Tilmeld dig MigogAalborg Nyt

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få weekendguiden samt alle ugens populære nyheder direkte i din indboks.

Ved tilmelding til MigogAalborg Nyt accepterer du vores samtidig vores vilkår og betingelser for nyhedbrevet.

Royale drinks: Aalborg-profiler lavede helt særlige cocktails til de kongelige

Af Stine Kjølby Christensen

Helmuth Bar & Kitchen har i mange år været kendt for deres vilde evner inden for cocktails og er af samme årsag ekstremt velbesøgt i weekenderne, hvor de helt rigtige toner basker ud på dansegulvet.

De mange år med cocktails i hånden kulminerede for omkring et år siden, da Mathias Walther pludselig fik en idé: Hvorfor ikke lave billeder i skummet på cocktails?

“Garnish på cocktails er jo nærmest altid det samme: en stilk mynte, en limeskive på kanten … Jeg tænkte bare, at det måtte man da kunne gøre vildere,” fortæller Mathias til MigogAalborg.

Utallige mislykkedes forsøg

Mathias og hans partner Anders Strandhave gik straks i gang i laboratoriet, hvor utallige mislykkede forsøg dog ikke tog pusten fra de ivrige iværksættere.

“Vi tog udgangspunkt i bagerens måde at lave kager med personlige billeder på, som kan spises.

Jeg researchede helt vildt og faldt over en lille bar i USA, der havde et billede på en cocktail – men uanset hvor meget jeg googlede, kunne jeg simpelthen ikke finde frem til, hvordan den var lavet.

Så den eneste mulighed var at begynde at eksperimentere selv.”

Pludselig en dag lykkedes det, og GrafittiCocktails blev nu en realitet.

Et koncept, der selvfølgelig var oplagt at prøve inden for Helmuths egne fire vægge.

I samarbejde med designeren Kristine Holm begyndte Helmuth nu at tilbyde cocktails med skræddersyede motiver til sine allermest særlige gæster.

Helmuth har blandt andet designet cocktails til Sofie Lassen-Kahlke, Peter Ingemann, Peter Mygind og Søren Rasted – som altså alle har fået serveret en drink med deres eget ansigt “malet” ned i skummet.

Eneste af sin slags i Europa

Siden har GrafittiCocktails bredt sig gevaldigt og er gået fra Boulevarden og videre ud i Danmark, hvor flere og flere virksomheder og privatpersoner også har set det eksklusive i at lave en customized servering til deres event.

“Lige nu brager vi frem i København, og vi har svært ved at følge med.

Som det ser ud nu, så er vi de eneste i hele Skandinavien – måske også i Europa – der tilbyder produktet, og det gør det jo så eksklusivt, som noget kan være,” fortæller Mathias til MigogAalborg.

Efter et samarbejde med Magasin lagde de en video på LinkedIn, der i skrivende stund har omkring 140.000 visninger.

Efterspørgslen blev enorm – også uden for Danmarks grænser.

“Dagen efter var min telefon ved at bryde sammen … Nærmest samtlige store danske virksomheder ringede!” siger Mathias med et grin.

“Vi er bare en cocktailbar i Aalborg, som fik en idé, som alle nu vil have.

Derfor har vi nu indgået et samarbejde med den største leverandør af cocktailarrangementer, der skal hjælpe os med at vækste og eksekvere.

Vi kan ikke være i København hele tiden, når vi også har en vigtig virksomhed i Aalborg.”

Kongefamilien fik GrafittiCocktails

Trods den store popularitet blev dagen i går alligevel en slags milepæl for GrafittiCocktails, der 11 måneder efter sin opstart blev hyret til at lave cocktails til selveste kongefamilien.

Opgaven gik ud på at lave personlige portrætter med tilhørende monogrammer til D.K.H Kronprinsen og Kronprinsessen samt D.K.H. Victoria og Prins Daniel ved en intim velkomstceremoni i anledning af det svenske erhvervsfremstød i Danmark.

Kongefamilien kiggede med beundring på de personlige velkomst-drinks, og der blev naturligvis også taget billeder til familiealbummet – både kongefamiliens og Helmuths.

Oplevelsen med kongefamilien oversteg alle forventninger, og folkene fra Helmuth fik også en lang snak med især H.K.H. Frederik.

Det viste sig nemlig, at designeren af de glas, som Helmuth havde medbragt, også havde designet glassene til kronprinseparrets bryllup.

“Det var en sindssyg oplevelse! Vi var næsten helt alene i rummet med dem, så det var superintimt, og de flåede jo nærmest deres telefoner op af lommen og spurgte meget interesseret ind til os.

Og når mennesker, der har rejst og set stort set alt, gør dét, så ved man, at man nok har fat i noget.”