Smarteyes vil skille sig ud i Aalborg: Vi vil gøre noget for byen

Skrevet af: Michael Qureshi

Kunne det virkelig passe? Kvinder skiftede sko stort set dagligt. De havde altid mange par at vælge imellem. Det handlede om god stil. Men brillerne var de samme. 365 dage om året.

Først når de gik i stykker, så skulle de udskiftes. Det var sådan, ideen til Smarteyes blev født. Den svenske stifter ønskede at udfordre det faktum, at briller var lige så meget stil og mode som sko eller tøj.

I dag 13 år senere har Smarteyes butikker i hele Sverige. I Danmark er der 15 Smarteyes-shops. Heraf to i Aalborg. Man er også tilstede i Tyskland, og virksomheden har i dag en omsætning på et trecifret millionbeløb.

Ideen og tanken blev eksekveret perfekt. Smarteyes repræsenterer i dag den moderne optiker, hvor det ikke blot er brillerne der er i fokus. Det handler om branding og storytelling.

Kunden skal have en helhedsoplevelse, når han eller hun forlader en Smarteyes-butik.

Smarteyes
Smarteyes

Man fornemmer den her ideologi bliver efterlevet i praksis, når man er i selskab med Mikkel Johansen. Han er butikschef for Smarteyes-butikkerne i Aalborg. En på Boulevarden og en i Aalborg Storcenter.

Smarteyes forsøger at adskille sig fra andre brillebutikker. Virksomheden har også gjort en dyd ud af at være med til at gøre en forskel for de svageste i samfundet, og dem der har brug for hjælp.

Man har eksempelvis valgt, at man i december måned frem til juleaften ubeskåret donerer al omsætning fra synsprøver i Danmark til hjælpeorganisationen Kirkens Korshær.



Under mottoet ”Ingen kan hjælpe alle, men alle kan hjælpe nogen” støtter brillekæden Kirkens Korshærs arbejde med blandt andet at give hjemløse mad i maven, varme i fødderne og en opmuntrende snak over en kop kaffe.

En fantastisk gestus der underbygger, at Smarteyes ønsker at gøre en forskel for hjemløse og udsatte i eksempelvis Aalborg, hvor de har to butikker.

Smarteyes har desuden en brille-kollektion, som støtter The Non-Violence Project i Danmark.

Smarteyes Aalborg
Butikschef i de to Aalborg-butikker Mikkel Johansen

Projektet i Danmark forsøger gennem uddannelse at forebygge voldelige konflikter. For hver solgte brille i kollektionen støtter Smarteyes projektet med 5€.

”Smarteyes er bygget op på værdier i stedet for regler. Vores tre værdier er: vi viser omtanke, vi gør det enkelt, og vi tror på forandring. Vores motto er: Ingen kan hjælpe alle, men alle kan hjælpe nogen”, fortæller Mikkel Johansen om virksomhedens filosofi.

Mikkel Johansen fortæller, at Smarteyes desuden støtter op omkring Aalborg Pride, som var en gigantisk succes i 2016.

Det er heller ikke første gang, at man hjælper Kirkens Korshær.

Smarteyes’ Aalborg-afdeling har tidligere haft en dag, hvor butikken på Boulevarden blev lukket for kunder, og hjemløse og socialt udsatte fra Kirkens Korshærs varmestuer blev inviteret ind i butikken og fik hjælp fra personalet til at få tjekket deres syn og få udvalgt en brille, der passede lige præcis til dem.

”Det gør, at vi har et stolt personale, som føler, de er med til at gøre en forskel. Vi føler, at vi kan være med til at gøre en forskel for nogen i byen,” fortæller Mikkel.

Lige det med at gøre en forskel er vigtigt for Smarteyes. Også når det gælder kunderne. I år vandt Aalborg-teamet for årets Wow-oplevelse internt i koncernen.

Hos Smarteyes arbejder man rigtig meget med kundetilfredshed. Personalet forsøger at overstige kundernes forventninger, så de går fra butikken med en positiv oplevelse og tænker ”wow”.

Smarteyes

Det har desuden også resulteret i, at 98% af kunderne vil anbefale Smarteyes til andre, da de selv har været tilfredse med behandlingen.

”Kunderne er vores gæster, og det er lige så meget også folk, vi stifter personlige relationer til. Nogle gange kommer folk ind bare for at sige hej, få en kop kaffe og se vores nyeste kollektioner. Kunderne skal føle sig tilpas i butikkerne og i vores selskab,” fortæller butikschefen.

Smarteyes-butikkerne har i den grad været et fint pust i en ellers traditionsbåret branche, og butikkerne passer godt til den rivende udvikling, Aalborg i forvejen er i.

Smarteyes ønsker at tilbyde sine kunder gode priser, men fokus skal fjernes fra de største rabatter, hvis det står til Mikkel Johansen.

”Det har altid handlet meget om pris i brilleverdenen frem for stil. Der har vi sat ind med det mål om, at det ikke behøver at være kedeligt at handle briller. For os sender man et statement med de briller, man bærer. De er med til at definere, hvordan man bliver opfattet,” lyder det fra Mikkel.

Man kører så med mere faste lave priser året rundt på de forskellige stel, som heller ikke bliver masseproduceret. Der kommer nye stel i butikken hver måned, og findes kun i et begrænset oplag.

Der er desuden frit valg på alle stel, så man ikke skal gå på kompromis med sin stil på grund af prisen.

Om det at drive en butikker i Aalborg, siger Mikkel Johansen;

”Nordjyder er klar på at gøre en god handel, men de vil ikke snydes. Så det kan være svært at have en vare til en god pris uden at blive mødt med en vis form for skepsis”, fortæller Mikkel og slutter med et grin.

Skønheds-aften i Smarteyes-butikken

I sidste uge afholdt MigogAalborg.dk et skønhedsevent med Smarteyes-butikken som venue. Det var en kæmpe succes med hurtigt udsolgt og 50 glade gæster, der fik en masse gode tips om skønhed, god stil og sunde vaner med på vejen.

Karma Sushi leverede superlækker mad, og nyåbnede We Feat kom forbi med smagsprøver på raw bars og andet godt.

Smarteyes Aalborg
Lækker Sushi fra Karma Sushi var en del af eventet

Make up-guruen Lasse Brogaard med 54.000 Instagram-følgere gennemgik den perfekte fest make-up udført på vores blogger Amanda Palm.

Vanekompagniet ved Malene Hein og Stine Lyngbo kom forbi og fortalte, hvordan man kan booste sin livsstil med varige vaner. At det ikke bare skal handle om slankekure, men hvordan man kan ændre livsvaner uden at livet i sig selv bliver surt.

Smarteyes Aalborg
Malene Hein og Stine Lyngbo fra Vanekompagniet

Mikkel Johansen fra Smarteyes lukkede den skønne aften med et godt indlæg om Smarteyes-konceptet og deres mål med at gøre en forskel.

Er slet ikke til at kende: Eternitten er Aalborgs nye attraktive område

Skrevet af: Christine Luca Hornemann

Eternitten har været rigtig meget i fokus det seneste år med bydelens eksplosive udvikling.

På få år har det store areal tæt på Aalborgs midtby gennemgået en opløftende udvikling og fået sig en bemærkelsesværdig forandring.

Fra et gråt industriområde, med den store eternitfabrik som omdrejningspunkt, til et smukt og farverigt byområde med alt i hverdagens fornødenheder.

Kort sagt, så er Eternitten blevet et bydelskvarter, der rummer kultur, diversitet, hjem og en bydel for alle.

Flere af de historiske bygninger på grunden er blevet omdannet til lejligheder, som Gavlhusene og Kedelhuset.

Eternitten rummer en masse ejerlejligheder, lejeboliger, smukke kunstneriske gavlmalerier, supermarkeder bygninger med sportsbaner på toppen og langt mere – alt sammen medvirkende til, at Eternitten er blevet en særdeles populær bydel.

Spørgsmålet er så hvorfor?

Det har MigogAalborg Bolig spurgt ProDomus’ direktør, Britta Jespergaard, om:

“Eternitten er en oase midt i byen.

Det er et område med masser af attraktive lejligheder i bynært miljø, kulmineret med grønne områder.

Bydelen er udviklet med respekt for det gamle Eternitten. Det har ramt helt plet,” fortæller Britta Jespergaard fra ProDomus, og fortsætter:

“Eternitten er en fantastisk oase midt i byen.

Det er et område med masser af attraktive lejligheder i bynært miljø, kulmineret med grønne områder som netop nu fornemmes i takt med, at byggerierne står færdige.

Bydelen er udviklet med respekt for det gamle Eternitten.

Det har ramt helt plet – den gamle eternitfabrik er jo en del af Aalborgs DNA og ikke mindst aalborgensernes identitet” fortæller Britta Jespergaard.

Mange mennesker er allerede flyttet ind på Eternitten i de nybyggerier, der er skudt op de sidste par år.

Men der er særdeles en ting, der får Eternitten til udmærke sig over andre nybyggerier i Aalborg.

Som bilejende beboer i lejlighed i Aalborg kan det være svært at finde en bolig med gode parkeringsmuligheder, og det bliver der brudt med på Eternitten.

“Der er lavet supergode parkeringsløsninger til stort set alle lejligheder i området.

Til nogle tilhører parkeringen lejligheden, hvor der andre steder er mulighed for at leje en.

Det er en helt perfekt løsning for beboerne med biler. Bilen kan holde i nærheden af, hvor man har sin lejlighed. I et miljø hvor der er trygt, godt og rart midt i byen,” fortæller Britta Jespergaard.

Udover de lækre bolig- og parkeringsfaciliteter, så er der flere opholdssteder omkring boligblokkene, der rummer grønne og rekreative områder.

Ved Kildevældet ligger oplevelsestrappen op til Vandværksparken, der giver dig en af Aalborgs bedste udsigter udover byen.

Foto: Christine, MigogAalborg

“Man kan gå en tur på Eternitten, og opleve hvordan det allerede er lykkedes at implementere et lækkert og tiltrækkende miljø for udeliv for beboerne i de grønne områder mellem bygningerne,” fortæller Britta Jespersgaard.

Eternitten er blevet en lille by inde i byen med supermarkeder som Føtex, Netto, Fakta og for nyligt flyttede Victors Madhus også ind på grunden.

Ruller igen på fredag: 15 km på rulleskøjter i Aalborgs gader

Skrevet af: Michael Qureshi

Det var en stor succes, da Friday Night Skate åbnede sæsonen tidligere på måneden.

Det hyggelige rulleskøjte-fællesskab har virkelig fået godt fat i aalborgenserne, og på fredag d. 24. maj rulles der igen.

Ruten på fredag går bl.a. igennem Kærby, Skalborg og Hasseris, og tempoet er så alle kan være med på den 15 km lange rute.

Det hele starter ved Jomfru Ane Parken ved Havnefronten, og så ruller man ellers i samlet flok afsted på ruten. Det er ganske gratis at deltage, og man møder bare op.

Der er en pause undervejs, hvor man får frugt og væske sponsoreret af Rema1000.

Helt særlig træning til nybegyndere

På fredag har man også et helt særligt tilbud til nybegyndere.

“Den 24. maj har du mulighed for at lære de mest basale teknikker.

Et hold af erfarne rulleskøjteløbere står klar til at hjælpe dig igang.

Dette sker på Aalborg havn foran Jomfru Ane Park fra kl 18 – Altså en time før Friday Night Skate starter.

Begyndertræningen er gratis, og kræver ingen forhåndstilmelding. Du skal blot møde op på skøjterne for at deltage,” skriver arrangørerne på Facebook.

Dermed sættes der virkelig en streg under, at Friday Night Skate er for alle.

Sidste år i løbet af den brandvarme sommer nåede man op på rigtig mange deltagere ved flere af arrangementerne.

Fem datoer er fastsat

Der er resten af året fem Friday Night Skate arrangementer.

Datoerne er følgende;

fredag den 24. maj
fredag den 14. juni
fredag den 2. august
fredag den 30. august
fredag den 20. september

De sidste 12-15 år har der blandt andet været Friday Night Skate i København, og der er årligt Friday Night Skates i flere store byer verden over bl.a. London, Paris og San Francisco.

I 2013 afholdte man den første Friday Night Skate her i Aalborg, og det er siden blevet en fast del af sommeren.

Hvad: Friday Night Skate
Hvornår: Fredag d. 24. maj kl. 19.00
Hvor: Start ved Jomfru Ane Parken ved siden af Fusion
Læs mere her

Sommeren er reddet: Bubble Waffles er vendt tilbage til Aalborg

Skrevet af: Stine Kjølby Christensen

I juli 2018 kunne vi her på MigogAalborg med glæde meddele, at den megapopulære Bubble Waffle havde meldt sin ankomst i byen.

Det var Pico Bello i Østerågade, der havde fået fingrene i den luftige og lækre isvaffel.

Desværre lukkede Pico Bello ned senere på året, hvilket også betød farvel til Bubble Waffle’s her i Aalborg.

… indtil nu.

Det er nemlig med boblende glæde, at vi nu kan afsløre, at en aalborgensisk café nu har taget vaflen til sig.

Et sted, der ellers specialiserer sig i den mere flade udgave.

Det er selvfølgelig Pandekagehuset, der holder til ved Aalborg Lystbådehavn, der fremover bliver Aalborgs (foreløbigt) eneste leverandør af den uimodståelige sommersnack.

Fra og med i dag.

“Jeg var i forvejen kunde ved Vaffelbilen, som kom og sagde, at han havde noget pissegodt til os,” fortæller Rasmus Winther Jørgensen, der er medejer af Pandekagehuset.

“Vi havde snakket om det mange gange – fx at få belgiske vafler, men vi har altså ikke så meget plads at arbejde på i forvejen.

Det endte dog med at lykkes ved at sætte nogle hylder på væggene, så der kunne blive plads til maskinen.”

Prisen på en Bubble Waffle bliver 69 kr. og inkluderer – foruden vaflen – to kugler valgfri is (16 valgmuligheder), softice, drys (9 valgmuligheder), guf, flødeskum og sauce (5 valgmuligheder).

Vaflen kan både bestilles to go og to stay. Bestiller man den to go bliver det i et paprør, der er tilpasset vaflens form, så den kan fungere som et kræmmerhus.

“Produktionstiden på selve vaflen bliver cirka to minutter, som jo så kan bruges på at udvælge hvilken is, man vil have i,” forklarer Rasmus, der altså ikke frygter en ekstra lang kø i det populære is-hus, når sæsonen for alvor kommer i gang.

“Det bliver så godt!”

Gennemført koncept med særlig opskrift

Bubble Waffle-konceptet kommer oprindeligt fra streetfood-miljøet i Hong Kong, hvor man i stedet for de søde sager, fylder vaflen med fødevarer som pølse og ost.

Siden blev vaflerne adopteret til USA, hvor man besluttede at gå all in på et fuldbyrdet sukkerchok.

I Danmark er det Vaffelbaronerne, der gennem et par år har været med til at brede budskabet om den insta-venlige vaffel. Dette er bl.a. sket via forskellige pop-ups i storbyerne.

Vaflerne i Pandekagehuset bliver også produceret på baggrund af deres opskrift, der er udviklet i samarbejde med en række gode ishuse fra hele landet med henblik på at lave den lækreste og sprødeste Bubble Waffle.

Pandekagehuset har dog valgt at pifte opskriften op med lidt appelsin, så den får en mere syrlig undertone.

Du kan bestille din Bubble Waffle fra og med i dag i hele Pandekagehusets åbningstid (kl. 11.00-21.00).