Skabt i Aalborg: Smart app vil give gratis drinks i hele landet

Skrevet af: Michael Qureshi

Hvad siger du til en gratis øl? Et gratis glas vin? Eller et hurtigt gratis shot?

Det lyder som en af de der såkaldte Nigeria-breve, hvor man har arvet en formue, men det her er faktisk ikke fup og fidus. Du kan rent faktisk få gratis drinks og endda flere på en aften.

En smart app skabt af en Aalborg-udvikler Sina Jolandeh har til formål at give gratis drinks i hele Danmark. Her på redaktionen mente vi også, at app’en Welcome Drinks lød for god til at være sand. Der måtte være en catch.

Så vi har selv været ude i Aalborg og prøve os frem. På Abbey Road bekræftede de, at vi kunne få en øl eller et glas vin. På Down Town Bar var der gratis øl eller et shot. På Monkey Club kan man få serveret henholdsvis en drink, shot eller øl. Benediktes er også lige kommet i med drinks.

Efter flere uger med app’en på vores telefoner har vi desuden ikke oplevet at blive spammet med reklamer eller andre gener. Der scorer app’en nogle ekstrapoint, at der ikke lige gemmer sig en daglig push-besked, eller andet der generer.

Den største ulempe lige nu i app’en er, at der stadig er for få steder, som er med på at give gratis drinks. Men det arbejdes der benhårdt på, fortæller udvikler Sina Jolandeh.

”Vi skød app’en i luften i februar, og havde pæn succes med den blandt andet efter omtale i finans.dk. Hen over sommeren har vi så arbejdet intenst med den og fået rettet de ting, vi mente, vi skulle gøre bedre. Så nu er vi klar til at række ud efter endnu flere steder og forhåbentligt skalere det ud til hele landet,” forklarer Sina Jolandeh.

”Senest har vi indledt dialog med blandt andet lokale barejere i det nordjyske omkring investering, og vi får fokus på København, når vi har opnået mere likviditet,” uddyber iværksætteren og fortæller, at man er på jagt efter investorer.

Aalborg app
Stifter af Welcome Drinks Sina Jolandeh fra Aalborg

Der er to mand på kontoret, der stort set i døgndrift arbejder på at optimere Welcome Drinks, og de håber, at væksten fortsætter med nattelivsgæster, der bruger app’en.

Det foregår således efter download af app’en, at man viser sin telefon i baren. Bartenderen taster så den interne kode ind på din telefon, så udskænkningen registreres, og derefter får du en drink.

Du kan maksimalt få en gratis udskænkning per sted og på tre forskellige steder i løbet af en aften. Men så får man også besøgt nogle forskellige steder, alt i mens man får noget gratis.



Men hvorfor er det smart for natklubberne eller barerne at forære drinks væk?

”Vi kender jo alle fænomenet med drinks-billetter, hvor man giver noget gratis for at komme ind på stedet. Især i Syden er det jo stadig i dag et kæmpe hit. Vi har så digitaliseret den del, fordi en drinksbillet-uddeler jo helt naturligt har en begrænset rækkevidde.

Vi kan være med til, at nattelivsgæsterne ændrer kurs på byturen og kommer steder de måske ikke lige normalt ville besøge. Målet er selvfølgelig, at stederne formår at holde på gæsterne til flere drinks, når de først er inde,” forklarer Sina Jolandeh.

Konceptet lyder jo egentlig genialt, men der er stadig store udfordringer med at udbrede kendskabet til app’en og dermed folk til at bruge app’en.

”Alle er jo lidt skeptiske af natur. Der må være en hage ved det, men det er der ikke. Jeg er jo et eller andet sted ham idioten fra Vejgaard, der giver drinks ude i byen, og man behøver ikke engang at hænge ud med mig. Vi har i hvert fald set, at når folk først har prøvet vores app, så er de vilde med den,” lyder fra en smilende Sina, der selv har udviklet hele programmet bag den smarte app.

Så den fremtidige udfordring hedder flere steder og flere brugere.

”Nu er der jo kommet en ny stor spiller ind i Rekom i Aalborg, som har opkøbt en stor del af Jomfru Ane Gade. Og dem er vi selvfølgelig meget fokuserede på at lave en aftale med. Men jeg synes selv, at jeg har gode relationer med mange steder hele landet over, og mange kan jo godt se, at det er smartere, at være med på en digital bølge end at betale en eller anden for at stå og hive folk ind.”

Ifølge Sina Jolandeh findes der ikke en app, der kan præcis det samme som Welcome Drinks ikke på verdensplan. Det har han ofte svært ved at overbevise folk om.

”Mange tænker, at selvfølgelig findes det i forvejen. Men jeg har ikke selv set noget, der er tæt på vores. Mange tænker, at det er for godt til at være sandt, og den mentalitet skal vi have ændret. Vores eneste mål er, at få delt så mange mulige gratis drinks ud på landsplan, for det er også den måde, at vi så tjener penge. Vi får et lille beløb for hver udskænkning, så jeg er bare i virkeligheden en digital drinksbillet-uddeler,” slår Sina Jolandeh fast og griner.

Eneste sommerkoncert i Danmark: Deep Purple kommer til Skovrock

Skrevet af: Emil Kjær Jørgensen
Pressefoto
Pressefoto

De fem rock’n’roll veteraner fra Deep Purple står klar til at ryste bladene på bøgetræerne i Skovdalen til Skovrock 2020.

Det bliver torsdag 25. juni, når Deep Purple indtager udendørsscenen, som eneste sommerkoncert i Danmark, i forbindelse med deres Live In Concert-turné.

Det skriver Open Air i en pressemeddelelse.

Smooooke on the water

Det kan godt være, at Deep Purple har en del år på bagen, men spille det kan de endnu. Bandet, der blev dannet tilbage i 1968, var blandt pionererne inden for heavy metal og moderne hård rock, og var på et tidspunkt registreret i Guiness Book of World Records som klodens højest spillende band.

Bandet har været aktivt siden da, både live og turnémæssigt, og har gennem årene spyttet flere af rockmusikkens største evergreens ud som “Smoke on the Water”, “Highway Star”, “Space Truckin” og “Lazy”.

I 2017 udgav bandet deres 20. studiealbum, ”Infinite”, der efterfølgende høstede flotte anmeldelser i både danske og internationale medier. Der er således lagt i kakkelovnen til en sand aften i rock’n’rollens tegn, når Deep Purple går på scenen i Skovdalen!

Bandet, der har eksisteret i mere end 50 år, har haft en del udskiftning af musikere gennem årene, men Deep Purple består i dag af sangeren Ian Gillan, bassisten Roger Clover og trommeslageren Ian Paice, som alle har været med siden den gyldne periode i begyndelsen af 1970’erne, samt guitaristen Steve Morse (med siden 1994) og keyboardspilleren Don Airey (med siden 2001).

Sidst Deep Purple besøgte Aalborg var i 2013, hvor de spillede en udsolgt koncert i Skovdalen. Nu står de igen klar til at levere den ene guitarklassiker efter den anden til Skovrock 2020.

Skovscenen har plads til 5.000 publikummer, og som regel skabes der en helt speciel musikalsk stemning i bøgeskovens musikrum.

Billetter til Deep Purple torsdag 25. juni 2020 kl. 19 i Skovdalen sættes i salg fredag 15. november kl. 10 og kan købes i AKKC’s billetkontor, tlf. 99 35 55 66, på akkc.dk og via billetlugen.dk. Billetpris: 395 kr. (ståplads). Arrangør af koncerten: Open Air

Sender en million kroner i vigtig pulje: Vil gøre Aalborg Regatta endnu større

Skrevet af: Michael Qureshi

Aalborgs Havnefront er i forvejen blevet en af Danmarks smukkeste havnestrækninger.

Men det bliver bedre endnu.

Hedegaard Agro og Aalborg Havn donerer nu en million kroner til foreningen Aalborg Waterfront.

Pengene skal blandt andet anvendes til at udbygge konceptet for Aalborg Regatta, som foreningen står bag, og som vender tilbage til Aalborg i juni 2020.

Afholdes næste år for syvende gang

Næste år vil Aalborg Havnefront for 7. gang danne rammen om Aalborg Regatta, hvor smukke skibe, musikalsk underholdning, et væld af vandaktiviteter, et legeland og meget andet indtager havnefronten.

Det sker i dagene fra den 18.-21. juni 2020 og er blevet en realitet i forlængelse af en donation fra Aalborg Havn A/S og Hedegaard A/S på en million kroner til foreningen Aalborg Waterfront, der har til formål at støtte og udvikle forskellige formål med fokus på fjord og kultur:

“Det har længe været vores ambition, at Aalborg Regatta skal vokse sig større og blive en fast årlig begivenhed i Aalborg.

Nu har vi via vores samarbejde med Hedegaard Agro fået mulighed for at allokere et større beløb til Aalborg Waterfront – herunder til udviklingen af Aalborg Regatta med blandt andet større musiknavne, flere skibe og et øget antal aktiviteter i forhold til de tidligere år,” siger Claus Holstein, der er formand for Aalborg Waterfront.

Begivenhed skal samle alle i Aalborg

Donationen fra Hedegaard Agro og Aalborg Havn er den sidste i en række af donationer fra en pulje af midler, der blev etableret i forbindelse med Projekt MurMal i Nørresundby.

For adm. direktør Søren Rathcke fra Hedegaard Agro rummer Aalborg Regatta et solidt potentiale til at blive en begivenhed, der både kan aktivere aalborgensere, nordjyderne og turister fra både Danmark og udlandet:

Limfjorden og havnefronterne i Aalborg og Nørresundby er nogle af Aalborgs største aktiver.

Det har vi flere gange set ved afviklingen af The Tall Ships Races i Aalborg.

Med Aalborg Regatta kan vi det samme – nemlig indfri en del af fjordens og havnens potentiale, og vi mener derfor, at det er helt oplagt at udbygge regattaen i de kommende år,” fortæller han.

The Tall Ships Races vender tilbage til Aalborg i 2022, og for Claus Holstein og Søren Rathcke er det ambitionen, at Aalborg Regatta skal bygges op til at være en event på højde med The Tall Ships Race i Aalborg.

Aalborg Waterfront så for første gang dagens lys som forening i 2010, og det er otte år siden, at Aalborg Regatta løb af stablen for første gang.

Det er Aalborg Kommunes eventafdeling, Aalborg Event, der er arrangør af Aalborg Regatta.

Fakta om Aalborg Waterfront

Bag foreningen står A. Enggaard, Nordjyske Bank, OKTAN 8, Hedegaard Agro, Stigsborg Havnefront, DC Supply, COWI, TN Udvikling, Jyske Bank, Himmerland Boligforening, Haugaard Braad, Aalborg Havn A/S og SIFA.

Lysshow og gratis æbleskiver: Budolfi Plads åbner med fuldt program

Skrevet af: Michael Qureshi

Engang var det en parkeringsplads og et stort gråt betonelement lige midt i Aalborg.

På lørdag skrives der historie i Aalborg, når Budolfi Plads åbner med et grønt område omgivet af butikslokaler, boliger og den nye hotte café Aktuel.

Nysgerrigheden og interessen omkring åbningen af Budolfi Plads i hjertet af Aalborg er gigantisk. 2,5 tusind har allerede markeret sig som interesseret eller deltager, og det er absolut værd at kigge forbi fra klokken 13.00.

Gratis nissehuer, æbleskiver og musik

Gratis nissehuer og balloner til de mindste og barnlige sjæle, musik fra den lokale kunstner Gregers Løvendahl Mogstad og Aalborg Garden, samt lidt lækkert til ganen.

Kom ned og få gratis æbleskiver og gløgg/varm kakao til dig og din familie.

I forbindelse med åbningen har Budolfi Plads indgået et samarbejde med den nye REMA 1000 Budolfi Plads, som sponsorerer 2000 gratis æbleskiver med tilbehør, samt Sparkassen Vendsyssel Aalborg står klar med gløgg og varm kakao.

Når det bliver mørkere i løbet af lørdagen vil der også være et helt særligt lysshow. Det er virksomheden Profox, der har speciale i at lave lysshow på bygninger, og det kommer de til at demonstrere på lørdag.

Efterfølgende når mørket i hverdagen sænker sig over den smukke nye plads, så vil den være oplyst af et helt særligt farverigt lys – dog ikke med et lysshow af samme kaliber.

Man har ønsket at det smukke lys skal kendetegne Budolfi Plads, og det falder godt i tråd med, at mange byrum i Aalborg skal defineres af noget særligt aftenlys.

Allerede på fredag d. 15. november åbner Lars Helmuth sin nye café og take away sted, så man kan få et sneak peek på Budolfi Plads allerede der.

Aktuel som stedet kommer til at hedde har nu afsløret menukortet, hvor man bl.a. kan få frokost- og aftensmad for 150 kr. og så starter de et nyt koncept som ikke er set før i restaurationsbranchen i Aalborg. Læs mere om det her.