Annonce
Tilmeld dig MigogAalborg Nyt

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få weekendguiden samt alle ugens populære nyheder direkte i din indboks.

Ved tilmelding til MigogAalborg Nyt accepterer du vores samtidig vores vilkår og betingelser for nyhedbrevet.

Så sker det: I næste uge indsættes 100 nye el-løbehjul i Aalborgs gader

Af Emil Kjær Jørgensen
PR-foto VOI
PR-foto VOI

I slutningen af august kunne Aalborg Kommune omsider melde ud, at cyklister, bilister og gående i Aalborg inden længe ville få selskab af de famøse løbehjul, som allerede har indtaget Århus, Odense og København.

Og nu er der særdeles gode nyheder til dig, der har ventet på at kunne fræse rundt i Aalborgs gader.

Mandag morgen, d. 11. november, ankommer der nemlig 100 løbehjul til Aalborg fra firmaet VOI.

“Aalborg Kommune indfører løbehjulene for at give borgerne et nyt mobilitetstilbud.

Det kan på sigt måske erstatte bilture, hvor man eksempelvis parkerer bilen i udkanten af byen og tager løbehjulet videre ind mod centrum.

Derudover håber vi, at de kan bruges i en kombination med den kollektive trafik,” fortæller projektchef, Maria Vestergaard, til MigogAalborg.

Så sker det: I næste uge indsættes 100 nye el-løbehjul i Aalborgs gader

Her kan du køre på løbehjulet

Konceptet går i al sin enkelthed ud på, at du via en app kobler dig på et løbehjul, der er placeret på 25-30 såkaldte hubs (stationer) på centrale knudepunkter i Aalborg og Nørresundby.

“Vores mål er, at brugerne så vidt muligt afleverer løbehjulene ved én af stationerne. Derfor bliver man også belønnet, hvis man stiller løbehjulet ved en station,” siger Maria.

Der kommer til at være intropris den første uge, hvor det koster 10 kr. for at låse et løbehjul op (15 kr. efter introugen). Dernæst koster det halvanden krone pr. min. du bruger løbehjulet.

Afleverer du løbehjulet på en af byens mange stationer, får du 10 kr. retur.

Løbehjulene indsættes i første omgang i en zone, der omfatter det centrale Aalborg inden for Østre Allé samt det centrale Nørresundby helt ud til de to kridtgrave.

Hvis man alligevel er fristet til at tage på langfart, vil løbehjulene automatisk bremse langsomt ned, når de kommer uden for zonerne.

“Derudover er løbehjulene altså ret tunge, så jeg tror ret hurtigt man opgiver, at trække løbehjulene langt væk fra centrum”, siger Maria.

Kommunen har lyttet til kritik

Løbehjulene indtog i Danmark har både medført positive og negative tilbagemeldinger og Maria Vestergaard fortæller, at man har indsamlet masser af brugbar erfaring fra de andre byer.

Løbehjulene er programmeret, så de maksimalt kan køre 2 km/t i gågaderne, hvilket betyder at du kun langsomt kan trække løbehjulet igennem de mere stille zoner i byen.

I de normale zoner kan løbehjulene køre 20 km/t.

“Derudover kan man heller ikke parkere løbehjulene helt ned til Limfjorden eller i byens parker,” forklarer Maria.

Et løbehjul betragtes i færdselsloven som en cykel, så derfor er der også både reflekser og lys på løbehjulene.

Måske flere løbehjul i fremtiden

Det er politikerne i Aalborg Byråd, der har besluttet, at der i første omgang skal være 100 løbehjul i bybilledet i et 2-årigt forsøg.

“I starten vil mange tage en tur på løbehjulene “for sjov”, men med tiden skal vi have klarlagt, hvilke ture, som de erstatter, og hvad de reelt bliver brugt til.

På den måde kommer løbehjulene forhåbentlig til at bidrage til vores mål om øget mobilitet i byen,” fortæller Maria.

“Derudover er det vigtigt, at løbehjulene ikke kommer til at oversvømme bybilledet, men vi følger selvfølgelig løbende med i udviklingen og efterspørgslen og kan eventuelt udvide både antallet af løbehjul og zoner.

Det skal dog behandles politisk først.”

Nye områder kunne ifølge Maria Vestergaard være steder som Aalborg Lufthavn og området omkring Aalborg Universitet.

Med tiden bliver løbehjulene udskiftet med en ny model, hvor batterierne skiftes manuelt – dermed undgår man, at det enkelte løbehjul skal indhentes til opladning.

Batterierne skal efter planen indsamles på ladcykler.

“Vi vil gerne have færre biler i bybilledet, så det ville ikke være holdbart at indsamle batterierne i store, tunge dieselbiler.” siger Maria.

Sådan virker det:

  1. Download VOI’s app til din smartphone
  2. Lokaliser et løbehjul nær dig via kortet på app’en
  3. Lej det via et enkelt klik i app’en
  4. Parkér løbehjulet hensigtsmæssigt, som var det din egen cykel, og afslut din tur i app’en.

 

Men hvad nu, hvis det går galt?

I Danmark vil du være lovpligtig forsikret, når du anvender VOI. Forsikringen dækker skader på tredjeparter. Hvis du selv kommer til skade, skal det dækkes af din egen ulykkesforsikring.

Udgifter i relation til skaden vil blive dækket af din indboforsikring.

Har du set de nye fede Aalborg-plakater?

Intro-priser fra 279 kr. – se dem her

Så sker det: I næste uge indsættes 100 nye el-løbehjul i Aalborgs gader

Så sker det: I næste uge indsættes 100 nye el-løbehjul i Aalborgs gader
Vestre Fjordpark

Så sker det: I næste uge indsættes 100 nye el-løbehjul i Aalborgs gader

Så sker det: I næste uge indsættes 100 nye el-løbehjul i Aalborgs gader
Aalborg plakaten

Så sker det: I næste uge indsættes 100 nye el-løbehjul i Aalborgs gader

Del artikel

Andre læser også