Slår alle rekorder: AKKC leverer bedste regnskab nogensinde

Skrevet af: Emil Kjær Jørgensen
Foto: AKKC
Foto: AKKC

Med en rekordomsætning på 92 millioner kroner, et millionoverskud samt et besøgstal på 559.000 (505.000 i 2018) til 1815 (1493 i 2018) arrangementer kan direktør Nicolaj Holm præsentere bestyrelsen for det bedste år nogensinde i Aalborg Kongres & Kultur Center (AKKC).

Det skriver AKKC i en pressemeddelelse.

Omsætningen blev i 2019 10 millioner kroner bedre end 2018. En vækst alene i 2019 på hele 12,5 procent i en meget konkurrencepræget branche.

“Vi vækster på alle områder. Vi kommer ud af et år, hvor vi vækster med 27 procent på mødeområdet, hvor vi i forvejen er markedsledende.

Vi har aldrig haft et bedre år på messeområdet, og på kulturområdet har vi haft den ene udsolgte forestilling efter den anden – med Maroon 5 og Mariah Carey som kronen på værket. Det er svært ikke at være meget tilfreds med 2019, siger Nicolaj Holm, direktør i AKKC.

I 2019 skiftede AKKC logo, satte sig for alvor igennem som landets bæredygtige mødested, og de seneste par års strategiske tiltag begyndte for alvor at give resultater.

“AKKC er en sund forretning – men vi befinder os i en stærk konkurrencepræget branche, hvor alle konkurrenterne opjusterer. Det er vi meget opmærksomme på, at vi kommer til at kunne imødegå, og vi kommer bl.a. til at satse på, at gøre Møde-Danmark grønnere,” fortæller Nicolaj Holm.

Foto: Jan H. Pedersen

Store navne i løbet af 2019

På kulturområdet blev de store 2019-markører naturligvis de største navne med Maroon 5 og Mariah Carey. Begge store internationale stjerner, som AKKC trak til byen og som gav genlyd og gæster fra hele landet.

Anne, Sanne og Lis valgte at indlede deres store arena-genforeningstur i Aalborg i Gigantium. Wallmans on Tour spillede med succes for første gang i Aalborg, og på både musical og stand-up/comedyfronten markerede AKKC sig stærkt.

Publikum kvitterede og strømmede til og besøgstallet til kultur steg med ca. 16.000 til ca. 120.000.

Danmarks eneste internationalt certificerede bæredygtige eventsted

Siden oktober 2017 har Aalborg Kongres & Kultur Center (AKKC) været, og er stadig, Danmarks eneste internationalt (ISO 20122) certificerede bæredygtige eventsted.

Og en helt ny afdeling for Bæredygtigt Værtskab med Jan Kvistborg i spidsen, er i det kommende halvår klar til for alvor at lægge fra land med helt nye bæredygtige tiltag.

Her godt to år efter den bæredygtige certificering har AKKC for 2019 registret en vækst inden for møde- og konferenceområdet på 10,5 procent til 1.521 arrangementer med 155.445 gæster (122.374 i 2018).

“Væksten kommer ikke alene fra vores seriøse arbejde med bæredygtighed. Det er dog uomtvisteligt, at AKKC har skabt sig et grønt og positivt ry i mødebranchen, som vi stille og roligt begynder at se effekten af, og den vil efter, hvad vi kan se, kun tiltage i 2020,” siger en tilfreds grøn direktør, Nicolaj Holm.

“I 2019 cementerede vi vores rolle som Nordens Bæredygtige Mødested og Danmarks eneste kongrescenter med international certificering indenfor bæredygtighed. Og så har vi også med vores bæredygtige profil spillet en meget kraftig rolle i Aalborgs flotte femteplads på det internationale GDS-indeks.”

DanFish International blev igen en succes med stærke opkøbere, udstillere fra 40 lande, og 14.500 publikummer fra 50 lande.

Fiskerimessen har overhalet de europæiske konkurrenter og står med succesen fra 2019 helt uimodsagt som den stærkeste inden for sit felt. Messeafdelingens aktiviteter havde med 95.423 gæster en samlet fremgang fra 2018 på ca. 7.400 gæster.

Limited edition: Her kan du få den vildeste Nutella-snegl

Skrevet af: Emil Kjær Jørgensen

Hvis du skulle have glemt det, kan vi informere om, at det er Fars Dag på fredag, d. 5 juni.

Er du også træt af at give de obligatoriske bomuldsstrømper, noget udstyr til grillen eller en klassisk skjorte?

De fleste ved, at vejen til en mands hjerte går gennem maven, og på fredag har du for alvor mulighed for at tage kegler i hjemmet.

For Surdejsbageren har lavet et lille twist på bestselleren kanelsnegl, hvor den klassiske remonce er skiftet ud med det tætteste man kommer på flydende guld: Nutella.

Sneglen koster som sædvanligt en halv Vejgaard-dollar (25 kr.), og udover Nutella har den klassiske snegl fået selskab at ristede hasselnødder og knasende krokant.

Selvom sneglen først kan smages igen om en uge, lavede Henrik og Co en lille portion test-snegle, som bogstaveligt talt røg som varmt brød i dag.

Vi nåede lige at få fingrene i et enkelt eksemplar, og vi kan garantere en fantastisk oplevelse for alle, der elsker Nutella. Den skal helt bestemt nydes lun, hvor Nutella’en stadig er flydende.

Sådan får du fingrene i den

Nutella-sneglen kan i første omgang KUN (!) bestilles til afhentning Fars Dag (Grundlovsdag), og bestillingerne har allerede væltet ind efter, at Surdejsbageren lagde en lille teaser ud i går på Instagram.

“Der er jo store traditioner for at bestille og spise hveder til St. Bededag, så nu tester vi lige af om Fars dag skal have en ny tradition her i Aalborg,” fortæller ejer og surdejsbager Henrik Skougaard.

Men bare rolig. VI fortæller ikke nogen, hvis du bestiller en, to, tre eller fire dig til selv eller en anden du holder af.

Sneglene kan bestilles via Facebook, Instagram eller på mail info@surdejsbageren.dk

Vis din støtte til klubben: Nu kan du købe den helt særlige AaB-plakat

Skrevet af: Emil Kjær Jørgensen

På søndag spiller AaB den første betydende fodboldkamp siden starten af marts, når de skal på jagt efter tre point i Esbjerg.

Klubberne må endnu ikke have tilskuere på tribunen, og dermed må spillerne undvære den helt særlige stemning og ikke mindst den flotte visuelle kulisse af rød-hvide farver, som AaB’s fans altid leverer – både ude og hjemme.

Men selvom vi ikke har mulighed for at støtte spillerne på lægterne, er der heldigvis stablet en række tiltag på benene for støtte klubben i en svær tid.

AaB har startet projektet AaB er det hele værd, som i skrivende stund har indsamlet næsten 500.000 kr. og på kampdage opfordrer de desuden alle fans til at lade sit halstørklæde hænge ud ad vinduet som en symbolsk gestus.

Nu er vi her på MigogAalborg klar med endnu en mulighed for at vise AaB din støtte – både økonomisk og visuelt.

Støt AaB sammen med MigogAalborg

Mange nordjyder har allerede sikret sig Spot Byen plakaterne til at pryde hjemmet med ikoniske steder som eksempelvis Vestre Fjordpark, Tyren eller Aalborg Tårnet.

Spot Byen er et kreativt samarbejde udsprunget mellem MigogAalborg og Fotograferne Vesterbro, og det ligger i vores fælles DNA at være stolte af at bo i Aalborg.

Vi er også stolte af AaB; derfor skal klubben selvfølgelig også have sin helt egen plakat, som du allerede kan sikre dig her.

Prisen for plakaten starter fra 299 kr., og så støtter du samtidig med 20 kr. pr. solgt plakat til AaB. Derudover støtter vi CoolUnite Fonden med 6 % af overskuddet af alle solgte plakater.

På motivet har vi fundet plads til den ikoniske AaB-tyr, som står foran stadion, den helt særlige fan-mosaik, som viser AaB-logoet på fineste vis og ikke mindst det ikoniske stadion i baggrunden, hvorfra mange AaB-fans har masser af gode minder fra.

Plakaterne kommer i str. 50 x 70 og 70 x 100 og kan sendes eller afhentes hos Fotograferne Vesterbro.

Hvis du vil lure lidt på plakaterne, inden du køber, har du både mulighed for at se dem hos Fotograferne Vesterbro eller som noget helt nyt hos vores venner hos BoShop, som sælger både plakater og rammer i deres nye flotte butik på Østerågade 27.

Få farverige Aalborg ind i hjemmet

Udover de klassiske Spot Byen plakater i sort-hvid, har vi for nyligt sendt vores fotograf Kjetil Løjte ud i nattemørket i Aalborg, hvor han har skudt nogle helt fantastiske billeder af byen.

Vi kalder serien Dark Night, og i serien kan du bl.a få Musikkens Hus, Utzon Center, Kunsten med Aalborgtårnet i baggrunden, Budolfi Kirke med det ikoniske spir og Kulturbroen.

De plakater kan du sikre dig lige her.

Spot Byen tilbyder også løsninger til virksomheder, som ønsker at vise byen frem på bedste vis. Vi kan både tilbyde collager og akustikplader, som kan laves lige efter dit ønske. Send en mail til Jes for at høre nærmere.

Jubel i Fårup Sommerland: Åbner allerede i næste uge

Skrevet af: Emil Kjær Jørgensen
Fårupsommerland
Fårupsommerland

Fårup Sommerland skulle oprindeligt have åbnet for gæster d. 2. maj, men blev i første omgang udskudt pga. corona-virus – til d. 21. maj. Denne dato blev som bekendt udskudt igen.

13. maj skrev vi så, at åbningsdatoen endelig var officiel: 11. juni ville Fårup Sommerland åbne.

Men nu er der igen, igen nyt fra sommerlandet længst mod nord.

“Vi åbner allerede fredag d. 5. juni,” skriver Fårup Sommerland på Facebook.

Kl 14 i dag blev det meldt ud på et pressemøde fra Statsministeriet, at grænsen til Norge og Tyskland åbner fra 15 .juni. Det har også fået Fårup Sommerland til at juble.

Til EB siger Rasmus Morten, marketingchef i Faarup Sommerland:
“40 procent af vores gæster er på en normal sæson nordmænd, så denne nyhed har meget stor betydning for os og hele området.”
Alle sæsonkortholdere kan komme til en eksklusiv VIP snig-åbning dagen inden den officielle åbning.

“I inviteres herud torsdag d. 4 juni, hvor vi ekstraordinært slår dørene op fra 15:00-20:00 – kun for jer! Så kan I prøve den STORE nyhed SAVEN (og alt andet) før vi officielt åbner op d. 5 juni,” skriver de på Facebook.