Skabt i Aalborg: Smart app vil give gratis drinks i hele landet

Skrevet af: Michael Qureshi

Hvad siger du til en gratis øl? Et gratis glas vin? Eller et hurtigt gratis shot?

Det lyder som en af de der såkaldte Nigeria-breve, hvor man har arvet en formue, men det her er faktisk ikke fup og fidus. Du kan rent faktisk få gratis drinks og endda flere på en aften.

En smart app skabt af en Aalborg-udvikler Sina Jolandeh har til formål at give gratis drinks i hele Danmark. Her på redaktionen mente vi også, at app’en Welcome Drinks lød for god til at være sand. Der måtte være en catch.

Så vi har selv været ude i Aalborg og prøve os frem. På Abbey Road bekræftede de, at vi kunne få en øl eller et glas vin. På Down Town Bar var der gratis øl eller et shot. På Monkey Club kan man få serveret henholdsvis en drink, shot eller øl. Benediktes er også lige kommet i med drinks.

Efter flere uger med app’en på vores telefoner har vi desuden ikke oplevet at blive spammet med reklamer eller andre gener. Der scorer app’en nogle ekstrapoint, at der ikke lige gemmer sig en daglig push-besked, eller andet der generer.

Den største ulempe lige nu i app’en er, at der stadig er for få steder, som er med på at give gratis drinks. Men det arbejdes der benhårdt på, fortæller udvikler Sina Jolandeh.

”Vi skød app’en i luften i februar, og havde pæn succes med den blandt andet efter omtale i finans.dk. Hen over sommeren har vi så arbejdet intenst med den og fået rettet de ting, vi mente, vi skulle gøre bedre. Så nu er vi klar til at række ud efter endnu flere steder og forhåbentligt skalere det ud til hele landet,” forklarer Sina Jolandeh.

”Senest har vi indledt dialog med blandt andet lokale barejere i det nordjyske omkring investering, og vi får fokus på København, når vi har opnået mere likviditet,” uddyber iværksætteren og fortæller, at man er på jagt efter investorer.

Aalborg app
Stifter af Welcome Drinks Sina Jolandeh fra Aalborg

Der er to mand på kontoret, der stort set i døgndrift arbejder på at optimere Welcome Drinks, og de håber, at væksten fortsætter med nattelivsgæster, der bruger app’en.

Det foregår således efter download af app’en, at man viser sin telefon i baren. Bartenderen taster så den interne kode ind på din telefon, så udskænkningen registreres, og derefter får du en drink.

Du kan maksimalt få en gratis udskænkning per sted og på tre forskellige steder i løbet af en aften. Men så får man også besøgt nogle forskellige steder, alt i mens man får noget gratis.



Men hvorfor er det smart for natklubberne eller barerne at forære drinks væk?

”Vi kender jo alle fænomenet med drinks-billetter, hvor man giver noget gratis for at komme ind på stedet. Især i Syden er det jo stadig i dag et kæmpe hit. Vi har så digitaliseret den del, fordi en drinksbillet-uddeler jo helt naturligt har en begrænset rækkevidde.

Vi kan være med til, at nattelivsgæsterne ændrer kurs på byturen og kommer steder de måske ikke lige normalt ville besøge. Målet er selvfølgelig, at stederne formår at holde på gæsterne til flere drinks, når de først er inde,” forklarer Sina Jolandeh.

Konceptet lyder jo egentlig genialt, men der er stadig store udfordringer med at udbrede kendskabet til app’en og dermed folk til at bruge app’en.

”Alle er jo lidt skeptiske af natur. Der må være en hage ved det, men det er der ikke. Jeg er jo et eller andet sted ham idioten fra Vejgaard, der giver drinks ude i byen, og man behøver ikke engang at hænge ud med mig. Vi har i hvert fald set, at når folk først har prøvet vores app, så er de vilde med den,” lyder fra en smilende Sina, der selv har udviklet hele programmet bag den smarte app.

Så den fremtidige udfordring hedder flere steder og flere brugere.

”Nu er der jo kommet en ny stor spiller ind i Rekom i Aalborg, som har opkøbt en stor del af Jomfru Ane Gade. Og dem er vi selvfølgelig meget fokuserede på at lave en aftale med. Men jeg synes selv, at jeg har gode relationer med mange steder hele landet over, og mange kan jo godt se, at det er smartere, at være med på en digital bølge end at betale en eller anden for at stå og hive folk ind.”

Ifølge Sina Jolandeh findes der ikke en app, der kan præcis det samme som Welcome Drinks ikke på verdensplan. Det har han ofte svært ved at overbevise folk om.

”Mange tænker, at selvfølgelig findes det i forvejen. Men jeg har ikke selv set noget, der er tæt på vores. Mange tænker, at det er for godt til at være sandt, og den mentalitet skal vi have ændret. Vores eneste mål er, at få delt så mange mulige gratis drinks ud på landsplan, for det er også den måde, at vi så tjener penge. Vi får et lille beløb for hver udskænkning, så jeg er bare i virkeligheden en digital drinksbillet-uddeler,” slår Sina Jolandeh fast og griner.

Andelsboliger er hotte igen: Så hurtigt rives de væk

Skrevet af: Christine Luca Hornemann

Ejerlejlighedsmarkedet og lejeboligmarkedet er eksploderet med høje priser de sidste par år.

Det har medført at boligsøgende har søgt andre muligheder for at finde et tag over hovedet.

En ny opgørelse fra Boliga viser, at andelsboliger er blevet mere eftertragtet og flere boligsøgende har valgt at blive andelshavere.

Laveste antal af udbudte andelsboliger i 10 år

Schweiziske obligationer, renteswap og konkurs har ofte været sat i forbindelse med køb af en andelsbolig. Men de dage lader til at være talt.

Til trods for de skrækhistorier, som har gjort, at flere har holdt sig væk fra andelsboligforeningerne i adskillige år, så er udbuddet af andelsboligerne lavere end det sidste årti.

Opgørelsen viser, at fra perioden d. 1 april til 1. oktober 2018, har der været 2.716 andelsboliger offentlig til salg.

Det er ikke mange, hvis man kigger tilbage i samme periode i 2013 – der blev der sat 12.569 andelsboliger til salg.

En forskel på intet mindre end 9.853 andelsboliger.

Årsagen til at andelsboligerne er blevet så eftertragtet kan skyldes, at de økonomisk kan være mere tilgængelige end de tilsvarende ejerboliger, mener cheføkonom Christian Hilligsøe Heinig fra Reakredit Danmark.

”Det er en naturlig konsekvens af de senere års kraftige prisstigninger på ejerboligmarkedet, mens mange andelsboliger er bundet af maksimalpriser,” siger Christian Hilligsøe Heinig til Boliga.

Har du læst vores artikel om hvad forskellen på en andelsbolig og en ejerbolig er – klik her.

En andelsbolig kan kun sælges til den maksimalpris, som andelsboligforeningen har sat andelsværdien til.

Det betyder i praksis, at sælgeren af andelsboligen ikke frit kan bestemme, hvor stor en pose penge andelsboligen skal koste, når den udbydes til salg.

Derfor må boligen højst sælges til den beregnede maksimalpris.

Køberne skal være hurtige på aftrækkeren

Valgmulighederne for køberne har været meget færre end for fem år siden, og opgørelsen fra Boliga viser også, at køberne har skulle træffe en beslutning hurtigere.

Statistik fra Boliga.dk

For også liggetiderne har haft en betydning – de er dalende, hvilket viser hvor eftertragtet andelsboligerne har været i år.

I år nåede en andelsbolig en liggetid på 118 dage på landsplan i gennemsnit.

Sidste år var liggetiden 180 dage, altså et halvt år, og i 2012 på 261 dage. I øjeblikket er liggetiden i Aalborg  gennemsnitlig på 148 dage.

Ifølge Christian Hilligsøe Heinig forventes det økonomiske opsving at fortsætte, og det vil betyde, at der stadig er en efterspørgsel på andelsboliger.

”Det vil bevirke, at der stadig over det kommende års tid vil være stor rift om mange andelsboliger, og at de primært vil blive solgt uden om en ejendomsmægler,” siger han til Boliga.

Prøv Aalborgs nye søgeportal på ejer- og lejebolig

MigogAalborg Bolig har lanceret Boligswipe som er en ny og meget lettere måde at søge boliger på. Find de boliger der matcher dig inden for location og søgekrav – og nærstuder så de rigtige

Følg vores nye boligmedie MigogAalborg Bolig her – alt med ejendomme og de fedeste boliger i Aalborg

INFO:

På MigogAalborg Bolig skriver vi om de spændende boliger i Aalborg og omegn, som skiller sig ud på den ene eller anden måde. Vores artikler er ikke sponsoreret, medmindre det står tydeligt markeret.

Er du ejendomsmægler eller har en bolig til salg og mener MigogAalborg Bolig bør omtale en bolig eller projekt, så skriv til christine@migogaalborg.dk eller direkte på vores Facebook.

Den nye øl-is er på markedet: Her kan du købe den i Aalborg

Skrevet af: Emil Kjær Jørgensen

De fleste er enige om, at en øl skal serveres iskold.

Der stopper sammenligningen mellem is og øl nok også for de fleste.

Men det vil de to Thy-virksomheder Premier Is og Thisted Bryghus gerne anfægte.

I slutningen af maj lancerede de nemlig en helt ny øl-is. Det gav genlyd i hele Norden, og således også her på MigogAalborg. Læs mere om det her.

Den kan købes i Aalborg

Nu er Thagaard-isen så på markedet.

“Vi har mærket en stor interesse for at få isen på markedet, og nu er vi klar,” siger Kommerciel Direktør Christian Brink, Premier Is/Mejerigaarden, i en pressemeddelelse.

Han påpeger, at mange faktorer spiller ind, når man skal lancere en helt ny is i et nyt samarbejde.

“Da der er tale om en speciel is i forhold til normalen, har Thisted Bryghus skullet producere smagsingredienserne, isen har skullet produceres, produktet skal godkendes af fødevaremyndighederne og så videre.

Det er baggrunden for, at alle har måttet vente,” siger Christian Brink.

Thagaard-isen er baseret på smagene fra Thagaard-øllen, der er en del af Nationalpark-serien fra Thisted bryghus.

“Vi glæder os over samarbejdet med Premier Is, og en øl-is er et helt nyt marked for os. Vi glæder os til at se, hvad øl-isen måske fører med sig af andre projekter i fremtiden, siger Bryggeridirektør Aage Svenningsen, Thisted Bryghus.

Thagaard-isen kan købes i udvalgte MENY-butikker over hele landet. Her i Aalborg kan du altså finde den i Kennedy Arkaden og på Otto Mønsteds vej 1 ved City Syd.

Sådan smager den

Processen for at lave øl-issen er en meget omfattende og detaljerig proces.

I forsommeren plukkes de ny-udsprungne birkeblade og de lysegrønne granskud i skoven tæt på Nors Sø i Nationalpark Thy.

På Thisted Bryghus bliver de naturlige aromaer fra skoven indfanget, når man brygger den milde og friske Thagaard Øl.

Øllet udgør en særdeles spændende og sansebehagende smagsingrediens, og bidrager med lette aromaer af pebermynte og citrus i Thagaard Isen.

Smagsoplevelsen understreges af den cremede flødeis, der har sin oprindelse fra danske landmænd, hvis køer leverer fløden til de lækre og velsmagende flødeisvarianter fra Mejerigaarden og Premier Is i Thy.

MigogAalborg Shop

Har du i øvrigt set, at MigogAalborg lige har lanceret en webshop med lave priser på kvalitetsprodukter?

Tjek det ud her – eller klik på billedet

JØRN gentager succes: Julefrokost med udsigt over Limfjorden

Skrevet af: Emil Kjær Jørgensen

Hvis der er én restaurant i byen, som kan prale af den helt perfekte placering, kan det næsten kun være Restaurant JØRN.

Den er placeret i den arkitektoniske perle, Utzon Center, tæt ved både fjord og by.

I de helt unikke omgivelser serverer de dagligt elegante frokostretter, med sans for både detaljer og smag.

Om torsdagen har de stor succes med deres Wine & Dine, hvor de serverer lækker aftensmad til hverdagspris. Det kan du læse meget mere om her.

Sidste år lancerede Restaurant JØRN deres helt særlige form for julefrokost, som var yderst populær.

”Julefrokosten sidste år var en stor succes, så det vil vi selvfølgelig gerne gentage. Det bliver med mange af de samme elementer,” fortæller køkkenchef, Tina Jakobsen, til MigogAalborg.

Foto: Restaurant JØRN
Foto: Restaurant JØRN

God mad i godt selskab

De fleste har nok stiftet bekendtskab med den vilde julefrokost, hvor mad og drikke indtages i bizarre mængder, og skandalerne står i kø.

Hos JØRN vil man gerne tilbage til rødderne, hvor det handler om at hygge sig med god mad og socialt samvær.

”Med al respekt for de julefrokoster med fuld musik på anlægget og dans på bordene, holder vi det lidt mere low key og hyggeligt hernede. Der skal være plads til at snakke og nyde hinandens selskab, selvfølgelig med god mad og drikke involveret.”

Julefrokostmenuen kan deles af selskaber fra minimum otte personer, imens man i ro og mag kan nyde hinandens selskab i den hyggelige restaurant – og selvfølgelig udsigten udover den smukke Limfjord.

Uden trængsel og alarm

Som man kender det fra JØRN, er maden anrettet let og elegant, så man ikke bliver overmæt og oppustet bare ved synet af de mange julegodter.

”Vi vil gerne skabe en oplevelse, hvor alle sanser bliver forkælet. Maden er lavet fra bunden med de bedste råvarer, og de rammer vi serverer det hele i er jo en fryd for øjet,” siger Tina og fortsætter:

”Maden serveres ved bordet, som en slags siddende buffet. På den måde kan gæsterne holde samtalen kørende og koncentrere sig om at hygge sig, mens maden bliver serveret.”

Et besøg på Restaurant JØRN er altid karakteriseret ved de bedste råvarer, og det gælder også, når det kommer til dem med procenter i.

”Vores juleøl er fra Fur Bryghus, og vores snaps er fra Nordisk Brænderi, som virkelig leverer noget af den højeste kvalitet på markedet.”

Lokale råvarer af høj kvalitet

De lækre julespecialiteter kan nydes for 350 kr. pr. person (fra otte personer).

Julefrokost hos JØRN tager imod aftenreservation (fra otte personer) på fredag og lørdage fra 9. november til 15. december. Det er også muligt at bestille bord andre dage i ugen. Her dog min. 20 personer – eller alternativt til frokost, alle ugens dage fra 11-15.

Menuen består af otte retter, som alle er lavet på lokale råvarer af høj kvalitet:

Menu:

Stegt sild – æggecreme – løg

Gravad laks – sennepsdressing – dild

Bagt laks – håndpillede rejser – citron

Grov leverpostej – svampe – bacon – rødbede

Julemedister – sennep – æbleflæsk

Rosastegt andebryst – rødkål – andesauce

Braiseret svinenakke – kartofler – tyttebær

Risalamande – mandler – kirsebærsauce

Danske oste – chutney – oliven – kiks

Serveres med rugbrød og surdejsbrød

Du finder info om bordbestilling og mere info her.