Små job med mening: FOKUS hjælper folk på kanten af arbejdsmarkedet

Skrevet af: Stine Kjølby Christensen

I en tid, hvor det næsten ikke kan gå hurtigt nok med at komme ud på arbejdsmarkedet, udvikle sig med lynets hast og skabe store resultater, er der samtidigt folk, der arbejder for, at alle får mulighed for at følge med.

Projektet Små job med mening har skabt stor succes med at få mennesker på kanten af arbejdsmarkedet ud i timelønnede jobs. Jobbet skaber værdi og øget selvværd hos den, der ansættes.

Men det er også en stor hjælp for virksomheden, som får løst konkrete opgaver, der måske ikke ligger øverst på medarbejdernes prioriteringsliste.

Små job med mening er kort sagt en win-win situation og en måde at involvere virksomheder i en social indsats. Bag indsatsen står job – og rekrutteringsbureauet JobFOKUS, Jobcenter Aalborg og Aalborg Kommunes erhvervsafdeling, Business Aalborg.

Selvom projektet har haft masser af medvind, ønsker kræfterne bag at øge kendskabsgraden hos Aalborgs lokale virksomheder.

En tirsdag aften med mening … og god mad

Derfor inviterede de en tirsdag aften til netværksmiddagen Måltid med mening. Virksomheder kunne tilmelde sig og blive klogere på, hvordan de kan gøre en social forskel, alt imens de fik serveret en treretters menu af KaffeFair.

Imens de tilmeldte kunne springe ombord i forretten, en lækker omgang blomkålsuppe fra KaffeFair, tog projektets tovholder Frida Tarp ordet. Hun er erhvervskonsulent inden for socialt ansvar hos Business Aalborg.

Frida fortalte om baggrunden for tiltaget, der primært bunder i, at vi i Aalborg har en høj ledighed, hvor knap 6000 mennesker har brug for en ekstra målrettet indsats.

“Små job med få timer giver virkelig god mening for mange, og vores statistikker viser også, at få timer ofte er vejen til flere. Derudover er man som virksomhed med til at give en afgørende arbejdsidentitet for dem, vi har med at gøre,” siger Frida.

“Da I hilste på hinanden i dag – hvor mange af jer svarede så på, hvor I arbejdede? Hvor mange af jer blev spurgt om, hvor mange timer I arbejdede der?”

Rummets hænder var blot med til at understrege Fridas pointe:

Det handler ikke om, hvor mange timer du arbejder – men om du gør det.

Overskud på bundlinjen

En af udfordringerne med Små job med mening er, ifølge Frida, at mange virksomheder tror de skal tælle til 37 timer for at have opgaver nok til en ny kollega. Det er ikke tilfældet her. Selv 5 eller 10 arbejdstimer om ugen kan gøre en positiv forskel for den kandidat, der får et job at stå op til.

Som en del af Små job med mening kan virksomhederne spare tid og administrativt bøvl med opstøve den rigtige kandidat, lave ansættelseskontrakt og løn.

Alt det gør JobFOKUS. Rekrutteringsteamet her sætter sig ind i virksomhedens behov, hjælper med at definere opgaven og matcher den rigtige kandidat til jobbet.

Derefter varetager JobFOKUS ansættelsesforholdet og sender hver måned en faktura på kandidatems arbejdstimer. Det skal være som nemt som muligt for virksomheden at tage socialt ansvar.

Flere virksomheder vælger gradvist at øge deres nye medarbejder i timetal, i takt med at opgaverne (og kemien) vokser.

I løbet af aftenen fik vi også mulighed for at høre oplæg fra de virksomheder, der allerede er en del af projektet.

De fortalte om deres erfaringer med “små job med mening”, og hvordan de kan komme lige netop din virksomhed til gode.

Blandt andre SushiMania, der til dagligt har et stort fokus på alle bæredygtighedens parametre.

Derfor passede det SushiMania perfekt, at kandidaten Bettina – der i mange år har lidt af angst – kunne finde glæde ved at varetage et rengøringsjob efter butikkens lukketid.

“For os er det en helt perfekt løsning. Vi er glade for vores sushi-piger, men de hader at gøre rent,” fortæller Nathalie Kühl, der er medindehaver af SushiMania.

“Det giver virkelig mening på bundlinjen, da Bettinas arbejdskraft også skaber et mentalt overskud i hele vores virksomhed.

Hendes eneste ønske var, at hun gerne vil være der uden for arbejdstid – og når først det var opfyldt, så fungerer hun jo ligesom alle andre og kan varetage et helt normalt job.”

Uanede muligheder for virksomheden

Det er ikke kun rengøringshjælp, som kandidaterne er villige til at springe ud i.

Kompetencespektret strækker sig bredt, og du kan som virksomhed finde en kandidat, der kan varetage opgaver inden for alt fra frokostservice, oprydning, administration til lagerarbejde.

Mange virksomheder har opgaver, de forsømmer i hverdagens travlhed. De kan måske udføres lige så godt eller bedre af en småjobber, der kan give sine nye kollegaer mere tid og overskud til de kerneopgaver, der er vigtige for dem.

Hvor mange timer, den enkelte skal være der, er op til virksomheden og kandidaten at finde frem til. Som virksomhed betaler du selvfølgelig kun for de timer, hvor småjobberen er tilstede.

Ved middagen blev vi selvfølgelig også præsenteret for en række af de kandidatprofiler, der i øjeblikket venter på, at det rette job dukker op.

Blandt andre 19-årige Emil, der grundet en lungesygdom, ikke er i stand til at varetage et 37-timers job – endnu.

Udover at arbejdspladsen skal være nogenlunde ren, så er han ikke kræsen med jobopgaver, for som han siger:

“Jeg gider jo ikke bare sidde derhjemme.”

Også Børge på 54 år håber på snart at komme ud på arbejdsmarkedet igen.

Børge har oprindeligt arbejdet inden for byggebranchen, hvilket gennem årene har sat sine spor i kroppen. Derfor er drømmen nu i stedet et praktisk job, hvor han samtidigt kan få lov at bruge hovedet.

Emil og Børge er blot to ud af mange, der hellere end gerne vil i arbejde – og ønskescenariet blev da også opfyldt, da flere i løbet af aftenen interesseret henvendte sig til dem.

Er du også en del af en virksomhed, der arbejder mod at øge sit sociale ansvar, kan du kontakte JobFOKUS her eller ring direkte til teamleder i JobFOKUS, Pia Royberg, pr@job-fokus.dk, tlf. 30 31 22 99.