Ønsker flere ændringer: Her er der planer om at sænke hastigheden næste år i Aalborg

Vi har akkurat kunne melde ud, at Nordjyllands Politi har godkendt kommunens ønske om at sænke fartgrænsen fra 60 til 50 kilometer i timen på en række udvalgte strækninger i Aalborg.
Arbejdet begynder i denne uge, og inden udgangen af 2022 har Aalborg Kommune sat hastighedsgrænsen ned på i alt seks veje.
Det sker for at nedbringe antallet af dræbte og tilskadekomne i trafikken, forklarede rådmand i By og Land, Jan Nymark Rose Thaysen, i en pressemeddelelse i tirsdags.
Det stopper dog ikke ved de seks strækninger, der allerede er godkendt.
Nordjyske skriver, at Aalborg Kommune yderligere har et ønske om, at hastigheden sænkes på endnu flere veje i 2023, hvis politiet tillader det.
Konkret har de ni veje i kommunen i sigte, hvor fartgrænsen skal ned fra 60 km/t til 50 km/t:
Mejlstedvej i Vestbjerg, Hjørring Landevej i Vestbjerg, Elkærvej i Sulsted, Sulsted Landevej i Sulsted, Hjørringvej i Nørresundby, Smedegårdsvej, Rørdalsvej, Rørdal, Nøvlingvej i Gistrup og Nyhavnsgade.

Oveni disse ni ønsker de også at sænke farten fra 70 km/t til 60 km/t på Humlebakken og Svinetruget.
Har længe været et stort ønske
I første omgang er det dog Hasserisvej, Over Kæret, Hobrovej (fra Ny Kærvej/Vestre Alle til Nibevej i Skalborg), Skelagervej, Th. Sauers Vej og Gugvej, hvor farten sættes ned.
Hastighedsnedsættelsen kommer til at ske løbende i nævnte rækkefølge fra uge 45 og frem mod nytår.
Som led i det trafiksikkerhedsfremmende arbejde har det længe været et ønske at få sænket fartgrænserne på en lang række vejstrækninger i Aalborg – herunder de seks omtalte.
Derfor glæder det rådmand i By og Land, Jan Nymark Rose Thaysen, at kommunen nu endelig kan gå i gang med at gennemføre hastighedsnedsættelsen.
“Lavere hastighed ses som en stor del af løsningen på vores udfordring med at nedbringe antallet af dræbte og tilskadekomne i trafikken, og derfor er jeg glad for, at vi nu sænker farten på nogle af de travleste ud- og indfaldsveje til Aalborg, så vores veje bliver meget tryggere og sikrere at færdes på – for alle trafikanter.
Samtidig bliver det også nemmere for trafikanterne, at der er ensartede hastighedsgrænser, og risikoen for bøder ved nedskiltning fra én hastighed til en anden bliver fjernet”, siger Jan Nymark Rose Thaysen.
Øget trafiksikkerhed er dog ikke det eneste formål med at lette foden lidt fra speederen.
“Når vi sænker hastigheden, får vi også færre støjgener, bedre bymiljø og da det langt fra er alle, der kører i el- og hybridbilder, vil der alt andet lige være en lavere CO2-udledning, hvilket kommer os alle sammen til gode”, fortæller Jan Nymark Rose Thaysen.