Risgaard snød vennen Jesper Buch: Så eksploderede salget for skjortefirma

Skrevet af: Michael Qureshi
Jacob Risgaard og Joachim Latocha
Foto: DR
Jacob Risgaard og Joachim Latocha Foto: DR

Torsdag aften var der debut til nye løver i DR’s seersucces Løvens Hule.

Her tonede den lokale nordjyske profil Jacob Risgaard frem som en af de to nye løver, og han sørgede i den grad for at sætte dagsorden allerede i første program.

For som sidste iværksætter i program 1 dukkede Joachim Latocha op med sit skjortefirma Barons.

Den tidligere Deloitte-ansatte havde styr på sine sager, og han brændte igennem, da han præsenterede sit firma for de sultne investorer.

Faktisk kom Aalborg-virksomheden Shaping New Tomorrow i fokus undervejs.

For Jesper Buch følte ikke, at han ville købe sig ind i Barons for at lave noget i konkurrence med Aalborg-virksomheden.

Derfor lagde han det højeste bud nogensinde i den danske udgave af Løvens Hule. 15 mio. kr. for 100% af Barons. Dermed ville han indlejre skjortefirmaet i selve Shaping New Tomorrow.

Men så kom Jacob Risgaard på banen. Han tilbød 750.000 kr. for 10%, og det kunne Joachim Latocha ikke stå for.

Jacob Risgaard og Jesper Buch er personlige venner, og der var masser af drillerier efterfølgende, da Buch ærgrede sig over, at det glippede.

Du kan se programmet her.

PR-foto: DR

Omsatte for 1 mio. kr. før midnat

Programmet blev optaget allerede i efteråret, men straks efter udsendelsen i aftes, så eksploderede salget for Barons.

Det skriver Børsen.

“Vi sad og kiggede på de der tal i går, og det eksploderede bare.

Vi havde mere end 13.000 mennesker inde på sitet i timerne efter udsendelsen,” fortæller den dygtige iværksætter til Børsen.

Og de mange besøgende havde pengepungen fremme. Et par timer inden midnat havde Barons solgt skjorter for mere end 1 mio. kr.

Det svarer til to måneders normal omsætning for virksomheden.

Takker for de mange søde beskeder

Jacob Risgaard er blæst bagover af folks modtagelse af skjortefirmaet ovenpå udsendelsen.

“Det er en helt fantastisk modtagelse af min første investering som løve. Jeg har simpelthen fået så mange søde beskeder efter programmet, og jeg er dybt taknemmelig for hver enkelt hilsen.

Barons har allerede udviklet den ultimative business-skjorte, og nu skal vi bare fortælle resten af verden det,” siger han til MigogAalborg.

Du kan se skjorterne her.

Selve historien om den lynhurtige eksplosion på salget efter Løvens Hule oplevede Shaping New Tomorrow også, da programmet med dem blev vist første gang.

I marts leverede de et kanon regnskab, hvor de 45-doblede deres overskud på bundlinjen sammenlignet med året før.

Således gik Shaping New Tomorrow fra et plus på 200.000 kr. til et overskud på 8,3 mio. kr.