Tilmeld dig MigogAalborg Nyt

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få weekendguiden samt alle ugens populære nyheder direkte i din indboks.

Ved tilmelding til MigogAalborg Nyt accepterer du vores samtidig vores vilkår og betingelser for nyhedbrevet.

Rockulven har været en bragende succes: Så stort et arbejde ligger der bag

Af Stine Kjølby Christensen

Siden 1878 har Aalborg Teater været en stabil leverandør af gode og uforglemmelige oplevelser for nordjyderne.

Når først man har sat sig til rette i de røde sæder og ser tæppet går, så er man næsten garanteret en stor oplevelse.

Generelt er teateret meget ambitiøse med deres forestillinger og har i den seneste sæson både opført Romeo og Julie, Larm i Kulissen og senest det anmelderroste stykke Rockulven.

Den har både fået mange flotte anmeldelser blandt andet her på MigogAalborg, men også i flere af de andre lokalmedier. Derudover har stykket også været godt besøgt.

”Rockulvens største force er, at den tiltaler mange generationer, på samme måde, som man ser i en god Disney-film.

Der er så mange referencer til de voksne, samtidigt med, at børnene også altid er godt underholdt,” fortalte Camilla Gjelstrup, som spiller den kvindelige hovedrolle til MigogAalborg, dagen før den store premiere.

Foto: Allan Toft

Rockulven er noget særligt

Man er ikke mange sekunder inde i forestillingen, før man ser, at Rockulven kan og vil noget helt særligt. Kostumerne er prangende, scenografien er helt eventyrlig, og historien er fyldt med humor og hjertelighed.

Vi har også tidligere rost både kostumer, scenografi og ikke mindst skuespillerne for deres store overskud og formidable præstationer.

Men der ligger naturligvis også et stort arbejde bag tilblivelsen af et moderne teatereventyr i den størrelsesorden.

Rockulven har virkelig givet både skuespillere, scenografer og kostumedesignere frie tøjler til at udfolde sig kreativt, hvilket har været sundt og befriende for alle parter – men også en udfordring, fortæller produktionsleder Torben Omann Sørensen.

”Rockulven lægger op til, at man er ekstra kreativ over hele linjen, så det har selvfølgelig været en udfordring at ramme rigtigt, fordi vi netop har haft alle muligheder åbne.

Men jeg synes, at vi er kommet frem til et rigtig godt resultat.”

En blandet landhandel

Et halvt år inden Rockulvens premiere gik instruktøren og scenografen i gang med at planlægge hvordan det norske eventyr, som tidligere blev fremført på Nationalteatret, bedst muligt kunne tilpasses de skrå brædder på den mindre scene i Aalborg.

”Rent scenografisk har Rockulven været nem, fordi vi har kunnet lade os inspirere af det norske stykke. Men vores scene er meget mindre, så det har selvfølgelig være en udfordring at skalere det ned uden at gå på kompromis med helhedsoplevelsen for publikum,” siger Torben.

Når mulighederne var blevet drøftet med Torben, havde instruktøren og scenografen herefter en måned til til at finpudse modellerne – eller lave dem helt om.

Heldigvis er den kunstneriske frihed ét af nøgleordene hos teateret, og man er bestemt ikke bange for at eksperimentere.

”Vi kaster os tit ud i nogle ”modige” ting, som kan være med til at gøre forestillingen mere spændende. Det kan være en scene som roterer, elementer af vand og jord – eller rekvisitter som rå sardiner,” siger Torben med et grin og tilføjer:

”Vi ser ofte, at branchen bliver ramt af forskellige trends, men lige nu er det en meget kreativ og blandet landhandel.”

Dette gør sig også tydeligt i Rockulven, hvor der i den grad er skruet op for både kostumer, scenografi og rekvisitter – og ikke mindst et beundringsværdigt engagementet fra teaterets skuespillere.

På opdagelse bag kulisserne

Aalborg Teater arrangerer flere gange om året Åbent Hus, som altid er velbesøgt – og det forstår vi nu. Det er intet mindre end overvældende at opleve, hvordan det hele hænger sammen bag kulisserne.

Det står hurtigt klart for os, da Torben viser os igennem de lange gange på teateret, som fra udefrakommende mest af alt minder om en labyrint.

”Vi laver de fleste kulisser og rekvisitter selv så det betyder, at vi selvfølgelig har alt fra et snedkerværksted til en systue, som hver især løser opgaverne inden for deres felt,” fortæller Torben.

Det virker det som om, at Aalborg Teater – udover at være en seriøs og meget anerkendt organisation på landsplan – også er en helt fantastisk legeplads for alle, som er en del af etablissementet.

Der forberedes til 4-5 forestillinger ad gangen, så der er uden tvivl run på hele året rundt, men alligevel bliver vi kun mødt af glade, forventningsfulde og åbne medarbejdere.

Et unikt design

Der bliver i den grad produceret i lange baner bag kulisserne – men hvad sker der så med alle de mange, mange ting, når forestillingen er slut, og den næste skal begynde?

”Alt hvad der bliver lavet, er et unikt design, og derfor kan man ikke forvente, at vi nogensinde kan bruge det til noget igen. Før i tiden blev de bare smidt ud, men i den seneste tid er vi faktisk begyndt at gemme dem – indtil vi ikke har plads længere,” siger Torben.

Vi håber dog, at både kostumer, scenografi og rekvisitter får lov at blive boende, i hvert fald indtil efter Aalborg Teaters næste Åbent Hus som forventes at være i januar 2018.

Vi har i hvert fald en lille drøm om at kunne få lov at være Kylling for en dag.