Aalborg Kommune ændrer kurs: Rebildfesten fortsætter – på én betingelse

Rebildfesten bliver også i år afholdt den 4. juli i Rebild Bakker med økonomisk opbakning fra Aalborg Kommune.
Men støtten kommer med en markant ændring i festens officielle rammer:
Repræsentanter for den amerikanske stat, herunder ambassade og militær, bliver ikke en del af programmet.
Læs også: Bombe under kæmpe USA-fest: Aalborgs borgmester vil trække støtte Beslutningen er truffet efter forhandlinger mellem kommunen og Rebildselskabet, som har accepteret kommunens betingelse.
Dermed fastholder kommunen sin støtte til arrangementet, der årligt modtager 300.000 kroner.
Ifølge Aalborgs borgmester Lasse Frimand Jensen er der tale om et bevidst skifte i festens udtryk.
Fremover skal Rebildfesten i højere grad fokusere på kultur, historie og de menneskelige relationer, som oprindeligt var grundlaget for festen – frem for officiel udenrigspolitisk repræsentation.
Kan ændre sig igen
Kommunen understreger, at ændringen ikke er rettet mod tidligere amerikanske deltagere, men skal ses i lyset af den aktuelle politiske situation og meldinger fra Det Hvide Hus, herunder USA’s præsident Donald Trump og spørgsmålet om Grønland.
Aalborg Kommune følger i den forbindelse regeringens og Udenrigsministeriets linje tæt.
Borgmesteren udelukker dog ikke, at beslutningen kan blive genovervejet, hvis relationerne mellem Danmark og USA ændrer sig markant inden festdagen.