Annonce
Tilmeld dig MigogAalborg Nyt

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få weekendguiden samt alle ugens populære nyheder direkte i din indboks.

Ved tilmelding til MigogAalborg Nyt accepterer du vores samtidig vores vilkår og betingelser for nyhedbrevet.

Kæmpe millionoverskud: Shaping New Tomorrow afslører endnu et rekordregnskab

Af Nathalia Hentze Nielsen

I 2022 fremviste buksekometerne fra Shaping New Tomorrow et rekordregnskab, der løftede toplinjen fra 200 til 300 millioner kr.

Nu siger kalenderen 2023, og igen imponerer herretøjsvirksomheden med et flot overskud, hvor toplinjen er 400 millioner kr.

I en pressemeddelelse skriver de, at regnskabet for det skæve regnskabsår 2021-22 viser en fremgang på mere end 40 procent, og derved fortsætter det nordjyske modebrand de senere års solide vækst.

Væksten i regnskabsåret 2021/22, der dækker perioden 1. oktober 2021 til 30. september 2022, kommer fra alle dele af forretningen og på tværs af markeder og produktkategorier. I regnskabsperioden har Shaping New Tomorrows egenkapital samtidig rundet mere end 100 millioner kr.

”Med åbningen af fire nye flagskibsbutikker i Tyskland, skandinavisk kontor i København og fortsatte investeringer i genanvendelse og nye produkter, har det været et fantastisk og skelsættende år.

Aldrig har vi investeret så meget i fremtiden. Så er det klart, at det er tilfredsstillende at se det lykkes. Det kan vi ikke mindst takke vores engagerede medarbejdere for,” fortæller en tilfreds Shaping New Tomorrow CEO, Kasper Ulrich.

Markant fremgang syd for grænsen

Han lægger ikke skjul på, at det at opleve virksomhedens særlige butikskoncept foldet ud i Berlin og en række andre store, tyske byer sidste år var en speciel og positiv oplevelse. Siden en hektisk tid med åbninger i fire tyske byer i foråret og forsommeren har tyskerne taget rigtig godt imod Shaping New Tomorrows koncept.

Ifølge Kasper Ulrich har udviklingen i Tyskland indfriet forventningerne, og med de nye butikker har virksomheden løftet de fysiske butikkers bidrag til omsætningen til 48 procent mod 39 procent året før.

”Ligesom i Danmark har det tætte samspil mellem vores onlinesalg og de fysiske butikker også vist sig afgørende for den markante fremgang syd for grænsen.

Selv om vi gennem flere år har haft massiv vækst i vores tyske onlineshop, så kan vi se, at udbygningen af vores fysiske butikker i Tyskland åbner døren til merkøb i online og også tiltrækker nye kundesegmenter.

Vigtigst af alt så har vi formået at tage den unikke serviceoplevelse, vi nørder i Danmark, med til udlandet og set det virke,” siger han.

Også onlineforretningen havde i alle markeder markant fremgang i regnskabsåret ikke mindst i Tyskland og Skandinavien. Regnskabet viser, at de internationale markeder de sidste ni måneder af regnskabsåret generede 36 procent af den samlede omsætning.

Med investeringerne i Tyskland råder Shaping New Tomorrow over i alt 10 butikker – fem i Danmark og fem i Tyskland. Antallet af ansatte er i perioden steget fra 120-200, primært drevet af personale til de nye, tyske butikker.

Fortsætter investeringer

Ligesom resten af detailhandelen mærker Shaping New Tomorrow de mere usikre økonomiske forhold i Europa.

Ifølge Kasper Ulrich forventer man dog fortsat vækst på top- og bundlinjen i det igangværende regnskabsår. Men det bliver på et lidt mere moderat niveau end hidtil.

De udfordrende markedsforhold til trods fortsætter virksomhedens investeringer i både onlineforretning, fysisk retail og produktudvikling, fastslår han.

”I den aktuelle situation er vi, ligesom alle andre, nødt til at tilpasse forretningen og investere lidt mere afdæmpet end vi måske gerne ville.

Men samtidig holder vi fast i at tænke langsigtet og fortsat udnytte det momentum og de muligheder, der er i markedet for os.

Det betyder, at vi også i dette regnskabsår vil investere i de fysiske butikker og i den tætte kobling, der er og altid har været til onlineforretningen. Blandt andet med åbningen af vores nye og markant større flagskibsbutik i København, ligesom vi forsat arbejder på at ekspandere i Skandinavien,” siger han.

Genanvendelse i fokus

De senere år har Shaping New Tomorrow investeret markant i genanvendelse som et led i virksomhedens ”Zero-waste” strategi.

Herunder produkter lavet af genanvendte materialer og genbrugsfibre i Essential-kollektionerne, som i dag fylder mere end 20 procent af virksomhedens samlede salg.

Også det er investeringer, der fortsætter både i form af nye produkter og i form af genanvendelse af produktionsrester.

”På tværs af vores markeder oplever vi en stigende efterspørgsel på vores produkter fremstillet af genanvendelige materialer. Derfor kommer vi fortsat til at investere mere i at udbygge Essential-kollektionerne.

Det samme gælder for vores fokus på zero waste – hvor tøjrester fra produktionen på fabrikkerne i Portugal genopstår som bl.a. interiør og møbler i vores butikker og på kontorerne,” forklarer Kasper Ulrich.

Del artikel

Andre læser også