Oplagt uddannelsesmulighed for ordblinde: VUC får drømmene til at blomstre
En studentereksamen er adgangsbilletten ind til rigtig mange videregående uddannelser.
Men for nogen, kan det måske virke uoverskueligt med flere timer på skolebænken. Det kan eksempelvis være, hvis man kæmper med at få ord og bogstaver til at give mening.
Men sådan behøver det slet ikke være. Det kræver bare den rigtige hjælp og støtte, som man kan få med VUC’s særlige HF2 for ordblinde.
“Uddannelsen tager tre år i stedet for to, fordi vi godt ved, at en almindelig HF kan være en timetung affære, særligt hvis man er testet ordblind.
Ved at sprede det ud over et ekstra år giver vi den tid, som skal til, og plads i skemaet til specifik ordblindeundervisning, som betyder, at de første studenter, der kom ud i sommer, havde fået en god oplevelse og gode karakterer,” siger uddannelsesleder Signe Bracke.
En af de nuværende elever er Freja Worsøe Andersen. Hun er halvvejs igennem og kan virkelig mærke, hvordan rammerne har rykket hende fagligt og givet hende mod til at drømme.
“Mine karakterer er klart blevet forbedret og jeg har fået en helt anden oplevelse af at gå i skole. Så nu tror jeg helt sikkert på, at jeg nok skal nå derhen, hvor jeg gerne vil, for jeg ved, at jeg kan,” siger Freja, som lige har scoret 12 i en eksamen.
Trygt miljø
Da Freja skulle vælge uddannelse tilbage i 2016 var der ikke det tilbud for ordblinde, som der er i dag. Så hun begyndte at læse til SOSU, og det gik egentlig okay.
Men Freja kunne også mærke, at hun var ved at køre død på skolen. Så da hun fandt ud af, at VUC havde oprettet et specielt HF tilbud til ordblinde, var hun ikke i tvivl om, at det var den vej, hun skulle.
“Det har været virkelig godt at komme ind her i et miljø, hvor der er mange ligesindede, og hvor man får noget støtte og nogle redskaber af forstående lærere,” siger Freja.
For selvom hun tidligere har arbejdet med sine egne strategier for at håndtere sin ordblindhed, så har hun også stået meget alene og oplevet, at der er et kæmpe videnshul i uddannelsessystemet for, hvordan man bedst hjælper en som hende.
“Mange steder ved de ikke hvilke hjælpemidler, man må bruge, når man er ordblind, og det har de bare helt styr på her. Det gør det hele meget nemmere,” siger Freja, som selv bruger et tale-til-tekst program.
Motiverende at spejle sig i andre
En af Frejas lærere er Lone Jøhnk. Hun underviser i engelsk og er desuden læsevejleder, som betyder, at hun kan tilrettelægge undervisningen på en måde, der sørger for, at alle elever – ordblinde eller ikke – kan følge med i undervisningen.
“Det vilde er, at det jo faktisk er nogle meget simple ting, jeg gør i det daglige, som kommer alle til gode. Og når man gør det, så er der faktisk ikke forskel på eleverne. De ordblinde kan løse opgaver på
niveau med deres klassekammerater. Nogle gange endda bedre,” siger Lone.
Så selvom hun var skeptisk over de blandede klasser i starten, som altså suppleres af særlig undervisning i små hold til elever med ordblindhed, hvor de får særlig hjælp til at kompensere for deres ordblindhed og lære strategier, så er hun i dag positivt stemt over for blandingen.
“Jeg kan jo se, at det faktisk kan virke ekstremt motiverende, at ordblinde elever kan spejle sig i de andre og se, at de faktisk er det samme sted rent fagligt,” siger hun.
Freja tænker da også sjældent over, at der er forskel på hende og nogle af hendes klassekammerater.
“Det er faktisk ikke noget, jeg spekulerer over, for jeg ved, at jeg ligger godt fagligt. Dansk er ikke mit yndlingsfag, men jeg er jo ikke dum, så der er også steder, hvor jeg kan hjælpe de andre,” siger hun grinende.
Vil du høre mere om HF2 for ordblinde, kan du komme til infomøde d. 26 januar klokken 19.00 på Sporet 8 i Aalborg.
Læs mere her.