Sådan klager du over krav fra inkasso

Skrevet af: Martin M. Jørgensen

Færre sendes til inkasso i dag, men derfor kan du stadig være uheldig at modtage et brev fra en inkassovirksomhed.

Det er aldrig en kærkommen overraskelse at modtage et inkassobrev, og overraskelsen bliver kun større, hvis du ikke er enig i inkassoselskabets krav. Det er dog vigtigt, at du håndterer situationen korrekt, da det ellers kan have konsekvenser.

Herunder kan du læse nogle gode råd om inkasso, som kan hjælpe dig med at komme godt igennem en inkassosag, hvis du er uenig i deres krav. Du kan også læse lidt om inkassovirksomhedernes egen tilgang som f.eks. her hos Intrum – så kender du også lidt til virksomhedernes bevægegrunde.

Derfor modtager du brevet

Et inkassoselskab er en virksomhed, som indkræver gæld og ubetalte regninger for andre virksomheder. Med andre ord modtager du brevet, fordi en anden virksomhed mener, at du skylder dem penge. De har ikke modtaget disse penge, og derfor har de kontaktet en inkassovirksomhed, som skal hjælpe dem med at inddrive pengene.

Før din sag bliver overdraget til et inkassoselskab, vil du altid have modtaget mindst én rykker med varsel om inkasso. Hvis du ignorerer denne rykker, vil sagen blive overdraget til inkasso.

I forbindelse med inkassosagen vil der også blive tilføjet forskellige gebyrer og renter på gældens hovedstol. Raterne for disse beløb er dikteret i loven.

Ignorer aldrig et inkassobrev

Du skal altid åbne breve fra inkassovirksomheder, og du må aldrig ignorere brevets indhold – heller ikke selvom du er uenig i brevets indhold. Andre vælger også at kassere inkassobreve, fordi de ønsker at ignorere ubehagelige realiteter, men det vil blot gøre situationen meget værre.

Ingen reaktion fra din side vil i første omgang blive opfattet som manglende samarbejdsvilje. Samtidig vil kreditor også tolke din tavshed som at du ikke har indvendinger. Kort sagt – det vil blive opfattet som samtykke på at du skylder penge, men samtidig vil du også blive opfattet som en modvillige betaler, hvilket ikke gavner din sag.

Bed om dokumentation

Hvis du er uenig i et inkassobrev, skal du handle øjeblikkeligt. I første omgang skal du kontakte inkassovirksomheden og bede om at modtage en kopi af deres dokumentation. Dokumentationen kan hjælpe dig med at vurdere, om du har ret i, at indkrævningen er ugyldig.

Det er vigtigt, at du er objektiv, når du gennemgår dokumentationen. Dernæst skal du overveje, om du har andre dokumenter, som kan støtte din side af sagen. En verbal udlægning af sagen fra din side vil ikke være nok, hvis du skal have tilhold i at gældsindkrævningen er ugyldig.

Der findes visse tilfælde, hvor sagen er forholdsvis enkel. Det er for eksempel en åbenlys fejl, hvis du kan dokumentere, at du har betalt regningen, eller hvis gælden er forældet.

Send en indsigelse

Hvis du føler, at du har retten på din side, kan du sende en indsigelse til inkassoselskabet. Her er det især vigtigt, at du vedlægger din dokumentation, da det vil fremme behandlingstiden. I åbenlyse tilfælde vil inkassoselskabet naturligvis give dig medhold.

Inkassoselskabet kan vælge at fremlægge sagen for en domstol, hvis de fastholder, at deres krav er gyldigt, og du fortsat ikke ønsker at betale. Her er det vigtigt, at du er opmærksom, for du kan komme til at betale sagsomkostningerne, hvis du taber, og det kan blive dyrt.

Søg eventuelt juridisk hjælp

Det kan være en god idé at søge juridisk hjælp, hvis du ønsker at bringe en inkassosag for en domstol. I mange tilfælde kan en advokat på forhånd give dig en vurdering af sagens udfald, så du undgår at gå i retten med en sag, som er tabt på forhånd.

En advokat kan blive en uundværlig allieret i en retssag. Det er vigtigt at være opmærksom på, at du meget vel kan vinde en sag mod en inkassovirksomhed, men omvendt har inkassoen også stor ekspertise på området. Kort sagt er det usandsynligt, at de går i retten, hvis de ikke har relativt gode udsigter til at vinde.

Husk på, at inkassoselskabet ikke er din fjende

 I forhold til inkassosagen er det vigtigt, at du ikke lader dine personlige følelser gennemsyre sagen. Du kan meget vel have et anstrengt forhold til den virksomhed, som du oprindeligt skylder penge, mens inkassovirksomheden blot udfører en opgave for din kreditor.

I mange tilfælde med fejl har inkassovirksomheden fået utilstrækkelig eller forkert dokumentation til at starte med, og derfor sker der fejl.

Inkassoselskaber er i høj grad interesseret i dialog, og du kan komme langt ved at snakke åbent med dem. Du må for eksempel aldrig nægte at betale en regning, fordi din økonomi er dårlig. I stedet bør du kontakte inkassoselskabet og forsøge at få lavet en aftale.