hver gang. Kvaliteten i produktet er for mig det vigtigst.

Derfor valgte jeg også kun at overtage butikken i Borgergade, da jeg ikke kan være to steder på en gang. Jeg har heldigvis overtaget det meste af deres tidligere fantastiske personale, så jeg og butikken er i gode hænder,” forklarer han til MigogAalborg.

Dermed gik WeDoBurgers fra fem steder i landets fire største byer til nu blot en enkelt i Aalborg.