Tilmeld dig MigogAalborg Nyt

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få weekendguiden samt alle ugens populære nyheder direkte i din indboks.

Ved tilmelding til MigogAalborg Nyt accepterer du vores samtidig vores vilkår og betingelser for nyhedbrevet.

Sådan kan dit valg af domæne påvirke søgemaskineoptimeringen af din hjemmeside

Af Annoncør

Når du skal vælge et domæne, har du måske allerede fra start af tænkt med, hvordan du kan søgemaskineoptimere din hjemmeside. Kan domænet for eksempel hjælpe dig med det? Det kan det faktisk, men samtidig er det langt fra det vigtigste for, at du stryger til tops i søgningerne. Hvis du gerne vil tænke søgemaskineoptimering ind fra starten, når du ser på ledige domæner, er der dog en række forholdsregler, som du kan tage.

Et nemt domæne er let at finde

Når du skal vælge et domæne, bør du vælge et, der er nemt at finde. Det skal være enkelt for dine kunder eller dine læsere at huske, hvad dine domæner hedder. Det sikrer, at de lander på lige præcis din hjemmeside, når de søger efter domænet på nettet.

Hvis domænet er for besværligt at huske, risikerer du, at dine potentielle kunder havner hos en af dine konkurrenter. Hvis de finder det, som de leder efter, kan de jo lige så godt blive på den side. Google ser på, hvor mange der søger på din side, og hvor længe de bliver på siden. Begge dele er derfor vigtige for, hvor højt du kommer til at ligge i en søgning.

Hav ikke nøgleord med for enhver pris

Tidligere var der mange, der spekulerede i, hvordan de kunne få deres vigtigste nøgleord med ind i deres domæne. Dermed ville Google jo med det samme kunne se, hvad din hjemmeside handlede om, og de ville derfor naturligt placere den højere i søgningerne.

I dag lægger Google dog ikke helt så meget vægt på det, når de crawler hjemmesiderne. Derudover kan det også blive meget kunstigt at have sine nøgleord med i sit domæne. Du bør derfor kun bruge det, hvis det giver mening.

Opkøb konkurrerende domæner

For at skabe mindre konkurrence omkring dit domæne kan du vælge at opkøbe domæner, der ligger op af det. Dermed kan dine konkurrenter ikke snuppe dem. Dermed mindsker du risikoen for, at dine potentielle kunder ved en fejl ender hos en af dine konkurrenter, fordi I har domæner, der minder meget om hinanden.

Det koster 60 kroner om året at leje et domæne. Hvis du derfor bare har det uden at bruge det, vil det derfor ikke være en særlig stor udgift for dig. Hvis det er et domæne, der ligger meget tæt op ad dit nuværende domæne, for eksempel hvis det ene domæne er i ubestemt form, og det andet bestemt form, kan du også vælge at redirecte domænet, så folk kommer direkte ind på din hjemmeside, når de søger på det.