Smarteyes vil skille sig ud i Aalborg: Vi vil gøre noget for byen

Skrevet af: Michael Qureshi

Kunne det virkelig passe? Kvinder skiftede sko stort set dagligt. De havde altid mange par at vælge imellem. Det handlede om god stil. Men brillerne var de samme. 365 dage om året.

Først når de gik i stykker, så skulle de udskiftes. Det var sådan, ideen til Smarteyes blev født. Den svenske stifter ønskede at udfordre det faktum, at briller var lige så meget stil og mode som sko eller tøj.

I dag 13 år senere har Smarteyes butikker i hele Sverige. I Danmark er der 15 Smarteyes-shops. Heraf to i Aalborg. Man er også tilstede i Tyskland, og virksomheden har i dag en omsætning på et trecifret millionbeløb.

Ideen og tanken blev eksekveret perfekt. Smarteyes repræsenterer i dag den moderne optiker, hvor det ikke blot er brillerne der er i fokus. Det handler om branding og storytelling.

Kunden skal have en helhedsoplevelse, når han eller hun forlader en Smarteyes-butik.

Smarteyes
Smarteyes

Man fornemmer den her ideologi bliver efterlevet i praksis, når man er i selskab med Mikkel Johansen. Han er butikschef for Smarteyes-butikkerne i Aalborg. En på Boulevarden og en i Aalborg Storcenter.

Smarteyes forsøger at adskille sig fra andre brillebutikker. Virksomheden har også gjort en dyd ud af at være med til at gøre en forskel for de svageste i samfundet, og dem der har brug for hjælp.

Man har eksempelvis valgt, at man i december måned frem til juleaften ubeskåret donerer al omsætning fra synsprøver i Danmark til hjælpeorganisationen Kirkens Korshær.



Under mottoet ”Ingen kan hjælpe alle, men alle kan hjælpe nogen” støtter brillekæden Kirkens Korshærs arbejde med blandt andet at give hjemløse mad i maven, varme i fødderne og en opmuntrende snak over en kop kaffe.

En fantastisk gestus der underbygger, at Smarteyes ønsker at gøre en forskel for hjemløse og udsatte i eksempelvis Aalborg, hvor de har to butikker.

Smarteyes har desuden en brille-kollektion, som støtter The Non-Violence Project i Danmark.

Smarteyes Aalborg
Butikschef i de to Aalborg-butikker Mikkel Johansen

Projektet i Danmark forsøger gennem uddannelse at forebygge voldelige konflikter. For hver solgte brille i kollektionen støtter Smarteyes projektet med 5€.

”Smarteyes er bygget op på værdier i stedet for regler. Vores tre værdier er: vi viser omtanke, vi gør det enkelt, og vi tror på forandring. Vores motto er: Ingen kan hjælpe alle, men alle kan hjælpe nogen”, fortæller Mikkel Johansen om virksomhedens filosofi.

Mikkel Johansen fortæller, at Smarteyes desuden støtter op omkring Aalborg Pride, som var en gigantisk succes i 2016.

Det er heller ikke første gang, at man hjælper Kirkens Korshær.

Smarteyes’ Aalborg-afdeling har tidligere haft en dag, hvor butikken på Boulevarden blev lukket for kunder, og hjemløse og socialt udsatte fra Kirkens Korshærs varmestuer blev inviteret ind i butikken og fik hjælp fra personalet til at få tjekket deres syn og få udvalgt en brille, der passede lige præcis til dem.

”Det gør, at vi har et stolt personale, som føler, de er med til at gøre en forskel. Vi føler, at vi kan være med til at gøre en forskel for nogen i byen,” fortæller Mikkel.

Lige det med at gøre en forskel er vigtigt for Smarteyes. Også når det gælder kunderne. I år vandt Aalborg-teamet for årets Wow-oplevelse internt i koncernen.

Hos Smarteyes arbejder man rigtig meget med kundetilfredshed. Personalet forsøger at overstige kundernes forventninger, så de går fra butikken med en positiv oplevelse og tænker ”wow”.

Smarteyes

Det har desuden også resulteret i, at 98% af kunderne vil anbefale Smarteyes til andre, da de selv har været tilfredse med behandlingen.

”Kunderne er vores gæster, og det er lige så meget også folk, vi stifter personlige relationer til. Nogle gange kommer folk ind bare for at sige hej, få en kop kaffe og se vores nyeste kollektioner. Kunderne skal føle sig tilpas i butikkerne og i vores selskab,” fortæller butikschefen.

Smarteyes-butikkerne har i den grad været et fint pust i en ellers traditionsbåret branche, og butikkerne passer godt til den rivende udvikling, Aalborg i forvejen er i.

Smarteyes ønsker at tilbyde sine kunder gode priser, men fokus skal fjernes fra de største rabatter, hvis det står til Mikkel Johansen.

”Det har altid handlet meget om pris i brilleverdenen frem for stil. Der har vi sat ind med det mål om, at det ikke behøver at være kedeligt at handle briller. For os sender man et statement med de briller, man bærer. De er med til at definere, hvordan man bliver opfattet,” lyder det fra Mikkel.

Man kører så med mere faste lave priser året rundt på de forskellige stel, som heller ikke bliver masseproduceret. Der kommer nye stel i butikken hver måned, og findes kun i et begrænset oplag.

Der er desuden frit valg på alle stel, så man ikke skal gå på kompromis med sin stil på grund af prisen.

Om det at drive en butikker i Aalborg, siger Mikkel Johansen;

”Nordjyder er klar på at gøre en god handel, men de vil ikke snydes. Så det kan være svært at have en vare til en god pris uden at blive mødt med en vis form for skepsis”, fortæller Mikkel og slutter med et grin.

Skønheds-aften i Smarteyes-butikken

I sidste uge afholdt MigogAalborg.dk et skønhedsevent med Smarteyes-butikken som venue. Det var en kæmpe succes med hurtigt udsolgt og 50 glade gæster, der fik en masse gode tips om skønhed, god stil og sunde vaner med på vejen.

Karma Sushi leverede superlækker mad, og nyåbnede We Feat kom forbi med smagsprøver på raw bars og andet godt.

Smarteyes Aalborg
Lækker Sushi fra Karma Sushi var en del af eventet

Make up-guruen Lasse Brogaard med 54.000 Instagram-følgere gennemgik den perfekte fest make-up udført på vores blogger Amanda Palm.

Vanekompagniet ved Malene Hein og Stine Lyngbo kom forbi og fortalte, hvordan man kan booste sin livsstil med varige vaner. At det ikke bare skal handle om slankekure, men hvordan man kan ændre livsvaner uden at livet i sig selv bliver surt.

Smarteyes Aalborg
Malene Hein og Stine Lyngbo fra Vanekompagniet

Mikkel Johansen fra Smarteyes lukkede den skønne aften med et godt indlæg om Smarteyes-konceptet og deres mål med at gøre en forskel.

Kæmpe kæde flytter ind: 5000 kvm bowling- og oplevelsescenter åbner i Aalborg

Skrevet af: Redaktionen

Den store Metro-bygning i City Syd har efterhånden stået tom længe.

I juni måned overgik bygningen til investerings- og ejendomsfirmaet Hanssens, der ville renovere den 10.000 kvm. store bygning med henblik på at skabe et oplevelsescenter.

Nu er det omsider meldt ud, hvad den store metrobygning skal bruges til i fremtiden.

Danmarks største kæde rykker ind

Danmarks største kæde af bowling- og underholdningscentre, Bowl’n’Fun, huserer allerede i 15 byer på Fyn, i Jylland og på Sjælland – men i slutningen af 2019 kan vi altså også se frem til at byde dem velkommen i Nordjyllands hovedstad.

Her kan aalborgenserne glæde sig til hele 5.000 kvm. fyldt til randen med restauranten The Grill, bowling, legeland, laserbane, escaperoom, minigolf, virtual-reality univers og meget mere.

The Grill står kokkene klar ved den åbne grill i restauranten og tilbereder mad over åben ild.

The Grill tilbyder både aften- og brunchbuffeter, og centeret kan også bookes i forbindelse med bowling og spisning til eksempelvis børnefødselsdage, møder, konferencer, julefrokoster eller andre festlige lejligheder.

Du kan læse mere om åbningen i Aalborg her.

Lopper, opera og musikfestival: Her er din weekend i Aalborg

Skrevet af: Simone Vestergaard
Foto: Stine Kjølby Christensen
Foto: Stine Kjølby Christensen

Weekenden byder på en god blanding af både opera, stand up, musikfestival og familieværksted.

Derudover afholdes Nordjyllands største kræmmer- og loppemarked for ottende år i træk.

Traditionen tro sker det i Gigantium, og det er både lørdag og søndag fra klokken 10-16.

Men denne gang har arrangementet overgået sig selv.

Markedet er nemlig udvidet med 100 stande, og dermed kommer man op på hele 300 stande, som tilbyder unikke antikviteter, flotte loppefund, lækkert genbrug og en masse kræmmervarer.

Du kan læse mere om loppemarkedet her.

En musikfestival med mange år på bagen

Nordens største musikfestival for de unge finder sted lørdag og søndag i Nordkraft.

Omkring 180 bands fra ungdomsklubber, fritidsklubber og ungdomsskoler i hele Norden spiller på de i alt seks scener, som er placeret rundt omkring i Nordkraft.

Her kan man opleve alt fra hip hop til metal og popmusik.

Festivalen har faktisk været afholdt i Aalborg siden 1983, og løber i år af stablen for 36. år i træk.

Du kan læse mere om festivalen her.

Musik

18/1 Ungdomsringens Musikfestival 2019, Nordkraft kl. 19 (d. 18-19. jan.)
18/1 Scorpions Tribute, på Café Frederiksberg kl. 20
18/1 Groovebox på 100Fryd kl. 21
19/1 Tuba tryllerier, urfremførelse og operakvartetter, Musikkens Hus kl. 14

Events

18/1 Vinsmagning på en anderledes måde med tre retter lækker mad, hos Vin & Vin kl. 18.45
18/1 La Bohéme, AKKC kl. 20
19/1 Anden Bringer Ud, AKKC kl. 19 og kl. 21.30 (UDSOLGT)
19/1 Loppemarked i Gigantium kl. 10 (19.-20. jan.)
19/1 TeeShoppen åbner butik i Danmarksgade kl. 10
19/1 Kunsten for begyndere, på Kunsten kl. 11
20/1 Søndagstur på Kunsten kl. 14
20/1 Aalborg Vikings – Viby IF, kl. 15
20/1 Sunday Movie: The Heart is Deceitful above all things, på 1000Fryd kl. 20

Opsætninger

19/1 Format 4: ”Me Too, Nora!”, på Aalborg Teater kl. 19.30
19/1 ATT Dialog: Grænseløshed, på Aalborg Teater kl. 10.30
19/1 Hvordan Slipper Vi Af Med De Andre, Det Hem’lige Teater kl. 19.30

For børnefamilierne

18/1 Familieaften i Svømmeland Nørresundby kl. 17
19/1 Kom med til forpremiere på: ”Sådan træner du din drage 3”, Nordisk Film Biografer kl. 11.30
20/1 Sjov Søndagslegeland i DGI Huset Nordkraft kl. 12
20/1 Familieværksted – kreativitet for hele familien, på Kunsten kl. 11

Er du sulten?

Morgenmad, frokost eller aftensmad? Få inspiration til hvor i kan spise i Aalborg i MigogAalborgs spiseguide. I spiseguiden finder du blandt andet nøje udvalgte restauranter, caféer, take-away steder der ligger i Aalborg. Tjek det ud lige her.

Du kan hente spiseguiden ned på din telefon, så du altid har den lige ved hånden. Og den er helt gratis for dig at bruge.

Åbn din browser (Safari) -> gå ind på https://migogaalborg.dk/spiseguide/ -> Tryk på det midterste ikon i menulinjen i bunden -> Føj til hjemmeskærm

OG voilá! Så har I altid et stort overblik lige ved hånden, når der skal besluttes hvor I skal spise. 

Husk også at hente MigogAalborgs app, Eventmap, som samler alle begivenheder i Aalborg.

Download af app’en er gratis og ganske simpel:

Åbn din browser (Safari/Chrome) -> gå ind på eventmap.dk -> Følg guiden på skærmen – 10 sekunder senere har du EventMap på din telefon.

Første weekend i februar: Kæmpe fest foran Musikkens Hus for alle

Skrevet af: Emil Kjær Jørgensen
Der var også mange mennesker samlet på Musikkens Plads til hyldestkoncert for Kim Larsen
Der var også mange mennesker samlet på Musikkens Plads til hyldestkoncert for Kim Larsen

Når Musikkens Hus den 2. februar danner rammen om årets Danmarks Indsamling, bliver det med Mads Steffensen, Tine Gøtzsche og Sofie Østergaard som værter.

Aftenens overordnede mål er, traditionen tro, at samle ind til de mennesker, der har brug for det – og i år er det pigerne i verdens fattigste lande, der er i fokus.

Dagen kommer til at byde på det ene højdepunkt efter det andet, og hele Aalborg er blandt andet blevet inviteret med til en kæmpe lysparade, hvor man håber på op mod 30.000 deltagere.

Paraden starter på Nørresundby Torv og bevæger sig over Limfjordsbroen og langs havnen for at ende på Musikkens Plads med en storslået fællessang. Det kan du læse mere om her.

Folkefest på Musikkens Plads

Men lysparaden er bestemt ikke eneste højdepunkt denne dag.

Fra kl. 19 og frem til midnat vil der være fest på Musikkens Plads, foran Musikkens Hus med masser af forskellige aktiviteter, hvor der blandt andet vil være musik, dans, ild-show, børneområde, konkurrencer, mulighed for at lave din egen isskulptur samt mulighed for at købe streetfood og varme drikke.

Det skriver Musikkens Hus på Facebook.

På pladsen vil man kunne overvære, når ”Team Vild Med Dans”, ”Team Sussi & Leo” og ”Team Bedrag” dyster i Rickshaw-rally.

Man vil også kunne møde samtlige deltagere fra den seneste omgang af Bagedysten, som uddeler lækre smagsprøver, og i dagens anledning, ikke kæmper mod hinanden, men i stedet sammen skal løse én af aftenens mange underholdende udfordringer.

Burhan G, Søs Fenger og Oh Land på scenen

Danmarks største YouTube’ere: Rasmus Brohave, Kristine Sloth og Julia Sofia skal også arbejde sammen, og løse en opgave på tid.

Derudover vil man på den store udendørs tv-skærm blandt andre kunne se og opleve: Søs Fenger, Burhan G og Oh Land, når de indtager scenen i Musikkens Hus.

Lige som man vil kunne opleve callcentret samt interviews og konkurrencer med en række kendte danskere.

Flere informationer om arrangementet vil løbende blive meldt ud på Musikkens Hus Facebookside.

Hvad: Folkefest (i forbindelse med Danmarksindsamlingen)
Hvor: Musikkens Plads ved Musikkens Hus
Hvornår: Lørdag den 2. februar fra kl. 19