Scan Office oplever stor succes: Flytter i nye lokaler med kæmpe showroom

Skrevet af: Aske Bisgaard Pedersen
Foto: Okan Gültekin
Foto: Okan Gültekin

2020 startede hårdt ud, hvor mange virksomheder måtte lukke deres fysiske butikker på ubestemt tid.

Det fik mange til at få bange anelser om røde tal i en periode med ingen eller begrænset omsætning. Men sådan var tankesættet ikke hos Scan Office, der er leverandør af kontormøbler og -tilbehør til det optimale arbejdsmiljø.

De valgte i stedet valgte at bruge ventetiden på at få gjort de ting, de ellers ikke har haft tid til – nemlig at rykke ind i nye lokaler på Hobrovej 312 i Aalborg SV.

I sidste måned kunne de omsider slå dørene op og kan nu invitere deres kunder indenfor i ca. 1000 kvm. inspirerende omgivelser.

Nyt, lækkert showroom

“Idéen var at slå distributionscenter, kontorartikel-supermarked og møbel-showroom sammen på en lokation, til glæde for både kunder og medarbejdere.

Vi har ledt efter lokaler til det i et års tid, og nu var de rette lokaler ledige, og tidspunktet var oplagt,” fortæller Markedschef hos Scan Office, Jacob Vester, der brugte flytningen som en kærkommen mulighed for at indtænke alle aspekter i indretningen af showroomet.

Foto: Okan Gültekin
Foto: Okan Gültekin

Scan Office er med en årlig omsætning på 700 millioner kroner Danmarks næststørste møbelleverandør og er privatejet af Finn V. Nielsen fra Aalborg. Én af grundene til succesen skal findes i deres enorme fokus på, at arbejdsforholdene er så optimale som overhovedet muligt.

“Vi har fået endnu større fokus på indeklima og arbejdsmiljødelen med en masse spændende belysning, bedre akustik og en stor vifte af kontorbeplantning. Alt det man arbejder med, når man skal indrette et moderne kontor.

”Som privatejet virksomhed lægger vi stor stolthed i at bidrage til det danske samfund, hvilket ikke er kendetegnende for mange af de kapitalfondsejede eller udenlandske virksomheder, der opererer på det danske møbelmarked,” forklarer Jacob Vester.

Bæredygtighed og genanvendelse i fokus

Hos Scan Office har de fulgt med i udviklingen, hvor bæredygtighed i højere og højere grad er i fokus hos forbrugerne. Derfor har de valgt at sadle om og gå all-in på grøn omstilling.

“For et halvandet års tid siden gik vi vejen med møbler, hvor alt produceret i træ blev FSC-certificeret, der sikrer optimal reproduktion af skovene, hvorfra træet kommer. Desuden er de fleste produkter ECO-labelled, og EU-blomsten er at finde på vores trævarer. Mange af vores stole er lavet af f.eks. havaffald, der er granuleret og lavet til nye varer, såsom stolesæder,” fortæller Jacob Vester.

Foto: Okan Gültekin

Det har ikke været nogen svær beslutning at gå den grønne vej, der anses som en god og fremtidssikker investering.

”Stort set alle vores møbler er danskproducerede, og vi har også indgået et lokalt samarbejde med flere lokale producenter i Aalborg. Mange konkurrenter henter varer i Østeuropa og Kina, men vi har sadlet om med det samme og fokuseret på bæredygtighed.

Det er en lidt dyrere vej for os at gå nu, men bedre at gøre det nu end om 5 år, hvor de fleste formentlig er tvunget til det,” forklarer, Jacob Vester.

Det danske og lokale fokus giver også Scan Office en række praktiske fordele som god leveringssikkerhed, hurtigere leveringstid og stor fleksibilitet på de forskellige kundetilpassede produkter.

Scan Office yder også en ”take back”-service, hvor de tager virksomheders gamle møbler med tilbage når de levere nye produkter. Møblerne bliver raspet og genanvendt til nye plader, alt metal og elektronik genanvendes, cirka 85 procent af ting, de får ind, kan bruges igen.

En ny måde at tænke kontormiljøer på

At være på forkant med fremtidens tendenser er generelt et væsentligt fokus hos Scan Office, der spår, at hele tankegangen om kontormiljøer ændres som et resultat af corona..

“Vi har jo set under lockdown og efterfølgende, at der er sket et skift i måden, vi arbejder på. Vi er blevet mere mobile og har ikke nødvendigvis én fast kontorplads, hvor vi befinder os 37 timer om ugen fordelt på mandag til fredag.

En del af vores nye indretninger er Co-working miljøer, hvor man kan booke en arbejdsplads på timebasis – alt fra et regulært skrivebord til en Mutebox, en plads i et loungemiljø, en bokssofa eller på en udendørs rooftop, hvis vejret tillader det,” fortæller Jacob Vester.

Foto: Okan Gültekin

Hos Scan Office arbejder de meget med optimering af brugen af virksomhedernes områder, såsom kantinefaciliteter, mødelokaler og meeting points, der efter står øde i 50-75% af kontorernes åbningstider.

Derfor forsøger de hos Scan Office hele tiden at optimere kontormiljøerne og følge udviklingen.

”Ved en reorganisering kan disse kvadratmeter optimeres op benyttes i hele åbningstiden. Det skaber ikke kun øget arbejdsglæde, men samtidig bedre pladsoptimering.

I London ser vi også rigtig mange caféer, der er begyndt allerede at åbne klokken 7 om morgenen, hvor primært unge startups og iværksættere så booker en kontorplads til tidlige fysiske og telefoniske møder. Den trend forventer vi helt sikkert også i Danmark om kort tid,” forklarer Jacob Vester.

Læs mere om Scan Office her.