Annonce
Tilmeld dig MigogAalborg Nyt

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få weekendguiden samt alle ugens populære nyheder direkte i din indboks.

Ved tilmelding til MigogAalborg Nyt accepterer du vores samtidig vores vilkår og betingelser for nyhedbrevet.

Risgaards firma i priskrig: Så billigt bliver det at sende til udlandet

Af Emil Kjær Jørgensen

Danske Coolrunner, som har den nordjyske iværksætter Jacob Risgaard i front, lancerer nu et koncept, der skal gøre det både let og billigt for selv mindre webshops at sælge deres varer til udlandet. Det skriver Børsen i dag.

Mens man med Postnord skal betale 275 kroner for at sende en pakke op til 5 kg til Tyskland, vil Coolrunner med deres nye udlandstjeneste gøre det for bare 55 kroner inkl. moms.

Coolrunner har i forvejen revolutioneret pakkeforsendelser i Danmark med deres smarte løsning til billig forsendelse af pakker internt i Danmark.

Jacob Risgaard udtaler til Børsen, at både private og virksomheder kan bruge den nye ordning. Han håber dog, at de lavere priser kan give mindre og mellemstore webshops gode muligheder for at eksportere til udlandet.

“Små og mellemstore virksomheder har ikke en chance i udlandet. Det er jo enormt svært at sælge noget til 500 kr., hvis de skal give 200 kr. i fragt, ikke? Det giver jo næsten sig selv, at de allerede har tabt på forhånd. Og når vi ser på europæisk plan, så er danskerne nærmest usynlige i det her spil. Fordi vi giver så enormt meget for fragt,” siger Risgaard til Børsen.

Dansk Industri jubler

Branchedirektør i Dansk Industri, Annette Falberg er fuld af begejstring over det nye initiativ, som kan være med til at positionere Danmark bedre på det internationalle marked.

“Danmark ligger på en andenplads, når vi ser på antallet af virksomheder med digitalt salg. Men ser vi på den digitale eksport, så ryger vi ned på en 20.-plads,” siger Annette Falberg til Børsen og fortsætter:

“Jeg synes, det er fantastisk. Det er jo noget af det, der skal til. Det er jo de 80 pct. smv’er, vi skal have ud på eksportmarkedet. Men de har svært ved at forhandle sig til gode prisaftaler på pakkepost til udlandet. Og vi ved f.eks., at netop logistikken langt overstiger deres omkostninger til markedsføring,” siger Annette Falberg til Børsen.

Enkelt og billigt koncept

Coolrunner har ikke kun haft succes med de lave priser. De gør det også nemmere for private og virksomheder at sende pakker. Hvis man som virksomhed har 50 eller flere daglige pakker, kan man få dem afhentet på adressen.

Ellers fungerer konceptet på den måde, at man udfylder navn og adresse på modtageren, og dernæst får man en talkolde, som skal skrives på pakken – derefter afleverer man den i en af de mange pakkeshops, som Coolrunner har rundt i landet. Derefter klarer Coolrunner alt det administrative med labels osv., inden den bliver sendt ud til modtageren.

I fredag var Jacob Risgaard en del af en spændende iværksætterdebat i Shoppen. Det kan du se lige her:

Del artikel

Andre læser også